Att skrämma upp en AAZ är relativt lätt gjort.
MEN ! man skall passa sig för trimning av dessa motorer. Dom är väldigt klena i kamremdrivningen på vevsidan.
Dom flesta AAZ motorer dör i förtid för att den nedre kanhjulet går runt på veven som resulterar i ventilsallad.
Men för övrigt så fungerar det fint att skrämma upp dom utan störe ansträngning till 150-160 Hk utan att utsätta den för farliga påfrestningar.
Du skall ha en upsättning spridare från dom äldre motorerna som har 1 stegs-spridare.
En KKK k-24 ( den största standardturbon som VW använde på vissa 1.9 motorer)
Och den viktigaste biten av allt.
Fixa till pumpen så den klarar leverera soppa i rätt mängd utan massa svart rök !
För att man skall lyckas med det så är din pump och en donatorpump från en 1,9TDI motor är ett måste. ( alltså den elektriska varianten)
Dessa 2 skall byggas ihop till en pump.
( det kan jag göra, men jag rekommenderar inte att du ger dig på ingreppet om du inte har pulat med detta tidigare !!)
Och slutligen en lagom IC.
Sen kommer du få känna på skillnad utan dess like, men ändå inte öka soppaförbrukningen nåt nämnvärt vid normal körning.
He he ... många frågor,
Jag har gjort en film till dig som jag håller på att ladda upp på tuben till dig.
Det är om hur du skall å till väga för att byta din packning i din rökbegränsare.
Länkar till filmen så fort den är klar.
Ok . nu fattar jag , ni menar ställverket .
Nu är jag med.
Den pumpen har skruvar på är från 70 talet.
Trodde inte sådana pumpar finns kvar i det utförandet.
Dom modernare pumparna från 78 uppåt behöver man inte ta bort klippset för att få bort ställverket.
Den är slitsad så att det går att få upp den utan att behöva sära på fjäderpaketet.
Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel !!
Senast ändrad Sön 13 sep 2015 9:54, ändrad totalt 1 gång
Kul att du kommit till vwgolf ser fram emot diesel motorn i min gamle corrado g60 inskaffade mig en corrado till kunde inte låta bli saknade den gamle så mycket har en fråga hur gör man med besiktningen från bensin motor till diesel motor? har lita planer att sätta i en diesel motor i min caddy mk2 sen.
Man ser till att dieselmotorn klarar effekt/vridgränserna, och bokar regbes.
Sen får man inte konvertera bilar efter början på 90-talet nånting, tror man måste regga som ombyggt fordon isåfall..
Tack som fan dieselmaffian ! Ska kika på videon sen när jag inte surfar genom telefon
Man ser till att dieselmotorn klarar effekt/vridgränserna, och bokar regbes.
Sen får man inte konvertera bilar efter början på 90-talet nånting, tror man måste regga som ombyggt fordon isåfall..
Tack som fan dieselmaffian ! Ska kika på videon sen när jag inte surfar genom telefon
Till Grimling och Werre
Alla personbilar upp till årsmodell 92. kan byggas om till diesel.
Du får dock inte överskrida originalmotorns effekt, och får inte öka framaxeltrycket med mer än vad det är rekomenderat från tillverkaren.
Alltså personbil som är inreggad i trafik senast 1992-12-31 kan byggas om.
Akutfråga !
Jag ska byta packboxen på veven, mot växellådan, är det något jag ska tänka på eller är det bara att lossa alla småbultarna ? Måste jag ta ner hela oljetråget eller räcker det med de två bultar som går upp i packboxdelen ?
Ska även byta på växellådan i helgen, vad händer med utgående axlar när jag skruvar dän sprängkåpan ?
Kikade på videon nu, kändes riktigt personligt att du orkade göra videon bara för min skull, blev lite rörd där
Känns som bra helgmek, håller på att byta koppling just för tillfället (motorn har stått ute i fyra år så har fått byta det mesta )
Hur tycker du att din motorn känns med den mekaniska pumpen.
