Forum - Golf 6 (09-13) - DSG7

RealKasken
Kör: Golf 6 Variant BMT/DSG7 Ort: Norrköping Medlem: 29 september 2013
Fre 15 nov 2013 18:58 Svara med citat
fastson skrev:
Har det med DSGn att göra då? Om motorn stannar menar jag?

VW återkallar 1.6 miljoner bilar utrustade med DSG 7. Oljan ska bytas från syntetisk olja till mineralbaserad. Det har att göra med att bilar som körs i varma och fuktiga klimat riskerar att få problem med elektroniken.

Även bilar i Svedala berörs. Oljebytet görs i samband med service.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131114/volkswagen-ater kallar-26-miljoner-bilar

Bara att boka verkstadsbesök nu då, eller invänta nästa service.
Jag har dock precis gjort min så jag väntar tills nästa år.


Hmm, blir att boka in ett byte då Anxious

Men är det nån sorts hydraulolja i mekatroniken dom ämnar att byta tro? Har svårt att få ihop det hur oljan i "vanliga" lådan skulle kunna "orsaka elektriska fel vid mycket start/stop körning i varmt fuktigt klimat" Think
fastson
Donator 100 Kör: Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar Medlem: 27 oktober 2011
Fre 15 nov 2013 20:44 Svara med citat
RealKasken skrev:
Hmm, blir att boka in ett byte då Anxious

Men är det nån sorts hydraulolja i mekatroniken dom ämnar att byta tro? Har svårt att få ihop det hur oljan i "vanliga" lådan skulle kunna "orsaka elektriska fel vid mycket start/stop körning i varmt fuktigt klimat" Think


Tror inte man kan byta oljan i mekatroniken bara sådär. Tror då de byter hela enheten. Kan ju fortfarande vara växellådan eftersom det sitter givare och sensorer i den.
nek0
Kör: Golf 6 1,4 tsi dsg Ort: Jönköping Medlem: 28 september 2011
Tis 26 nov 2013 5:29 Svara med citat
fastson skrev:
Har det med DSGn att göra då? Om motorn stannar menar jag?

VW återkallar 1.6 miljoner bilar utrustade med DSG 7. Oljan ska bytas från syntetisk olja till mineralbaserad. Det har att göra med att bilar som körs i varma och fuktiga klimat riskerar att få problem med elektroniken.

Även bilar i Svedala berörs. Oljebytet görs i samband med service.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131114/volkswagen-ater kallar-26-miljoner-bilar

Bara att boka verkstadsbesök nu då, eller invänta nästa service.
Jag har dock precis gjort min så jag väntar tills nästa år.


Det är inte bara att boka oljebyte i dsg-n. Min golf är på service idag och atteviks vet inte ens om jag har dq200 en mindre om olja skall bytas
fastson
Donator 100 Kör: Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar Medlem: 27 oktober 2011
Tis 26 nov 2013 5:44 Svara med citat
nek0 skrev:
Det är inte bara att boka oljebyte i dsg-n. Min golf är på service idag och atteviks vet inte ens om jag har dq200 en mindre om olja skall bytas


Låter som bra service. Eller inte.
Vet inte om bilen har DQ200? Det står ju på bilens spec. Borde vara hur lätt som helst för dem att kolla bara med hjälp av regnr. Eller? Very Happy
Stringfellow
Kör: Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm Medlem: 08 februari 2011
Tis 17 dec 2013 10:42 Svara med citat
Min DSG7 har gått 5900 mil, så servicen som skedde igår felanmälde jag vibrationer vid acceleration från låg fart och lukt (brända lameller). Felet blev konstaterat, ny koppling på garantin.
Bra att VW tar ansvar (dom hade väl inget val), men sinnessjukt att en växellåda inte ens klarar 6000 mil. Jag är väldigt glad att detta är en leasingbil och att jag bara kan lämna in den utan personlig risk om tre månader.
Jag skulle INTE köpa en beggad VW med DSG7.
fastson
Donator 100 Kör: Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar Medlem: 27 oktober 2011
Fre 20 dec 2013 20:18 Svara med citat
Någon som fått brev om återkallelse, eller är det något som VW håller helt tyst om och bara gör vid service?

