Forum - Offtopic - Ny TV LED eller Plasma?

lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Fre 27 dec 2013 12:52 Svara med citat
Verko go bild på den lg:n du har iaf. Smile
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Fre 27 dec 2013 12:57 Svara med citat
Läs omdomena på prisjakt om varje, samt eller ställ din slutgiltliga fråga på te.x sweclockers.com eller minhembio.(se) där är dom kunniga, om än lite vimsiga ibland en del, men dom får man sålla bort.

Det med avståndet verkar vara mkt så att tvhandlarna menar att man gottt kan ha 55-60 i en 1:a medans om man kollar dom som säljer kanalabbonemang menar att 3m = 37tum, typ som den guiden ja länka till, och tv handlarna vill ju sälja så mkt tv som möjligt, kanske därav så olika råd...

Happy hanting!
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Sön 29 dec 2013 20:52 Svara med citat
Nån som har koll om Sharp har några speciella akillehälar
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Lör 04 jan 2014 0:27 Svara med citat
Är det nån som vet om det går att, spela in hela serier via usb på tvn, dvs. när tvn har den funktionen (inspelning via usb)

Det är bara hela serier jag undrar över (med 1 knapptryck)?
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 30 jan 2014 0:23 Svara med citat
Det blev en Samsung 46" F6345 till slut då jag fick till en bra lösning på mediabänken. Övervägde en 8-serie men prispåslaget kändes inte värt det. Tänkte även använda LGn men var sugen på en smart helhetslösning så Samsung blev alternativet som fick duga.

Köpte även Samsungs soundbar då baslådan var såpass kompakt att jag kunde montera den under soffan. Fungerar riktigt bra!
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Tor 06 mar 2014 20:19 Svara med citat
Nån som vet varför 720p verkar se bättre ut än 1080i vid uppskalad tv sändningar, förstår att det blir fler pixlar med 1080, men det ser lite grann ut som tecknat från 3014(hur det nu ser ut) ?
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Fre 07 mar 2014 23:06 Svara med citat
Nån som är intr. av att byta sin plasma mot en 47" full hd, LED smart? bilden håller hög klass osv. för att vara led tv! Den har även Game mode. Och en jäkla massa annat!

Plasma av intresse bör vara någorlunda ny årgång....(?) och inte lägsta klass, dvs inget som ligger på 4-5000 nytt idag.

jag saknar det sametslena/silke looken från plasma bilden och är beredd att offra alla dom fördelar som en lcd-LED har.

Pm. går bra vid intresse.
KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik
Lör 08 mar 2014 11:16 Svara med citat
lejon74 skrev:
Nån som vet varför 720p verkar se bättre ut än 1080i vid uppskalad tv sändningar, förstår att det blir fler pixlar med 1080, men det ser lite grann ut som tecknat från 3014(hur det nu ser ut) ?
Som jag har fattat det så är det väl om det står i eller p efter siffrorna som avgör bildkvalitén, men vet ej hur dom hör ihop, googla! Smile
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Lör 08 mar 2014 16:43 Svara med citat
1080i har lägre upplösning än 1080p. I står för interlaced (sammanvävd). Skärmen sammanväver två bilder som sänds ut i upplösningen 1920x540.. två bilder krävs alltså för att få ihop en "komplett" bild på 1920x1080. Det är något som levt kvar tack vare gammal bildteknik som inte visade hela progressiva bilder utan var tvunget att ta emot dessa "sammanvävda" signaler.

P för progressiv är alltid att föredra, vare sig 720p eller 1080p. Razz
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Lör 08 mar 2014 16:50 Svara med citat
Ok! bra info, men jag e ju glömsk, så jag lär ställa samma fråga igen om en månad Smile Smile
finns de nån anledning varför inte dom har med 1080p i min humax box, det e ju ändå den nysate o senaste (bäst i tester osv med)
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Lör 08 mar 2014 17:34 Svara med citat
Vet inte om det finns riktiga 1080p-sändningar.. Kanske därför?

Speciellt i det digitala marknätet räcker ju inte bandbredden till, tyvärr. Men ny komprimeringsteknik är på G, som tur är. Smile
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 08 mar 2014 17:37 Svara med citat
Jag jobbar numera hos Sharp, riktigt intressanta TV-skärmar har dem!

