Forum - Din Volkswagen - Golf mk1 GLDiesel renovering "Gylfen"

GolfRider
Golf 2 1.6 CL -84 Ort: Varberg
Tor 07 feb 2013 20:49 Svara med citat
Då har man skaffat sig ett projekt då, en VW Golf 1.5 GLD 1979 som är hyfsat rostfri som jag ska göra i ordning.
Har tänkt mig göra en hellack då den är hemmalackad och turbodiesel ska i så småningom, men det får bli till hösten och vintern.
Denna vintern blir det nog bara att få i ny motor och sanera inredningen då polackerna som hade bilen
innan dragit in skit och dynga i bilen, sen åka på lite träffar och sånt.

Att göra:

Rengöra inredning (/)

Kasta i ny motor (/)

Rostlagning ( )

Lack ( )

Turbo ( )

"På gång (/)
Färdigt (X)"

Bild
Så här ser åbäket ut.

Bild
Baken med dom små lyktorna.

Bild
1.6 motorn som ska i, med 41000 mil på nacken är den tokfräsch Smile
Kräver en del ombyggnation för att passa i.

Bild
Bild från ettans cylinder på 1.5an.

Bild
Den värsta rosten jag hittat, förargolvet, inga problem Wink

Uppdatering kommer inom kort.

-Karlsson-[/img]
snaakeshit
Golf 2 CL 1.8 GX Ort: Essunga
Tor 07 feb 2013 22:12 Svara med citat
Ser ut som du fått dig något att bita i Wink Kul projekt, blir de tyskstuk eller Stance eller liknande? Smile

Live fast, die young. No time, to hang around. If you wanna live fast, then be preperd to die young
GolfRider
Fre 08 feb 2013 12:54 Svara med citat
snaakeshit skrev:
Ser ut som du fått dig något att bita i Wink Kul projekt, blir de tyskstuk eller Stance eller liknande? Smile

Tackar Smile jag hade tänkt att sänka den och slänga på breddade fälgar och skärmbredda den, det blir ingen
tyskstuk med att slipa och rosta, tycker det tillräckligt svårt att hålla rosten borta som det är Razz
GolfRider
Fre 08 feb 2013 12:55 Svara med citat
snaakeshit skrev:

Tackar Smile jag hade tänkt att sänka den och slänga på breddade fälgar och skärmbredda den, det blir ingen
tyskstuk med att slipa och rosta, tycker det tillräckligt svårt att hålla rosten borta som det är Razz
GolfRider
Lör 09 feb 2013 21:05 Svara med citat
Jaha då har man byggt om motorfästet på enklast möjliga sett Smile Kan tyckas bonnigt men jag vill helst slippa släppa på pumpen.

Bild
Till att börja med mäta upp.

Bild
Sedan kapa.

Bild
Snart så Wink

Bild
Klart Very Happy

Kommentera gärna så blir jag glad Smile
Jockee
Golf 1 1.6TD Ort: Klippan
Ons 06 mar 2013 6:50 Svara med citat
Hur går det? Regular Smiley
Ser bra ut änsålänge!!
GolfRider
Fre 08 mar 2013 23:18 Svara med citat
Jockee skrev:
Hur går det? Regular Smiley
Ser bra ut änsålänge!!

Jodå har la var i farten i veckan men jobbar långsamt och finns andra projekt i garaget Wink Tackar
GolfRider
Fre 08 mar 2013 23:19 Svara med citat
Update dårå!

Bild
Golvet då jag kapat ur det, blä Sad

Bild
Sen har jag lagt i plåt där det behövdes.

Bild
Efter det påbörjades arbetet med en förstärkningsbalk.

Bild
Bockad och klar för montering

Bild
Monterad Very Happy

Bild
Insidan är inte riktigt klart, saknas lite under pedalerna.

