Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Diesel motorer .

Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Ons 29 feb 2012 18:53 Svara med citat
I denna tråd kommer vi att ägna oss dessa manliga motorer. Very Happy
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Ons 29 feb 2012 19:05 Svara med citat
Att skrämma upp en AAZ är relativt lätt gjort.
MEN ! man skall passa sig för trimning av dessa motorer. Dom är väldigt klena i kamremdrivningen på vevsidan.
Dom flesta AAZ motorer dör i förtid för att den nedre kanhjulet går runt på veven som resulterar i ventilsallad.

Men för övrigt så fungerar det fint att skrämma upp dom utan störe ansträngning till 150-160 Hk utan att utsätta den för farliga påfrestningar.

Du skall ha en upsättning spridare från dom äldre motorerna som har 1 stegs-spridare.
En KKK k-24 ( den största standardturbon som VW använde på vissa 1.9 motorer)
Och den viktigaste biten av allt.
Fixa till pumpen så den klarar leverera soppa i rätt mängd utan massa svart rök !

För att man skall lyckas med det så är din pump och en donatorpump från en 1,9TDI motor är ett måste. ( alltså den elektriska varianten)
Dessa 2 skall byggas ihop till en pump.
( det kan jag göra, men jag rekommenderar inte att du ger dig på ingreppet om du inte har pulat med detta tidigare !!)

Och slutligen en lagom IC.

Sen kommer du få känna på skillnad utan dess like, men ändå inte öka soppaförbrukningen nåt nämnvärt vid normal körning. Thumbs up
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Ons 29 feb 2012 20:07 Svara med citat
Bygga ihop mek. och el. pump ? Intressant, men vilka delar tar man från vilken pump ?

Vad har du att säga om Governor mod ?

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Ons 29 feb 2012 20:21 Svara med citat
He he ... många frågor,
Jag har gjort en film till dig som jag håller på att ladda upp på tuben till dig.
Det är om hur du skall å till väga för att byta din packning i din rökbegränsare.
Länkar till filmen så fort den är klar.

Vad menar du med Governor mod ?

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel !!
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 29 feb 2012 20:25 Svara med citat
Diesel_Maffian skrev:
Vad menar du med Governor mod ?


Här ser du ett exempel:



Smile
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Ons 29 feb 2012 20:33 Svara med citat
Ok . nu fattar jag , ni menar ställverket .
Nu är jag med.
Den pumpen har skruvar på är från 70 talet.
Trodde inte sådana pumpar finns kvar i det utförandet.
Dom modernare pumparna från 78 uppåt behöver man inte ta bort klippset för att få bort ställverket.
Den är slitsad så att det går att få upp den utan att behöva sära på fjäderpaketet.

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel !!


Senast ändrad Sön 13 sep 2015 9:54, ändrad totalt 1 gång
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Ons 29 feb 2012 20:34 Svara med citat
Här är en länk till filmen jag har gjort.
Hoppas du förstår min beskrivning.

-r3PVnXnMUZ4Wl
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 29 feb 2012 20:40 Svara med citat
Riktigt bra instruktionsvideo, snyggt jobbat!

Du verkar ha en intressant bil, Corrado med TDI-maskin?
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Ons 29 feb 2012 20:43 Svara med citat
Håller på att bygga den.
Vad jag har forskat krig detta så kommer den att vara det första exemplaret i sverige med Dieselmotor. Thumbs up

180 dieselhästar i en corrado.... det är fint det.
golf 1
Golf 1 Ort: Älvdalen
Ons 29 feb 2012 22:24 Svara med citat
Bra instruktions video, har samma problem med min pump. Har att göra imorgon Razz
Bild på min lösning på problemet Embarassed
Bild

Tdi motor -97 som el pumpen bytes till vajer styrd.
Bild

Bild

Bild

Bra tråd Applause
werre
Golf 6 GTi -10 Ort: Landskrona
Ons 29 feb 2012 22:34 Svara med citat
Kul att du kommit till vwgolf ser fram emot diesel motorn i min gamle corrado g60 Smile inskaffade mig en corrado till kunde inte låta bli saknade den gamle så mycket Smile har en fråga hur gör man med besiktningen från bensin motor till diesel motor? har lita planer att sätta i en diesel motor i min caddy mk2 sen.

mvh richard

Vw Golf 6 Gti -10
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Tor 01 mar 2012 6:52 Svara med citat
Man ser till att dieselmotorn klarar effekt/vridgränserna, och bokar regbes.
Sen får man inte konvertera bilar efter början på 90-talet nånting, tror man måste regga som ombyggt fordon isåfall..