Dels använder dem sig av RGBY (4-färg), dels är det väldigt bra bildkvalitet. Smile
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Lör 08 mar 2014 17:40 Svara med citat
Sharp ska göra bland de bästa panelerna. Det är väl bla. deras paneler Apple använder sig av? Smile
Men tyvärr och det gäller alla Japanska elektronikföretag, så är den ekonomiska hälsan inte den bästa.

Så våga vägra Kina och Korea om vi ska få behålla lite Japanska företag. Wink
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Lör 08 mar 2014 17:41 Svara med citat
Innebär inte uppskalning att den tar SD dvs. icke hd kanaler och gör dem till det format man väljer på boxens fjärr, finns väl 476i, 476p, 720i, 720p, 1080i, för alla kanaler i mitt system, fast nu svarade du precis som kundtjänst för både boxer o humax, och det svaret var jag inte nöjd med, iaf inte hur jag, upplever min hårdvara så att säga, uppskalning måste ju betyda nåt, dvs. att man själv kan förändra nåt, men jag vet inte själv Sad
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Lör 08 mar 2014 17:45 Svara med citat
Finns bara 3 (läs 2) i mina ögon om jag skulle köpa nytt, och tidigare med (kan ej svara för UHD och Oled har bara tittat 10sec pga prislapparna!)
Sony, Panasonic (samsung) allt annat är som Ullared kjell skulle utryckt det "plastaskit" "hur fan kan man sälja sånt" haha
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Lör 08 mar 2014 18:48 Svara med citat
Mena inget illa om dom andra märkena, det är bara min egen, uppfattning av dom generella kvalitets intrycken man får, finns ju många andra märken med som är bra på alla sätt och vis.

Men skulle jag få bestämma skulle alla tv göras för hand i aluminium, och kasnke kolfiber om det gör nytta. Plast känns så osexigt på nåt vis Smile
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Lör 08 mar 2014 20:22 Svara med citat
Uppskalning eller skalning är ju egentligen bara att en bild anpassas till din TVs naturliga upplösning, så det sker ju hela tiden. Gör inte din dekoder det så gör TVn det.

Välj en upplösning som är så nära din TVs upplösning som möjligt.
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Lör 08 mar 2014 20:30 Svara med citat
Ok var ju trevlig info.

-jo, jag vill inte verka näsvis, men har du belägg på något vis för det, du menar? (eller är det bara eget kunnande?) och att det inte är som jag skrev?? min knapp på fjärrdosan med 7lägen måste ju finnas där av en anledning, -och jag ser skillnad från tex 576i mot 720p och har inte nämnvärt bäst syn längre ;( Smile
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Lör 08 mar 2014 21:01 Svara med citat
Bara sånt man lärt sig av att vara "prylbög". Razz
Jag är mycket teknikintresserad och har fångar upp en del under åren.

Tex. om en kanal sänder 720p som SVT 1 HD.. så ska du köra det läget eller HÖGRE upplösning, aldrig lägre.
Sedan när det gäller skalning, det finns olika sätt att skala en bild, det kan vara så att dekodern skalar på ett bättre sätt än TVn eller tvärt om. Kör på vad som ser bäst ut helt enkelt.

Jag har en enklare modell av en Humax-dekoder (bland de första som var HD), tycker den fungerar bra förutom att man inte kan sänka ljudet på vissa kanaler utan att behöva sänka ljudet på TVn istället för dekodern.
Har ställt den att sända ut 720p till TVn, den inställningen har jag sedan aldrig rört. Smile
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Lör 08 mar 2014 21:25 Svara med citat
720p är dessutom d enda finns hos leveranöerna, då det ens finns!! -kn ju kanske va nåt mdtm, att dom bara föbereder 720 fö oss, et sa nekniker till mig iaf, har för mg dera hete terracom som sköter te.x boxers kanaer, det är inget dom hanåt att göra md själva,alls.

