bovver
Golf 5 1,6 FSI -05 Ort: Östersund |
| Lör 20 okt 2012 15:29 |
|
Främre passagerardörren på min Golf -05 har efter en tids strul gått i baklås och går således inte att öppna. Felsökning visar på trasig centrallåsmotor. När jag pratar med märkesverkstad får jag reda på att bildörrens konstruktion gör att man måste ta loss dörrplåten för att komma åt låskistan vid byte. Detta medför i många fall då dörren är i baklås att dörrplåten går sönder vid demontering. Reparationskostnaderna är enligt uppgift femsiffriga. Mer exakt kunde de inte säga innan de pratat med plåtkillen, men någonstans mellan 10-20 000 kr kommer det gå lös på i värsta fall.
Detta är ju i min mening en felkonstruktion. Att behöva ta sönder dörrplåten för att komma åt ett felande lås är ju snudd på kriminellt. I synnerhet i kombination med att felande låskistor verkar vara typfel på vw. Min fråga är om någon annan råkat ut för detta, och om man fått stå för hela beloppet själv? Jag tycker det vore rimligt att VAG står för kostnaderna för eventuella plåtskador och omlackering om man nu är så kass på att konstruera dörrar.
Bilen kommer i vilket fall säljas efter reparation och i nuläget känns det ytterst tveksamt till att vw kan bli aktuellt igen.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Mån 22 okt 2012 8:42 |
|
Om det är en 5 dörras kanske man kan öppna bakdörren och såga av tappen/bygeln på dörrstolpen som går in i kistan
tyvär vanligt att man måste förstöra en billdörr vid krånglande lås En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
bovver
|
a128
| Mån 22 okt 2012 18:44 |
|
Har du tur så är de 2 centralåsmotorena hela, och kan du få väck dörrsidan så kan man komma åt härvan mellan dörrstyrdonet(sitter på fönsterhissmotorn) och c-enhet
och få upp den med hjälp av tex. ett 9 volt batteri
det är 3 ledare gul resp vit samt den gemnesamma lila ledaren En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
bovver
| Mån 22 okt 2012 19:38 |
|
| Sitter alltihop under plastkåpan?
|
|
a128
| Mån 22 okt 2012 19:48 |
|
Det nämda styrdonet som sitter på fönsterhissmotorn kommer man åt genom att ta bort dörrinredningen En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
bovver
|
a128
| Tis 23 okt 2012 1:16 |
|
ja såfall den stora grå kontaktdonet En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Tis 23 okt 2012 1:32 |
|
Man kan få upp dörren utan att att demonter något
krävs en skillad mekaniker alt plåtslagare som oftas får upp låsta dörrar på VAG när låskister strular
fick lära mig de och funkar än idag, hade för nån månad sen en bakdörr på golf 5a Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
bovver
| Tis 23 okt 2012 15:23 |
|
| Sam skrev: | Man kan få upp dörren utan att att demonter något
krävs en skillad mekaniker alt plåtslagare som oftas får upp låsta dörrar på VAG när låskister strular
fick lära mig de och funkar än idag, hade för nån månad sen en bakdörr på golf 5a |
Hur går det till? Är det något en vanlig dödlig med lite tur och skicklighet skulle kunna åstadkomma?
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Ons 24 okt 2012 1:51 |
|
| bovver skrev: | | Hur går det till? Är det något en vanlig dödlig med lite tur och skicklighet skulle kunna åstadkomma? |
haha NÄÄ
Jo men de krävs lite tur isf
De du gör e att låsa upp på fjärr flera gånger (kan behövas låsas & låsa upp) banka runt området som låskistan sitter i med näven, sammtidigt som du drar i handtaget hårt, asso rycker i hela dörren nästa så handtaget går av :p
krävs 3 händer...
lycka till Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
MaChrill
Ingen VW Ort: Kristianstad |
|
bovver
| Mån 17 dec 2012 20:29 |
|
Har svarat i din tråd men kan göra det även här; Hade samma problem med min. VAG ville ha runt 10k då de ville såga sönder dörren. Istället tog jag bilen till en bekant som fick loss inredningen med lite plastskador och använde sen en dosfräs för att ta sig igenom mellanplåten så han kunde komma åt låset och öppna manuellt. Hade turen att inredningen gick att rädda utan synbara fel. Blev betydligt billigare än att lämna den till VAG.
|
|