Har problem med att få i ettans växel normalt, går klockrent när man trycker ner växelspaken som man gör när backen ska i.
Har gjort följande idag: Bytt växellådsolja (var brun/gråaktig) Bytt gummipackningar/bussningar på växelförarna.
Alla växlarna fungerar men jobbigt med ettans växel att man måste trycka ner växelspaken.
Inte så att det är dålig synkning?, har likadant på min, ganska drygt att fixa, måste öppna upp hela lådan för att fixa det har jag för mig. Kör tills det rasar för att sedan tycka in en begagnad
Träffade en kille på mekonomen idag och han hade haft samma problem och han pratade om att det var bara en finjustering men man skulle vara noga och märka vart man ändrar för det blir väldigt stor skillnad vid växelspaken annars. Någon som vet vad det heter det han pratade om?
Hejsan! Hade precis samma problem med min Golf-04!!! Vart tippsad om att lätta på en 13mm mutter under bilen vid axeln som kommer ifrån växellådan, Sedan ber du någon vän att hålla växelspaken i neutralläget lite till höger och så drar du åt muttern igen. Funka klockrent för mig iaf!!
Lycka till...
Farthinder Corrado 1.8 G60(rotrex)-90 Ort: Göteborg
Lör 28 maj 2011 15:19
Har samma problem på min golf 3 -96, dem sa att " växel segmenten var slitna " och gjorde inte så mkt mer åt d, går det att fixa eller ska man som sagt köra tills d rasar sen skaffa begagnad?
Friskt kopplat, Hälften brunnet
polomannen Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Lör 28 maj 2011 22:00
Man får justera växellägerna på din då den ligger fel.
Tor 09 aug 2007 0:27 Svara med citat
Finns som sagt en klämma i slutet på växelförarstången från spaken sett. I denna klämma går det en genomgående bult med en 13mm mutter om jag inte missminner mig.
Be en kompis hålla spaken hårt i neutral-läge,kryp under bilen,lossa bulten och justera. På min 16v med 5 vxl låda så står klämman rakt upp "klockan 12" med bulten i nederkant på klämman. Mina växlar funkar helt korrekt och när jag har spaken i friläge så sticker det ut ca 1 cm av växelföraraxeln i framkant på justerklämman.
Inte säkert att detta e optimalt för din låda men kan va nåt att utgå ifrån,gör inga jätteändringar från början utan prova dig försiktigt fram. Små ändringar får stora utslag på vxl-lägena i lådan.
Kan även vara bussningar i spaken eller nått av stagen som sagt upp sig. Kolla så alla plastleder på de olika vxl-förar stagen sitter fast på sina respektive kulleder och är ordentligt infettade. Har varit med om haveri pga trasig plastled,började med tröga växlar och tillslut tvärstopp.
Det gick inte att få i en enda växel,hade som tur e en borrmaskin samt najtråd i bilen.Borrade hål i vxl-leden samt najade ihop den med kulleden där den suttit innan haveriet. Efter det så fick jag bara i ettan,trean,femman och hade fem mil genom stockholm för att komma hem så det gällde att tajma rödljusen. Det var jävligt jobbigt utan backväxel,ettan låg dessutom under backspärren:)
Bytte staget som var paj samt justerade på ovan nämnda sätt,vill minnas att den skulle stå "klockan 12" då med med ca en cm som stack utanför klämman. Låter jävligt krångligt jag vet,men kryp under och titta så fattar du.