hipstern
Kör: Golf 3 1,8 GL Ort: Värnamo Medlem: 17 juli 2011 |
Tor 08 sep 2011 3:15 |
|
Då jag fått tah på en 1,8 motor som bara gått 1200 mil som pappa ska bygga så när han ändå lyfter toppen för att slipa upp kanalerna o byta ventiltätningar tänkte jag plana toppen 2 mm.
undrar om någon har erfarenhet av att plana toppen så mycket på en 1,8 liters motor?
kommer även att sätta i denna kam
Kamaxeldata: Insug/Avgas
Duration 0.1mm: 266/266°
Duration 1.0mm: 232/232°
Max valve lift: 11,20/11,20mm
Lift at TDC: 1,70/1,75mm
Application: Sport
borde ju bli lite bättre i alla fall.
Eller vad tror ni?
Efter det blir det även extraktorgrenrör o 2 tums från simons o sportkat o öppetinsug samt optimering av insprutet borde ju kunna ge 20-25hk i alla fall
|
|
hipstern
Kör: Golf 3 1,8 GL Ort: Värnamo Medlem: 17 juli 2011 |
Tor 08 sep 2011 3:15 |
|
Kommer även att ha en elektrisk vatten pump då det avlastar veven o ger några extra hk
|
|
BamseHagman
Kör: Golf 3 GTI 8V Edition Ort: Karlstad Medlem: 01 november 2009 |
Fre 09 sep 2011 1:43 |
|
Varför plana toppen när den bara har rullat 1200mil? (om det är exakta mil?)
|
|
mrpete
Kör: Golf 1 GTi -83 Ort: Göteborg Medlem: 30 juni 2010 |
Fre 09 sep 2011 8:48 |
|
För att höja kompressionsförhållandet gissar jag.
Det du får göra är att tar reda på nuvarande kompressionsförhållande genom denna uträkning. Du räknar på en cylinder.
cylindervolym + förbränningskammare /förbränningskammare = kompressionsförhållande.
Minskad förbränningskammare = högre kompressionsförhållande.
|
|
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010 |
Fre 09 sep 2011 9:35 |
|
BamseHagman skrev: | Varför plana toppen när den bara har rullat 1200mil? (om det är exakta mil?) |
De var oxå exakt min tanke I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
BamseHagman
Kör: Golf 3 GTI 8V Edition Ort: Karlstad Medlem: 01 november 2009 |
Fre 09 sep 2011 10:09 |
|
Petta skrev: | De var oxå exakt min tanke |
Eller hur....
Vill inte vara nån glädjedödare eller så
Men köpte du den av en pensionär som har haft den stående i ett garage sedan ny? som dom flesta vet med Golf 3, så slår dom om till 0 på ca 30 000
|
|
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010 |
Fre 09 sep 2011 10:47 |
|
BamseHagman skrev: | Eller hur....
|
Ja I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
hipstern
Kör: Golf 3 1,8 GL Ort: Värnamo Medlem: 17 juli 2011 |
Fre 09 sep 2011 12:11 |
|
Köpte Motorn på en auktoriserad skrot som även bygger rallybilar och jag ska plana toppen för att få lite mer komp.
|
|
hipstern
Kör: Golf 3 1,8 GL Ort: Värnamo Medlem: 17 juli 2011 |
Fre 09 sep 2011 12:22 |
|
Dvs den här motorn ska få äkta vebod trim dvs planad topp, annan kam, lättatsvänghjul optimerade kanaler, extraktorgrenrör, 2 rums avgassystem, sportkatalysator, öppet luftfilter, o tändkablar från taylor o ommappning dvs chiptrim.
|
|
darkien
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 23 augusti 2009 |
Fre 09 sep 2011 12:58 |
|
Bara en nyfiken fråga va fick du pröjsa för motorn? Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
hipstern
Kör: Golf 3 1,8 GL Ort: Värnamo Medlem: 17 juli 2011 |
Fre 09 sep 2011 15:17 |
|
2600
|
|
darkien
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 23 augusti 2009 |
|
hipstern
Kör: Golf 3 1,8 GL Ort: Värnamo Medlem: 17 juli 2011 |
Fre 09 sep 2011 18:04 |
|
Nope dom skulle ha mycket mer för den men jag känner i princip alla som jobbar där personligen o ja frågade försäljningschefen vad jag skulle betala för den o då blev det det priset
|
|
darkien
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 23 augusti 2009 |
|
tobbe80
Kör: Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg Medlem: 16 augusti 2007 |
Fre 09 sep 2011 20:59 |
|
Bra kontakter eller fet plånka ? lägga ner all denna energi på en 90 hästare, visst du kommer säkerligen plocka extra hk, men inte värt det enl mig, skulle jag hellre slänga i en 16v eller 8v gti maskin som du kan få tag i för rätt pengar. en gti maskin med dess options som du räknar med slänga på ger fin respons på en gti maskin
|
|
respekt90
Kör: Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö Medlem: 19 augusti 2011 |
Fre 09 sep 2011 21:04 |
|
För all den satsning på en 90hk kan du lika väl köpa en motor som satt i en VR6:a. Visserligen kommer det att vara så att motorn från VR6:n har mycket mer på mätaren - men med tanken på dennes kraft kan den stå ut med oändligt mycket.
