Forum - Golf 7 (13-19) - Rostskyddsbehandling

a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Fre 05 apr 2013 17:02 Svara med citat
Bromsrör, länkarmar, bränsletank av plåt m.m brukar ej ingå i den normalt värdelösa rostskyddsgarantin

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Duratec
Kör: Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång Medlem: 20 december 2012
Fre 05 apr 2013 17:06 Svara med citat
a128 skrev:
Bromsrör, länkarmar, bränsletank av plåt m.m brukar ej ingå i den normalt värdelösa rostskyddsgarantin


Det är nog så, jag kommer iaf blåsa på rostskyddsmedel på mina bromsrör. Har sett alldeles för många bilar genom åren där bromsrören rostat såpass att byte blev nödvändigt. Bara för att det är plåtrör vars lack blästrats bort i hjulsprut/fartvind/regn. Känns som en billig och enkel typisk "sova-gott-om-natten-detalj" Regular Smiley
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Fre 05 apr 2013 17:11 Svara med citat
Duratec skrev:
Det är nog så, jag kommer iaf blåsa på rostskyddsmedel på mina bromsrör. Har sett alldeles för många bilar genom åren där bromsrören rostat såpass att byte blev nödvändigt. Bara för att det är plåtrör vars lack blästrats bort i hjulsprut/fartvind/regn. Känns som en billig och enkel typisk "sova-gott-om-natten-detalj" Regular Smiley



ja absolut, eftersom man sprutar på rostskydd så blir det även lättare i framtiden byta ut dåliga bromslangar eftersom man även då rostskyddar självaste övergången bromrör/slang Cool

men låter man en firma göra en riktig rostskyddsbehanling så ingår dessa detaljer i behandlingen

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Gourmand
Kör: Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm Medlem: 01 augusti 2010
Fre 05 apr 2013 21:56 Svara med citat
För mig är det lite märkligt att många nybilsköpare lägger pengar på en massa blingbling, som t.ex. 18-tumsfälgar och mörka rutor och annat tjafs, som mest gör bilen vulgär och förstör komfort och annat.
Det måste väl rimligen vara vettigare att kosta på bilen en rostskyddsbehandling för en spottstyver i jämförelse med vad bilen kostat att köpa. Och framförallt är det naturligtvis oerhört mycket viktigare att skydda det som inte syns på utsidan, det är ju där skyddet gör nytta !
Att avstå från en professionell rostskyddsbehandling för 5000-6500 kronor på en bil som kostar mellan 200-250 000 kronor är för mig höjden av dumsnålhet !
Glöm aldrig att nya bilar börjar rosta väldigt tidigt, även om det inte syns på utsidan, iaf inte till en början.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Fre 05 apr 2013 23:00 Svara med citat
Gourmand skrev:
För mig är det lite märkligt att många nybilsköpare lägger pengar på en massa blingbling, som t.ex. 18-tumsfälgar och mörka rutor och annat tjafs, som mest gör bilen vulgär och förstör komfort och annat.
Det måste väl rimligen vara vettigare att kosta på bilen en rostskyddsbehandling för en spottstyver i jämförelse med vad bilen kostat att köpa. Och framförallt är det naturligtvis oerhört mycket viktigare att skydda det som inte syns på utsidan, det är ju där skyddet gör nytta !
Att avstå från en professionell rostskyddsbehandling för 5000-6500 kronor på en bil som kostar mellan 200-250 000 kronor är för mig höjden av dumsnålhet !
Glöm aldrig att nya bilar börjar rosta väldigt tidigt, även om det inte syns på utsidan, iaf inte till en början.


Behåller man bara bilen några år så behöver man inte bry sig, gör inget på värdeminskningen heller vid inbyte.