Det verkar som om vissa lådor tillverkade mellan 2011-2012 redan har "rätt" olja och inte kommer bli återkallade.

Mellan den 30 maj 2011 och den 11 november 2012 använde VW oljan som heter G052512A2. Innan dess användes en olja som heter G052171A2, detta är syntetoljan som ska bytas ut. Oljan byts ut mot mineraloljan G052512A2 som användes mellan maj 2011 och november 2012.
Efter november 2012 bytte VW av okänd anledning tillbaka till G052171A2, så även lådorna tillverkade efter den 11 november 2012 fram till 21 april 2013 blir då återkallade. Shocked

Källa: http://www.vwwatercooled.com.au/forums/f40/volkswagen-issues-global-re call-2-64-million-vehicles-91688-14.html
G60_Stenlund
Kör: Golf 2 G60 Ort: Stockholm Medlem: 30 november 2006
Ons 15 jan 2014 12:05 Svara med citat
Precis köpt mig en golf11, dsg7 osv bluemotion. Riktigt nöjd. Hur vet man om man berörs av detta oljebyte, den är servad på vag enligt boken, 1 tidigare leasing ägare.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Ons 15 jan 2014 13:30 Svara med citat
Googlar man på G052171A2 resp. G052512A2 så är det samma olja som dom manuella växellådorna, hydraliken på DSG7 har en egen separat olja (samma som hydralisk servostyrning)

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
G60_Stenlund
Kör: Golf 2 G60 Ort: Stockholm Medlem: 30 november 2006
Ons 15 jan 2014 14:21 Svara med citat
Fått svar på polaren från vw. Skrev såhär

Dom bilarna de gäller har en så kallad "aktion" på sig. Så fort bilen kommer in på verkstad för tex service så måste dessa aktioner utföras innan bilen får lämnas ut. Bilen får inte lämnas till kund innan detta är åtgärdat. Det är inga aktioner på er bil. Kollade nu.
fastson
Donator 100 Kör: Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar Medlem: 27 oktober 2011
Ons 15 jan 2014 16:36 Svara med citat
G60_Stenlund skrev:
Fått svar på polaren från vw. Skrev såhär

Dom bilarna de gäller har en så kallad "aktion" på sig. Så fort bilen kommer in på verkstad för tex service så måste dessa aktioner utföras innan bilen får lämnas ut. Bilen får inte lämnas till kund innan detta är åtgärdat. Det är inga aktioner på er bil. Kollade nu.


Bra, då har du antagligen en av lådorna som tillverkades mellan maj 2011 och november 2012 som redan har rätt olja. Smile

a128 skrev:
Googlar man på G052171A2 resp. G052512A2 så är det samma olja som dom manuella växellådorna, hydraliken på DSG7 har en egen separat olja (samma som hydralisk servostyrning)


Vilken är det man använder i manuella lådor? Syntet eller mineral?
odelyrius
Kör: Golf 6 105dsg7-11 Ort: Nybro Medlem: 04 september 2012
Fre 17 jan 2014 21:33 Svara med citat
Har idag Varit på 9000mils service . Helt felfri dsg7 låda som gått cirka 2500mil med 1,8ton på kroken utan av dom 9000milen dessa mil har körts i blandad körstil allt från stenhård körning på kall motor "saknar motorvärmare och webasto" kört bilen hårt en vinter på isen, överhettat lådan 4 gånger samma dag när jag backade i uppförsbacke med biltrailer med påskutsbroms som inte ville släppa.
Har gubbkört och mkt kortstreckor.
Jag är sjukt nöjd och kommer aldrig köpa något annat än bil med dsglåda.
Ny bil beställd golf Gtd med dsg6 låda leverans april. Den ska även användas på bana är tanken.

