Forum - Golf 6 (09-13) - Har jag köpt fel bil?

torpet
Golf 6 TDI Masters 09 Ort: Stockholm
Tor 17 maj 2012 21:44 Svara med citat
Jag sökte en begagnad Golf på webben. Ett sökvillkor var automatväxel eftersom mitt skadade vänsterknä inte gillar kopplingstrampning. Upp kommer en bil som råkar vara dieseldriven. Fint tycker jag, låg bränsleförbrukning är precis vad jag behöver.

Nu har jag läst om att dieseln har svårt att bli varm vid kyla. Många klarar av detta problem med en dieseldriven extravärmare. Andra (t.ex. jag) får nöja sig med vanlig motorvärmare med kupévärmare och det verkar funka så länge man har nära till ett el-uttag. Men....hur blir det om man t.ex. parkerar bilen under några timmar i -7* ute i naturen? Och hur gör de som alltid nattparkerar ute på gatan?

Borde jag köpt en bensinare? Jag var helt omedveten om detta problem.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 17 maj 2012 21:52 Svara med citat
Även bensinarna tar lång tid att bli varma. Gäller inte bara VW, utan i stort sett alla nya moderna motorer.
220V-värmare fungerar bra, men som du skrev gäller det att ha ett uttag i närheten.
Fader Jan
Golf 6 1,6 TDI Variant DSG Ort: Umeå
Fre 18 maj 2012 9:23 Svara med citat
Det är inga problem att starta bilen vid -7. Går nog bra även i -20, men det tar ju lite tid att få motorn varm. Är du säker på att den inte har diselvärmare?
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Fre 18 maj 2012 9:37 Svara med citat
Min förra Golf 1,6 Fsi behöver ibland ca 1 mil för att nå normal drifttemp., ju högre verkningsgra motorn har ju längre tid behövs för normal drifttemp

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
torpet
Golf 6 TDI Masters 09 Ort: Stockholm
Fre 18 maj 2012 11:17 Svara med citat
Fader Jan skrev:
Det är inga problem att starta bilen vid -7. Går nog bra även i -20, men det tar ju lite tid att få motorn varm. Är du säker på att den inte har diselvärmare?


Låter betryggande. Jag köpte bilen av en VW-handlare och jag kan inte tänka mig att dom inte skulle informerat mig om det funnits en d-värmare. Dessutom har jag en vanlig motorvärmare med el-uttag i kupén - det vet jag. Mycket sällan understiger mina bilfärder 1 mil så problemet går kanske att leva med.

Vad som är lite märkligt i sammanhanget är att jag inte ens hört talas om problemet. Nu skall kanske sägas att mitt bilintresse bara blommar upp i samband med bilbyte och eftersom det var 21 år sist så har jag inte hängt med i utvecklingen av och problemen med bränslesnåla motorer. Alltid kul att lära nytt!
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Fre 18 maj 2012 19:52 Svara med citat
Diesel bilarna i dag tar tid på sig bli varma, därav flertal levereras med dieselvärmare och många som komplettera upp så den kan användas som parkeringsvärmare med om den inte beställs med p-värmare. problemet med nya diesel bilar är att dom är för effektiva, allt mindre restvärme blir över och detta löses med elektriska värmeelement. som sagt kan det upplevas med låg drifttemp och ofta ligger den under 90 grader, dock ska detta inte påverka värmeeffekten i kupe spec pga värmeelementen som hjälper till och komlettera energiförlusten från motorn. se till ha kupevärmare så funka de fint, kortkörningar än ju klart sällan gynnsamt för bil och värme,

.....privat liv.....
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 18 maj 2012 19:57 Svara med citat
Hörde hos en VAG-handlare att man eventuellt kommer att ta bort vattentemparaturmätaren på dieselbilar pga att många kunder klagar på att det tar lång tid att få upp temperaturen.
Man kommer bara ha en varningslampa som varnar vid för hög temperatur.
Dubbas
Polo 3 1.4 -96 Ort: Avesta
Lör 19 maj 2012 5:35 Svara med citat
Tar dryga milen innan min Golf 6 TDI kommer upp i värme om jag inte kör med motorvärmare. Men brukar bara bli att jag startar upp bilen, sätter på full stolsvärme medans jag skrapar rutorna så brukar det vara ok att sätta sig i bilen och köra iväg.