Jag har haft många olika märken och medeller, från nya till ca 10 - 15 år gamla bilar och aldrig haft problem med rost. En av dessa hade Tuff-Kote Dinol-behandling så jag vet inte om den varit sönderrostad utan behandling.
Min första bil var rostlagad med nya trösklar, reservhjulsbalja, framskärmar och lagad bottenplatta och framdörrar mm, men sen behövde jag aldrig göra något med den de åren jag ägde den.

Det jag alltid varit noga med är tvättningen, spola hjulhusen och skärmkanter men även noggrant under hela bilen. Tidigare fanns ju inte innerskärmar, så då var det extra viktigt med att spola där.

Min förra bil var en Golf som var 10 år när jag sålde den, jag ägde den i 5 år, den hade inte en synlig rostfläck
och gick rakt igenom Bilprovningen utan anmärkning.

En välskött bil håller garanterat många många år utan rostskyddsbehandling.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
wide
Kör: Golf 7 GTI - 17 Ort: Uppsala Medlem: 18 november 2012
Lör 06 apr 2013 8:59 Svara med citat
Gourmand skrev:
För mig är det lite märkligt att många nybilsköpare lägger pengar på en massa blingbling, som t.ex. 18-tumsfälgar och mörka rutor och annat tjafs, som mest gör bilen vulgär och förstör komfort och annat.
Det måste väl rimligen vara vettigare att kosta på bilen en rostskyddsbehandling för en spottstyver i jämförelse med vad bilen kostat att köpa. Och framförallt är det naturligtvis oerhört mycket viktigare att skydda det som inte syns på utsidan, det är ju där skyddet gör nytta !
Att avstå från en professionell rostskyddsbehandling för 5000-6500 kronor på en bil som kostar mellan 200-250 000 kronor är för mig höjden av dumsnålhet !
Glöm aldrig att nya bilar börjar rosta väldigt tidigt, även om det inte syns på utsidan, iaf inte till en början.


Man vill väll att bilen ser trevlig ut, man är ju inte pensionär än... Smile

Tycker bara att det är onödiga pengar att lägga ut på en sak som har en lång garanti ( fast den kan vara svår utnyttjad )

Är själv överpedant (enligt frugan) och har i princip inte haft en skitig bil senaste 20åren.. Ändå har jag aldrig kostat på en extra rostskyddsbehandling. Tror det bättre att sköta bilen bra än att lita på nån halvpajsare som kladdar ner bilen ( lite elakt, sorry ) Smile

Youtube Channel*GTI MK7.5 Facelift PP*
https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
Orvis
Kör: Golf 7 Ort: Köping Medlem: 23 mars 2013
Lör 06 apr 2013 17:14 Svara med citat
wide skrev:
Man vill väll att bilen ser trevlig ut, man är ju inte pensionär än... Smile

Tycker bara att det är onödiga pengar att lägga ut på en sak som har en lång garanti ( fast den kan vara svår utnyttjad )

Är själv överpedant (enligt frugan) och har i princip inte haft en skitig bil senaste 20åren.. Ändå har jag aldrig kostat på en extra rostskyddsbehandling. Tror det bättre att sköta bilen bra än att lita på nån halvpajsare som kladdar ner bilen ( lite elakt, sorry ) Smile


Håller med Wide ..Ingen Rostskyddbehandling..Men spruta gärna på lite Rostskydd på Bromsrören.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 06 apr 2013 20:26 Svara med citat
Många servar sina bilar för dyra pengar där en riktig storservice på märkesverkstaden kan kosta över 10.000:- eller lackbehandling för runt 5000:-, men en så för bilen en viktig rostskyddbehandling för 7000:- när bilen är 2-4 år gammal vill man inte kosta på den

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Gourmand
Kör: Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm Medlem: 01 augusti 2010
Lör 06 apr 2013 22:35 Svara med citat
Som sagt, en bra försäkring mot den rost som garanterat kommer långt innan den syns på utsidan och dessutom förhållandevis billigt. Vill nog påstå att det är viktigare än ett pedantiskt tvättande och polerande av utsidan
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Lör 06 apr 2013 22:43 Svara med citat
Gourmand skrev:
Som sagt, en bra försäkring mot den rost som garanterat kommer långt innan den syns på utsidan och dessutom förhållandevis billigt. Vill nog påstå att det är viktigare än ett pedantiskt tvättande och polerande av utsidan


Det ligger mycket i det du skriver, men vem av nybilsköparna behåller bilen så länge att de får problem med rost?

