Forum - Golf 6 (09-13) - Start/stop system, stannar men startar ine?

tmt
Kör: Golf 6 BMT 105 DSG7 -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 juli 2011
Lör 05 nov 2011 20:47 Svara med citat
Halloj,

Jag har nu fått min bil och har haft den 2,5 veckor.
Den funkar bra och faktiskt är det bra drag i den.

Men start/stop systemet, vid tre tillfällen när jag stannat så stoppar motorn men startar inte sedan!
Jag får slå av tändningen och starta bilen igen, och den startar då faktiskt Wink
Är det någon annan som haft detta bekymmer?
Dubbas
Kör: Polo 3 1.4 -96 Ort: Avesta Medlem: 16 juli 2011
Sön 06 nov 2011 0:02 Svara med citat
Nope, min start/stop funkar klockrent. Enda gången som den inte har startat är för att jag lagt lådan i "P", men så länge som den är kvar i "D" har jag inte haft några problem
nollåtta
Kör: Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm Medlem: 05 juli 2011
Sön 06 nov 2011 7:50 Svara med citat
Jag råkade ut för det en gång när jag provkörde en dsg, men nu när jag har manuell så har det aldrig krånglat.
Stringfellow
Kör: Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm Medlem: 08 februari 2011
Mån 07 nov 2011 7:58 Svara med citat
Stänger alltid av skiten, den är ju bedrövlig, framförallt stänger den av motorn alldeles för snabbt, den borde vänta åtminstone 5-10 sekunder.
Som det är ju kan man få stopp när man håller på att parkera eller när man stannar vid lämna företräde i typ en sekund..
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Mån 07 nov 2011 11:14 Svara med citat
Självklart så ska det ju fungera, blir väl till att besöka din VAG-verkstad.

Själv inbillar jag mig att det sliter på både bil och förare, om inte annat så känns det jäkligt osäkert.

Vi hade en lånebil, en BMT med manuell låda, och vi gillade inte det alls.
tmt
Kör: Golf 6 BMT 105 DSG7 -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 juli 2011
Mån 07 nov 2011 20:39 Svara med citat
Tack för alla svar.
Ja, den stannar väldigt snabbt, för snabbt ibland Wink
Och ja, det känns osäkert ibland, men vi får se hur vi gör med den. Den går ju inte att stänga av för gott, bara per biltur...
nollåtta
Kör: Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm Medlem: 05 juli 2011
Tis 08 nov 2011 6:31 Svara med citat
tmt skrev:
Tack för alla svar.
Och ja, det känns osäkert ibland, men vi får se hur vi gör med den. Den går ju inte att stänga av för gott, bara per biltur...

Det måste gå att be vw stänga av den med sin dator.
Mikey2011
Kör: Golf 6 TDI 105 BMT DSG7-12 Ort: Örebro Medlem: 05 maj 2011
Tor 10 nov 2011 21:24 Svara med citat
tmt skrev:
Tack för alla svar.

Min stänger inte av om jag inte trycker så hårt på bromsen när jag står still...
T.ex. om jag stannar vid ett rödljus som jag vet snart slår om till grönt, så släpper jag bara lite på bromsen när bilen väl stannat. Men bara lagom så att den inte börjar vandra iväg.
Fader Jan
Kör: Golf 6 1,6 TDI Variant DSG Ort: Umeå Medlem: 05 juni 2011
Fre 11 nov 2011 19:24 Svara med citat
Citat:
Min stänger inte av om jag inte trycker så hårt på bromsen när jag står still...
T.ex. om jag stannar vid ett rödljus som jag vet snart slår om till grönt, så släpper jag bara lite på bromsen när bilen väl stannat. Men bara lagom så att den inte börjar vandra iväg.

Så gör jag också ibland, men risken är väl att man "slirar på lamellerna" då. Det känns som att skillnaden mellan frikoppling och drag är väldigt liten. En justeringssak kanske.
Mikey2011
Kör: Golf 6 TDI 105 BMT DSG7-12 Ort: Örebro Medlem: 05 maj 2011
Fre 11 nov 2011 21:37 Svara med citat
Fader Jan skrev:
Citat:

Så gör jag också ibland, men risken är väl att man "slirar på lamellerna" då. Det känns som att skillnaden mellan frikoppling och drag är väldigt liten. En justeringssak kanske.

Mjae, min börjar inte dra förens jag släppt bromsen...
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Fre 11 nov 2011 22:42 Svara med citat
Fader Jan skrev:
Citat:

Nu har ju inte jag start/stopp på min tsi, men jag har DSG7.
Jag upplever det att om jag lättar lite på bromsen när jag står still, då ökar varvet och den börjar dra iväg så smått, så det stämmer nog att det blir lite slir på lamellerna. Jag undviker det i varje fall.
Jag trampar "lagom" hårt på bromsen när jag står stilla.

Om jag haft start/stopp hade jag att jag sagt till på verkstaden att stänga av den funktionen.