Forum - Golf 7 (13-19) - Motor- och cupé-värmare. El eller diseldriven?

iBaloo
Golf 7 1,6 TDI -13 Ort: Lund
Mån 14 jan 2013 19:29 Svara med citat
Jag funderar på att montera in en motor- och cupé-värmare i bilen men vet inte om jag ska välja eldriven eller en som går på disel. Jag har ingen erfarenhet sedan tidigare med värmare men tycker det skulle vara toppen att ha. Hemma har jag mitt garage och kan använda sladd men på jobbet är det inga möjligheter att koppla in el. Vad har ni för erfarenheter? För och nackdelar?
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tis 15 jan 2013 1:48 Svara med citat
En dieselvärmare är mkt smidigare men dyrare runt 20 000: monterart o klart vs ca 4000 för en blockvärmare + kupeuttag

du slipper även installera en kupevärmare, då dieselväraren är kopplad till komfortstyrdonet som startar klimatanläggningn sammtidigt

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
iBaloo
Golf 7 1,6 TDI -13 Ort: Lund
Tis 15 jan 2013 6:02 Svara med citat
Min VW- handlare i Lund vill ha 12.000:- för dieseldriven och 6000:- för en på el. Elmotorn är en Defa men jag vet inte vad den andra har för märke. Jag tycker inte att det är så stor skillnad om jag kan få bättre krut i den och kan använda den var jag står.
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Tis 15 jan 2013 9:18 Svara med citat
12000 är svinbra pris måste ja säga ! skulle jag lätt ta ! men tyvärr tveksam till priset. blockvärmare eller ren doppvärmare ser ja som elda för kråkorna, ger sällan bra effekt, med dieselvärmare har du cikulation på vattnet hela tiden och får allså upp temepaturen i både motor och kupe på helt annat sätt. elmotor har ja faktiskt inte hört nå om ? nä får du dieselvärmare monterad för 12000 tveka inte !!! 12000 är närmare va bara monteringskostnaden är Wink så som sam säger är ca 20000 ofta ett helt realistiskt pris

.....privat liv.....
DasAuto
Golf 7 2.0 TDI GT Ort: Skövde
Mån 25 feb 2013 17:52 Svara med citat
Bästa är ju att beställa dieselvärmaren från början. klart värt pengarna, kunna få värme vart som ju.
Fader Jan
Golf 6 1,6 TDI Variant DSG Ort: Umeå
Mån 25 feb 2013 19:25 Svara med citat
Tänk på att dieselvärmaren kan inte använda i garaget eller parkeingshus.
DasAuto
Mån 25 feb 2013 19:47 Svara med citat
Kan den visst det. Gör det varje dag. Luktar knappt nått. Hur bra som helst ju. Vem säger att den ej kan användas där?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 25 feb 2013 20:10 Svara med citat
DasAuto skrev:
Kan den visst det. Gör det varje dag. Luktar knappt nått. Hur bra som helst ju. Vem säger att den ej kan användas där?

Kan och får är två helt skilda saker.

Försökte faktiskt hitta något om regler och förbud för bensin eller dieselvärmare, men hittade inget Surprised
DasAuto
Mån 25 feb 2013 21:01 Svara med citat
candyweiss skrev:
Kan och får är två helt skilda saker.

Försökte faktiskt hitta något om regler och förbud för bensin eller dieselvärmare, men hittade inget Surprised

Det beror på att det inte finns några regler ang detta. Möjligen ombord på en färja eller likanade.,
Fader Jan
Golf 6 1,6 TDI Variant DSG Ort: Umeå
Tis 26 feb 2013 19:27 Svara med citat
Även om det inte luktar så förbrukas syre och avgaserna är ju kvar i garaget eller parkeringshuset. Knappast hälsosamt.
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Ons 27 feb 2013 8:19 Svara med citat
Ni som monterat motorvärmare, var sätter de motorvärmar uttaget??.

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
cadwal
Golf 7 1.4 GT 140 -13 Ort: Örebro
Ons 27 feb 2013 8:43 Svara med citat
Mitt sitter på höger sida fram i kanten på spoilern. Kupegenomgången, blockvärmaren och batteriladdaren (med rejält fäste) sitter alla på högersidan i motorrummet.

Det sticker möjligen ut lite mer än jag skulle velat, men det fanns inte mycket att fästa i.
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Ons 27 feb 2013 8:56 Svara med citat
cadwal skrev:
Mitt sitter på höger sida fram i kanten på spoilern. Kupegenomgången, blockvärmaren och batteriladdaren (med rejält fäste) sitter alla på högersidan i motorrummet.

Det sticker möjligen ut lite mer än jag skulle velat, men det fanns inte mycket att fästa i.

Hmm, ok. Jag måste ha på förarsidan. Har lite trångt i garaget... Laughing
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Ons 27 feb 2013 20:52 Svara med citat
cadwal skrev:

Har du möjligen någon bild att delge var genomförningen gjorts för kabeln som går till kupén?
cadwal
Ons 27 feb 2013 21:27 Svara med citat
Duratec skrev:
Har du möjligen någon bild att delge var genomförningen gjorts för kabeln som går till kupén?

