Forum - Golf 6 (09-13) - Sericeintervaller och cirka kostnader!?

Borkan
Kör: Ingen VW Ort: Malmö Medlem: 22 april 2011
Tis 03 maj 2011 21:36 Svara med citat
Tjena! Jag och min sambo har nyligen blivit ägare av en vw golf 1,4tsi.
Då vi har tänkt att serva den varje år/1500mil så är min fråga om någon vet vad det ungefärligen kostar. I serviceboken kallas det för mellanservice(?). Byte av olja+filter samt kontroll av diverse saker.

På min förra bil, Volvo s40, köpte jag olja (dyr som fan) och filter (från biltema) själv, och lät en däckfirma byta skiten. Men nu när vi har en mycket dyrare bil så vill vi inte vara dummsnåla.

Vad kostar en service på en VW/auktoriserad verkstad? Behöver ju inte ha longlifeolja. Hur vet man att firman använder den bästa oljan till bilen, så man slipper oroa sig?

Samt vad är serviceintervallerna (för en 1,4tsi 122hk) ? Tack på förhand!

Är för övrigt väldigt stolt över vårt bilköp Smile
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Ons 04 maj 2011 11:46 Svara med citat
Biltemaolja är helt OK!! tex. 5W-40 (man bör inte har tunnare än 40-olja) men filter bör man ha orginalkvalitet tex mann, Mahle mfl. byt varje 1500mil

dom pengar man lägger på bilen hos märkesverkstaden får du alldrig igen den dagen du säljer den, numera ska man kunna serva hos en fristående och evt, garanti ska gälla

Preem, OKQ8 gds-hall fungerar finfint det åsså, skriv in i boken och låna firmastämpeln inne på macken Smile
Sprintstar
Kör: Golf 6 1,4tsi 122 Ort: Avesta Medlem: 09 januari 2011
Ons 04 maj 2011 21:54 Svara med citat
Men jag är inte så säker på att verkstäderna är så intresserade av att lämna goodwill vid fel som inträder efter två år då garantin gått ut om man inte vart där innan och (i mitt tycke) gjort sig berättigad till goodwill. Om jag bestämde vet då jag hur jag skulle tänka om det är nån som inte tillfört VW-verkstan eller Volkswagengroup nåt tidigare.
Två år går fort.
marcusjj
Kör: Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad Medlem: 04 november 2007
Tor 05 maj 2011 9:15 Svara med citat
Jag har tyvärr inte en TSI, men jag skriver lite ändå så får du kanske en klarare bild hur det ligger till.

På min bluemotion -08 så är det service var 3000mil eller två år.
Om man kör 6000mil på dessa två år så kan man göra en mellanservice efter ett år, och en grundservice efter två år.
Om man endast kör 3000mil på två år så måste man göra grundservice varje gång.

För mig kostade mellanservice 1900kr (atteviks Älmhult) (byte olja filter samt snabb genomgång)
Och grundservice kostade 3300kr(Motorhalland halmstad) (grundlig service där mycket gås igenom)
Inga delar byttes vid dessa.

Rätt billigt att serva en golf tycker jag. Jämför jag med föräldrarna som har en Merca A 180 CDI som kostar 5500kr i grundservice på Mercedes i Halmstad.
Borkan
Kör: Ingen VW Ort: Malmö Medlem: 22 april 2011
Tor 05 maj 2011 18:00 Svara med citat
Tack för svaren!
Mikey2011
Kör: Golf 6 TDI 105 BMT DSG7-12 Ort: Örebro Medlem: 05 maj 2011
Tor 05 maj 2011 20:30 Svara med citat
Hej!

Håller på och tittar på en ny TDI 105 Bluemotion.

Har kollat upp vad alla servisar kostar upp till och med 18000-milaservice, det blev 31900kr

Alltså 1,71kr/mil.

Jag gick bara in till Möller Bil och frågade vad respektive service kostade på en ny golf.
Han kollade upp och skrev ut alla serviceprotokoll så jag kunde se vad som ingick i varje service!

