Forum - Din Volkswagen - Fnatrik's Gti 16v - 89 nytt garage osv

Fnatrik
Kör: Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta Medlem: 08 november 2011
Ons 14 mar 2012 21:15 Svara med citat
Hej var iväg och hämtade ny bil igår så nu blir det många timmar kärlek innan bugrun vilket är målet för i år.

Snabb info om bilen:

Golf mk2 gti 16v med PL motorn.
snurrat starx över 24000mil. Men ser helt otroligt fin ut invändigt inga hål eller dyl i inredningen. sen låter jag bilderna tala försig själva

Framtids planer är oklara bilen ska gå och bes först sen får jag fundera vidare på dem roligare sakerna:D

Såhär börjar det
Bild

Bild

missade en "liten grej" i mörkret igår. så det gick att peta upp lite mer än vad bilden visar så bakluckan måste bytas: Think . någon som har?(gärna röd)
Bild

Här var det öppet!
Bild

Bland den konstigaste skadan jag sett på länge.. fattas lix lite gods mellan förbränningsrummen
Bild

Sen tackar jag bilen för idag.
Bild

OEM+

Senast ändrad Sön 17 jan 2016 11:55, ändrad totalt 42 gånger
MiWi
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 30 oktober 2010
Ons 14 mar 2012 21:23 Svara med citat
Den skadan har jag sett förr. Bränslebrist var orsaken den gången. Smile
Fnatrik
Ons 14 mar 2012 21:24 Svara med citat
Kan vara bra att veta så kanske man kan undvika att samma sak händer igen! Very Happy

OEM+
MiWi
Ons 14 mar 2012 21:29 Svara med citat
Fnatrik skrev:
Kan vara bra att veta så kanske man kan undvika att samma sak händer igen! Very Happy

Även på den bilen satt K-jetronic. Bränslehuvudet var defekt så bilen gick endast på 2 av 4 cylindrar. Skadan uppstod mellan cylinder 3 och 4, ser identiskt ut med din skada.

Vad som orsakar det exakt är en bra fråga då det ser ut som att man filat ur gropen, men jag undrar om det beror på spikningar som letar sig ut mot tunnaste området i förbränningsrummet?
Fnatrik
Ons 14 mar 2012 21:42 Svara med citat
MiWi skrev:
Även på den bilen satt K-jetronic. Bränslehuvudet var defekt så bilen gick endast på 2 av 4 cylindrar. Skadan uppstod mellan cylinder 3 och 4, ser identiskt ut med din skada.

Vad som orsakar det exakt är en bra fråga då det ser ut som att man filat ur gropen, men jag undrar om det beror på spikningar som letar sig ut mot tunnaste området i förbränningsrummet?

Ouch d'oh! låter sådär lagom dyrt.

Det känns ju som att det skulle kunna vara något sånt. men jag får nog sätta mig in hur bränslehuvudet fungerar och om man kan renovera det (vilket dr hagel borde veta om någon) Very Happy

Seg på att svara då jag läser igenom din tråd hähä

OEM+
Fnatrik
Fre 16 mar 2012 23:46 Svara med citat
Sådär svängde förbi garaget förut för att kolla av lite vad som behöver fixas mer än toppen.. innan jag tar ut den alltså så det blev en lite lista.

Omkopplare till torkare,spolning,färddator samt intervallen eller vad det är. då den var av-.-
bagagelucka rost fri. ska helst finnas i närheten av nkp/sthlm

Om någon har detta är ni mer än välkomna att höra av sig till mig via PM

Imorrn blir det att åka ut igen och då får även kameran följa med!

Mvh

OEM+
Fnatrik
Lör 31 mar 2012 20:21 Svara med citat
Tycker då att det är dax att skriva av mig lite. Thumbs up

Har äntligen lyckas hitta en topp till bilen som jag köpte av MiWi här på forumet som efter lite allmänna kontroller har visat att den är i kanon skick! den var så rak och fin att man inte ens behöver plana Razz *mer än nöjd*

Men jag har en fråga det sitter ju tre givare på sidan av toppen två större och en med bara ett flatstift. Är den lilla givaren oljetrycks givaren som jag misstänker och hur vet man vilken man ska ha då båda är helt förstörda, lödda och helvete så man kan inte se någon färg..

