Forum - Golf 6 (09-13) - DSG7 problem?

Richard
Kör: VW Polo 1.4 16v -03 Ort: Södertälje Medlem: 30 augusti 2011
Tis 30 aug 2011 15:57 Svara med citat
Tja. Ska köpa en Golf Bluemotion men vet inte om jag ska ha manuell eller DSG7 växellådan? Har hört lite att det varit problem med DSG:n. Vad har ni för erfarenheter som kan hjälpa mig i mitt val? Smile
Dubbas
Kör: Polo 3 1.4 -96 Ort: Avesta Medlem: 16 juli 2011
Tis 30 aug 2011 16:25 Svara med citat
Richard skrev:
Tja. Ska köpa en Golf Bluemotion men vet inte om jag ska ha manuell eller DSG7 växellådan? Har hört lite att det varit problem med DSG:n. Vad har ni för erfarenheter som kan hjälpa mig i mitt val? Smile

Har DSG7 lådan och kört 8200 mil nu utan några som helst problem.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Tis 30 aug 2011 17:09 Svara med citat
Richard skrev:

Vet du vad det var för problem det handlade om?
Richard
Tis 30 aug 2011 18:30 Svara med citat
candyweiss skrev:
Vet du vad det var för problem det handlade om?

http://fixarfarsan.blogspot.com/2011/03/felproblem-dsg-vaxellador-bade -dsg6.html
tobbe80
Kör: Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg Medlem: 16 augusti 2007
Tis 30 aug 2011 19:18 Svara med citat
Förekommer problem med även dsg 7vxl men inte samma utsträckning, du har ej heller någon oljebyt/filter byts intervall på dessa. skruva rätt mkt dessa lådor, bytt både lådor,kopplingar, mekatronic och genomfört div programuppdateringar. det som märks tydligare är att det är främst yrkes trafik och milslukare som drabbas oftare av problem, den uppfattning jag har iallafall. stort problem är även dom som inte lärt sig hantera en dsg låda och hantera den som en vanlig multitronic/triptronic låda, vill säga att denna låda är uppbyggd som en manuell låda och tål inte hållas på dragläge som många gör, detta skadar kopplingen och den börjar slira och mkt detta taxiåkare åker på pga dom åker mkt start/stopp och krypkörningar ofta. annars en helt underbar låda köra med !! skulle inte avråda dig som privatperson köpa en med dsg hur som. ny bil har du ju även garantier, du har maskinskada efter garanti mm så du är säkrad par år framåt

.....privat liv.....
Richard
Tis 30 aug 2011 19:36 Svara med citat
tobbe80 skrev:
Förekommer problem med även dsg 7vxl men inte samma utsträckning, du har ej heller någon oljebyt/filter byts intervall på dessa. skruva rätt mkt dessa lådor, bytt både lådor,kopplingar, mekatronic och genomfört div programuppdateringar. det som märks tydligare är att det är främst yrkes trafik och milslukare som drabbas oftare av problem, den uppfattning jag har iallafall. stort problem är även dom som inte lärt sig hantera en dsg låda och hantera den som en vanlig multitronic/triptronic låda, vill säga att denna låda är uppbyggd som en manuell låda och tål inte hållas på dragläge som många gör, detta skadar kopplingen och den börjar slira och mkt detta taxiåkare åker på pga dom åker mkt start/stopp och krypkörningar ofta. annars en helt underbar låda köra med !! skulle inte avråda dig som privatperson köpa en med dsg hur som. ny bil har du ju även garantier, du har maskinskada efter garanti mm så du är säkrad par år framåt

Hur håller man en dsg låda i dragläge??? Man använder ju bara högerfoten. Eller e jag lite "dum" Very Happy ?
tobbe80
Tis 30 aug 2011 19:56 Svara med citat
Mest i uppförsbackar detta handlar om ! som sagt ingen ren automatlåda utan har torrkoppling som du bränner om du står och håller drag på den vilket jag vet många taxi åkare gör och då i uppförsbackar främst som sagt

.....privat liv.....
Richard
Tis 30 aug 2011 20:05 Svara med citat
tobbe80 skrev:
Mest i uppförsbackar detta handlar om ! som sagt ingen ren automatlåda utan har torrkoppling som du bränner om du står och håller drag på den vilket jag vet många taxi åkare gör och då i uppförsbackar främst som sagt

