Forum - Golf 4 (98-04) - Höga co och hc värden

turbomatad
Kör: Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden Medlem: 23 augusti 2012
Mån 27 aug 2012 11:11 Svara med citat
Vad kan detta bero på? Sämmer det att det är två katalysatorer på 1.6? Avgassystemet är lagat vid framför och bakom den bakre katten. Den främre är det en förkatalysator?

Vad är mest troligt katt eller lambdasonderna för det är det väl också två av?


Senast ändrad Mån 27 aug 2012 12:54, ändrad totalt 1 gång
turbomatad
Kör: Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden Medlem: 23 augusti 2012
Mån 27 aug 2012 12:54 Svara med citat
Jag har nu kopplat in obd:n och läst av lite felkoder. Det fanns en felkod som mycket väl kan vara boven till de höga avgasvärdena.
P0170 Powertrain Fuel trim (bank 1)

Sen körde jag även ett test där det blev utslag på rich to lean sensor som hade flera fel.
turbomatad
Kör: Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden Medlem: 23 augusti 2012
Mån 27 aug 2012 15:41 Svara med citat
Vidare efterforskningar säger att p0170 ofta orsakas av vakumläkage. Tips på vart? De höga avgasvärdena borde väl inte bero på vakumläkage.. Snarare den lagade katten..? Vart sitter lmm dessa? Snart har jag fyllt en hel tråd själv:-)
Lars158
Kör: Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå Medlem: 06 juli 2012
Mån 27 aug 2012 16:31 Svara med citat
Tjuvluft kan ställa till det med avgasvärden.
Lars158
Kör: Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå Medlem: 06 juli 2012
Mån 27 aug 2012 16:35 Svara med citat
Tror det är vakumslangen till broms servon som brukar vara dålig.
Är väl den som går under plastkåpan som sitter över motorn, över ventilkåpan?
turbomatad
Kör: Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden Medlem: 23 augusti 2012
Mån 27 aug 2012 16:38 Svara med citat
Ska kolla upp det!
Så här såg värdena ut
CO 0,8 (0,3) HC 200 (100)
CO 2500 1,2 (0,2) LAMBDA 0,96 (0,97-1,03)
turbomatad
Kör: Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden Medlem: 23 augusti 2012
Mån 27 aug 2012 17:29 Svara med citat
Är det ingen som har haft höga värden som vet vad det var för fel?
Pkmc
Kör: Golf 3 1.6-94 Ort: Örebro Medlem: 27 oktober 2010
Tis 28 aug 2012 14:34 Svara med citat
turbomatad skrev:
Är det ingen som har haft höga värden som vet vad det var för fel?


Hur såg det ut värde av syre o2 och koldioxid co2? Där kan man se om motor har förbränt allt syre och bränsle.

normalt ska det vara på syre mellan 0,2-0,5 och co2 14,5-15,5

mät lambda och se om den fungerar.
turbomatad
Kör: Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden Medlem: 23 augusti 2012
Tis 28 aug 2012 14:53 Svara med citat
Kan jag mäta lambdan själv?
turbomatad
Kör: Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden Medlem: 23 augusti 2012
Tis 28 aug 2012 15:36 Svara med citat
Lars158 skrev:
Tror det är vakumslangen till broms servon som brukar vara dålig.
Är väl den som går under plastkåpan som sitter över motorn, över ventilkåpan?

Menar du samma bil? Hittade inte riktigt. däremot går det ju en till bromsservon på höger sida. Kollade igenom under plastkåpan. Det enda jag hittade var stvå skruvar som inte var ordentligt inskruvade på L-filtret.
Lars158
Kör: Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå Medlem: 06 juli 2012
Tis 28 aug 2012 16:42 Svara med citat
turbomatad skrev:
Menar du samma bil? Hittade inte riktigt. däremot går det ju en till bromsservon på höger sida. Kollade igenom under plastkåpan. Det enda jag hittade var stvå skruvar som inte var ordentligt inskruvade på L-filtret.