Bild
Även motorn fick sig en ny kamrem + sträckare

Kan meddela att rost är OK att fixa, bara det finns nån frisk plåt att fästa det nya i Razz

Ska till returbilen imorrn för att hämta ett främre rör, sen är det inte långt tills motorn ska i Smile

//-Karlsson-
termitkraften
Golf 2 1.8 cl -91 Ort: Kalmar
Sön 10 mar 2013 10:33 Svara med citat
Härlig tråd!
Gillar folk som improviserar lite. Smile

Vad kallar man en volvo på toppen av en kulle?...
Ett mirakel.
GolfRider
Sön 10 mar 2013 12:10 Svara med citat
termitkraften skrev:
Härlig tråd!
Gillar folk som improviserar lite. Smile

Tackar, javisst man kan ju inte fuska med att köpa färdiga bitar Wink
termitkraften
Golf 2 1.8 cl -91 Ort: Kalmar
Sön 10 mar 2013 12:59 Svara med citat
Näe precis Smile

Vad kallar man en volvo på toppen av en kulle?...
Ett mirakel.
Jockee
Tis 12 mar 2013 7:50 Svara med citat
Följer med stort intresse då jag Äntligen fick hem min MK1: -75a, och går med diesel-konverterings-tankar! Cool

Ska försöka få liv i den då den har stått i 6 år, men är nästan rostfri! Regular Smiley

Din tråd får igång motivationen att springa ut o fixa bilen, fortsätt så! Thumbs up
GolfRider
Tis 12 mar 2013 22:36 Svara med citat
Jockee skrev:
Följer med stort intresse då jag Äntligen fick hem min MK1: -75a, och går med diesel-konverterings-tankar! Cool

Ska försöka få liv i den då den har stått i 6 år, men är nästan rostfri! Regular Smiley

Din tråd får igång motivationen att springa ut o fixa bilen, fortsätt så! Thumbs up

Tackar för detta det värmer i vinterkylan Wink kul att nån uppskattar det man gör Smile

Du får se till att lägga upp ett projekt du också så man får se hur det ser ut Smile och det här med dieselkonvertering så låter det som en god idé, finns inget härligare än en knackig dieselmaskin:D
Jockee
Tor 14 mar 2013 9:45 Svara med citat
Projekttråd väntar jag med änsålänge, har fått tag på en garageplats dock finns där ingen el och väldigt dålig belysning.. Håller på o fixa en 12v generator så man kan ha ett bilbatteri till belysning mm. Razz (Blir väll 12v spottar, ev inverter=) )

Men där är lås och väggar runtom så där lär inte komma några nyfikna och pilla på den Regular Smiley
Emilius
Golf 2 1.6, 1.8, Caddy Mk1 Ort: Västerås
Tor 14 mar 2013 16:06 Svara med citat
Du är rätt så bra på att svetsa iallafall, trevligt när det inte ser ut som total hundskit när folk lagar golv som det brukar göra.
GolfRider
Lör 16 mar 2013 2:48 Svara med citat
Jockee skrev:
Projekttråd väntar jag med änsålänge, har fått tag på en garageplats dock finns där ingen el och väldigt dålig belysning.. Håller på o fixa en 12v generator så man kan ha ett bilbatteri till belysning mm. Razz (Blir väll 12v spottar, ev inverter=) )

Men där är lås och väggar runtom så där lär inte komma några nyfikna och pilla på den Regular Smiley

Lite dåligt med inget ljus, men det går la att koppla in, kan ju inte ha 12v :p
GolfRider
Lör 16 mar 2013 2:50 Svara med citat
Emilius skrev:
Du är rätt så bra på att svetsa iallafall, trevligt när det inte ser ut som total hundskit när folk lagar golv som det brukar göra.

Tackar för det Smile det är ju bara att kapa bort allt dåligt, sen är det ju inga problem
Jockee
Ons 01 maj 2013 21:14 Svara med citat
Gillar inte ditt motorfäste.. står inför samma "problem " Razz Wink
GolfRider
Tor 02 maj 2013 18:45 Svara med citat
Det är ett j*vla bra fäste kan jag tala om Wink
Jockee
Lör 04 maj 2013 15:16 Svara med citat
Får man fråga vart du fick tag på original fäste till dieseln ?
Har sökt i en vecka nu,, blev erbjuden ett på lagat.se för 500:- och då var gummikudden kass..