Ok. Nya golfen har ju en såndär funktion som gör att den står still några sekunder i en uppförsbacke även om du släpper bromsen. Hjälper inte det?
candyweiss
Tis 30 aug 2011 20:57 Svara med citat
tobbe80 skrev:

Inte för att jag kör så idiotiskt, men det är jäkligt intressant att läsa och lära sig Regular Smiley
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tis 30 aug 2011 21:03 Svara med citat
Samma syndrom som med DAF och Volvo 66 och 343 aut.
man håller bilen still i dragläget i en uppförsbacke och lammellcentrum/ (skorna tom. DAF 55) slits ut fort/snabbt

finns bara två lägen: kör eller stillastående utan gaspådrag

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Richard
Tis 30 aug 2011 22:14 Svara med citat
a128 skrev:
man håller bilen still i dragläget i en uppförsbacke och lammellcentrum/ (skorna tom. DAF 55) slits ut fort/snabbt

Då måste det väl bara vara att trycka ner bromsen i uppförsbacken om man blir stillastående?
tobbe80
Tis 30 aug 2011 22:19 Svara med citat
Stumt på och stumt av !! thats it, ingen jävla kärringåka eller krypkörning, prylarna är gjorda för hålla men som sagt brukas på rätt sätt. problem finns givetvis oavsätt men inget hinder för handla en dsg om du vill ha en

.....privat liv.....
Richard
Tis 30 aug 2011 23:21 Svara med citat
tobbe80 skrev:
Stumt på och stumt av !! thats it, ingen jävla kärringåka eller krypkörning, prylarna är gjorda för hålla men som sagt brukas på rätt sätt. problem finns givetvis oavsätt men inget hinder för handla en dsg om du vill ha en

Var ju riktigt skön växellåda måste jag säga Smile
patrik033
Kör: Golf 6 GTD-12 Ort: Eskilstuna Medlem: 13 maj 2011
Ons 31 aug 2011 11:45 Svara med citat
a128 skrev:

Som att köra lastbil med andra ord,sitter man o slirar så bränner man kopplingen rätt snabbt
Gourmand
Kör: Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm Medlem: 01 augusti 2010
Ons 31 aug 2011 14:47 Svara med citat
Ett alternativ borde väl vara att köra bilen i manuellt läge och då även köra den som en manuell med normalt gasuppsläpp mellan växlingarna och undvika "dragläget".
nollåtta
Kör: Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm Medlem: 05 juli 2011
Ons 31 aug 2011 19:05 Svara med citat
Gourmand skrev:
Ett alternativ borde väl vara att köra bilen i manuellt läge och då även köra den som en manuell med normalt gasuppsläpp mellan växlingarna och undvika "dragläget".

Känns det inte lite onödigt att köpa automatlåda om man ska köra manuellt? Wink

Men som jag förstått det bör det väl räcka att trycka ner bromsen när man står stilla och inte stå och hålla på dragläget? Det är väl det som är problemet och inte vanlig körning?
Annars känns lådan ganska felkonstruerad Razz
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Ons 31 aug 2011 19:17 Svara med citat
Om bilar jag nämde DAF och Volvo 66 och 343 aut.
bör man undvika hastigheter mellan 0- 10 km/t, borde vara motsvarande för DSG

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Mikey2011
Kör: Golf 6 TDI 105 BMT DSG7-12 Ort: Örebro Medlem: 05 maj 2011
Ons 31 aug 2011 21:00 Svara med citat
tobbe80 skrev:
Förekommer problem med även dsg 7vxl men inte samma utsträckning, du har ej heller någon oljebyt/filter byts intervall på dessa.

På min DSG7 ska det minsann bytas olja på 6000-mils intervall........? Think
Mikey2011
Ons 31 aug 2011 21:05 Svara med citat
nollåtta skrev:
Känns det inte lite onödigt att köpa automatlåda om man ska köra manuellt? Wink

Men som jag förstått det bör det väl räcka att trycka ner bromsen när man står stilla och inte stå och hålla på dragläget? Det är väl det som är problemet och inte vanlig körning?
Annars känns lådan ganska felkonstruerad Razz

Alltså, "dragläget" kommer automatiskt när man släpper bromsen om man har växeln i "D" eller "R". Bilen vill alltså iväg av sig självt utan gas, vilket blir som att man släpper upp kopplingen till dragläget på en manuellt växlad bil.
Richard
Ons 31 aug 2011 22:29 Svara med citat
Usch vad osäker jag blir nu....manuell eller dsg?

