Forum - Golf 7 (13-19) - Rostskyddsbehandling

Family_man
Kör: Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå Medlem: 09 februari 2013
Sön 14 apr 2013 9:12 Svara med citat
Gourmand skrev:
En mycket klok prioritering att välja rostskyddsbehandling före s.k. lackbehandling. Vad gäller rostskyddsbehandlingens effekt på bilens "bullernivå", tror jag dock att det är avårt att märka någon skillnad. Det spelar kanske inte någon egentlig roll, då nya Golfen är en av de absolut tystaste bilar i klassen jag kört hittills. Tror säkert att den även är tystare än många storbilar. VW har gjort ett riktigt fint jobb med denna modell. Extre viktigt att då inte förstöra bilen med vulgära hallickfälgar och bulleralstrande lågprofildäck. Håller definitivt med om att man ska skippa longlifetramset, men det har väl de flesta insett vid det här laget.


Vibilägare säger att Golf 7:an är lika tyst som nya Volvo V40 , nya audi A3 och Bmw 1-serien....Audin och Bmw:n kan jag inte uttala mig om men Volvon har jag provkört och det är en verkligt tystgående bil precis som många av Volvos bilmodeller då de kan det här med ljudkomfort.

Vindbruset i Golfen är dock högre än genomsnittet men det är en bagatell som absolut till skillnad från högt vägbuller går att leva med även i längden för mig i alla fall. Very Happy

Jättekul att man äntligen för första gången får nöjet att ratta en bil med fin ljudkomfort men som dessutom är rolig att köra med sina högklassiga köregenskaper och säker att befinna sig i pga säkerhetsnivån.

En toppenbil helt enkelt! Very Happy Very Happy Very Happy
lejon74
Kör: Ingen VW Ort: Sölvesborg Medlem: 26 maj 2011
Lör 04 maj 2013 15:28 Svara med citat
OT, skador på lacken mäter man med en såkallad fuktmätare sensor. Så att lackförsegling skulle ta bort garantin verkar ju konstig beslut
Janousch
Kör: Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara Medlem: 11 oktober 2013
Fre 11 okt 2013 22:39 Svara med citat
En sak att tänka på är att när man rostskyddsbehandlad så blir den tystare !! min förra bil, Golf GTI 2005 rostskyddsbehandlade jag på dinitrolcenter och det blev märkbart mindre vägljud.

Jonas

Det är aldrig för sent att ge upp !!
GodSpeed
Kör: Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås Medlem: 28 november 2013
Lör 30 nov 2013 17:19 Svara med citat
Någon som gjort en behandling och kan uttala sig om resultatet?
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 30 nov 2013 21:36 Svara med citat
Jag har gjort det, men effekterna av det ser man ju inte förrens det gått 15-20 år Smile

dom kunde ju behandlat den invikta kanten på framskärmarna även utvändigt

annars verkar det som dom har sprutat den som man ska, vilket jag konstaterade vid monteringen av dragkroken

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Sön 01 dec 2013 9:01 Svara med citat
a128 skrev:
Jag har gjort det, men effekterna av det ser man ju inte förrens det gått 15-20 år Smile

dom kunde ju behandlat den invikta kanten på framskärmarna även utvändigt

annars verkar det som dom har sprutat den som man ska, vilket jag konstaterade vid monteringen av dragkroken


Och efter 15 - 20 år så har du bytt bill flera gånger och får aldrig reda på resultatet Regular Smiley

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
GodSpeed
Kör: Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås Medlem: 28 november 2013
Sön 01 dec 2013 9:29 Svara med citat
Nja jag håller knappast med att det tar 15-20år, jag har kört min nuvarande bil sedan ny och det har blivit nästan 28.000mil på 11år. Jag sket i att fixa den när den var ny, jag kan säga att för ett par tre år sedan började jag verkligen önska att jag varit lite mer seriös.
Fast för det mesta är det i stenskotten det börjar, sen blir det lacksläpp på galven, ett par stenskott på ren galv sen är det kört. Undertill är det lika bra att kolla över vad som ser oskyddat ut och lägga ett lager direkt.

