meow40k
Ingen VW Ort: Stockholm |
Mån 19 sep 2011 21:23 |
|
Tjenare,
Är så nära på att skaffa mig en -10 med 160 hästars 1.4 TSI motorn.
Tycker jag läst på rätt bra om vanliga problem med modellen samt vikten av stabilt udnerhåll, inget fuffens där tycker jag.. självklarheter.
MEN så börjar jag hitta tråd efter tråd efter tråd med uppgivna ägare av just 160hk motorn och det är en salig röra av problem, som i dom flesta fall slutar med motorbyten. Samt även faktumet att VW verkar funderar på att lägga ner motorversionen?
Nu är ju inte det min största hobby att köpa på mig problem, så - finns det ngn där ute med goda erfarenheter.
Eller är det bara att kika på annan motor?
Varninglampor till höger och vänster nu, ska väl åka och känna bpå bilen iaf, men definitivt prata med lite olika VW-mekaniker....
suck
/Tomas
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Mån 19 sep 2011 21:42 |
|
Är det kompressorn som det ska vara problem då?
Eller vad handlar det om?
Har du nån länk till trådarna med alla problemen?
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Mån 19 sep 2011 21:54 |
|
Ytterst vanlig fel på motorn är töjd kamkedja
men det beror inte på att motorn är felkonstruerad utan att man kör för länge på samma olja (3000mil istället för 1500mil) man bör ha minst en 40 olja i motorn
samma kedja finns även på 1,4 Fsi och 1,6 Fsi med samma problematik
|
|
meow40k
Ingen VW Ort: Stockholm |
Mån 19 sep 2011 23:03 |
|
Hej, snabb respons - nice!
Ni får ha överseende om jag pratar strunt, rätt rudis på motorer.
Iaf, själva "problematiken" runt kedjan ser jag inget konstigt med, alltid haft för vana att byta olja varje år på mina bilar.
Som jag fattat har det varit mkt problem med feltändningar och hårt slitage av det pga det högre trycket i den lilla motorn(?)
Bilen jag kikat på är tillverkad runt mitten av 2009 och det verkar ha varit mkt lite meck med motorerna fram tills det.
Jag förutsätter att folk kör 95 i bilar här utan problem?
Exempeltrådar angående motorn
http://www.ausmotive.com/2009/02/01/tried-tested-volkswagen-golf-vi-14 -tsi.html
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=92571
http://uk-mkivs.net/forums/p/395829/2706310.aspx
Forum har ju den effekten på en att man får fokus på allt negativt. Jag vill gärna tro att de problem man läst om har kunnat servas bort.
Kommer ringa runt till verkstäder och snacka lite, samt få tag på den tidigare ägaren till objektet jag förälskat mig i...
/Tomas
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Mån 19 sep 2011 23:09 |
|
Misständningar har jag haft proplem med min berodde på
tändspolarna som har jag bytt ut allihopa (köp ej biltemaspolar !!)
motorn är byggd för 95oktan (gäller ej Tsi 170 och 180 som är byggd för 98oktan men kan köras på 95oktan med nedsatt prestanda)
men jag har provat att blanda i kopiösa mängder med oktanhöjande E85/etanol med mycket gott resultat hittils
|
|
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm |
Tis 20 sep 2011 7:13 |
|
Det jag hört mest om och som lett till att motorerna bytts är töjd kamkedja, hände bla min farsa dock på en tsi 140, och de var väl sämre än de nyare tsi motorerna. Men den gången ringde han bara till vw och stod på sig och utan något tjaffs så bytte de hela motorn på goodwill trots att bilen var 4 år.
http://www.vibilagare.se/nyheter/kamkedja-oroar-volkswagenagare-28962? page=4
Tändspolar som någon skrev är ju ett känt VAG problem sen länge, känner flera som har bytt, trodde ändå att det var fixat på dem här nyare bilarna.
Provkörde dock 160 motorn innan jag beställde min golf och den gick riktigt fint måste jag säga!
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tis 20 sep 2011 7:41 |
|
Det jag hört är att man kan få problem med kompressorn pga att den har många rörliga delar. Rådet jag fick var att det är bättre att motoroptimera sin 1.4 tsi 122 istället, för själva motorn tål effekten utan problem.
Men då kommer ju frågan om garantin in.