I övrigt så går jag och väntar på delar och ska ge mig ut på stan och leta reda på någon som säljer lite nya fräscha skruvar till insuget osv. Men går allt enligt planerna blir det provstart medans alla andra är på elmia och leker Wink

Kort och tråkig update men alltid något Thumbs up

OEM+
MiWi
Lör 31 mar 2012 22:22 Svara med citat
Fnatrik skrev:
Har äntligen lyckas hitta en topp till bilen som jag köpte av MiWi här på forumet som efter lite allmänna kontroller har visat att den är i kanon skick! den var så rak och fin att man inte ens behöver plana Razz *mer än nöjd*

Kul att höra att du blev nöjd, lovade dig ju findelar. Wink
Fnatrik
Lör 31 mar 2012 22:39 Svara med citat
Hehe ja den var ju tok fin! behöver lista ut vilken färg det ska vara på givaren bara Razz

OEM+
Fnatrik
Lör 14 apr 2012 11:36 Svara med citat
Sådär då har allt anlänt! bilder kommer på lite smått underdagen.

dagens energi går åt till att slipa ventilen och byta tätningar. kan inte göra så mycket mer då kamaxlarna ligger på jobbet.. Thumbs down

men det blir iallafall något gjort så snart kan man nog starta upp den för första gången! längtar redan Dancing

Over and out

OEM+
Fnatrik
Lör 14 apr 2012 15:32 Svara med citat
Det blev inte som jag hade tänkt mig idag då ventilbågen jag fick låna inte passade något vidare och hade då ingen lust att svetsa sönder något som inte är mitt så jag får vänta in måndag och ta med mig rätt grejer från
jobbet ist. Thumbs down

En bild på dem delarna som fanns hemma iaf.(Har en lager hylla i garaget som är full med nya grejer till bilen inste så mycket ni kommer se men sånt som går åt!) Pray

Bild

Ska försöka vara lite bättre med kameran också!

Over and out

OEM+
Fnatrik
Mån 16 apr 2012 18:56 Svara med citat
Sådär då har jag jobbat på lite idag och lyckades hinna med all slipa in alla 16 ventiler och bytt samtliga ventiltätningar innan det var dax att åka hem ifrån jobbet! S K Ö N T

kastar upp lite random bilder på dagenes arbete.

Första ventilen ur.

Bild

Liten specialare för att underlätta monteringen av ventiltätningarna 11m lång 6kants hylsa med passande förlängare. Thumbs up

Bild

Gissa vilken ventil som blev lämnad till sist.

Bild

Så det var allt för nu! tiem för att sticka till garaget och skruva ihop toppen

Over and out Regular Smiley

OEM+
MiWi
Tis 17 apr 2012 0:10 Svara med citat
Snyggt jobbat gubben!

Blir det 8v vs 16v på skogsvägarna i sommar? Wink
Sweeper
Kör: Golf 2 GTI 16V ABF -89 Ort: Kävlinge Medlem: 28 juni 2009
Ons 18 apr 2012 18:05 Svara med citat
Måste vara jobbigt angående toppen! har en kr topp liggandes hemma som är helt funktionell om du behöver Smile

A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
MiWi
Tor 19 apr 2012 1:53 Svara med citat
Jag vet en kille som var ute på premiärtur idag... Wink
Fnatrik
Sön 22 apr 2012 17:27 Svara med citat
MiWi skrev:
Snyggt jobbat gubben!

Blir det 8v vs 16v på skogsvägarna i sommar? Wink

Om det ska bli! jag är Taggad till tusen! Thumbs up

Romka skrev:
Måste vara jobbigt angående toppen! har en kr topp liggandes hemma som är helt funktionell om du behöver Smile

Tack men har redan köpt en topp ifrån MiWi som fungerade kanon efter renovering!Smile men tack ändå!