lrt tv e FULL HD1080p men ha intekortet i den inbyggda boxen, det är typ 5ggrbätre grejer i min box än i ngon smart tv på makrnaden idag, ondemnd, med;

konstant direktinspelning
pausa osv när som helst, spola m.
serie insp. med ett tryck, hela säsonger osv, oavset när man läger in det
dubba tuners, spela n 2 titta å ett redan isp. samtidigt eller vad man vill
Boxer Navigator, er irekt va som är påalla kanaer, samt fler v. framåt bara trycka å filmer tc. man vill ha senare
Info knapp, får direkt info om program, film,skådisrar, avsitt, år, säsong osv.
Ondemand film butik, alla senaste och gamla filmer direkt i tvn, bara hyra, fnns nog en del gratis med, allt billigt
Alla play kanaler direkt på fjärrren, svtr-r , tv4play osv. gratis tror jag

Har smart-TV med, men detär ingenting i jämförelse,inte Viaplay eller netflix heller, patetiskt jämörelse
Men skulle gärna haften riktig plasma gärna 65" eller större, men där är inte plånboen idag Sad Smile
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Mån 08 dec 2014 10:23 Svara med citat
lejon74 skrev:
Men jag köpte en Led för några veckor sedan.Eftersom jag tänker köra lite dator så valde jag bort plasma som jag annars hade valt. En lite finare modell som har dubbelt så snabb panel som de billigare modellerna. panasonic 55wt50. Toknöjd!

http://www.minhembio.com/Rickard-v/



vad är det som gör den snabbare, om du kan utveckla, lr inveckla Smile[/quote]

Lite sent svar hehe.

Själva LCD panelen är en snabbare variant. Alltså dubbelt så snabb som de vanliga billigare panelerna.
Det spelar ingen roll om det står 600hz motion bla bla bla om panelen inte är snabb.

Som att sätta på värstingdäck på sin polo 1,0 o säga att den toppar 280. Bara för däcken är byggda för att palla med det.

Kolla min hembio igen. Nu har det hänt grejer.

Golf R mk6
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Mån 08 dec 2014 23:44 Svara med citat
Har en polo 280 däck så gör den 280 så ä det bara.
har me haft Ikon, fast stativare, lägg inte för, mkt på kablar bara, en tumregel är väl 10% av hela anläggningen...
Ja tv, nu ska ju folk kasta brillona,för böjd tv, -vore det inte enklare å stätta glasögon på tvn?? som dom sa på 50talet dra en damstrumpa över tvn så blir d färg Smile
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 14 dec 2014 8:24 Svara med citat
fastson skrev:
Sharp ska göra bland de bästa panelerna. Det är väl bla. deras paneler Apple använder sig av? Smile
Men tyvärr och det gäller alla Japanska elektronikföretag, så är den ekonomiska hälsan inte den bästa.

Så våga vägra Kina och Korea om vi ska få behålla lite Japanska företag. Wink


Lite sent svar, men för att återkomma till ämnet:

Mycket riktigt, Sharp levererar samtliga skärmar till Apple. Tyvärr så har beslut tagits om att lägga ner TV-sektionen nu efter årsskiftet så TV-apparaterna från Sharp försvinner från och med januari. Ett annat storföretag kommer använda sin logga på dem och lansera dem som "sin" modell men det är egentligen ommärkta Sharp-skärmar det handlar om (vem det blir kan jag tyvärr inte meddela i skrivande stund pga bolagssekretess).

Har sett att Dustin säljer skärmarna till riktigt bra priser, till och med lägre än vad jag kan köpa dem för direkt via Sharp så det är en bra möjlighet för er som behöver en ny TV. Smile
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Sön 14 dec 2014 12:02 Svara med citat
Seså komigen nu grabbar fram med värmepistolerna å ett knä nu så böjer vi di platte stakarna o höjer dom en hunring på köpet, måste va lösningen på allt, ja tills 6K kommer å tv ska ha konkaven vertikalt istället, efter det tror jag man återgår till den ultimata lösningen, -en vanlig platt tv Smile Smile Smile
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Sön 14 dec 2014 12:46 Svara med citat
Jag måste vara den enda i hela världen som går ner mej i storlek Razz från 42 till 37 tum (plasma såklart, Panasonic).

Anledningen var att de var jobbig att möblera efter tv'n

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Sida <  1, 2, 3