Troligen kommer jag spruta min nya själv på exponerade ställen + rally stänklappar som stänkskydd för att minska stenskott så mycket det bara går. Kanske tom drar till med VentureShield på, trösklar, speglar och front.
etanol
Kör: Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp Medlem: 23 januari 2008
Sön 01 dec 2013 9:53 Svara med citat
Visst är det som så rostskydd överhuvudtaget brukar rätt snart visa sig.
Kika bara på Vi Bilägares rätt omfattande studier genom åren där nya bilar redan efter ett par år visat på rätt omfattande rostskador.

Märks även där med halvgamla bilar där man tex bytt tröskellådor på där det då varit fullständigt plåtrent invändigt, eller möjligen ett löjligt tunt färgsikt.

Så rostskydd oavsett det är fråga om en värsting behandling för tusenlappar eller en enklare hempulad variant är allt i regel till det bättre. Har genom åren med sett allt för tidigt rostskadade bilar färdiga för skroten.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 01 dec 2013 9:53 Svara med citat
candyweiss skrev:
Och efter 15 - 20 år så har du bytt bill flera gånger och får aldrig reda på resultatet Regular Smiley


man kan följa sitt förra åk vid:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

en golf 1995 som vid det här laget gått ca 34.000mil är i rull fortfarande, den fick av mig en linoljekur

en golf från 1988 som jag sålde 1999 besiktigas så sent som 2010, var en del rost när jag sålde den
sprutade den med rostskydd från sprayburkar

annars hade dessa åk förmodligen varit armeringsjärn vid något bygge vid detta laget

Dancing

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Sön 01 dec 2013 9:57 Svara med citat
a128 skrev:
man kan följa sitt förra åk vid:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

en golf 1995 som vid det här laget gått ca 34.000mil är i rull fortfarande, den fick av mig en linoljekur

en golf från 1988 som jag sålde 1999 besiktigas så sent som 2010, var en del rost när jag sålde den
sprutade den med rostskydd från sprayburkar

annars hade dessa åk förmodligen varit armeringsjärn vid något bygge vid detta laget

Dancing


Jo, det är väl trevligt att de fortfarande rullar, men vad har du för nytta, glädje av det?

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
etanol
Kör: Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp Medlem: 23 januari 2008
Sön 01 dec 2013 10:06 Svara med citat
Tänk om nu alla tänkte så kortsiktigt att precis alla fulständigt struntade i all form av kompletterande rostskydd... Rolling Eyes
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Sön 01 dec 2013 10:26 Svara med citat
etanol skrev:
Tänk om nu alla tänkte så kortsiktigt att precis alla fulständigt struntade i all form av kompletterande rostskydd... Rolling Eyes


Ja bara tänk Surprised Hur länge håller en bil med eller utan rostskyddsbehandling? Är det viktigt att tvätta bilen?
Hur länge håller den om man inte tvättar och spolar av den undertill, med och utan rostskydd?

Min förra bil, en mk4, var 12 år gammal utan extra rostskydd, men spolades av och tvättades regelbundet.
Kan garantera dig att den hade inte en synlig rostfläck någonstans.

Enligt mig är det helt utkastade pengar med rostskyddsbehandling om man sköter bilen hyffsat bra.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Sön 01 dec 2013 11:45 Svara med citat
Man kan ju ta en medelväg.

På Golf 6 och säkerligen även Golf 7 så börjar bakre under länkarmarna rosta i den kraftiga svetskarven som vetter uppåt vid fjädrarna efter c:a 1 år. Tittar ni noga som har Golf 6 så ser ni det säkert. Ofta ligger där ett tjockt skitlager som ”marinering”. Lite retligt.

De svartlackerade delarna under bilen är ofta bara skyddslackade utan galv.. Inget övrigt rostskydd. Det skadar inte att hålla det under uppsikt även när bilen är ganska ny. Jag har rengjort och sprayat på så att det inte ska blomma upp. Så även på vår äldre A4 som dock har alu länkarmar bak. Men där är andra svartlackerar komponenter i bakaxeln med svetsskarvar. Där börjar det företrädesvis.

Golf 7 – Där bättrade jag på bakre länkarmarna enl ovan när jag bytte till vinterhjul. Ingen början till rost. 2 mån gammal bil Regular Smiley .