I motorrummet eller i kupén?
Duratec
Tor 28 feb 2013 6:49 Svara med citat
cadwal skrev:
I motorrummet eller i kupén?

Gärna så många bilder som möjligt om du har tid/ork med det. Regular Smiley
Ska nämligen göra denna operation själv så snart jag får nybilen. Regular Smiley
cadwal
Tor 28 feb 2013 21:30 Svara med citat
Regular Smiley

Bild Bild Bild Bild Bild Bild

Senast ändrad Tor 28 feb 2013 22:38, ändrad totalt 1 gång
Duratec
Tor 28 feb 2013 22:06 Svara med citat
Åh, kalasbra!! TACKAR Smile
Duratec
Tor 29 aug 2013 14:26 Svara med citat
Är det möjligen någon mer som har installerat/fått installerat elektrisk motorvärmare och kupe-uttag på sin Golf 7 ?

Det jag söker är bilder på (information) om var kabeln går in i kupén på era bilar. På min bil så har jag inget förberett hål i torpedväggen på den plats som på Cadwal:s bilder ovan.
Det borde ju finnas något lämplig förberett hål för att kunna gå in med kablaget utan att behöva borra?
nisseo
Golf 7 1.2 TSI -14 Ort: Orust
Sön 01 sep 2013 23:37 Svara med citat
Installerade en CALIX elvärmare+kupéuttag idag. Letade länge efter en genomföring till kupén, efter att ha skruvat bort innerskärmen på höger fram, hittade jag en gummigenomföring som gick in i kupén. den kom in till höger om hanskfacket.
Och här är några bilder.
Bild
Bild
Bild
Bild

Senast ändrad Ons 04 sep 2013 0:10, ändrad totalt 2 gånger
Duratec
Mån 02 sep 2013 7:03 Svara med citat
nisseo skrev:
Installerade en CALIX elvärmare+kupéuttag idag. Letade länge efter en genomföring till kupén, efter att ha skruvat bort innerskärmen på höger fram, hittade jag en gummigenomföring som gick in i kupén. den kom in till höger om hanskfacket.

Tack Nisseo, ska definitivt kolla upp detta. Regular Smiley
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm
Ons 04 sep 2013 11:16 Svara med citat
Snyggt installerat!
Jag valde till dieselvärmare när jag specade bilen, vilket löser problemet när jag är ute och far. Hemma blire varmgarage,

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
Cribbe515
Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga
Ons 04 sep 2013 14:37 Svara med citat
amullo skrev:
Snyggt installerat!
Jag valde till dieselvärmare när jag specade bilen, vilket löser problemet när jag är ute och far. Hemma blire varmgarage,

Ja, jag valde också till en dieselvärmare vid beställningen men funderar faktiskt på att eftermontera en vanlig motorvärmare med kupéuttag också eftersom jag har tillgång till en elstolpe på jobbet. Det känns lite mer ekonomiskt att köra på el än dieselvärmaren när man har möjlighet till det.
Duratec
Tor 05 sep 2013 6:57 Svara med citat
nisseo skrev:
Och här är några bilder.

Tack för bilderna Nisseo,

Var det trixigt att demontera handskfacket?
nisseo
Tor 05 sep 2013 16:10 Svara med citat
Hanskfacket behöver inte demonteras, bara att pressa ner "stoppen" i övre hörnena så kan luckan öppnas som på bilden.
RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 06 sep 2013 12:46 Svara med citat
Hej

Den 17:e denna månad så kommer Calix slangvärmare för motorn att monteras på min 2.0TDI.

Tyvärr har jag inte verktygen för ett montage då man måste klippa upp kylvattenslangarn och montera ett extra kit och låter då en montör göra jobbet. Men den större färdigheten blir att fixa till anslutningen i nedre delen av grillen där det skall finliras lite. Jag vill få till en anslutning som är diskret... och det blir nog ett par ord med montören innan han sätter igång Smile

Återkommer med bilder.
nisseo
Sön 08 sep 2013 20:38 Svara med citat
Så här monterade jag uttaget på min bil. Tyckte det var lätt att komma åt efter att jag lossat innerskärmen.
Bild
RikardC
Sön 08 sep 2013 20:49 Svara med citat
nisseo skrev:
Så här monterade jag uttaget på min bil. Tyckte det var lätt att komma åt efter att jag lossat innerskärmen.

Snyggt! Jag har en GT och där sitter dimljus på samma "galler" men det borde gå ändå. Har en tanke att fräsa ned "gälarna" så att kontakten bottnar och då hamnar djupare in i "galler". Vi får se...
Duratec
Mån 09 sep 2013 8:47 Svara med citat
Här satte jag mitt uttag. (Ni får ursäkta flugorna i fronten som följde med på kortet Smile )
Bild
RikardC
Mån 09 sep 2013 8:57 Svara med citat
Det som är en smula störande är att kontakten från Defa är betydligt mindre till måtten än den från Calix. Å naturligtvis är de inte kompatibla...
Kontakten från Calix har dessutom en annan typ av låsmutter, som inte expanderar likt en plastplug för gipsväggar.

Skulle då gå om man bröt upp slingan och byter system eller en adapter på insidan som då är väderskyddad. Finns det?
Sida 1, 2  >