Jag har själv aldrig hört eller läst om någon med kompressorproblem så förmodligen är det ingen fara.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Tis 20 sep 2011 9:00 |
|
När det gäller kompressorn så undrar jag om det finns någon olje-nivåplugg på dessa, jag har lyckats få fram att det ska vara 40ml olja i den
jag var och spekade häromdagen efter denna evt. plugg
men hittae ingen, ska kolla nogrannare när jag lägger på vinterhjulen
när det gäller kedjan så hade jag ej problem med den på min 1,6 fsi från 2004 som har exakt samma kedja En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
meow40k
Ingen VW Ort: Stockholm |
Tis 27 sep 2011 17:05 |
|
Tänkte uppdatera och avrunda tråden med hur det gick.
Det slutade med att det blev en ny golf 105 TDI istället, som hämtas ut om en vecka.
Inte riktigt samma sak som orginalplanen, men ingen kan iaf anklaga mig för att inte vara öppen för nya idéer!
/Tomas
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tis 27 sep 2011 21:23 |
|
Det får man kalla för en riktig tvärvändning
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
Ons 28 sep 2011 2:42 |
|
Braaa där, TSI kmr kosta ALLA ägare stora pengar till slut.. Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Ons 28 sep 2011 7:43 |
|
Sam skrev: | Braaa där, TSI kmr kosta ALLA ägare stora pengar till slut.. |
Alla bilar kostar mycket i slutändan. Men du får gärna förklara varför just tsi skulle kosta "stora pengar"
Risken är däremot "stor" att just dieslar blir riktigt dyra i slutändan. Dieslar är inga bra miljöbilar, vänta bara när dem 5 åren som dem har skattelättnad försvinner.
Läs senaste nummert av Vi bilägare och se vad dem skriver om partickelfilter, det kommer att bli dyrt.
Kanske inte för dem första ägarna, men du kan kanske tänka dig vad begagnatpriserna kommer att bli
på dieselbilar, inte bara Golf, utan alla nyare dieslar. Finns ju dessutom mängder av dem, "alla" ska ju ha diesel för att alla andra har det och då måste det ju vara bra.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Ons 28 sep 2011 9:20 |
|
Dom som köpt dieselbilar senaste åren och nyligen sålt sin dieselbil är vinnare,
men för den som köper idag och säljer om 3-5 år kan lika gärna vara en förlorare
kollade på jets hemsida nyligen där kostar dieslen något mer än 95okt,
man ska även ha i åtanke att Dieseln är lägre beskattad än bensinen som våra folkvalda istortsett kan ända på när som hellst
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
Ons 28 sep 2011 9:43 |
|
candyweiss skrev: | Alla bilar kostar mycket i slutändan. Men du får gärna förklara varför just tsi skulle kosta "stora pengar"
Risken är däremot "stor" att just dieslar blir riktigt dyra i slutändan. Dieslar är inga bra miljöbilar, vänta bara när dem 5 åren som dem har skattelättnad försvinner.
Läs senaste nummert av Vi bilägare och se vad dem skriver om partickelfilter, det kommer att bli dyrt.
Kanske inte för dem första ägarna, men du kan kanske tänka dig vad begagnatpriserna kommer att bli
på dieselbilar, inte bara Golf, utan alla nyare dieslar. Finns ju dessutom mängder av dem, "alla" ska ju ha diesel för att alla andra har det och då måste det ju vara bra. |
Snåla dieslar har och kommer sannolikt för lång tid framåt att ha ett betydligt bättre andrahands och tredjehandvärde än motsvaranande bensinbil. Även livslängden på en dieselmotor brukar vara avsevärt längre än på en bensindito.
Vad gäller miljöaspekten är väl de flesta idag överens om att det viktigaste är att bilen är snål, inte vad den drivs med. Se bara på etanolfiaskot, där våra klåfingriga politiker gick på en rejäl blåsning, inte minst från "bilhandlarorganisationen" "Gröna bilister".
Jag är övertygad om att förbränningsmotorn, särskilt med dieselteknik kommer att vara totalt dominerande minst 30-40 år framåt för privatbilister. El-bilen blir en marginell företeelse, för kommuner och landsting. Där kommer den att få betydelse, men ej för privatbilisten.
Förr hade man en närmast religiös överto på att etanolen skulle rädda bilen. Nu håller samma dumheter på att hända igen, fast med el-bilen. Man utgår från önskedrömmar och låtsas att önskningen redan är verklighet.
Vad gäller fordonsbeskttningen, så kan du redan nu se vad t.ex. en Golf BMT kommer att kosta i fordonsskatt när skattefriheten upphör efter 5 år - knappt 1100:- / år. En snåldiesel blir alltså oerhört billig även i det avseendet. Vad gäller partikelfilter, så är de i de flesta fall underhållsfria eller kan rengöras efter demontering. Livslängden brukar vara runt 25000 mil.
