Forum - Bilstereo - Bättre ljud i min vento - 95

FredrikK
Kör: VW Vento Ort: Eskilstuna Medlem: 03 juli 2012
Mån 16 jul 2012 19:57 Svara med citat
Hej!

Köpte en vento 95:a för någon månad sen och skulle vilja uppgradera ljudet lite grann. Jag har ingen koll alls när det gäller billjud. Så vet inte riktigt vad som behövs? Just nu sitter det två högtalare i instrumentpanelen och två i framdörrarna (i bakdörrarna verkar det inte finnas några högtalare). Kan det räcka med att bara uppgradera till bättre högtalare och byta ut stereon för att få ett "bra" ljud? Antar att det är original som sitter i nu, men stereon är nog utbytt. Eller vad bör jag göra? Behöver inte ha ett superbra ljud, men blir irriterad på allt brus och skit..

Jag har ingen aning alls.. Hjälp mig någon? En liten knuff i rätt riktning vore bra, förstår dock att det kanske inte är så lätt.
Tack på förhand!

Mvh Fredrik

Edit: Har givetvis sökt runt lite på forumet, men har inte riktigt hittat något..
tbonnevier
Kör: Vento Medlem: 22 april 2012
Ons 08 aug 2012 17:52 Svara med citat
Om du har originalstereo eller någon annan gammal sliten maskin så är nog det första att byta ut den mot en ny för att få ett bättre ljud. Sen om du vill ha lite mer knuff i det hela så skulle jag dämpa och plasta dörrsidorna, sen om man känner för det köpa nya högtalare till dörrarna Smile
Tooth
Kör: Ingen VW Ort: Göteborg Medlem: 11 november 2012
Sön 11 nov 2012 21:00 Svara med citat
6,5 Hertz från netonnet å en Andersson HU från netonnet gjorde fan så mycket gentemot orginal i min vento + en baslåda + steg från andersson!
Och nej, sitter inga högtalare i bakdörrarna men finns dock färdiga hål för högtalare! Very Happy
Dunkar på fint å låter fint!