Golf 7 - Bakre hjulhusen har ljuddämpande innerskärmar i fibermaterial som binder fukt. Jag tog bort en sådan bara för att se hur det såg ut under. De var helt ok. Alla skruvar var fästa i ”plastpluggar”, Inget var skruvat direkt i plåten. Den satt på ett vis så det är en luftspalt mellan det fuktiga fibermaterialet och hjulhusen på stora delar av ytan. Lite nördigt att skruva ner det men man är lite nyfiken Regular Smiley .

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
etanol
Kör: Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp Medlem: 23 januari 2008
Sön 01 dec 2013 12:02 Svara med citat
Ja det finns säkerligen helfina som rostfria sådana bilar. Men tittar du på genomsnittet och på det sätt som många bilar dessvärre sköts på visar annars ett rätt tydligt tecken...

Annars lär detta kunna diskuteras tills f-n löser av en om det är värt slantarna eller ej.

Men i vart fall är väl nämnda medelvägen i så fall att gå så som föregående inlägg är inne på.
GodSpeed
Kör: Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås Medlem: 28 november 2013
Sön 01 dec 2013 13:34 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Man kan ju ta en medelväg.

På Golf 6 och säkerligen även Golf 7 så börjar bakre under länkarmarna rosta i den kraftiga svetskarven som vetter uppåt vid fjädrarna efter c:a 1 år. Tittar ni noga som har Golf 6 så ser ni det säkert. Ofta ligger där ett tjockt skitlager som ”marinering”. Lite retligt.

De svartlackerade delarna under bilen är ofta bara skyddslackade utan galv.. Inget övrigt rostskydd. Det skadar inte att hålla det under uppsikt även när bilen är ganska ny. Jag har rengjort och sprayat på så att det inte ska blomma upp. Så även på vår äldre A4 som dock har alu länkarmar bak. Men där är andra svartlackerar komponenter i bakaxeln med svetsskarvar. Där börjar det företrädesvis.

Golf 7 – Där bättrade jag på bakre länkarmarna enl ovan när jag bytte till vinterhjul. Ingen början till rost. 2 mån gammal bil Regular Smiley .

Golf 7 - Bakre hjulhusen har ljuddämpande innerskärmar i fibermaterial som binder fukt. Jag tog bort en sådan bara för att se hur det såg ut under. De var helt ok. Alla skruvar var fästa i ”plastpluggar”, Inget var skruvat direkt i plåten. Den satt på ett vis så det är en luftspalt mellan det fuktiga fibermaterialet och hjulhusen på stora delar av ytan. Lite nördigt att skruva ner det men man är lite nyfiken Regular Smiley .


Bra med konkreta tips Thumbs up Tanken jag har är att köra bilen direkt till kompisens verkstad och hänga upp den på lyften och behandla allt som ser tveksamt ut. Skulle det vara värt att plocka ner innerskärmarna och spruta innanför tror du?
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 01 dec 2013 13:40 Svara med citat
GodSpeed skrev:
Bra med konkreta tips Thumbs up Tanken jag har är att köra bilen direkt till kompisens verkstad och hänga upp den på lyften och behandla allt som ser tveksamt ut. Skulle det vara värt att plocka ner innerskärmarna och spruta innanför tror du?


ta bort inneskärmarna, spola rent, känn efter vid tvätt så det inte ligger smuts kvar innanför den invikta kanten fram (om det finns invikt kant fram på Mk7:an) låt torka, behandla, återmontera

Dancing

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
amullo
Kör: Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm Medlem: 21 augusti 2013
Mån 02 dec 2013 8:26 Svara med citat
Intressant tråd!
Vi kommer sannolikt att behandla våran bil eftersom den kommer att vara kvar i familjen LÄNGE.

Senaste behandlade bilen var vår -99 Honda Civic som fick DINITROL modell "största" och DITEC lackbehandling direkt när den köptes.
Bilen har nu rullat 20.000 mil och vi får kommentarer från besiktningen varje år om hur fin den är under samt hur fin lacken är. Eftersom man själv är nördig så blir det ju underspolning och kontroll minst ett par ggr varje vinter. Det är först på senaste årest som jag märkt att behandlingen egentligen skulle behöva förnyas, men det får bli nästa ägares bekymmer. Den 9:e byter vi in den mot nya Golfen.

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
Sida <  1, 2, 3