En del biltillverkare har försökt tjäna pengar på att lägga in partikefilterbyte i serviceplanen vid ca 12 000 mil(läs Volvo). Det har har dom fått sluta med, eftersom det inte var tekniskt motiverat.
Jag valde TSI-motorn själv, men det beror enbart på att VW har överprisatt Golf BMT. Med mina körsträckor, så går det inte att motivera ett köp av BMT. När jag så småningom kommer att närma mig pensionen, och det sannolikt kommer att innebära rejäla långresor är valet självklart. En diesel är given. Bra för miljön dessutom !
Senast ändrad Ons 28 sep 2011 13:59, ändrad totalt 1 gång
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Ons 28 sep 2011 10:23 |
|
Gourmand, snälla dela upp din text i stycken, orkar inte läsa annars, fast jag är intresserad.
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
Ons 28 sep 2011 13:55 |
|
Ska tänka på det nästa gång. Layouten blev inte så proffsig. Ska se om det går att ändra.
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
Ons 28 sep 2011 14:00 |
|
Sä där, redigerat en aning
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Ons 28 sep 2011 18:05 |
|
Gourmand skrev: | Sä där, redigerat en aning |
Tack så mycket, har läst ditt inlägg nu.
Du har rätt i mycket. Men jag misstänker att det är förändringar på gång, i varje fall inom 3 - 5 år.
Bla tror jag att dieseln kommer att få mycket högre skatt, men även att man tar bort den högre
fordonsskatten på dieslar.
Ungefär som du skrev så ska ingen kunna komma billigare undan och staten vill ju oxå
ha in sina pengar. Idag ångrar jag mig inte att jag köpte en 1.4tsi för jag funderade oxå länge på en BMT.
Tsi´n går underbart och är faktiskt hyffsat snål för att vara så pigg.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
Ons 28 sep 2011 21:09 |
|
candyweiss skrev: | Alla bilar kostar mycket i slutändan. Men du får gärna förklara varför just tsi skulle kosta "stora pengar"
Risken är däremot "stor" att just dieslar blir riktigt dyra i slutändan. Dieslar är inga bra miljöbilar, vänta bara när dem 5 åren som dem har skattelättnad försvinner.
Läs senaste nummert av Vi bilägare och se vad dem skriver om partickelfilter, det kommer att bli dyrt.
Kanske inte för dem första ägarna, men du kan kanske tänka dig vad begagnatpriserna kommer att bli
på dieselbilar, inte bara Golf, utan alla nyare dieslar. Finns ju dessutom mängder av dem, "alla" ska ju ha diesel för att alla andra har det och då måste det ju vara bra. |
Ursäkta om jag hängde ut ALLA ägare..
Men det jag menar är...
Om du inte sköter om bilen dvs dom servicar som ska göra vid vissa tidpunkter, tenderar att ha en väldigt lite marginal mellan katastrof & körduglighet.
Nu är det här min åsikt, och då har jag endast jobbat 6mån på DinBil i bromma
Och jag kan minnas väldigt tydligt att det hängde TSI bilar med mkt djupa/stora motorproblem varje dag på jobbet..
Jo de mesta gick ju på garanti och för övriga motorskadeförsäkringen (10 000mil) men i framtiden tänker jag på dom bilar som är skötta till punkt och pricka, Rätt service, rätt olja, orginal delar etc etc får en ny ägare..
Nästa ägare börjar slarva och vipps står han där med en TSI som gått ca 12-13k mil och får upp felkoder efter felkoder..
Nu säger jag inte heller att motorn i sig är av dålig kvalite, Men väldigt finkänslig, ungefär som en gitarr. minsta fel på inställningarna och du får ett felaktigt ljud.. samma sak gäller bilens t.ex kamkedja, (som vi disskuterar mest här på forumet) där den tenderar att sträcka sig och kugga över, motorn fungerar som vanligt, men ack den där felkoden och motorlampan som tänds...
Sen har vi Insprutningsventiler (spridare) direktinsprut, som krånglar en del också.. men det är en helt annan histora, stora problem hos bmw med just denna typ av spridare.. (finkänsliga)
Vill jag gå in på DSG lådan? (nää tillval iofs)
Nu skriker jag säkert mycket BUU & BÄÄ om VW, Men i överlag mot andra märken tkr jag dom står högst i kurs.. behövs bara liiiiitee mer utveckling på TSI sidan Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
Ons 28 sep 2011 21:13 |
|
Faktum är väl att det råder hyfsad konsesus kring att på olika sätt gynna snåla bilar och det talar nog inte för att man kommer att fördyra kostnaderna för bilägare som väljer de snåla alternativen.