KANON!!!
pinnen666
Kör: Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping Medlem: 30 december 2007
Tor 05 maj 2011 21:08 Svara med citat
Borkan, grattis till din nya bil, är mycket fina att åka i Smile tänk bara på att serva den när indekeringen tänds, annars så får du en töjd kamkedja och tidigt bekymmer på köpet, sköter man sin älskling så brukar dom vara nöjda Smile

a128: vill bara tillägga att det går att ha tunnare viskos än 40, detta beror ju på hur man brukar bilen, kör du som en tös så fungerar 30 väldigt bra och det är väl rekomendationen i vw:s specar? brukar du dock bilen väldigt hårt så stiger oljetempen och då krävs det lite bättre viskositet, men detta känner ju bilen av idag och räknar ut, det är därför serviceindikeringen tänds när oljan är förbrukad, så det är ju viktigt med rätt olja för det tror ju bilen att den har.

Sprintstar: du har rätt angående goodwill, är inte bilen servad hos en auktoriserad verkstad = 0 i goodwill.

marcusjj Måste bara tillägga att du skriver att ditt serviceintervall är 3000mil, det är lite fel, det är upp till 3000mil, med andra ord om servicelampan tänds vid 1800 mil så är det dags för service, detta bestämmer din körstil och ditt brukande av bilen
pigg71
Kör: Golf 6 GT 160 DSG-10 var. Ort: Norrtälje Medlem: 17 augusti 2010
Fre 06 maj 2011 11:16 Svara med citat
Varför envisas så många med att göra extra oljebyten för??
Borde de inte räcka att följa rekommendationerna från tillverkaren och följa serviceplanen o alltid köra longlife service kan ju jag tycka alla fall.
Brakar nått sönder så finns ju ändå garantier och försäkringar.
marcusjj
Lör 07 maj 2011 20:42 Svara med citat
pinnen666 skrev:

marcusjj Måste bara tillägga att du skriver att ditt serviceintervall är 3000mil, det är lite fel, det är upp till 3000mil, med andra ord om servicelampan tänds vid 1800 mil så är det dags för service, detta bestämmer din körstil och ditt brukande av bilen

Är mycket medveten om detta. Första gången var det 2900. Andra 2850 och nu sista var det 2700mil. Men det är sant som du säger att den känner av själv hur bra oljan är. Så kör man hårt så får man serva tätare också.
G10
Kör: Golf 7 TDI 1,6 DSG -15 Ort: Luleå Medlem: 19 oktober 2010
Lör 07 maj 2011 21:46 Svara med citat
Då jag köpte ny golf VI tdi 105 tecknade jag ett serviceavtal som kostar mig 99,-/månad och då ingår allt. Fantastiskt förmånligt.
Mikey2011
Lör 07 maj 2011 22:44 Svara med citat
G10 skrev:
Då jag köpte ny golf VI tdi 105 tecknade jag ett serviceavtal som kostar mig 99,-/månad och då ingår allt. Fantastiskt förmånligt.

Var det inte en begränsning på1500mil/år på det serviceavtalet?
Isf tar det ca 2 år att komma till första service, då har du pyntat in ca 2400kr, vilket är vad 3000-milaservicen går på...
Gourmand
Kör: Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm Medlem: 01 augusti 2010
Tor 12 maj 2011 12:36 Svara med citat
pigg71 skrev:
Varför envisas så många med att göra extra oljebyten för??
Borde de inte räcka att följa rekommendationerna från tillverkaren och följa serviceplanen o alltid köra longlife service kan ju jag tycka alla fall.
Brakar nått sönder så finns ju ändå garantier och försäkringar.