Tack som fan dieselmaffian ! Ska kika på videon sen när jag inte surfar genom telefon Smile

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
ReD-
Golf 5 2.0 TDI -04 Ort: Mariestad
Tor 01 mar 2012 11:24 Svara med citat
Sen kan man göra som jag ska göra nu =P besöka itsfun Wink (140hk / 320nm org) om några timmar (208hk/435nm) Wink
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Tor 01 mar 2012 12:48 Svara med citat
ReD- skrev:
Sen kan man göra som jag ska göra nu =P besöka itsfun Wink (140hk / 320nm org) om några timmar (208hk/435nm) Wink


Det kan man göra med , om man har en bil med elpump, och inte vill ha skitiga nävar.
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Tor 01 mar 2012 12:50 Svara med citat
Grimling skrev:
Man ser till att dieselmotorn klarar effekt/vridgränserna, och bokar regbes.
Sen får man inte konvertera bilar efter början på 90-talet nånting, tror man måste regga som ombyggt fordon isåfall..

Tack som fan dieselmaffian ! Ska kika på videon sen när jag inte surfar genom telefon Smile


Till Grimling och Werre

Alla personbilar upp till årsmodell 92. kan byggas om till diesel.
Du får dock inte överskrida originalmotorns effekt, och får inte öka framaxeltrycket med mer än vad det är rekomenderat från tillverkaren.
Alltså personbil som är inreggad i trafik senast 1992-12-31 kan byggas om.
ReD-
Golf 5 2.0 TDI -04 Ort: Mariestad
Tor 01 mar 2012 17:34 Svara med citat
Diesel_Maffian skrev:
Det kan man göra med , om man har en bil med elpump, och inte vill ha skitiga nävar.


det är ju början iaf ;D. om jag bestämmer mig för att behålla bilen så kommer det bli annat med Regular Smiley.
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Tor 01 mar 2012 19:58 Svara med citat
En fråga till "golf1"

Hur tycker du att din motorn känns med den mekaniska pumpen.
Har du gjort några andra ändrigar ?

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel !!
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Tor 01 mar 2012 21:51 Svara med citat
Akutfråga !
Jag ska byta packboxen på veven, mot växellådan, är det något jag ska tänka på eller är det bara att lossa alla småbultarna ? Måste jag ta ner hela oljetråget eller räcker det med de två bultar som går upp i packboxdelen ?

Ska även byta på växellådan i helgen, vad händer med utgående axlar när jag skruvar dän sprängkåpan ?

Mvh Grimling

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Tor 01 mar 2012 23:34 Svara med citat
Kikade på videon nu, kändes riktigt personligt att du orkade göra videon bara för min skull, blev lite rörd där Embarassed
Känns som bra helgmek, håller på att byta koppling just för tillfället Smile (motorn har stått ute i fyra år så har fått byta det mesta Liar )

Tusen tack ! Det hade jag aldrig kommit på själv Smile

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
golf 1
Golf 1 Ort: Älvdalen
Fre 02 mar 2012 9:58 Svara med citat
Diesel_Maffian skrev:
En fråga till "golf1"

Hur tycker du att din motorn känns med den mekaniska pumpen.
Har du gjort några andra ändrigar ?


Den känns bra och har körts nästan dagligen sedan reg besiktningen ca 6 månader sedan, är lättstartad och går bra för min smak. Har en Golf tdi variant -97 också så skillnaden mellan den och mk1 är inte så stor. Mk1 är piggare i starten men lite slöare när man kommer upp i lite fart, kan bero på att jag har mk1 lådan med 4 växlar kvar i mk1 an. Eller att motorn va slö från början då den gått över 45 och gick inte att testa innan jag satt i den.

Har hört att det inte skulle gå att sätta i mekanisk pump i tdi motorn pga spridarna behöver ett högre tryck än den mekaniska pumpen skulle klara av Shocked (köpte pumpen löst så jag vet ej exakt vad den hör till och inte han som hade den heller)

Men enviss som man va så provade jag och det gick väl bra.