MiWi skrev:
Jag vet en kille som var ute på premiärtur idag... Wink

Haha nästan iaf! bogserade bilen 1 mil vilket var första gången jag satt i förarsätet och bilen rullade! sjuk känsla var det och faktisk få känna lite på bilen

Liten uppdate!
Hade dessvärre ingen tid till att fota något då jag fick låna jobbet under ganska hård tidspress så jag
har efter mycket om och men lyckas starta bilen för första gången nu! Dancing

Tanken var att starta bilen redan på torsdagen egentligen men det gick åt pipan ganska snabbt då jag hade fått fel topplocks bultar av Autodelar och fel expansionskärl av skruvat. så jag var arg plockade ihop och åkte hem

Fredag, började direkt på morgon med att ringa till autoexsperten och beställde nya bultar och kärl. jobbade på som en tok underdagen för att kunna börja med Golfen så tidigt som möjligt och fick övertala chefen till att låta mig jobba kvar med golfen tills automat larmet går igång. han sa ja efter lite tjat! Thumbs up

Svängde upp till autoexperten på lunchen och hämtade grejerna ut direkt till bilen och kollade att grejerna passade! klockrent var resultatet. Började kvällen med att dra fast toppen, på med kamremen, grenrör insug osv. började bli klara för start då var klockan starx efter åtta och larmet går igång nio! i med vatten och olja på med batteriet,

Start time! det gick inte helt smärtfritt då jag insåg ganska snart att låsbyglarna till fördelaren var borta! köpte bilen i delar så jag misstänker att tidigare ägaren har dem i tryggtförvar! Hur som helst fick min polare hålla fördelaren på plats samtigt som en annan kille som passade på att vara kvar sprutade startgas överallt-.-
Bilen ifråga gick mest runt på starten och visade livstecken någon gång. Efter enstunds nötande gav vi uppm och började kolla alla kontakter osv, hittade ganska snabbt att någon hade glömt dra spridarna (läs jag) så vi drog åt dem och gjorde ett nytt försök och bilen hoppade igång direkt!

Blev ett och annat glädjestuts efter detta! Dancing

Kan passa på och berätta att min ena polare lyckades vrida fördelaren så fel att den tände när en insugsventil var öppen då den andra hade ståt och matat hela insuget fullt med startgas! lite action bjöd bilen på innan den gick igång!

Kommer bilder på bilen och motor i helhet snart!

Over and out!

OEM+
Fnatrik
Tor 07 jun 2012 20:46 Svara med citat
Här har det varit tyst! mest pga av att jag bott i MiWi garaget och min egna har satts åtsidan.. Thumbs down

Hur som helst så var jag och besiktigade bilen idag och den gick igenom med blankt papper på första försöket med tanke på att bilen har stått i 7 månader med rasad motor var jag både förvånad och glad

Så för att bilen hade varit snäll fick man vara snäll tillbaka så idag har jag gjort följande

-Bytt locket på sidan av lådan samt bytt vxl olja
-utvändig tvätt med glasbehandling samt stenskottslagning
-olja & filter

Stenskottslagning !
Bild

packad och klar för bugrun och nu när bilen är godkänd och verkar fungera så kan man äntligen börja med sånt som är kul, lutar åt clean bil med lite streeetch! Thumbs up Thumbs up

Bild

Syns på Bugrun folket

OEM+
Sweeper
Tor 07 jun 2012 23:17 Svara med citat
Najs najs!

A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
Fnatrik
Tis 14 aug 2012 8:57 Svara med citat
Hallå det var ett tag sen jag skrev i den här tråden, tänkte uppdatera er lite om hur det går och hur det ser ut för bilen i framtiden.

Det har varit en lång sommar med många bekymmer, Allt ifrån dörrar som inte går upp till tomgång på 2000 rpm, men nu kanske man äntligen kan börja se ljuset i tunneln så att projektet verkligen kan ta tag.

Med tanke på bilens konstanta strulande så har man fått mycket tid på att fundera på vad man ska göra ibland har man haft bra lust att köra den till närmaste bilpress och få skratta tillbaka! Men tog mitt förnuft till fånga och hade tänkt mig en förfinad GTI på mitt sett och med OEM och GTI anda ut i fingertopparna så alla gti emblem små stötfångare och dekor ska stanna det är så en GTI bör vara enligt mig men alla har ju olika smak och tur är väll det!