MVH Richard
nollåtta
Tor 01 sep 2011 18:18 Svara med citat
Richard skrev:
Usch vad osäker jag blir nu....manuell eller dsg?

Om du kör mycket i köer så tycker jag lätt att du ska ha DSG, har man önskat själv många gånger...

Men annars är det väl mest en fråga om du tycker det är värt att lägga ut pengarna, det är ju knappast så att alla DSG lådor strular och går sönder. Och det som var dåligt för ett år sedan har dem förhoppningsvis uppdaterat nu!
candyweiss
Fre 02 sep 2011 23:59 Svara med citat
Det man kan tänka på om man tänker göra en motoroptimering är att vänta tills garantitiden gått ut.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
nollåtta
Lör 03 sep 2011 5:55 Svara med citat
candyweiss skrev:
Det man kan tänka på om man tänker göra en motoroptimering är att vänta tills garantitiden gått ut.

Motoroptimering på en DSG är ju inte att rekommendera då det ökade vridmomentet kommer göra att lådans livslängd förkortas
candyweiss
Lör 03 sep 2011 7:49 Svara med citat
Jo det är sant, men man kan oxå göra det för att spara bränsle. Det sägs ju att bilen ska dricka mindre Confused
Mikey2011
Lör 03 sep 2011 7:50 Svara med citat
nollåtta skrev:
Motoroptimering på en DSG är ju inte att rekommendera då det ökade vridmomentet kommer göra att lådans livslängd förkortas

Detta måste redas ut! Think

En polare har ju en ny Multivan med 140hk diesel och DSG7- låda... Är det inte samma låda som vi har i snåldieslarna då eller???

Tacksam för korrekta svar och inte några gissningar! Thumbs up
nollåtta
Lör 03 sep 2011 19:11 Svara med citat
Mikey2011 skrev:
Detta måste redas ut! Think

En polare har ju en ny Multivan med 140hk diesel och DSG7- låda... Är det inte samma låda som vi har i snåldieslarna då eller???

Tacksam för korrekta svar och inte några gissningar! Thumbs up

Blev nyfiken och kollade i Multivanens produktkatalog och såg att den även går att få med 180hk diesel och DSG7, i så fall kan det ju inte stämma som vw sa till mig om trimning och dsg...

Någon som kan ge ett svar? Shocked
candyweiss
Lör 03 sep 2011 20:44 Svara med citat
Inget svar på din fråga Embarassed

2.0 TDI 140hk har ett vridmoment på 320 Nm, precis som du skriver så ska inte DSG7-lådan klara av det.
Du skrev även att 180 hk dieseln har DSG7. Vad har den för vrid?

Detta vill jag oxå ha svar på Confused
candyweiss
Lör 03 sep 2011 22:50 Svara med citat
När jag hämtade ut min Golf så frågade jag säljaren vad han tyckte om att "chippa" den? (Ställde frågan mest på skoj, för att få höra hur dumt det var att trimma).

Men han tyckte inte det var nåt kontigt utan sa bara att det går bra, den passar bra att motoroptimera.
Den är en bättre motor när den är chippad än vad 160 hk med kompressor är.
Men garantin ryker ju såklart.

Enligt mig så var säljaren jäkligt kunnig om bilar, motorer och elektronik, mest kunniga säljaren jag träffat.
tobbe80
Lör 03 sep 2011 23:09 Svara med citat
Tänk på att ev motoruppdateringar och ev återkallningar via aktioner ryker om man chippar, 2 år och goodwill samt avgasgarantier i framtiden påverkas om bilen chippas då samtliga garantirep och avgasgarantier kräver en rapport som går via tillverkare, syns då direkt att bilen är ändrad då parametrar ej stämmer överrens med bilens orginal. TSI bensinare går flertal ej chippa via OBD utan kräver via motorstyrdon löds om. dessutom är tsi rätt känsliga maskiner redan orginal Wink dessutom så kan det påverka dsg och bör så fall få en progvara som optimerar även denna för hantera ökat vrid mm så jag avråder , även själv sugen chippa min 140hk men vet man hur det påverkar framtiden så

.....privat liv.....
candyweiss
Lör 03 sep 2011 23:32 Svara med citat
Ja ,det gäller att tänka sig för mer än 1 gång. Om man tänker öka effekten är det nog säkrast att vänta några år.
Sida 1, 2  >