Ja alltså uttryckte mig lite dumt där kanske. Den går under motor täckkåporna ovanpå insuget.
Om jag inte svamlar och minns fel så ansluts den vakum-slangen på passagerar sidan av insuget så att säga och sen så är det nå utformningar på insuget där man klickar fast den också går den till bromsservon.
Lars158
Kör: Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå Medlem: 06 juli 2012
Tis 28 aug 2012 17:17 Svara med citat
Fel kom jag ihåg ser jag när jag gick och kolla.

Bromsservon vakumslangen ansluts vid oljelocket och är mer ett plaströr än en slang:Bild
Bild


Den slang jag tänkte på ansluts på gasspjället. Men den är också en vakumslang antar jag:bild
Bild


Jag har haft nån vakum slang/rör som var trasigt för massa år sen. Tror det var den till bromsservon som inte inte var hel för mig. Därför jag pekat på den till dig när du säger att du har felkod som vanligast uppstår vid vakum läckage.
Lars158
Kör: Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå Medlem: 06 juli 2012
Tis 28 aug 2012 17:41 Svara med citat
Eller är det en soppa slang den till gasspjället? nu är jag inte säker på nånting längre. Men bromsvakum är då den som ansluts på insuget framför oljelocket. Den som solen lyser på på bilden.
turbomatad
Kör: Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden Medlem: 23 augusti 2012
Tis 28 aug 2012 17:59 Svara med citat
Tack för att du tog dig tid att gå ut och kolla men min motor ser annorlunda ut.. Jag har tex luftfiltret i täckkåpan. Men jag har hittat något konstigt. När jag letade Termokontakten, så sitter väl egr ventil alldeles intill. Från den går det en slang nedåt. På slangen ser det ut som att det skulle ha suttit en backventil. Det ser ut som att halva backventilen sitter kvar. Sen går den ingenstans...det är bara en slang och en vit plastbit... Det ser inte rätt ut. Ska slangen bara hänga där med en vit plastbit i ändan??

Bilen det gäller är golf 1,6 16v -02 motorkod azd
Lars158
Kör: Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå Medlem: 06 juli 2012
Tis 28 aug 2012 18:13 Svara med citat
Aha okej. Det är faktiskt alltid bra att skriva in årsmodell i presentationen. Är enklare då att försöka ge råd. Även om jag mest varit osäker på allt i din tråd.
turbomatad
Kör: Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden Medlem: 23 augusti 2012
Ons 29 aug 2012 12:26 Svara med citat
Någon som kan kolla sin egr-ventil . Vart går slangen och ska det bara sitta en plastbit efter ca 10cm lr går den till något vitalt?
turbomatad
Kör: Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden Medlem: 23 augusti 2012
Ons 29 aug 2012 12:26 Svara med citat
Någon som kan kolla sin egr-ventil . Vart går slangen och ska det bara sitta en plastbit efter ca 10cm lr går den till något vitalt?
Trean
Kör: Golf 4 1,6 -99 Ort: Trollhättan Medlem: 12 september 2012
Fre 14 sep 2012 1:03 Svara med citat
turbomatad skrev:
Ska kolla upp det!
Så här såg värdena ut
CO 0,8 (0,3) HC 200 (100)
CO 2500 1,2 (0,2) LAMBDA 0,96 (0,97-1,03)

Hur gick det för dig? Det ser ut som om katten har gett upp, har varit med om detta på flertal bilar. Med så höga CO värden OCH högt HC värde så kan det inte vara så mycket annat. Vanliga orsaker till att katten går sönder är att den brinner upp av att motorn blivit sur eller att den slagits sönder helt mekaniskt när man kört på en dålig väg, då spricker den helt enkelt sönder inuti eftersom den är av keramiskt material (ej racekat som har stålkärna).
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Fre 14 sep 2012 12:25 Svara med citat
Lambdavärdet är för lågt dvs. motorn går fett, kan beror på sonden, men även något annat tex. MAP, etc.

map:en ska ge ca 0.8 V på tomgång samt ca 4,3 volt vid fullgas eller stillastående motor på styrboxens pin 109

motorn har bredbandslambda som kan diagnostiseras via vag-com eller liknande , ligger spänningen konstan på >800mV är den hel, men är spänningen märkbart lägre så kan sonden vara dålig

om sonden är hel kan man pytsa i ca 10-15 liter E85 /etanol för att putsa värderna