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
wide
Kör: Golf 7 GTI - 17 Ort: Uppsala Medlem: 18 november 2012
Sön 07 apr 2013 9:00 Svara med citat
a128 skrev:
Många servar sina bilar för dyra pengar där en riktig storservice på märkesverkstaden kan kosta över 10.000:- eller lackbehandling för runt 5000:-, men en så för bilen en viktig rostskyddbehandling för 7000:- när bilen är 2-4 år gammal vill man inte kosta på den


Men gör man inte VAG en lite väl stor tjänst att betala extra för en behandling som VAG i framtiden kommer att tjäna på?. De slipper att betala genom sin garanti...

Sen kan jag även vara skeptisk till lackbehandling. Smile. Mr Cap tar 5500:- för att behandla en bil som är över 3mån gammal. Sen måste man göra en efterbehandling för 3300:- varje år. För att bygga på skyddet??!!. Hur bra är skyddet då om det inte håller mer än så... Laughing

Nää vaxa själv 3ggr per år kör jag på.. Very Happy

Youtube Channel*GTI MK7.5 Facelift PP*
https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Sön 07 apr 2013 13:33 Svara med citat
wide skrev:
Men gör man inte VAG en lite väl stor tjänst att betala extra för en behandling som VAG i framtiden kommer att tjäna på?. De slipper att betala genom sin garanti...

Sen kan jag även vara skeptisk till lackbehandling. Smile. Mr Cap tar 5500:- för att behandla en bil som är över 3mån gammal. Sen måste man göra en efterbehandling för 3300:- varje år. För att bygga på skyddet??!!. Hur bra är skyddet då om det inte håller mer än så... Laughing

Nää vaxa själv 3ggr per år kör jag på.. Very Happy


Jag får gjort en lackbehandling en gång om året inkl invändig städning, fönsterputsning och tvätt av mattor
för 1300:- helt ärligt med kvitto. Är hos en MECA i Malmö. Har gjort 4 stycken så jag vet att det blir bra.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
wide
Kör: Golf 7 GTI - 17 Ort: Uppsala Medlem: 18 november 2012
Mån 08 apr 2013 9:31 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag får gjort en lackbehandling en gång om året inkl invändig städning, fönsterputsning och tvätt av mattor
för 1300:- helt ärligt med kvitto. Är hos en MECA i Malmö. Har gjort 4 stycken så jag vet att det blir bra.


Men det är ett bra pris, men det är ingen 2-komponent behandlig?. Som är så dyra...

Youtube Channel*GTI MK7.5 Facelift PP*
https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Mån 08 apr 2013 10:50 Svara med citat
wide skrev:
Men det är ett bra pris, men det är ingen 2-komponent behandlig?. Som är så dyra...


Nä, det är sant, men för 1300:- och som jag gör det 1 gång om året tycker jag att det är helt okej Regular Smiley