Har du gjort några andra ändrigar ?
Den känns bra och har körts nästan dagligen sedan reg besiktningen ca 6 månader sedan, är lättstartad och går bra för min smak. Har en Golf tdi variant -97 också så skillnaden mellan den och mk1 är inte så stor. Mk1 är piggare i starten men lite slöare när man kommer upp i lite fart, kan bero på att jag har mk1 lådan med 4 växlar kvar i mk1 an. Eller att motorn va slö från början då den gått över 45 och gick inte att testa innan jag satt i den.
Har hört att det inte skulle gå att sätta i mekanisk pump i tdi motorn pga spridarna behöver ett högre tryck än den mekaniska pumpen skulle klara av (köpte pumpen löst så jag vet ej exakt vad den hör till och inte han som hade den heller)
Men enviss som man va så provade jag och det gick väl bra.
Ändringar: Byt en spridare, den med el på till en vanlig (tycker inte om el). Större ic pga passform. Byte av svänghjul så mk1 lådan skulle passa. Vattenpump, generator, remskivor, motorfästen = Mk1. 2,5 tums system hela vägen och större luftfilter. Plugat så turbon går hela tiden.
Kanon.
Äntligen nån som vågar trotsa. Det gillar jag.
Visst går det med en mekanisk pump på en TDI.
Det enda som är skillnaden är att den kan inte reglera avgaserna efter en luftmassmätare, så om du hade haft katten kvar så hade mått illa efter ett tag.
En makanisk pump klara internt i mänghuvudet upp till 700 bar.
Det är vad Bosch själva har skrivit.
Dett gäller dock inte ut till spridarna då rören hade pulveriserats.
Men för att det skall hålla och fungera så är det upp till 220 bar öppningstryck helt OK !
Senast ändrad Fre 02 mar 2012 13:44, ändrad totalt 1 gång
Ta av svänghjulet, ja.
Du behöve inte ta av tråger, räcker med dom 2 skruvarna om du vill ta av kåpan.
Jag personligen hade inte gjort det om jag inte vill lyfta upp veaxeln.
Dra in en passande plåtskruv i packboxens plana yta.
Den är stålarmerad.
Ta en tång , greppa tag i skruven som du har skruvat i packboxen och bra loss boxen. Lossar skruven innan du har boxen väck , dra in den igen på motsatt sida.
Sätt dit den nya , olja in den innan du kränger på axeln.
Dock så vill jag varmt rekommendera dig att köpa nya bultar till svänghjulet.
Inte kul när dessa brister och svänghjulet agerar såg igenom sprängkåpa och torpedvägg.
Jag har varit med om det, och det är INTE kul.
Dom är inte så dyra heller. Köp skruvar som är avsedda för detta.
Typ VW original eller meca eller mekonomen etc etc.
INTE i en vanlig järnhandel .
Den flänsen du har där är VW -s egen variant.
Jag vet inte vad du har för turbo på din bil idag, men VW hr haft på en va sina 1.9 TD maskiner en KKK k24-a .
Denna K24-a passar på din grenrör och har kapacitet till ca 150-160 hästar.
Räcker gott och väl kan jag tycka.
Kolla med din far om inte han kan fixa en sådan till dig.
Eftersom det är diesel snack här har jag en liten fundering.
Sportavgas vs turbo diesel ?.
Är det behövligt på samma vis som på en bensinare ?.
Eller är det enbart för ljudet man kör med det på diesel ?
Ett avgasystem som tillåter motorn att andas ordentligt är aldrig fel.
Framför allt när en turbo är inblandad i bilden.
En Diesel motor är trots allt en helt vanlig fyrtakts motor, som vilken Otto motor som helst.
Så svar nej.
Man har inte det enbart för ljudets skull !
Senast ändrad Tis 06 mar 2012 9:18, ändrad totalt 1 gång