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Trean
Kör: Golf 4 1,6 -99 Ort: Trollhättan Medlem: 12 september 2012
Fre 14 sep 2012 15:19 Svara med citat
Om katten "brunnit" upp inuti så beror det ju på något annat problem, som a128 skrivit så går ju motorn fett enligt lambdavärdet! Det är bra idé att kolla upp vad som orsakat felet isf. Om man bogserat igång bilen kan bensin samlas i katen och när den sen blir varm brinner både bensin och innehåll upp, detta är inte helt ovanligt.

Även om katen är kass så ska lambdavärdet vara ok om motorn är felfri annars.

HC-värdet visar ju hur mycket oförbrända gaser (bensin) som kommer ut och det är dessa gaser katten ska ta hand om när den funkar.

CO-värdet visar ju koldioxidhalten i avgaserna och det stiger när motorn går för fett. Samma med CO-2500 bara att detta mäts vid 2500rpm.

Hade enbart CO-värdena varit för höga så visar det på bränsleproblem bl.a men när nu alla värdena är skyhöga så lutar det bara åt ett håll.

Har bytt många katalysatorer och många ggr har jag tagit en begagnad bra som jag haft liggande, sen finns det billiga pirat att köpa så det är inga stora kostnader. Viktigast är att det blir tätt när man skarvar på den nya.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Fre 14 sep 2012 15:29 Svara med citat
En ny orginalanpassad misse kostar runt 2000:- Evil or Very Mad

https://ssl.delti.com/cgi-bin/rkat.pl

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
turbomatad
Kör: Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden Medlem: 23 augusti 2012
Lör 15 sep 2012 10:34 Svara med citat
Trean skrev:
Om katten "brunnit" upp inuti så beror det ju på något annat problem, som a128 skrivit så går ju motorn fett enligt lambdavärdet! Det är bra idé att kolla upp vad som orsakat felet isf. Om man bogserat igång bilen kan bensin samlas i katen och när den sen blir varm brinner både bensin och innehåll upp, detta är inte helt ovanligt.

Även om katen är kass så ska lambdavärdet vara ok om motorn är felfri annars.

HC-värdet visar ju hur mycket oförbrända gaser (bensin) som kommer ut och det är dessa gaser katten ska ta hand om när den funkar.

CO-värdet visar ju koldioxidhalten i avgaserna och det stiger när motorn går för fett. Samma med CO-2500 bara att detta mäts vid 2500rpm.

Hade enbart CO-värdena varit för höga så visar det på bränsleproblem bl.a men när nu alla värdena är skyhöga så lutar det bara åt ett håll.

Har bytt många katalysatorer och många ggr har jag tagit en begagnad bra som jag haft liggande, sen finns det billiga pirat att köpa så det är inga stora kostnader. Viktigast är att det blir tätt när man skarvar på den nya.

Beställde en från skroten men på just min modell är den jättelång och med en djup böj så jag måste demontera halva underredet... Men katten dom skickade hade dom kapat bort org-stagen...(Ångrar bittert att jag gjort mig av med svetsen) Jag har ju en förkat och en bakre kat. Jag ska besikta till veckan. jag har bytt den bakre lambdan. ( Har inte bytt katen utan ska skicka tillbaka den)De nya modellerna på denna kat har en extra skarv just före katen för att underlätta monteringen såg jag nu.

Jag vet att jag har haft höga värden på en saab 9000 för många år sedan och då sa han på bilprovningen: Byt olja och filter. Vilket jag gjorde till ombesiktningen och den gick igenom... Har ingen aning om när det är bytt senast i Golfen då han var oärlig om det mesta som gällde bilen(men jag bytte direkt jag köpte den).

Jag fick reda på felen när jag fått ägarpappren och skulle logga in på bilprovningen för att boka tid. Då ser jag att han besiktat den dagen innan jag köpte den med dessa fel. Sa han något om detta? NEJ.

