Forum - Golf 4 (98-04) - Haldex felkoder

cylon
Golf 4 V6 4Motion -00 Ort: Luleå
Tor 08 dec 2011 19:35 Svara med citat
Hej!

Fyrhjulsdriften fungerar inte och jag saknar de sköna ställen man får nu i snön. Sad

Får felkoderna:

ABS
01324 -Control Module for all wheel drive communication (J492)
49-00 - No communication

Haldex
01155 - Clutch
04-00 - Mechanical Malfunction

Ska jag byta styrbox eller kan jag göra nåt annat till att börja med?
Har kollat alla kontakter och säkringar och allt ser bra ut.

Jag är inne på spåret att om styrboxen inte fungerar så fungerar inte heller haldexkopplingen och därav felkod 01155. Eller är jag fel ute?

Kan något annat orsaka detta?
Jag bytte olja och filter för nåt år sen då det brummad från Haldexen. Givetvis hade ingen bytt olja eller filter innan jag köpte bilen så det fanns fukt i oljan. Kan detta ha orsakat nåt? Efter bytet så drev det hur fint som helst på alla hjul utan något missljud.

VW Golf V6 4motion
Kawasaki Z750
Chohizo
Golf 4 V6 4-Motion -02 Ort: Vilhelmina
Ons 14 dec 2011 16:41 Svara med citat
Hade denna felkoden på min haldex.
Felkod 1155 - Koppling varvtalsavvikelse för stor.
Verkar vara samma som din 01155 - Clutch
För mig var det haldex pumpen som hade gett upp.

Fick tipset att hissar man upp bilen och lyssnar vid pumpen ska man höra att den jobbar ifall den funkar. Jag hörde inget från min och bytte därav pumpen och den funkar klockrent nu. Tyvärr är det ingen billig pjäs, köpte från mekonomen för 4500kr, verkstaden som fick byta den skulle ha 5500kr för den.
cylon
Golf 4 V6 4Motion -00 Ort: Luleå
Fre 16 dec 2011 12:34 Svara med citat
Jag har gjort testet med att köra i en cirkel, trampa kopplingen och ge gas. Då ska bilen stanna nästan direkt iom att haldexen är aktiverad. Detta fungerar inte alls.

Fick, som du är inne på, tips om att pumpen mest troligt är kass. Men jag får ju även felkod på Haldexens styrbox. Detta fel är tydligen i stort sett alltid ett elektriskt fel. Typ kontakter som är dåliga. Kollade alla utom den som sitter direkt på Haldexens styrbox.

Ska börja i den änden och kolla så det först å främst kommer nån ström och så att kontakterna är hela.

VW Golf V6 4motion
Kawasaki Z750
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Lör 17 dec 2011 22:31 Svara med citat
Trevligt med flera mk4 V6. Har ni någon tråd om era bilar??

Men tråkigt att ni har strul. Inte hänt mig än då den gått så lite så hoppas den funkar felfritt i många år till.

Min ser ni genom att klicka nedan.

Golf R mk6
cylon
Golf 4 V6 4Motion -00 Ort: Luleå
Sön 18 dec 2011 9:27 Svara med citat
Jag har ingen tråd för det har inte funnits nåt att berätta. Smile

Ang problemen så ska jag koppla 12v på pumpen idag för att se om den fungerar.

Pratade med en vag-mekaniker och enligt honom så är den största orsaken till haldex-haveri dålig service. Vilket inte är otroligt i mitt fall. Jag är den enda ägaren som bytt olja och filter i haldexen på över 10tusen mil!

VW Golf V6 4motion
Kawasaki Z750
cylon
Golf 4 V6 4Motion -00 Ort: Luleå
Sön 18 dec 2011 12:43 Svara med citat
Sådär, då är pumpen officiellt död! Kopplade på 12v och den sa.... ingenting.

Så nu blir det en ny pump. Är det samma pump på alla VW oavsett modell?

VW Golf V6 4motion
Kawasaki Z750
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Mån 19 dec 2011 0:00 Svara med citat
Ingen aning.
Det jag vet är att olja o filter skall bytas var 6000mil på haldexen.

Det vet säkert du med men inte dem som ägt den tidigare eller så har de varit för snåla.
Hur långt har den gått?

Golf R mk6
cylon
Golf 4 V6 4Motion -00 Ort: Luleå
Mån 19 dec 2011 11:01 Svara med citat
Den har precis slagit över till 13tusen mil så den är precis inkörd. Smile

VW Golf V6 4motion
Kawasaki Z750
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Sön 25 dec 2011 20:47 Svara med citat
Ja 13000 är ju inte sa farligt. Det var ungefär de milen jag kollade efter innan jag råkade hitta min jag har.

Då ska den ju vara bytt vid 6000 och 12000.

Golf R mk6
Chohizo
Golf 4 V6 4-Motion -02 Ort: Vilhelmina
Ons 28 dec 2011 10:02 Svara med citat
Tråkigt att det var pumpen, men tur att de inte var hela styrenheten Smile
Tror det bara finns en pump, letade mycket kring detta och ringde en del skrotar och hörde ifall dom hade några över men gick bet på det. Så till slut hamna jag på mekonomen.se och hittade pumpen där. Vart 1000kr billigare än om de skulle beställa efter på verkstaden som fick byta den.
cylon
Golf 4 V6 4Motion -00 Ort: Luleå
Ons 18 jan 2012 15:51 Svara med citat
Nu är det åter igen 4Motion som gäller istället för 2Motion som jag lidit av under en längre tid!

Pumpen är bytt och Haldexen har fått nu olja och filter. Nu går det brett i kurvorna och den är kvick vid rödljusen. Smile

VW Golf V6 4motion
Kawasaki Z750
cylon
Golf 4 V6 4Motion -00 Ort: Luleå
Ons 18 jan 2012 15:52 Svara med citat
Nu är det åter igen 4Motion som gäller istället för 2Motion som jag lidit av under en längre tid!

Pumpen är bytt och Haldexen har fått nu olja och filter. Nu går det brett i kurvorna och den är kvick vid rödljusen. Smile

VW Golf V6 4motion
Kawasaki Z750