En god vän till mig har en caddy och kört chippad i 5år utan problem den har gått 17000 mil nånting

Men man måste ta det försiktigt på ettan och tvåans växel där är största belastningen.
Sen detta med autohold den där jädra autobromsen som ligger i efter man släppt på pedalen tror jag kan döda koppling å säkert mekatronicen om man är för snabb på gasen innan bromsen släppt. För min del var det som tog längst tid å få till.

Önskar er Mkt nöje med denna underbara låda.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tis 21 jan 2014 12:08 Svara med citat
fastson skrev:
Vilken är det man använder i manuella lådor? Syntet eller mineral?


om man söker i addinols rekommedationer så står det G 052 171 A2 orginal olja


jag har bytt på min och kör med 75w-90 (addinol GH75W90 )
tillsammas med några matskedar PTFE-motorbehandling
Dancing

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
fastson
Donator 100 Kör: Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar Medlem: 27 oktober 2011
Fre 24 jan 2014 12:00 Svara med citat
Odelyrius: Min bil är bara 1½ år ungefär men anser att DSGn är det bästa med bilen. Gör den roligare att köra.
Lycka till med GTDn, man blir ju bara smått avis. Razz

a128: Ah intressant, tack. Smile
fastson
Donator 100 Kör: Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar Medlem: 27 oktober 2011
Sön 26 jan 2014 12:01 Svara med citat
Intressant länk jag hittade på ett ryskt forum.

DSG7 Service Training - Powerpoint presentation.
https://disk.yandex.com/public/?hash=MGsIWRWPgaGLLR1Yq82VwC4Cm4D0GcVHb 2nAwl7bvfs%3D
Tryck på ikonen som är en pil som pekar neråt mot ett streck för att börja nerladdningen.

Kul att gluttalinen runtialinen så här en snöig söndagsmorgon. Razz
Bilprovaren86
Kör: Golf 6 1.6 Tdi DSG -11 Ort: Norrköping Medlem: 12 juli 2012
Ons 29 jan 2014 20:39 Svara med citat
fastson skrev:
Intressant länk jag hittade på ett ryskt forum.

DSG7 Service Training - Powerpoint presentation.
https://disk.yandex.com/public/?hash=MGsIWRWPgaGLLR1Yq82VwC4Cm4D0GcVHb 2nAwl7bvfs%3D
Tryck på ikonen som är en pil som pekar neråt mot ett streck för att börja nerladdningen.

Kul att gluttalinen runtialinen så här en snöig söndagsmorgon. Razz



Applause

TACK
G60_Stenlund
Kör: Golf 2 G60 Ort: Stockholm Medlem: 30 november 2006
Tor 06 mar 2014 7:58 Svara med citat
Jag är sjukt nöjd med min golf tdi bmt dsg7. Gått 6600 mil, jag är andra ägaren. Åker till jobbet tidig morgon för att tävla med mig själv hur snålt de går att åka, easingeleden osv är igensatt efter 0630:- jag åker 2 mil ca, varit nere på 0.37 men snittar iafl 0.40.
Idag grejade jag 0.39. Med odubbade vinterdäck. Tycker de e sjukt bra. Riktigt nöjd med bilen. Underbart med dsg.
fastson
Donator 100 Kör: Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar Medlem: 27 oktober 2011
Lör 08 mar 2014 16:06 Svara med citat
Medhåll. Jag ser ofta 0.4 nu när bilen blivit inkörd. En i myckenhet trevlig företeelse, som man skulle sagt för 100 år sedan. Razz
fastson
Donator 100 Kör: Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar Medlem: 27 oktober 2011
Sön 01 jun 2014 18:59 Svara med citat
Mystiskt tyst om DSG7 nu? Wink
Npee
Kör: Golf 6 105 tdi bmt -11 Ort: Borås Medlem: 21 januari 2013
Ons 29 nov 2017 16:09 Svara med citat
Jag har problem igen för andra gången nu Sad Multikopplingen byttes efter 10.000mil fick stå halva kostnaden Sad Nu rycker den på 3an och lite på 5an och varvtalet pendlar på 7an vid 110km/h med farthållaren inkopplad vid lite motlut?? skall snart in på 21.000mila service.
Sida <  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7