Den bakre lambdan gissar jag att det är en vanlig och den främre är en bredbandslambda(den har fler kablar)? Finns dessa som universal'? Jag har redan lagt ut så mycket på bilen så.. Hur kan jag kolla den främre lambdan fungerar korrekt?

Bilen hade totalt 5 fel!? Co(hög och låg), Hc(hög och låg), Lambdavärde, Bromslang bak, bakre skadad... Blir man inte less.. Dessutom är just det avgassystemet jag har väldigt ovanligt... AZD my ass!


Senast ändrad Lör 15 sep 2012 10:43, ändrad totalt 1 gång
turbomatad
Kör: Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden Medlem: 23 augusti 2012
Lör 15 sep 2012 10:41 Svara med citat
Var förrestenin på mullers i Luleå där en kompis jobbar och frågade vad det kan vara, han sa allt från en tempgivare till kat eller lambda. Tempgivaren har ju spökat som fan. Den kommer och går som den vill, tydligen väldigt vanligt.
Vart köper man en sån billigt. Org gick på 500:- Dyrt tyckte jag.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 15 sep 2012 10:51 Svara med citat
Meca, Autoexperten tar ca 300-350:- pix

teiledirekt.de ca 21€ europeiska sandslottspengar

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Trean
Kör: Golf 4 1,6 -99 Ort: Trollhättan Medlem: 12 september 2012
Mån 17 sep 2012 14:10 Svara med citat
Om du har bakre lambda så ska ju den visa om just katten funkar eller inte. Har du ingen möjlighet att göra en felsökning? Eller har du konstaterat att katten är kass? Det verkar va ett speciellt avgassystem på din bil, "min" sambos Golf4 -98 har ju bara en kat och den sitter väldigt bra och enkelt till och den har bara en lambdasond oxå. AKL-motorn.
turbomatad
Kör: Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden Medlem: 23 augusti 2012
Mån 17 sep 2012 18:41 Svara med citat
Jag har möjlighet till egen felsökning via bluetooth obd och telefonen ej vag-com heter det väl? Det blev förresten kortslutning i batteriet idag till råga på allt... Vill inte lägga en krona till på den här bilen. Ska gå ut nu och kolla felkoder för det har jagvinte gjort sedan jag bytte lambdan
turbomatad
Kör: Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden Medlem: 23 augusti 2012
Mån 17 sep 2012 20:05 Svara med citat
Inga felkoder.
Trean
Kör: Golf 4 1,6 -99 Ort: Trollhättan Medlem: 12 september 2012
Tis 18 sep 2012 3:27 Svara med citat
Konstigt att du inte fått upp ngr felkoder, har batteriet varit urkopplat så är det alltid något som dyker upp, men har du kört bilen en bit, några mil så den blivit varm och kollat felkoderna efter det?

Tråkigt när det ena efter andra krånglar, man blir ganska trött på det då,,,, suck...
turbomatad
Kör: Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden Medlem: 23 augusti 2012
Tis 18 sep 2012 12:43 Svara med citat
Jag fick helt galna symptom när batteriet la av. Alla relän i bilen började smattra, låsen åkte upp och ner och lampor blinkade, trodde nästan bilen var besatt.... Så fort batteriet fick en förbrukare skickade den ström via jorden konstaterade jag. Slog jag tex på varningsblinkersen började låsen hoppa...
Tillbaka till mina övriga problem, Står på väntlista hos bilprovningen så jag väntar med spänning på resultat därifrån. Jag har varmkört bilen med odb inkopplad, inga felkoder och självtest var ok.
TIdigare gav den utslag på Lean to rich sensor, vad är det? Lambda?
Trean
Kör: Golf 4 1,6 -99 Ort: Trollhättan Medlem: 12 september 2012
Tis 18 sep 2012 13:59 Svara med citat
Ja det är lambdan, inget annat kan ju mäta mager eller rik blandning vad jag vet. Hoppas verkligen det går bra nu, bilen lär ju funka mycket bättre med ett nytt batteri..

Lycka till
Sida 1, 2  >