|
|
hipstern
Kör: Golf 3 1,8 GL Ort: Värnamo Medlem: 17 juli 2011 |
Fre 09 sep 2011 21:26 |
|
Jag vill se vad den här motorn är kapabel till bara med den billiga skatt o försäkringen som är på en vanlig gl.
|
|
respekt90
Kör: Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö Medlem: 19 augusti 2011 |
Fre 09 sep 2011 21:28 |
|
Jag hoppas verkligen att det är värt det.
|
|
hipstern
Kör: Golf 3 1,8 GL Ort: Värnamo Medlem: 17 juli 2011 |
Fre 09 sep 2011 21:29 |
|
Det vet jag inte men skoj kommer det o bli
|
|
ultima
Kör: Golf 4 GTI -00 Ort: Norrköping Medlem: 03 maj 2010 |
Lör 10 sep 2011 2:29 |
|
Varför göra som alla andra
|
|
GolfGecco
Kör: Golf 3 2,8 VR6 -97 Ort: Ljungby Medlem: 28 oktober 2009 |
Tor 15 sep 2011 15:04 |
|
Fan va folk klagar på varför du trimma en 90hk detta är ju häftigt bara kör på tycker jag
|
|
boster
Kör: Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika Medlem: 18 oktober 2009 |
Fre 16 sep 2011 0:00 |
|
GolfGecco skrev: | Fan va folk klagar på varför du trimma en 90hk detta är ju häftigt bara kör på tycker jag  |
Håller med dig.
Trimma på
|
|
hipstern
Kör: Golf 3 1,8 GL Ort: Värnamo Medlem: 17 juli 2011 |
Sön 18 sep 2011 12:29 |
|
Tack för tödet !!! jag vill faktiskt se vad trimmande av en vanlig 1,8 kan ge. ska bli grymt kul!!!
|
|
Fernan
Kör: Golf 2 1,8 Ort: Uppsala Medlem: 07 mars 2011 |
Ons 26 sep 2012 16:31 |
|
Hej, ursäkta frågan men kom någon fram till hur mycket man vågade plana toppen? jag vet att de var länge sedan någon skrev i denna tråd men kände att det var dumt att öppna en ny tråd för det!
|
|
mrpete
Kör: Golf 1 GTi -83 Ort: Göteborg Medlem: 30 juni 2010 |
Tor 27 sep 2012 12:49 |
|
Det går inte att gissa sig till hur mkt man kan plana av topplocket.
Du får mäta volymen på förbränningsrummet. dvs hur mkt som ryms i topplock resp. kolv.
Sen räknar du ut kompressionsförhållande.
ex. 1781cc på 1.8l /4 = ca 445cc/cyl.
ex förbränningsrum 45cc
ex packningens volym 10cc
445 + 45 +10 / 55 = 9
dvs 9:1 i kompressionsförhållande.
Sen får du fundera på vilket kompressionsförhållande du vill ha och räkna hur mkt av förbränningsrummet som ska bort. Det du får tänka på är att förbränningsrummet i kolven inte fyller ut hela cyldiametern.
Enklast är att vända toppen upp och ner, sätta i tändstift och se till att ventiler är täta. ta en pipett eller spruta och fyll på tills du uppnått önskad volym, mät hur mkt som ska tas bort och lämna den till valfri mekanisk verkstad för planfräsning.
ex förminskning av förbränningsrum till 30cc på samma motor ger
445 + 30 + 10 / 40 = 12,125:1 i kompressionsförhållande.
Ja, det är så krångligt, ja man behöver använda skallen när man skall bygga och trimma motorer, Nej det finns inga genvägar om man inte kan lämna iväg allt och låta någon annan göra det åt en. Om man nu vill uppnå ett vettigt resultat.
|
|