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Göran N
Kör: Golf 7 1.2TSI Masters Ort: Helsingborg Medlem: 08 april 2013
Ons 10 apr 2013 20:36 Svara med citat
Bakgrund: Ny Golfägare inom 4 veckor (spännande). Har bara haft en bil tidigare Volvo 740 88B (nu till salu efter 22år). Otrolig kvalite på rostskyddet. Mycket galvat. Det var väl Audi som tidigt 80-tal införde mycket galvat? Gjorde en enligt Volvo rekommenderad tilläggsbehandling på ca 3500:- hos Tuff Cote Dinol (tror jag det hette) efter 10 år. Sedan 70-talet då vi hade en Volvo 145 som försvann under rost har jag varit bilrosthatare. Bara vetskapen om att det finns därunder är trist.
Till saken: Det blev Golf VII efter mycket möda och vånda. Hoppas att valet blev rätt. Ett av frågetecknen jag inte lyckades räta ut var rostskyddet (jämfört då med min gamla 740) därav mitt första inlägg på denna sida. Mycket intressanta kommentarer. Dock har jag ännu inte bestämt hur jag ska göra. Jag skulle själv vara beredd att betala mer för en bil som har ett dokumenterat utökat rostskydd. Speciellt om bilen i övrigt är i fint skick. VW verkar inte ha någon uppföljning av sitt rostskydd. Någon som vet? En annan detalj: När teknikens Värld testade bilen (Golfen vann) uttrycktes vissa farhågor angående rostskyddet i framdörrarnas nederkant. Det fanns ett mjukt material som sög fukt. Detta borde man väl kunna ta bort byta ut?

Göran N
GurraP
Kör: Ingen VW Ort: Kristianstad Medlem: 31 mars 2013
Ons 10 apr 2013 21:07 Svara med citat
Göran - sitter i samma situation som dig. Beställt bilen i förra veckan och får den väl om två månader.

Hade varit kul att höra hur du väljer att göra, iom att du får din bil tidigare än mig?
Om du väljer att behandla direkt eller väntar ett tag?

(En annan sak. Om du gör lite styckesindelningar, radbrytningar när du skriver så blir det lättare för oss andra att läsa.

Ett block text är svårare att ta sig igenom)
Göran N
Kör: Golf 7 1.2TSI Masters Ort: Helsingborg Medlem: 08 april 2013
Tor 11 apr 2013 20:50 Svara med citat
GurraP skrev:
Göran - sitter i samma situation som dig. Beställt bilen i förra veckan och får den väl om två månader.

Hade varit kul att höra hur du väljer att göra, iom att du får din bil tidigare än mig?
Om du väljer att behandla direkt eller väntar ett tag?

(En annan sak. Om du gör lite styckesindelningar, radbrytningar när du skriver så blir det lättare för oss andra att läsa.

Ett block text är svårare att ta sig igenom)


Tack för ditt svar!

Det lutar åt att jag skippar lackkonservering men går på rostskyddsbehandling. Jag har redan skippat metallic, och en sådan kostar ju samma som en rostskyddsbehandling. Slår man samman kostnaden för metallic med lackkoservering och sätter det mot rostskyddsbehandling, blir det senare alternativet ca hälften så dyrt.

Jag har hellre en något mattare lack men mindre rost (kanske "ingen" alls). Dessutom att ha en ny bil är kul (gissar jag) och då putsar man väl gärna lite extra, med en fin lack som resultat, eller?

Eventuellt kör jag först in motor och växellåda genom att direkt köra 100 mil lugn långkörning med "lågt" motorvartal. Därefter behandling. Då kan jag dessutom jämföra inverkan på ljudkomforten. Den ska tydligen påverkas positivt av underredsbehandling. Kommentar någon?

Dock innan jag defintivt bestämmer mig ska höra med VW så att de inte har synpunkter på garantier etc. Jag kanske till och med får tips på behandling. Anledningen till att jag tror det är diskussionen med försäljaren där han hade en firma att rekommendera för lackkonservering.

Tack för tispet angående styckeindelning. Det var första gången jag använde ett sådant här forum. Tanken var att spara plats. Förresten, mina inlägg kanske är längre än vad som är kutym?

Göran N
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tor 11 apr 2013 21:27 Svara med citat
Man kan dock vänta 1-3 år om man vill med behandlingen, det har hänt att det uppstått ytrost/lackslador som tas på evt. fabriksgaranti

skippa även longlife så blir det bra Smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Göran N
Kör: Golf 7 1.2TSI Masters Ort: Helsingborg Medlem: 08 april 2013
Tor 11 apr 2013 22:35 Svara med citat
a128 skrev:
Man kan dock vänta 1-3 år om man vill med behandlingen, det har hänt att det uppstått ytrost/lackslador som tas på evt. fabriksgaranti

skippa även longlife så blir det bra Smile


Tack för ditt svar! Hela tiden nya bra synpunkter.

