Forum - Golf 6 (09-13) - Hur bli av med automatiken på bakrutetorkare?

n011an
Golf 6 TSi 122 DSG -10 Ort: Olofström
Fre 21 okt 2011 19:09 Svara med citat
Hej alla!

Ny här... och ganska nybliven vw ägare, dock stött på ett irritationmoment.

Någon som vet hur man blir av med irritationsmomentet med att bakrutetorkaren drar igång varje gång man lägger i backen (Tex om man har lämnat intervallen på av misstag sist man körde) vill ju inte att den ska gå igång av sig själv under vintern när man har skrapat framrutan... hoppar i bilen och tar det sista snödammet från framrutan med torkarna fram, lägger i backen.. och vips! där gick bakrutetorkaren igång.... fastän jag inte ville det!

tacksam för tips.
Hilsen n011an
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad
Lör 22 okt 2011 14:27 Svara med citat
De blir nog ett svårt fall att lösa, det är nog så att du får vara noga med att stänga av vidrutetorkaren när du stannar bilen.
Du kan ju annars fråga på en Vw-verstad nästa gång du gör service om dom kan hjälpa till att lösa ditt problem.
Jag har inte råkat ut för detta problem, när det är frost på bilen så startar jag bilen, sätter på bakrutes värmaren, skrapar rutorna och behöver jag backa så är inte torkarbladet fastfruset.

Ha en bra helg.

Bluemotion
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Lör 22 okt 2011 16:23 Svara med citat
Det skall gå att programera bort denna funktion har jag hört.. Inte kollat på det själv fast jag oxå irreterar mig på funktionen. Finns inget värre när det regnar ute och man åkt ett antal mil och sedan backar man till och det drar runt all skit på bakrutan. Jag hatar dessa repor som den gör..

Inte aktiv längre.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 22 okt 2011 19:47 Svara med citat
Håller med. Om jag vill använda bakrutetorkaren så vill jag själv välja när den ska
torka rutan, och då väljer jag helst att spola innan.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 22 okt 2011 20:16 Svara med citat
Åk in till VW. Funktionen stängs av via dator och tar en kafferast max att åtgärda..
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 22 okt 2011 21:27 Svara med citat
MiWi skrev:
Åk in till VW. Funktionen stängs av via dator och tar en kafferast max att åtgärda..

Perfekt, får bli det vid första sevicen.
n011an
Golf 6 TSi 122 DSG -10 Ort: Olofström
Sön 23 okt 2011 12:30 Svara med citat
MiWi skrev:
Åk in till VW. Funktionen stängs av via dator och tar en kafferast max att åtgärda..

Klockrent! får bli en runda in o fixa till, någon aning om kostnad? hade hellre sett att jag fått funktionen med att höger sidospegel vinklas nedåt vid iläggning utav backen.

Hilsen n011an
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad
Sön 23 okt 2011 12:37 Svara med citat
De finns nog inte till Vw ännu, finns på Mercedes, min far ägde en E-klass för några år sedan, den var fin att köra men rostade upp.
Kan kanske komma i senare modeller på Vw.

Bluemotion
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Sön 23 okt 2011 15:54 Svara med citat
De där med sidobackspegel som gå ner har jag på min bil Smile

Borde finnas på din tror jag, kolla färdatorns meny för komfort.

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Mikey2011
Golf 6 TDI 105 BMT DSG7-12 Ort: Örebro
Mån 24 okt 2011 18:48 Svara med citat
Hookan skrev:
De finns nog inte till Vw ännu, finns på Mercedes, min far ägde en E-klass för några år sedan, den var fin att köra men rostade upp.
Kan kanske komma i senare modeller på Vw.

Om jag inte minns fel, så gör den just det om man valde "Ljus och siktpaket 2"
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 26 okt 2011 22:27 Svara med citat
n011an skrev:
Klockrent! får bli en runda in o fixa till, någon aning om kostnad? hade hellre sett att jag fått funktionen med att höger sidospegel vinklas nedåt vid iläggning utav backen.

Hilsen n011an

Inget som jag skulle vilja ha det heller. Tänk när bilen stått ute en natt och det snöat, töat ochfrusit på rejält.
Då är det inte bättre än automatiken på bakrutetorkarna Wink
jardle
Ingen VW Ort: Borås
Ons 26 okt 2011 22:52 Svara med citat
Kanske är helt ute och cyklar nu, men jag tror att torkarens backfunktion kan stängas av i färdatorns menyer, går iallafall på min A3:a -11 och det är ju istort samma bil.

Four rings to rule them all
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 26 okt 2011 23:00 Svara med citat
jardle skrev:
Kanske är helt ute och cyklar nu, men jag tror att torkarens backfunktion kan stängas av i färdatorns menyer, går iallafall på min A3:a -11 och det är ju istort samma bil.

Så borde det vara, men det är inte så på min Sad
n011an
Golf 6 TSi 122 DSG -10 Ort: Olofström
Lör 29 okt 2011 11:42 Svara med citat
candyweiss skrev:
Så borde det vara, men det är inte så på min Sad


samma här..... har letat runt mer än en gång för att hitta avstängningen utan resultat Sad