Vad politikerna hittar på i framtiden kan vi bara spekulera i, men sannolikt kommer det alltid vara ekonomiskt fördelaktigt att köra en snål bil i förhållande till en bränsletörstig dito. Motsatsen vore så galen, så det faller på sin egen orimlighet.
I övrigt tycker jag naturligtvis att TSI-versionen av Golf är en suverän bil och snål även i verkligheten, dock inte i klass med BMT. Men, det är väl tämligen självklart. VAG (läs VW) borde snarast se över sin prissättning vad gäller de egna dieslarna, annars hamnar de på efterkälken. Det finns fullvärdiga alternativ hos konkurrenterna till bättre priser, se bara på nya Citroen C4 HDI (112 hk). Provade en sådan förra veckan. Extremt tystgående och komfortabel, piggare motor än BMT och minst lika snål.
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
Ons 28 sep 2011 21:27 |
|
Sam skrev: | Ursäkta om jag hängde ut ALLA ägare..
Men det jag menar är...
Om du inte sköter om bilen dvs dom servicar som ska göra vid vissa tidpunkter, tenderar att ha en väldigt lite marginal mellan katastrof & körduglighet.
Nu är det här min åsikt, och då har jag endast jobbat 6mån på DinBil i bromma
Och jag kan minnas väldigt tydligt att det hängde TSI bilar med mkt djupa/stora motorproblem varje dag på jobbet..
Jo de mesta gick ju på garanti och för övriga motorskadeförsäkringen (10 000mil) men i framtiden tänker jag på dom bilar som är skötta till punkt och pricka, Rätt service, rätt olja, orginal delar etc etc får en ny ägare..
Nästa ägare börjar slarva och vipps står han där med en TSI som gått ca 12-13k mil och får upp felkoder efter felkoder..
Nu säger jag inte heller att motorn i sig är av dålig kvalite, Men väldigt finkänslig, ungefär som en gitarr. minsta fel på inställningarna och du får ett felaktigt ljud.. samma sak gäller bilens t.ex kamkedja, (som vi disskuterar mest här på forumet) där den tenderar att sträcka sig och kugga över, motorn fungerar som vanligt, men ack den där felkoden och motorlampan som tänds...
Sen har vi Insprutningsventiler (spridare) direktinsprut, som krånglar en del också.. men det är en helt annan histora, stora problem hos bmw med just denna typ av spridare.. (finkänsliga)
Vill jag gå in på DSG lådan? (nää tillval iofs)
Nu skriker jag säkert mycket BUU & BÄÄ om VW, Men i överlag mot andra märken tkr jag dom står högst i kurs.. behövs bara liiiiitee mer utveckling på TSI sidan | Jag tycker att du gör helt rätt när du beskriver riktiga motorproblem från verkligheten. Detta är betydligt mer värdefull information än det tjafs som de flesta s.k. motorjournalister ägnar sig åt, som mest brukar handla om blinkerspakens utforming, höga lasttrösklar, runtomsikt o.d. Har du några erfarenheter av de nya TDI-maskinerna, t.ex BMT 105 ?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Ons 28 sep 2011 21:38 |
|
Har inte priset gått ner på BMT? Nu kostar den från 194000:-
PS. Trådarna här på Golf 6 har en tendens att byta ämne helt
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
Ons 28 sep 2011 22:53 |
|
Gourmand skrev: | Jag tycker att du gör helt rätt när du beskriver riktiga motorproblem från verkligheten. Detta är betydligt mer värdefull information än det tjafs som de flesta s.k. motorjournalister ägnar sig åt, som mest brukar handla om blinkerspakens utforming, höga lasttrösklar, runtomsikt o.d. Har du några erfarenheter av de nya TDI-maskinerna, t.ex BMT 105 ? |
Det var mindre vanligt att privat bilar (Dvs inte rullar som firmabil) hade driftproblem, men avgasåterföringsventil (EGR) brukade haka upp sig då o då pga sot, vet inte om det berodde på kärringkörning men kanske dålig kvalite? iaf ett gnagande fel som hänger med samtliga bilmärken/modeller med erfarnhet från mitt nuvarande jobb där det rullar in allt från Kia till porsche.
Bara för du fråga nu så kmr jag inte på så mkt
ONTOPIC, som nån nämde ist! Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|