Dum fråga: Vad är det som är "longlife"?

Göran N
Gourmand
Kör: Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm Medlem: 01 augusti 2010
Tor 11 apr 2013 22:37 Svara med citat
Göran N skrev:
Tack för ditt svar!

Det lutar åt att jag skippar lackkonservering men går på rostskyddsbehandling. Jag har redan skippat metallic, och en sådan kostar ju samma som en rostskyddsbehandling. Slår man samman kostnaden för metallic med lackkoservering och sätter det mot rostskyddsbehandling, blir det senare alternativet ca hälften så dyrt.

Jag har hellre en något mattare lack men mindre rost (kanske "ingen" alls). Dessutom att ha en ny bil är kul (gissar jag) och då putsar man väl gärna lite extra, med en fin lack som resultat, eller?

Eventuellt kör jag först in motor och växellåda genom att direkt köra 100 mil lugn långkörning med "lågt" motorvartal. Därefter behandling. Då kan jag dessutom jämföra inverkan på ljudkomforten. Den ska tydligen påverkas positivt av underredsbehandling. Kommentar någon?

Dock innan jag defintivt bestämmer mig ska höra med VW så att de inte har synpunkter på garantier etc. Jag kanske till och med får tips på behandling. Anledningen till att jag tror det är diskussionen med försäljaren där han hade en firma att rekommendera för lackkonservering.

Tack för tispet angående styckeindelning. Det var första gången jag använde ett sådant här forum. Tanken var att spara plats. Förresten, mina inlägg kanske är längre än vad som är kutym?
En mycket klok prioritering att välja rostskyddsbehandling före s.k. lackbehandling. Vad gäller rostskyddsbehandlingens effekt på bilens "bullernivå", tror jag dock att det är avårt att märka någon skillnad. Det spelar kanske inte någon egentlig roll, då nya Golfen är en av de absolut tystaste bilar i klassen jag kört hittills. Tror säkert att den även är tystare än många storbilar. VW har gjort ett riktigt fint jobb med denna modell. Extre viktigt att då inte förstöra bilen med vulgära hallickfälgar och bulleralstrande lågprofildäck. Håller definitivt med om att man ska skippa longlifetramset, men det har väl de flesta insett vid det här laget.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Fre 12 apr 2013 0:01 Svara med citat
Göran N skrev:
Eventuellt kör jag först in motor och växellåda genom att direkt köra 100 mil lugn långkörning med "lågt" motorvartal.


Du behöver inte köra in motorn på något speciellt sätt, kör som vanligt med varierad hastighet och mototvarv.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Fre 12 apr 2013 0:06 Svara med citat
Gourmand skrev:
Extre viktigt att då inte förstöra bilen med vulgära hallickfälgar och bulleralstrande lågprofildäck.


Tror att du är rätt så ensam om att att inte tycka det är snyggt med feta 17 och 18 tums fälgar.
Sen att man får sämre komfort, ljudnivå och ekonomi håller jag med om.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
wide
Kör: Golf 7 GTI - 17 Ort: Uppsala Medlem: 18 november 2012
Fre 12 apr 2013 6:38 Svara med citat
Bullernivån kommer tyvärr inte bli bättre med rostskyddsbehandling tyvärr..

Nån som pillat/tittat på skummaterialet som sitter framskärm mot kaross?.

Där kommer det kunna bli rost!, men där hjälper ingen rostskyddsbehandling..

Bild

Youtube Channel*GTI MK7.5 Facelift PP*
https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
pinnen666
Kör: Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping Medlem: 30 december 2007
Fre 12 apr 2013 17:22 Svara med citat
Göran N skrev:
Dum fråga: Vad är det som är "longlife"?


