Forum - Bilstereo - Batterier laddar inte fullt

Tommty
Kör: Golf 3 1.8cl Variant -96 Ort: Mölndal Medlem: 29 november 2011
Tor 16 aug 2012 23:44 Svara med citat
Tjenare,

Har pararellkopplat 2 st batterier. 1 frami motorummet och 1 i reservhjulsbaljan som jag har kopplat steget på.

62ah fram och 72ah bak.

Men när jag laddar dem med min laddare så blir det aldrig fullt, det stannar vid 13.8v och bara står "charging".

laddaren är denna:
http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-Cotech/Pr364818000

vad är det som är fel?
Rickard.v
Kör: Golf 6 R Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Fre 17 aug 2012 8:33 Svara med citat
Vad betyder fullt för dig?
13,8 är ungefär vad du brukar ha i bilbatteriet.

Är batterierna separerade på något vis? Eller bara kabel emellan?

Golf R mk6
Tommty
Kör: Golf 3 1.8cl Variant -96 Ort: Mölndal Medlem: 29 november 2011
Fre 17 aug 2012 14:32 Svara med citat
Bara pluskabel emellan, egen jord bak.

13.8 är ungefär ja men laddaren går aldrig över till "klar" utan står bara och matar ström hela tiden. Så jag undrar bara varför helt enkelt, om t.ex in laddaren klarar av att ladda båda batterierna fullt ut eller något.
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Lör 18 aug 2012 16:30 Svara med citat
En generell regel är att alltid ha samma Ah på alla batterier i en batteribank, annanrs riskerar man att inte batteriet med störst Ah blirfulladdat, och det förstör i förtid.
Hur "grov" kabel har du mellan batterierna, och hur stor förbrukning har du på extrabatteriet?
En batteriladdare ska helst ha en storlek på 1/10 av batteribankens totala Ah för att "orka" ladda betterierna fullt, speciellt om inte generatorn i bilen är stor nog.
Rickard.v
Kör: Golf 6 R Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Lör 18 aug 2012 21:19 Svara med citat
Olof skrev:
En generell regel är att alltid ha samma Ah på alla batterier i en batteribank, annanrs riskerar man att inte batteriet med störst Ah blirfulladdat, och det förstör i förtid.
Hur "grov" kabel har du mellan batterierna, och hur stor förbrukning har du på extrabatteriet?
En batteriladdare ska helst ha en storlek på 1/10 av batteribankens totala Ah för att "orka" ladda betterierna fullt, speciellt om inte generatorn i bilen är stor nog.

Storlek på batteriladdaren???

Det måste väl vara strömstyrkan du tänker på?

Ah= ampere timmar finns inte på batteriladdare.
Bara ampere. Alltså hur mycket ström den kan skicka in i batteriet.

Golf R mk6