Det som står som steg ett på att göra listan är egentligen det jag hållt på med hela sommaren: Att få bilen att gå som en GTI ska. sen kommer mer kosmetiska grejer så som lite godis och rostlagning.

Har lite grejer på väg in iaf!
4 däck till mina andra fälgar som jag köpte för ett tag sen men inte hunnit använda ännu!
280 mm bromsar fram
Torkarspak (min har varit avbruten sen jag köpte bilen)
Har fler saker men man ska ju ha något att uppdatera på också!

Så här ser bilen ut idag polerad för 3 veckor sen Smile
Bild

Sen denna jag trodde aldrig att jag skulle komma över en har letat överallt men slumpen fixade fram en tillslut! Very Happy

Bild

I kanon skick mest smutsig men det finns några märken men alla pinnar som håller den på plats är hela!

Nu vet jag att det är mycket text och lite bilder men just nu är det inte något att fota!Smile

OEM+
Sweeper
Tis 14 aug 2012 10:19 Svara med citat
Varifrån fick du tag på märket? ser ut o vara i fint skick! Thumbs up

Letar också efter ett Dancing

MiWi
Tis 14 aug 2012 14:17 Svara med citat
Den satt på dieseln jag köpte, haha! Very Happy
Sweeper
Tis 14 aug 2012 14:22 Svara med citat
Hahahah, wtf i högsta grad. 50% hk mer efter att ha monterat sån på en diesel Wink

Fnatrik
Tis 14 aug 2012 19:05 Svara med citat
Haha höll på och sätta i halsen när jag såg att det satt på dieseln i blocket annonsen så jag gav miwi ett bud innan han köpt bilen Very Happy

OEM+
Sweeper
Tis 14 aug 2012 19:11 Svara med citat
Hahaha, skulle varit kul om man kom dit o det satt en 16v i den, bara: jahapp, diesel var det ja!

Fnatrik
Tis 14 aug 2012 19:46 Svara med citat
Sweeper skrev:
Hahaha, skulle varit kul om man kom dit o det satt en 16v i den, bara: jahapp, diesel var det ja!
Haha den hade varit något!Smile

Blev inte så mycket gjort med något idag efter 26 timmars garage häng hos miwi

Men jag fick iaf på mitt vw emblem bak som har saknas sen bilen köptes!
Bild

Fick tvätta av det lite snabbt för bilden då det blev bruna märken av mina så rena arbetshandskar vid montering!Smile

OEM+
Fnatrik
Tor 23 aug 2012 15:51 Svara med citat
Besiktning idag! andra gången på 3 månader och blankt papper även denna gång!Smile

Bild

Hände en liten lustig sak bara. när jag körde bilen från jobbet till sbp ligger 800m från där jag jobbar så gick bilen illa. stod och skakade på tomgång som om den inte rent på alla cyl fast utan att tappa varvtal, själv misstänker jag att en eller flera insprutare inte mår så bra.

Avgasvärdera blev dåliga pga av detta
Co 0,1 (0.5)
Co 2500 0,3 (0,3)
Hc 100 (100)
Lambda 1,02 (1,03)

Så hc och co vid 2500 varv blev precis på gränsen.
Några idéer kring detta?

OEM+
Sweeper
Tor 23 aug 2012 16:49 Svara med citat
Jävlar vilken tur!

Fnatrik
Tor 23 aug 2012 17:04 Svara med citat
Ja var nära på att köpa en triss! Thumbs up

OEM+
Sweeper
Tor 23 aug 2012 17:28 Svara med citat
När jag besiktade min PL (KR i verkliga fallet) 2010 så fick jag

CO 0.5 (0,5)
HC 043 (100)
CO 2500 0,0 (0,3)
Lambda 1,01 (0,97-1,03)

När han stoppade in mätaren så låg mitt CO på 0,8 och sänktes långsamt till 0.5 haha. Så säger killen, du borde kolla upp motorn då den har lite för högt HC värde. Efter det bytte man till digifant 2 ist haha.

Fnatrik
Tor 23 aug 2012 17:34 Svara med citat
Har ju samma setup som du hade med din PL/KR motor, hade dock mycket bättre värden förra gången dock hög HC då också men det var 76 då eller något

OEM+
Sida 1, 2, 3 ... 12, 13, 14  >