Finns inga dumma frågor, det vet du väl? Wink

Long Life är ett servicekoncept som vw använder eller rättare sagt flexibel intervallservice, detta innebär att bilen ska servas när serviceindikeringen i ditt kombiinstrument tänds (kombiinstrument= det som sitter framför ratten med hastighetsmätaren i bl.a).

Detta innebär att i gynnsamma fall att bilen körs med samma olja i motorn upp till 3000mil (troligtvis snart 5000mil på vissa motorer) under 2 år.

Bilen registrerar hur många kallstarter du gör, hur tung högerfot du har osv, alltså den tar reda på vilken körprofil du har med andra ord, genom detta så räknar motorstyrdonet ut hur förbrukad oljan är, några hundra mil innan oljan är slut så plingar det till i ditt instrument och det står att det är dags för service om t.ex 300km.
Då ringer man och bokar tid för service (ofta ganska lång väntetid på verkstan).

Många anser att longlifekonceptet påverkar motorns livslängd drastiskt då ingen olja håller i 3000 mil, nä det gör den inte heller oftast utan servicelampan brukar tändas efter 2000-2500mil, dock så missköter många sina bilar och kör till 3000- 3500 mil, dvs runt 500-1000 mil med slut olja, och slut olja har marginellt bättre smörjegenskaper än vatten... (för att inte tala om dom försämrade tvättande egenskaperna)
Detta påverkar givetvis motorn negativt.

Men jag förstår oron, varför inte göra servicen oftare/tidigare så marginalerna ökar?
Men oljan ska vara ok så länge man kör inom intervallet (fram tills det att lampan/texten/skiftnyckeln eller hur den nu ser ut på 7:an? tänds) så jag håller inte med om att detta är så fruktansvärt negativt.

Men om man vill frångå "Longlife" så går det att ställa om serviceindikeringen till max 1500mil/ 1 år och visst, det är ju upp till var och en och absolut, marginalerna ökar och oljan måste ju ha ett bättre skick vid den tidpunkten än vid 2500 mil?

Personligen har jag sett bilar som indikerat tidigare än 1500 mil pga körprofilen (gäller audi) och detta med Longlife, hade man i detta läget kört med fast intervall så hade ej servicelampan tänds och man hade överskridit den rekommenderade körsträckan eftersom service först är vid 1500 mil.


Hoppas du blev lite klokare?
gurra55
Kör: Golf 7 GT Ort: Stockholm Medlem: 02 januari 2013
Fre 12 apr 2013 17:44 Svara med citat
wide skrev:
Bullernivån kommer tyvärr inte bli bättre med rostskyddsbehandling tyvärr..

Nån som pillat/tittat på skummaterialet som sitter framskärm mot kaross?.

Där kommer det kunna bli rost!, men där hjälper ingen rostskyddsbehandling..

Bild


Har även jag reagerat mot skumgummit framför framdörren.
Måste ju vara ren katastrof när på vintern när isen expanderar.
Man vet ju vilken kraft det finns i expanderande vatten.
Redan när bilen kom var det någon motortidning noterade detta.
Hoppas Volkswagen hittar något sätt att spruta in något som inte drar åt sig vatten. Hoppas de gör det snarast. I vilket fall innan nästa vinter.
Göran N
Kör: Golf 7 1.2TSI Masters Ort: Helsingborg Medlem: 08 april 2013
Lör 13 apr 2013 21:22 Svara med citat
Tack "pinnen666" och övriga som har tagit er tid med mina frågor och funderingar! Jag har blivit mycket klokare.

Det verkar vara ett seriöst forum detta! Hoppas att jag kan bidra med mina erarenheter längre fram.

