Forum - Golf 6 (09-13) - Climatic 2012 reglerar inte temperaturen

Mats51
Kör: Golf 6 Tdi Bmt 1.6-12 Ort: Borås Medlem: 24 april 2012
Tis 24 apr 2012 22:10 Svara med citat
Hej Ny på forumet
Jag undrar om någon har erfarenhet av "climatic" alltså den halvautomatiska klimatanläggningen på 2012 års modeller. Jag beställde min Golf Plus i juli 2011 fick den i december. Jättenöjd med bilen för övrigt, men dom har tagit bort temp-siffrorna på värmereglaget. Nu är det bara blå och röd markering på vredet. Den verkar inte reglera temperaturen automatiskt. Någon som vet hur den ska fungera?
marcusjj
Kör: Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad Medlem: 04 november 2007
Ons 25 apr 2012 12:11 Svara med citat
Mats51 skrev:
Hej Ny på forumet
Jag undrar om någon har erfarenhet av "climatic" alltså den halvautomatiska klimatanläggningen på 2012 års modeller. Jag beställde min Golf Plus i juli 2011 fick den i december. Jättenöjd med bilen för övrigt, men dom har tagit bort temp-siffrorna på värmereglaget. Nu är det bara blå och röd markering på vredet. Den verkar inte reglera temperaturen automatiskt. Någon som vet hur den ska fungera?

Har precis samma på min Polo! Försäljaren sa att "22 grader är ungefär rakt upp". Men den justerar aldrig värmen... jag gör som så att om jag vill ha varmt sätter jag den på röd, vill jag ha kallt sätter jag den på blå. Känns inte detta lite gammalmodigt 2012?
Arkin
Kör: Golf 6 1.4 TSI Ort: Växjö Medlem: 15 oktober 2009
Ons 25 apr 2012 15:52 Svara med citat
Halvautomatisk innebär ju just detta. Man får ställa temp och fläkthastighet manuellt.
Mats51
Kör: Golf 6 Tdi Bmt 1.6-12 Ort: Borås Medlem: 24 april 2012
Ons 25 apr 2012 20:01 Svara med citat
Climatic har ju innan fungerat väldigt bra tidigare. Ställde man in 22grader på vredet så kom det ju värme om det var kallt ute, kyla om det var varmt i kupén. Sen höll den temperaturen
Får man ändra på vredet hela tiden är det ingen halvautomatisk klimatanläggning utan en helt manuell a/c.
Fader Jan
Kör: Golf 6 1,6 TDI Variant DSG Ort: Umeå Medlem: 05 juni 2011
Ons 25 apr 2012 22:15 Svara med citat
Jag har också undrat över detta och frågat på forumet tidigare, men det verkar inte vara någon som riktigt vet hur det funkar. Jag har i alla fall kommit fram till att den är helt manuell. Det verkar helt enkelt vara en kran som man reglerar. Är det -15 grader så får jag ha ett helt annat läge på vredet än när det är +5. Så någon termostat är det nog inte.
marcusjj
Kör: Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad Medlem: 04 november 2007
Tor 26 apr 2012 12:23 Svara med citat
Fader Jan skrev:
Jag har också undrat över detta och frågat på forumet tidigare, men det verkar inte vara någon som riktigt vet hur det funkar. Jag har i alla fall kommit fram till att den är helt manuell. Det verkar helt enkelt vara en kran som man reglerar. Är det -15 grader så får jag ha ett helt annat läge på vredet än när det är +5. Så någon termostat är det nog inte.

Då får jag helt enkelt också fortsätta vrida hela tiden, manuellt. Nu är jag lite besviken...
Hookan
Kör: Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad Medlem: 02 januari 2008
Tor 26 apr 2012 19:30 Svara med citat
Climatic är en manuell ac som man själv får ställa tills önskad värme eller kyla.
Climatronic är en 2-zons klimatanläggning som sköter den önskade teperaturen automatiskt. Det är ofta tillval i dom lite enklare Golfar men är standard i typ GTI, GTD m.f.
Håkan

Bluemotion
Fader Jan
Kör: Golf 6 1,6 TDI Variant DSG Ort: Umeå Medlem: 05 juni 2011
Tor 26 apr 2012 22:10 Svara med citat
Jag håller med dig marcusjj. Jag hade väntat mig bättre. Hade jag vetat hade jag absolut valt till climatronic.
Mikey2011
Kör: Golf 6 TDI 105 BMT DSG7-12 Ort: Örebro Medlem: 05 maj 2011
Ons 09 maj 2012 17:46 Svara med citat
Mats51 skrev:
Climatic har ju innan fungerat väldigt bra tidigare. Ställde man in 22grader på vredet så kom det ju värme om det var kallt ute, kyla om det var varmt i kupén. Sen höll den temperaturen
Får man ändra på vredet hela tiden är det ingen halvautomatisk klimatanläggning utan en helt manuell a/c.

Tumregel: Finns det ingen "AUTO"-knapp, så är det bara att reglera reglera och åter reglera på värme, fläkthastighet och VAR det skall komma luft.................

De 4500:- som man fick lägga till för att få klimatanläggningen är värd varenda krona tycker jag!

Tråkigt dock att vissa inte har blivit uppmärksamma på detta innan köp av ny bil...