Forum - Golf 6 (09-13) - Omkodning

zamboni
Golf 7 1.4 tsi GT-16 Ort: Piteå
Tis 19 jul 2011 13:54 Svara med citat
Hej,är det någon som har någon erfarenhet av att koda om en 1,6TDI istället för att chipa?
Fördelar/nackdelar? Problem under garantitiden och framför allt: resultat.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 19 jul 2011 17:45 Svara med citat
Du menar motoroptimering istället för chippning?

Nej jag själv har ingen erfarenhet av det. Vad jag tror mig veta så chippar man inte nyare bilar.
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad
Tis 19 jul 2011 18:25 Svara med citat
Man chippar inga bilar nu mera, om det är omkodning du menar så kan det vara den som BSR AB har som du pluggar in i diagnosingången och överför ett nytt program i bilens dator.
Jag har själv en Bluemotion -08 som jag har monterat en TDI-plugin från dieselkraft.se och det fungerar mycket bra.
Fördelen med plugin är att du själv kan ställa in hur mycket trim du vill använda. Ställer jag in på max effekt så ökar kraften från 105 till 135 hkr och 250 till 310 nm men då drar bilen mycket mer bränsle. Har ställt ner kraften lite så jag har det mycket goa vridet i motorn men utan att den drar så mycket mer bränsle.
Till min bil kostade trimmet 5 000 kr med frakt och jag är nöjd, är mycket lättare bil att köra än original.
När du ska besikta bilen så skruvar du bara av själva trim boxen så syns det inget när dom pluggar in testaren i bilen.
Håkan.

Bluemotion
zamboni
Golf 7 1.4 tsi GT-16 Ort: Piteå
Tis 19 jul 2011 21:12 Svara med citat
Tack för svaren. Hade fått uppfattningen att man kunde koda om motorn utan att stoppa in en box eller dylikt. Vore i så fall inte första gången jag missförstått något.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 19 jul 2011 21:41 Svara med citat
zamboni skrev:
Tack för svaren. Hade fått uppfattningen att man kunde koda om motorn utan att stoppa in en box eller dylikt. Vore i så fall inte första gången jag missförstått något.

Du har nog inte missuppfattat ändå. Motoroptimering betyder att man programmerar om bilens dator. Det är alltså inget som byts ut eller ska lödas. Man ändra alltså mjukvaran .Med ny programvara ändrar man tex bränsletryck, tändning, laddtryck, vridmoment mm.
zamboni
Golf 7 1.4 tsi GT-16 Ort: Piteå
Tis 19 jul 2011 22:52 Svara med citat
Sedär, precis det jag menade.
Så frågan kastas ut igen.
Resultat kontra risker/nackdelar?
mvh zamboni
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Tor 21 jul 2011 22:59 Svara med citat
Finns en hel del eventuella nackdelar med trimmad diesel, har du dieselpartikelfilter? antar det då det är så gott som standard idag, dessa är väldigt känsliga och nu menar jag väldigt, för om du ökar effekten så ökar även avgaserna, och detta klarar eventuellt inte ditt partikelfilter av utan det fylls för fort och renegereringen som ska utföras vid lånkörning räcker inte till, då får du ta en tur till din vw verkstad och genomföra en nödrenegerering och då krävs det inkoppling av datorn och vissa bitar i motorn kommer jobba på ett annat sätt och en extremt hög temperatur tillåts för att kunna rensa ut filtret.

Varje nödrenegerering förkortar livet på ditt partikelfilter och det blir snabbare föråldrat och måste då tillslut bytas och det är ingen billig operation, finns en del filter som går sönder direkt pga den extrema fyllningen som blir och då fungerar inte ens verkstadens nödrenegerering och då blir det byte av filter...

Har du tur så hittar du en firma som klarar av dessa parametrar och programmerar in den så att allt lirar, men personligen tror jag det är en ganska stor risk att chansa på, personligen hade jag aldrig vågat "motoroptimera" (jävla namn egentligen då VW optimerar motorn och trimfirman modifierar deras kurva och gör motorn mindre optimerad men med mer effekt) då risken är stor att man får bekymmer med partikelfiltret och det skulle inte jag ha råd med trots att jag jobbar på en bilverktad och kan genomföra allt dettaarbete själv, men valet är ditt, mer effekt är trevligt och har du tur så fungerar det, annars så kostar det pengar så enkelt är det.

Ett tilläg är att får du strul och inte kan återställa motorn till original så är det inte lätt för oss tekniker att göra en felsökning då alla värden är korrupta

När det gäller Audi vet jag att det syns även direkt idag om dessa värden är fel och registreras i datan och skickas ner till tyskland (vet ej om även vw kör med det nu) och det finns minne på grejerna så det räcker inte att bara återställa till original utan det syns att någon har pillat på parametrarna... och om ett tag så kanske det är hejdå med garantier då det förbrukas när man trimmar motorn, kan vara värt att tänka på.
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Fre 22 jul 2011 10:11 Svara med citat
Vissa nya bilar går inte optimera via OBD2 utan måste göras på gamla hedliga sättet, allså ur med boxen och löda, tex min touran 2011 TSI fick jag info om att boxen måste ur, därför jag avvaktar ! största nackdelen med chippa i dag inom garantitiden är att får du en kallelse för tex uppdatering motorstyrdon mister du programvaran om du inte säger till och skriver på papper att du avsäger dig uppdateringen och då även mister ev garantier, dessutom så finns det rapporteringsskyldighet och all data sänds ner till databasarna i tyskland för utvärdering, stämmer inte parametrarna så registeras detta att bilen är chippad. som sagt plug in boxar funka då man kan ta bort dessa samt bsr ppc boxar. åker du tex dsg låda i dag så skulle jag inte chippa då vridet redan i dag ligger på gränsen för va lådorna klarar

.....privat liv.....
zamboni
Golf 7 1.4 tsi GT-16 Ort: Piteå
Fre 22 jul 2011 10:22 Svara med citat
Listan på eventuella nackdelar börjar kännas väl lång. Motorn är faktiskt helt OK för normal användning när man väl har vant sig med en diesel. Tack för svaren, bra jobbat.
devils_own
Golf 7 1.4 tsi Ort: Halmstad
Fre 29 jul 2011 13:29 Svara med citat
Confused Frågade om garantin på min bil och dom sa bara det om det blir problem så är det inte säkert att dom tar det . Think
Drool Jag är sugen på en kcr-box .Körde promo-tech box i förra audi , blev grymt bra tryck i den .

Har HEX_NET och kan hjälpa te.

.
idala
Golf 6 BMT 105 Ort: Göteborg
Fre 19 aug 2011 10:53 Svara med citat
Finns box och fungerar den till VW 105 TDI BMT DSG? Har hört att den sjuväxlade lådan inte pallar ökat vridmoment?