Göran N
Gourmand
Kör: Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm Medlem: 01 augusti 2010
Lör 13 apr 2013 23:41 Svara med citat
Det här med skumgummit är helt obegripligt. Är det någon ingenjör som varit på fyllan, när denna "lösning" gick från tanke till verklighet. Det enda jag kan tänka mig, som möjligen kan rädda situationen är en rostskyddsbehandling med linoljebehandling på just detta ställe.
Finns en firma i Stockholmstrakten som enbart jobbar med detta. Oerhört många som kör hobbybil/veteranbil använder sig av denna firma. Det är billigt och fungerar alldeles utmärkt. Han som har firman har jobbat med detta sedan 70-talet.
Linoljeblandningen tränger in i metallporerna och härdar, efterbhandling efter ca ett år och därefter vartannat år för ca 1000:-/gång. Detta gäller bruksbilar, som rullar året runt.
Har själv gjort behandlingen på min gamla 2-takts Saab från 64. Nya Golf förefaller vara mkt vettigt byggd ur rostskyddssynpunkt, men detta skumgummivansinne måste vara ett fatalt misstag,. När jag nu byter till Golf 7:an, så kommer jag direkt att göra en sådan behandling på just detta ställe. Skumgummit/tvättsvampen borde kunna suga åt sig hur mycket vatten som helst, utan att bilen drabbas av rostskador på detta ställe. En billig och mycket effektiv förebyggande åtgärd, som jag varmt kan rekommendera
Family_man
Kör: Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå Medlem: 09 februari 2013
Sön 14 apr 2013 8:56 Svara med citat
wide skrev:
Bullernivån kommer tyvärr inte bli bättre med rostskyddsbehandling tyvärr..

Nån som pillat/tittat på skummaterialet som sitter framskärm mot kaross?.

Där kommer det kunna bli rost!, men där hjälper ingen rostskyddsbehandling..

Bild


Verkar vara nånting som används hos fler märken inom Vag-koncernen det här med skumgummi på detta ställe , min nuvarande bil Skoda Octavia -11 har också skumgummi i detta utrymme och det verkar helt galet vad gäller framtida rostfällor på en bil.

Bakre hjulhusen är ju ett annat ställe som ofta brukar vara försedda med mattor av filtliknande material på en bil så även på min Skoda men enligt Vib rostskyddsexpert så har Skoda kostat på att spruta rostskyddsmedel under mattan så plåten skyddas bättre , bra känns det dock inte med dessa dumheter att montera material som kan suga åt sig fukt på utsatta ställen.

Tänkte aldrig på att kolla hjulhusen på Golf 7:an jag provkörde , har den filtmatta i de bakre hjulhusen eller??
Family_man
Kör: Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå Medlem: 09 februari 2013
Sön 14 apr 2013 8:56 Svara med citat
wide skrev:
Bullernivån kommer tyvärr inte bli bättre med rostskyddsbehandling tyvärr..

Nån som pillat/tittat på skummaterialet som sitter framskärm mot kaross?.

Där kommer det kunna bli rost!, men där hjälper ingen rostskyddsbehandling..

Bild


Verkar vara nånting som används hos fler märken inom Vag-koncernen det här med skumgummi på detta ställe , min nuvarande bil Skoda Octavia -11 har också skumgummi i detta utrymme och det verkar helt galet vad gäller framtida rostfällor på en bil.

Bakre hjulhusen är ju ett annat ställe som ofta brukar vara försedda med mattor av filtliknande material på en bil så även på min Skoda men enligt Vib rostskyddsexpert så har Skoda kostat på att spruta rostskyddsmedel under mattan så plåten skyddas bättre , bra känns det dock inte med dessa dumheter att montera material som kan suga åt sig fukt på utsatta ställen.

Tänkte aldrig på att kolla hjulhusen på Golf 7:an jag provkörde , har den filtmatta i de bakre hjulhusen eller??
Family_man
Kör: Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå Medlem: 09 februari 2013
Sön 14 apr 2013 8:59 Svara med citat
Dubbelpost blev det visst , hmm datorer. Mad
Sida <  1, 2, 3  >