Att byta olja/filter vid ca 1500 mil får anses höra till normalt underhåll, oavsett vad "tillverkaren" säger. Riktiga bilmekaniker kan såna saker betydligt bättre än tillverkaren, vilken endast tillhandahåller en teoretisk "underhållsplan", som ofta används som försäljningsargument, men som definitivt leder till förkortad livslängd och inte sällan till motorras - helt i onödan. Begrepp som "longlifeolja", "underhållsplan" etc har antagligen bidragit att många bilmärken fått dåligt rykte som "skitbilar" eftersom motorerna inte håller och då ej beroende på att det är dåliga motorer, utan att bilägarna trott på svamlet om 3000-milaintervall mellan servicarna. Även om man köper ny bil och bara behåller den i 3 år (tjänstebil), så kommer en dåligt skött bil (olja/filterbyte) att drabba nästa ägare och vad händer då med andrahandsvärdet när ryktet om VAG:s "dåliga motorer" spritt sig. Jo, värdet sjunker som en sten och det drabbar naturligtvis även nybilsköparen. Så byt olja/filter på klassiskt vis 1ggn/år alt vid senast 1500 mil, då håller motorerna
devils_own
Kör: Passat 7 ALLTRACK 2012 Ort: Hylte Medlem: 05 april 2011
Tor 12 maj 2011 15:16 Svara med citat
Pray har kört 2 långmilare fråm vag-koncernen dom senaste 10 åren.

En Audi tdi som jag hade mellan 24t och 35t ( 3år),servade den var 1,5t mil och det var alltid fin olja i den .

Kör nu skoda tdi med 30t på mätaren och servat den enligt service-lampan och har inte behövt fulla i någon olja
mellan service som är ställd på 3t-intervall. kör dessutom med dsg-låda .allt funkar fint än,
men den är fullservad på vw .

Så nu väntar man bara på den nya och det blir lampa som styr på den oxå. Confused :

PS. Det kommer säkert ändå bli service varje år DS Wink

Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail.
.
Gourmand
Fre 13 maj 2011 10:18 Svara med citat
Det du gör är naturligtvis helt ok, så länge man litar på elektroniken och under de flesta körförhållanden larmar serviceindikatorn om att "nu är det dags". Skulle bilens serviceindikator plötsligt få spader, vilket faktsikt händer, och börja upphöra att larma om servicebehov (olja/filterbyte), så får man nog ändå lita mer på mekanisk kunskap och erfarenhet och byta oljan oavsett serviceindikatorn säger.
pigg71
Kör: Golf 6 GT 160 DSG-10 var. Ort: Norrtälje Medlem: 17 augusti 2010
Sön 15 maj 2011 14:36 Svara med citat
Kört audi innan o ägde den bilen i 10 år. Och körde longlife i den hela tiden och de var inga problem med det. Så funkar gör de ju uppenbarligen annars hade väl ändå dom inte använt sig av longlife. För har longlife haft dåligt rykte så hade nog VAG sett till att avbryta det.
Men visst ska man behålla sin bil i 20 år så är de väl bra byta olja oftare. För känns ändå om man har en bil med 1500 mils intervall så inte byter folk olja efter 750 mil o får en onödig kostnad.
Och tror ändå inte att VAG:S bilar tillhör skitbils segmentet med tanke på alla bilar dom säljer. Thumbs up
Gourmand
Sön 15 maj 2011 15:40 Svara med citat
pigg71 skrev:
Kört audi innan o ägde den bilen i 10 år. Och körde longlife i den hela tiden och de var inga problem med det. Så funkar gör de ju uppenbarligen annars hade väl ändå dom inte använt sig av longlife. För har longlife haft dåligt rykte så hade nog VAG sett till att avbryta det.
Men visst ska man behålla sin bil i 20 år så är de väl bra byta olja oftare. För känns ändå om man har en bil med 1500 mils intervall så inte byter folk olja efter 750 mil o får en onödig kostnad.
Och tror ändå inte att VAG:S bilar tillhör skitbils segmentet med tanke på alla bilar dom säljer. Thumbs up
Det kan gå fort att förstöra ett varumärke och ett sätt att göra det, är att slarva med oljebyten. Och att ej byta olja vid senast 1500 mil är defintitivt att misshandla sin bil. Sen till begreppet "longlife". Vem tror du har hittat på det ? Det finns naturligtvis ingen särskild olja, som pumpas upp ur någon speciell oljekälla som framställer "longlife"-olja. Begreppet är bara ett marknadsföringspåhitt som upprepats så många gånger att vanligt folk, utan motorkunskaper, gjort begreppet till sitt eget och tror det faktiskt finns någon mirakelolja som gör bilen underhållsfri. VAG är en massbilstillverkare, vilket gör att det finns mängder av deras bilar på både vägar och verkstäder. Just verkstäder har under lång tid larmat om motorproblem med VAG:s motorer. Dessa problem kan i stort sett undantagslöst tillskrivas för långa bytesintervall av olja och filter och att folk gått på svamlet om longlifeolja. Det är således ej att betrakta som en "extra kostnad" att byta olja och filter i tid, utan istället en billig försäkring mot att drabbas av riktigt höga kostnader.
Slutligen undrar jag varför du nämner 750 mil som bytesintervall för olja och filter ? Vem har pratat om det ?
pinnen666
Sön 15 maj 2011 23:19 Svara med citat
Förr bytte dom olja runt 500 mil, sen ökades det till 1000 mil och då blev alla lika skeptiska till oljans långa serviceintervall... idag är det upp till 3000 mil och det fungerar väl?? du måste ju ta med i beräkningarna, friktion, oljemängd temperaturer och kemiska sammansättningar och bränsletätare motorer som inte spär/sliter olja lika mycket som förr i dina beräkningar, pga detta så håller oljan bättre och längre, visst en awt motor med det gamla filtret som fanns för 10 år sen var ett litet misslyckande och har haft stora koksbekymmer, men efter det har större oljefilter monterats som håller nere temp + ökad mängd,annan sammansättning av olja, annan viskos, ger längre hållbarhet och det fungerar bättre om man kommer in när lampan tänds.... problemen blir ju när folk överskrider sitt serviceintervall med en 500 mil och sen gnäller på oljan.