Ändringar: Byt en spridare, den med el på till en vanlig (tycker inte om el). Större ic pga passform. Byte av svänghjul så mk1 lådan skulle passa. Vattenpump, generator, remskivor, motorfästen = Mk1. 2,5 tums system hela vägen och större luftfilter. Plugat så turbon går hela tiden.
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Fre 02 mar 2012 13:34 Svara med citat
Kanon.
Äntligen nån som vågar trotsa. Det gillar jag.
Visst går det med en mekanisk pump på en TDI.
Det enda som är skillnaden är att den kan inte reglera avgaserna efter en luftmassmätare, så om du hade haft katten kvar så hade mått illa efter ett tag.

En makanisk pump klara internt i mänghuvudet upp till 700 bar.
Det är vad Bosch själva har skrivit.
Dett gäller dock inte ut till spridarna då rören hade pulveriserats.
Men för att det skall hålla och fungera så är det upp till 220 bar öppningstryck helt OK !


Senast ändrad Fre 02 mar 2012 13:44, ändrad totalt 1 gång
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Fre 02 mar 2012 13:41 Svara med citat
Svar till Grimling :

Ta av svänghjulet, ja.
Du behöve inte ta av tråger, räcker med dom 2 skruvarna om du vill ta av kåpan.
Jag personligen hade inte gjort det om jag inte vill lyfta upp veaxeln.
Dra in en passande plåtskruv i packboxens plana yta.
Den är stålarmerad.
Ta en tång , greppa tag i skruven som du har skruvat i packboxen och bra loss boxen. Lossar skruven innan du har boxen väck , dra in den igen på motsatt sida.
Sätt dit den nya , olja in den innan du kränger på axeln.
Dock så vill jag varmt rekommendera dig att köpa nya bultar till svänghjulet.
Inte kul när dessa brister och svänghjulet agerar såg igenom sprängkåpa och torpedvägg.
Jag har varit med om det, och det är INTE kul.
Dom är inte så dyra heller. Köp skruvar som är avsedda för detta.
Typ VW original eller meca eller mekonomen etc etc.
INTE i en vanlig järnhandel .
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Lör 03 mar 2012 11:30 Svara med citat
Nope har en far som jobbar på VAG så han får köpa med sig på måndag Smile Som sagt inte värt att snåla på 5-kronorsbultar..

Turbo förresten, vad skulle jag köpa för nått för att få lite mer ös ? Vad kallas flänsen jag har ? Den som ser ut --> \ / <--

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Lör 03 mar 2012 18:01 Svara med citat
Den flänsen du har där är VW -s egen variant.
Jag vet inte vad du har för turbo på din bil idag, men VW hr haft på en va sina 1.9 TD maskiner en KKK k24-a .
Denna K24-a passar på din grenrör och har kapacitet till ca 150-160 hästar.
Räcker gott och väl kan jag tycka.
Kolla med din far om inte han kan fixa en sådan till dig.

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel !!
ReD-
Golf 5 2.0 TDI -04 Ort: Mariestad
Mån 05 mar 2012 12:19 Svara med citat
Eftersom det är diesel snack här har jag en liten fundering.
Sportavgas vs turbo diesel ?.
Är det behövligt på samma vis som på en bensinare ?.
Eller är det enbart för ljudet man kör med det på diesel ? Razz
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Mån 05 mar 2012 18:21 Svara med citat
Ett avgasystem som tillåter motorn att andas ordentligt är aldrig fel.
Framför allt när en turbo är inblandad i bilden.
En Diesel motor är trots allt en helt vanlig fyrtakts motor, som vilken Otto motor som helst.
Så svar nej.
Man har inte det enbart för ljudets skull !


Senast ändrad Tis 06 mar 2012 9:18, ändrad totalt 1 gång
ReD-
Golf 5 2.0 TDI -04 Ort: Mariestad
Mån 05 mar 2012 18:47 Svara med citat
Miltek cat-bak here i come ;D
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 06 mar 2012 2:33 Svara med citat
Motorn som sitter i en Mk2 GTD, hur är den?
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Tis 06 mar 2012 9:19 Svara med citat
Menar du CY / SB motorn. Alltså 1.6 TD -n ?

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel !!
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 06 mar 2012 14:05 Svara med citat
Diesel_Maffian skrev:
Menar du CY / SB motorn. Alltså 1.6 TD -n ?


Ja, helt korrekt. Smile
Sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  >