Skit svårt tydligen.. ? orkar liksom inte kasta imotorn i pendlarbilen o kör 10-15 mil för o svetsa om den hos polaren..
GolfRider
Lör 04 maj 2013 15:39 Svara med citat
Jag bytte ju motorn till en från en golf 2 så jag hade ju kvar den gamla motorn och ta delar ifrån Smile

ne du jag vet inte var man ska få tag ett fäste om man inte har nån annan bil att plocka ifrån.
Jockee
Sön 16 jun 2013 8:23 Svara med citat
Hur går det här då?

Har själv fått tag på mitt motorfäste, åkte på o trimma av undre kanten då det inte passa 100..
men vafan kapen på den och slängde på fästet på motorn och NU sitter det diesel i min golf!! Very Happy
GolfRider
Sön 16 jun 2013 20:30 Svara med citat
Jockee skrev:
Hur går det här då?

Har själv fått tag på mitt motorfäste, åkte på o trimma av undre kanten då det inte passa 100..
men vafan kapen på den och slängde på fästet på motorn och NU sitter det diesel i min golf!! Very Happy

Har stått rätt stilla då jag inte hade papper på bilen var man inte sugen att jobba på den Sad men nu så har jag fått dom och fått en del gjort idag iaf Smile

Vilket av fästena menar du? f*n va gött med ännu en i dieselklubben Very Happy
GolfRider
Sön 16 jun 2013 20:54 Svara med citat
Det har inte hänt så mycket på ett tag då jag inte hade fått papperna på bilen men nu har jag äntligen fått papperna på bilen, så nu är det på G igen Smile

Bild
Motor är i iaf Smile passar som en smäck.

Bild
Målat golvet där bak.

Bild

Bild
Mattorna har varit ur och blivit skurade och rengjorda ordentligt, frächt Wink

Bild
Kittat svetsskarvar och även lagt på underredsmassa.

Sedan är avgassystemet fixat och kylsystemet tätat, nu väntar jag bara på mina coils som jag beställt så att han kan bli "lite" lägre Wink

//-Karlsson-
GolfRider
Sön 16 jun 2013 20:57 Svara med citat
Kan även tillägga om man sätter i en golf 2 dieselmotor i en golf 1 så kommer en arm från växellänkaget ta i en a v dom C liknande fjädrarna som håller främre röret mot grenröret, men det va bara att böja ner armen så funkar det Wink
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Sön 16 jun 2013 23:15 Svara med citat
De ska inte skilja något så de tar i?!?
Du har ju samma konstruktion på golf 2.an. Med avgas o allt!
Verkar skumt detta du. Spakställ till 4 växlat? Orginal låda?

Mk2 16v real power
Jockee
Mån 17 jun 2013 7:39 Svara med citat
lunna skrev:

Jag bytade från 4 till 5 växlad låda, "downpipen" från mk2 är ca 1dm för kort neråt, och växelstagen ser inte ut att passa, ska kolla om fästet sitter rätt o så, innan jag yttrar mig mer om det Wink
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Mån 17 jun 2013 10:30 Svara med citat
Stagen från 4 växlat passar inte ihop med 5 växlat olika längd på stagen:)"
Down pipen kan ja tänka mig de e skillnad på men inte växelföraren:)

Mk2 16v real power
Jockee
Tis 18 jun 2013 8:43 Svara med citat
Har stagen från den 5 växlade med, men kollade över igår o det sitter lite fel Razz

Aja, provade motorn igår efter allt slit att få dit den och det nya fästet,, HElvete rent ut sagt,, Det rök svart om det när man gasa till lite på kall motor Razz
Bild
btw, staget som sitter på baksidan av pumpen,, Chooken?

Dagens fetingproblem blir att lösa drivaxelproblemet.. Bytat från 4 till 5växlat.. större knutar inne mot växellådan alltså, tog mk2:ans axlar och knutar.. men höger axeln är för lång(?) någon som vet om man kan kasta över innre drivknuten på mk2:an och sätta den på mk1:ans axel ?
GolfRider
Tis 18 jun 2013 17:58 Svara med citat
lunna skrev:

mk1 har ju en bultad fläns mellan grenrör och främre rör och mk2 har kona med fjädrar så det passa inte helt men gick att modda rätt
Sida 1, 2  >