Men visst ibland blir ägarna sura när servicelampan tänds redan vid 1300mil (t.ex audi) men eftersom den gör det så har alla beräkningar konstaterat att oljan är förbrukad och ska bytas, ger man då fan i det och kör till 3000 mil så gnälls det ändå att det beror på pissoljan som vw har pga ett framtida bekymmer och bla bla bla ni kan nog själva tänka er dialogen och skitsnacket som uppstår.. surt bara för den slarviga ägaren att detta loggas och infon finns så det kan nog bli bekymmer med goodwill i framtiden.

Det som är riktigt tråkigt är ifall efterträdande ägare får skiten istället.... men det beror fortfarande inte på oljan som många hävdar idag, beror verkligen kedjeslitaget på att det används LL i tsi golfarna? eller beror det på att folk kör för länge med tänd servicelampa? eller beror det på ett materialfel på kedjan? varför har inte dom andra motorerna bekymmer med LL?

Det här med olja kan diskuteras och bollas fram och tillbaka, även om vilken typ av olja som ska hällas i, en del talar varmt om biltema men sågar LL!
Jag fattar inte....
Gourmand
Mån 16 maj 2011 9:24 Svara med citat
pinnen666 skrev:
Förr bytte dom olja runt 500 mil, sen ökades det till 1000 mil och då blev alla lika skeptiska till oljans långa serviceintervall... idag är det upp till 3000 mil och det fungerar väl?? du måste ju ta med i beräkningarna, friktion, oljemängd temperaturer och kemiska sammansättningar och bränsletätare motorer som inte spär/sliter olja lika mycket som förr i dina beräkningar, pga detta så håller oljan bättre och längre, visst en awt motor med det gamla filtret som fanns för 10 år sen var ett litet misslyckande och har haft stora koksbekymmer, men efter det har större oljefilter monterats som håller nere temp + ökad mängd,annan sammansättning av olja, annan viskos, ger längre hållbarhet och det fungerar bättre om man kommer in när lampan tänds.... problemen blir ju när folk överskrider sitt serviceintervall med en 500 mil och sen gnäller på oljan.

Men visst ibland blir ägarna sura när servicelampan tänds redan vid 1300mil (t.ex audi) men eftersom den gör det så har alla beräkningar konstaterat att oljan är förbrukad och ska bytas, ger man då fan i det och kör till 3000 mil så gnälls det ändå att det beror på pissoljan som vw har pga ett framtida bekymmer och bla bla bla ni kan nog själva tänka er dialogen och skitsnacket som uppstår.. surt bara för den slarviga ägaren att detta loggas och infon finns så det kan nog bli bekymmer med goodwill i framtiden.

