Har precis köpt mig en Golf 2 -91 (RP-motorn) med automatlåda, och jag tänkte då byta olja i automatlådan samtidigt som jag byter andra vätskor i bilen.
Det jag då undrar är vad det ska vara för olja, hur mycket olja, och om det är något speciellt man ska tänka på? Ska bilen stå plant (pallbockar runt om) eller funkar det att bara hissa i fram så att man kommer åt?
En bonusfråga också, vad kör ni med för olja i motorn och hur många liter går det åt där? Jag har ingen instruktionsbok till bilen, därför jag frågar.
Slutväxel, där var det något jag inte alls hört talas om. Byter jag alltså olja på 2 ställen i lådan? Är det något filter som behöver bytas också som i motorn?
Bilen ska nog stå plant när du tömmer den på v-låds olja, beror ju på hut hålet sitter :p Sen när du fyller på är det ju bra om den står plant, lättare att se om det är fullt!
En liten varning när de gäller automatlådan enlig en meckare på vag ska man tydligen inte byta olja i den om de inte e ett måste.. e risk för ventilpaketet havererar med ny olja..... va tydligen de som orsakade att lådan rasade på min vento...
men beroende på vilken låda du har så har skruvat.se filter till automatlådan billigast
Anledningen till att jag tänkte byta är att om jag gasar lite hårdare så tror jag att den slirar lite när den växlar mellan 1an och 2an, för det låter lite som när man kör manuell och inte får i växeln helt. Lite "kugg snurr", typ. Då känns det som att det kan göra mer skada att köra vidare än att prova byta?
Bilen har bara gått 16 000 mil så jag fick för mig att byta olja kunde göra lite nytta för lådan borde ju inte vara helt kaputt. Men det kanske går att justera på något sätt annars?
Venton hade att den växla inte riktigt som den skulle så ja bytte olja o filter o då gick den finfint i 6 månader o sen tvärlåste den sig på 2:an..... rulla in den på vag o dom konstatera ventilpaketet rasat... o de va pga oljebytet enligt den mecken.. så ja smög hem på tvåan o sen dess har den stått på gården men u idag flytta ja på den då den stog illa till nu när kallare tider e på ingång o då väcla den sim den skulle igen...... så vetifan om ja litar på vag snubben nå mer.......