Forum - Volkswagen Passat - Installera brytarlös tändning

mrpete
Golf 1 GTi -83 Ort: Göteborg
Sön 27 nov 2011 22:26 Svara med citat
Hallå!

Min passat L -74 går skit på tändningen, så jag tänkte skrota brytarspetsar och stoppa i tändningen ifrån golfen.

Jag har alltså en fördelare med hallgivare, kabelhärva och tändplatta från golf 1 gti.

Räcker det med att koppla in

brun = jord?
grön på - på tändspolen
svart på + på tändspolen
kontaktstycket på hallgivaren

Sen sitter det ju andra kablar på tändspolen samt en vit klump med något som ser ut som en fjäder på jorden till tändspolen. Är det förkopplingsmotståndet? om ja, ska man ta bort det och bara skarva ihop den svarta kabeln?

Tack för snabba och utförliga svar, bråttom nu när jag måste bli av med bilen. /// Peter

Golf 1 gti berg cup 2,0
Spons: www.dalhems.com www.autodelar.net www.crazyride.se www. dekaltrim.nu
mr pink
Golf 1 1,6GL Ort: Katrineholm
Mån 28 nov 2011 21:41 Svara med citat
Jag har tagit mitt brytarlösa i från en golf 2 a 90. man tar bara tänspole tändmodul o fördelare. Ställa tändningen o 2 kablar en - o en ?
mrpete
Golf 1 GTi -83 Ort: Göteborg
Mån 28 nov 2011 23:42 Svara med citat
Ungefär precis så jag gjort. Jag tog tändmodul med härva samt tändspole från min golf 1 gti. fördelaren fick jag ta från en golf II på skroten då min gti fördelare är stumsvetsad.

Testade som hastigast att sätta grön på - på tändspolen, brun på jord och svart på + på spolen.

Ska testa vidare imorgon och dubbelkolla.

Golf 1 gti berg cup 2,0
Spons: www.dalhems.com www.autodelar.net www.crazyride.se www. dekaltrim.nu
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Tis 29 nov 2011 10:18 Svara med citat
Svart på + ?? Grön på - ?? Ska det verkligen vara så ?

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
Pekka Kiiskilä
Golf 1 LS 75 Ort: Vara
Tis 29 nov 2011 18:46 Svara med citat
Japp den grova svarta ska till + på bateriet och det funkar fint.

Mvh:Pekka.
mrpete
Golf 1 GTi -83 Ort: Göteborg
Tis 29 nov 2011 23:26 Svara med citat
Nu funkar det!

Golf 1 gti berg cup 2,0
Spons: www.dalhems.com www.autodelar.net www.crazyride.se www. dekaltrim.nu
Power21
Golf 2 CL-84, CL-87 Ort: Gävle
Sön 06 maj 2012 11:44 Svara med citat
Lyfter denna tråd då jag själv har problem med att installera brytarlöst. Plockade kablage, spole, fördelare med lock/kablar/hattar och tändmodul från min Cl-87 och flyttade över till 84´an(mk2).

Till spolen kopplade jag:

Grönt -, samt den röd/svarta sladden som satt där sedan tidigare.
Svart +,samt en vit/brun och en svart som satt där sedan tidigare

Den grövre, långa svarta till + på batteriet, precis som det står ovan. Dock så satt den grövre svarta från 87´an på - polen när den demonterades??
Vidare så läser jag att det skall sitta en brun sladd dragen till jord, hittar inte på den?
Kontakten mellan modul och fördelare var inget att fundera på.

Såhär i efterhand hade det varit enklare om jag bara hade skiftat hela motorn Brick wall

Då 87´an blivit stående på gräs under en pressänning av tidigare ägare så är det ej lönt att laga golv och balkar=donatorbil Smile

Behöver verkligen hjälp Neutral
Om någon har möjlighet så skulle jag gärna vilja ha bild/er. Har använt sökfunktionen och kollat på andra forum men blir ändå inte riktigt klok.

Mvh Anton
Gävle
Nuclearstyle
Caddy mk1 1.6 -88 Ort: Hörby
Mån 07 maj 2012 16:05 Svara med citat
Den svarta ska sitta på minus, det gör det på min och alla andra jag sett Smile
Power21
Golf 2 CL-84, CL-87 Ort: Gävle
Mån 07 maj 2012 16:37 Svara med citat
Det trodde jag med, men ovan kan man ju läsa:
Pekka Kiiskilä skrev:
Japp den grova svarta ska till + på bateriet och det funkar fint.


Skulle ju förklara varför det satt så vid demontering...

Mvh Anton