Det som är riktigt tråkigt är ifall efterträdande ägare får skiten istället.... men det beror fortfarande inte på oljan som många hävdar idag, beror verkligen kedjeslitaget på att det används LL i tsi golfarna? eller beror det på att folk kör för länge med tänd servicelampa? eller beror det på ett materialfel på kedjan? varför har inte dom andra motorerna bekymmer med LL?

Det här med olja kan diskuteras och bollas fram och tillbaka, även om vilken typ av olja som ska hällas i, en del talar varmt om biltema men sågar LL!
Jag fattar inte....
Jag håller i princip med om det du säger. Ingen påstår att egentligen att bilens intervall för oljebyte är 3000 mil, tillverkar anger detta som maximal sträcka och endast under optimala förhållanden. Detta torde dock i princip aldrig inträffa på en bil som körs som de flesta använder sin bil. Mer sannoliokt är att den s.k. servicelampan tänds mellan 1000-1500 mil. Problemet är att jag inte litar på dessa serviceindikationer fullt ut. Därför byter jag olja och filter vid 1500 mil och jag har aldrig haft några maskinfel på mina bilar. En mycket billig försäkring mot motorproblem mao.. Det är min enkla poäng
pinnen666
Mån 16 maj 2011 16:09 Svara med citat
Gourmand skrev:
Jag håller i princip med om det du säger. Ingen påstår att egentligen att bilens intervall för oljebyte är 3000 mil, tillverkar anger detta som maximal sträcka och endast under optimala förhållanden. Detta torde dock i princip aldrig inträffa på en bil som körs som de flesta använder sin bil. Mer sannoliokt är att den s.k. servicelampan tänds mellan 1000-1500 mil. Problemet är att jag inte litar på dessa serviceindikationer fullt ut. Därför byter jag olja och filter vid 1500 mil och jag har aldrig haft några maskinfel på mina bilar. En mycket billig försäkring mot motorproblem mao.. Det är min enkla poäng

Ja det är mycket bättre att byta olja för ofta än för sällan Thumbs up och du har helt rätt, oftast uppnår aldrig ägaren 3000mil vid normal körning utan det är mest folk som kör väldigt mycket som ligger i närheten, dvs. använder bilen i jobbet och gör väldigt få stopp/kallstarter och ligger och maler motorväg.. en annan som ska lämna/hämta barn på dagis, åka 5 km till affären för att handla mat, har 1 mil till jobbet så förbrukas oljan riktigt fort... så ja, även jag byter runt 1000-1500 mil intervall. Fast nu kör jag inte själv detta fina märke med bra matematiska loggar av motorn som tänder servicelampan utan annat fd. "svensktillverkade" GM/holländska rysk kinesiska märket Shhh och då måste bilen byta olja ändå tidigare pga, felbyggda? motorer Wink
Gourmand
Tis 17 maj 2011 15:46 Svara med citat
Felbyggda ? Har du möjligen en spritbil ?
pinnen666
Tis 17 maj 2011 21:27 Svara med citat
Nje,ingen sprit utan en -99, har ju väldans bekymmer med vevhusvent och oil-sludge om inte oljan byts väldigt ofta, nu är min uppgraderad till senaste version men kör ändå lite för många oljebyten mot vad som ska behövas, men eftersom min olja kostar gratis så kan jag lika gärna byta den vid täta intervaller, även kolvringarna är väl underdimensionerade på dessa om jag har förstått det rätt... men men, här snackar vi premium märke istället för saab Wink
GolfPlus
Kör: Golf 6 tsi122 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2009
Tis 24 maj 2011 10:39 Svara med citat
Hur gör ni när det blir dax för servicen då.
Lämanr ni till dyra DinBil eller motsvarande eller servar ni på typ Mekonomen?

PS. Fick fylla på en knapp liter olja i min TSI 122 nu vid ca 2500 mil. Lampan tändes så den orkade inte riktigt till första servicen.
Jo , service lampan har inte tänts än, men en service är bokad på just.. Mekonomen...
marcusjj
Tis 24 maj 2011 20:53 Svara med citat
GolfPlus skrev:
Hur gör ni när det blir dax för servicen då.
Lämanr ni till dyra DinBil eller motsvarande eller servar ni på typ Mekonomen?

