Forum - Golf 5 (04-08) - Spolning vindruta och bakruta

bjojo
Kör: Golf 5 FSI -04 Ort: Varberg Medlem: 11 september 2012
Tis 11 sep 2012 8:53 Svara med citat
Hej

Jag har problem med spolningen på en Golf V -04. Om jag har förstått det rätt så är det samma pump som byter riktning för växling mellan fram/bakruta. Pumpen är helt död när den sitter monterad i bilen. Jag har plockat ut pumpen och kört på batteriet och då fungerar den som den ska. Jag har kollat säkringarna.

Mäter jag i kontakten vid pumpen har jag typ 6,5V där. Jag har plockat ut reläna J729 och J730 och försökt mäta men hittar inga rimliga spänningar där. Det verkar vara något problem med matningsspänningarna..

Är det någon som har några tips? Eller någon som har ett detaljerat elschema för dessa delar?

OBS. Allt annat på bilen funkar, torkare, kupéläkt allt....
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tis 11 sep 2012 9:19 Svara med citat
Från elsystemstyrdonet (J519) anslutning J/4 J/2 går det en grön/röd och grön/vit ledare till bakrutemotorn terminal Tu4/2 och Tu4/3, den gemensamma spolarpumpen är parallelkopplad med dessa ledare

du kan evt. ha halva bilbatterispänningen på båda dessa till jord när motorn ej ska vara i gång

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
bjojo
Kör: Golf 5 FSI -04 Ort: Varberg Medlem: 11 september 2012
Tis 11 sep 2012 21:42 Svara med citat
Ok. Kanske borde testa med motorn igång då. Är det vanligt att j729 eller j730 reläna går sönder?
newberg83
Kör: Golf 5 FSI -04 Ort: Sundsvall Medlem: 23 september 2012
Sön 23 sep 2012 14:05 Svara med citat
bjojo skrev:
Hej

Jag har problem med spolningen på en Golf V -04. Om jag har förstått det rätt så är det samma pump som byter riktning för växling mellan fram/bakruta. Pumpen är helt död när den sitter monterad i bilen. Jag har plockat ut pumpen och kört på batteriet och då fungerar den som den ska. Jag har kollat säkringarna.

Mäter jag i kontakten vid pumpen har jag typ 6,5V där. Jag har plockat ut reläna J729 och J730 och försökt mäta men hittar inga rimliga spänningar där. Det verkar vara något problem med matningsspänningarna..

Är det någon som har några tips? Eller någon som har ett detaljerat elschema för dessa delar?

OBS. Allt annat på bilen funkar, torkare, kupéläkt allt....

Hej, jag har liknadnde fel på min Golf FSI -04 . köpte ny pump för jag trodde den hade dött, men när jag sätter i den nya fungerar den inte heller.

Har också bytt reläet som enligt den aukt, VW-verkstaden ska styra vindrutespolningen (tror den hette 404) utan lycka. När jag mäter på kontakten ligger det 4.5V hela tiden när tändningen är igång, och det händer inget när jag "spolar med spaken" , fortfarande 4.5 V.

Nån som har nått tips vad man kan hitta på, känns som en dyr lagning om jag måste in med bilen på verkstad.
Sam
Kör: Golf 5 R32 Ort: Stockholm Medlem: 31 januari 2008
Sön 23 sep 2012 20:40 Svara med citat
Testa spakstället via OBD verktyg

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
newberg83
Sön 23 sep 2012 22:11 Svara med citat
OK, tack för tipset! Får se om man kan låna nått lite bättre diagnostikvektyg, Kan det vara spaken som är fel alltså?. Det klickar heller inte i reläet när jag sprutar. Börjar bli lagomt irriterad på detta.
Sam
Sön 23 sep 2012 23:41 Svara med citat
newberg83 skrev:
OK, tack för tipset! Får se om man kan låna nått lite bättre diagnostikvektyg, Kan det vara spaken som är fel alltså?. Det klickar heller inte i reläet när jag sprutar. Börjar bli lagomt irriterad på detta.

Inte omöjligt har haft problem med spakställen tidigare

<3 BUB !!
newberg83
Mån 24 sep 2012 16:32 Svara med citat
Fick tag på en bättre diagnostik nu, och fick följande fel,

02398
-Styrkrets pump bakrutespolning
-Kortsluten till jord eller avbrott
-Permanent

00834
-Aktiverigssignal uppvärmd bakruta
-Kortsluten till jord eller avbrott
- Intermittent

Reläet klickar till när jag byter från läget där man kontrollerar framrutetorkaren respektive bakrutetorkaren, men klickar inget när man trycker för att att spruta fram respektive bak.

Som sagt reläet 404 är bytt. Pumpen fungerar som den ska när jag testar mot batteriet.

Mycket konstigt.
newberg83
Tor 11 okt 2012 17:31 Svara med citat
Har köpt ny spak nu. Bara att riva vidare, något man bör tänka på när man byter spaken? Är det svårt att få bort höljet vid ratten?
JonasJJ
Kör: Golf 5 2,0 TDI Ort: Trollhättan Medlem: 03 februari 2013
Sön 03 feb 2013 16:16 Svara med citat
Hej,

Jag har liknande problem som ovan, men min spolning fungerar ibland. Oftast inte dock. Fungerar nästan alltid när jag startat bilen för att sedan lägga av.

Har provat att byta spolarpump utan resultat. Reläet klickar även när spolningen inte fungerar,

Vet inte riktigt vad jag ska göra som nästa steg?
Vart sitter reläet så jag kan prova att byta det?

//Jonas
Sam
Mån 04 feb 2013 15:02 Svara med citat
Jaha

Kolla kabelgenom föringen i bakluckan, i bägge "damaskerna" så går de kablar som brukar gå av, därav felkoderna

<3 BUB !!
ThomasN
Kör: Golf 5 1.6 Ort: Stockholm Medlem: 04 juli 2013
Tor 04 jul 2013 14:12 Svara med citat
Hej,
Fick du ordning på detta? Jag har samma problem och fick en 2:a på senaste besiktningen så nu måste problemet fixas. Min pump funkar om man kopplar 12 V på den och jag får 11.3 V fram till den när man spolar men det är ingen styrka på strömmen för det går inte att driva en strålkastarlampa med den. Var ligger spänningsförlusten tro? Tacksam för all hjälp som kommer.
Switchback04
Kör: Golf 4 FSI 1.6 04 Ort: Ljusdal Medlem: 21 januari 2015
Mån 14 jan 2019 10:33 Svara med citat
ThomasN skrev:
Hej,
Fick du ordning på detta? Jag har samma problem och fick en 2:a på senaste besiktningen så nu måste problemet fixas. Min pump funkar om man kopplar 12 V på den och jag får 11.3 V fram till den när man spolar men det är ingen styrka på strömmen för det går inte att driva en strålkastarlampa med den. Var ligger spänningsförlusten tro? Tacksam för all hjälp som kommer.

Fick ni någon ordning på spolningen bak och fram?
Har samma problem, kommer vatten på lyktorna men ej på rutorna.