PS. Fick fylla på en knapp liter olja i min TSI 122 nu vid ca 2500 mil. Lampan tändes så den orkade inte riktigt till första servicen.
Jo , service lampan har inte tänts än, men en service är bokad på just.. Mekonomen...

Bokar in den hos närmaste vw återförsäljares verkstad. Denna gången blev det Toveks bil Falkenberg (Halmstad är otrevliga)

För er nyfikna så kostade det 3600kr. Mellanservice + 9000mil/3 års bytena. Bromsvätska, bränslefilter och något mer har jag för mig. Rätt billigt så jag orkar inte kladda med Mekonomen. Hur billiga är Mekonomen förresten?
GolfPlus
Kör: Golf 6 tsi122 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2009
Tor 26 maj 2011 8:41 Svara med citat
Tror att det hamnar under 3000:-
steppenwolf
Kör: Tiguan 2.0 tsi dsg 7 -17 Ort: Sollentuna Medlem: 20 oktober 2011
Tor 20 okt 2011 17:59 Svara med citat
Jag kommer snart att bli ägare till en Golf tsi 122 med dsg låda, leverans efter årsskiftet.
Kör just nu en Toyota Corolla. Det jag undrar är om någon har använt sig av regeln som min Toyota verksatd rekomenderade: byt olja första gången efter 250 mil och sedan med normala bytesintervaller 1500 mil). Under mina 10000 mil har jag bara byt strålkastarlampor inte ett enda fel på Corollan. Det ska bli intressant och se hur Golfen håller!
nollåtta
Kör: Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm Medlem: 05 juli 2011
Tor 20 okt 2011 19:23 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Jag kommer snart att bli ägare till en Golf tsi 122 med dsg låda, leverans efter årsskiftet.
Kör just nu en Toyota Corolla. Det jag undrar är om någon har använt sig av regeln som min Toyota verksatd rekomenderade: byt olja första gången efter 250 mil och sedan med normala bytesintervaller 1500 mil). Under mina 10000 mil har jag bara byt strålkastarlampor inte ett enda fel på Corollan. Det ska bli intressant och se hur Golfen håller!

Tvivlar tyvärr på att golfen kommer hålla lika bra, hade själv en corolla innan jag köpte min och det är riktigt driftsäkra bilar, tyvärr inte lika premium eller vad man ska kalla det som golfen känns Razz
Gourmand
Tor 20 okt 2011 23:49 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Din Toyota-mek har helt rätt. Byter man olja och filter på detta sätt, så håller motorn. Jag har själv kört min TSI 122 snart 9500 mil utan en enda driftstörning. Jag byter olja och filter en gång/år, så som man alltid gjort. Strunta i svamlet om "longlife" och andra marknadsföringsbegrepp, det blir billigare så.
steppenwolf
Kör: Tiguan 2.0 tsi dsg 7 -17 Ort: Sollentuna Medlem: 20 oktober 2011
Tor 10 nov 2011 20:24 Svara med citat
Jag blir vw-ägare för första gången snart.
Är det någon som kan säja vilken vw verkstad som har bra service?
Gärna då i Stockholmsområdet.
Akalla?
nollåtta
Kör: Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm Medlem: 05 juli 2011
Fre 11 nov 2011 18:22 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Jag blir vw-ägare för första gången snart.
Är det någon som kan säja vilken vw verkstad som har bra service?
Gärna då i Stockholmsområdet.
Akalla?

Är själv inte så förtjust i Akalla verkstaden, dem är dåliga på att ringa tillbaka och ofta stressade.

Däremot tyckte jag Märsta Bilriktning var bra när jag och en kompis lämnade hans bil.
Mikey2011
Lör 19 nov 2011 19:16 Svara med citat
Då slog mätaren över 1000mil igår, och jag ska byta olja själv.
Enligt datorn ska det dock inte bytas än på 2000mil....
Nej jag kör gamla skolan å byter hellre lite för ofta!
Sida 1, 2  >