casey
Ingen VW Ort: Halmstad |
Mån 11 feb 2013 20:18 |
|
Hej alla,
tänkte fråga om golf 7 gti, när kommer bilen till sverige?
vad tycker ni om DSG gearbox?, är den tillförlitlig med tid?
har läst att det kommer problem med tid och ibland måste du byte hela gearbox?
|
|
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå |
Mån 11 feb 2013 21:55 |
|
Jag har en Skoda Octavia som är 2 år med den 7-växlade DSG lådan och den har fungerat hela tiden för mig under denna tid,har kört 1200 mil och den har alltid växlat mjukt och distinkt men jag har precis som du hört talas om att man kan drabbas av väldigt dyra fel på lådan tex byte av Mekatronicenhet,kopplingslameller och liknande.
Min låda har vid ett tillfälle fått nåt elektroniskt fel och det var då jag gasade in i en rondell , då varvade bara motorn precis som om Neutralläget skulle varit i men D2 lyste på display.
Startade om motorn och sedan dess har allt varit normalt men jag fick ju mig en funderare då bilen endast rullat 700 mil då det hände så den nya Golf 7:an med 1,2 TSI motorn jag beställt har en manuell 6-växlad låda och finns inte med Dsg vilket jag är glad för.
Känns som att jag kommer köra manuellt ett par år framöver och kolla in läget om de verkar få bukt med problemen så man kanske vågar köpa DSG igen för då den funkar är den verkligen outstanding och gör körningen till en dröm!
|
|
Family_man
Mån 11 feb 2013 21:55 |
|
Jag har en Skoda Octavia som är 2 år med den 7-växlade DSG lådan och den har fungerat hela tiden för mig under denna tid,har kört 1200 mil och den har alltid växlat mjukt och distinkt men jag har precis som du hört talas om att man kan drabbas av väldigt dyra fel på lådan tex byte av Mekatronicenhet,kopplingslameller och liknande.
Min låda har vid ett tillfälle fått nåt elektroniskt fel och det var då jag gasade in i en rondell , då varvade bara motorn precis som om Neutralläget skulle varit i men D2 lyste på display.
Startade om motorn och sedan dess har allt varit normalt men jag fick ju mig en funderare då bilen endast rullat 700 mil då det hände så den nya Golf 7:an med 1,2 TSI motorn jag beställt har en manuell 6-växlad låda och finns inte med Dsg vilket jag är glad för.
Känns som att jag kommer köra manuellt ett par år framöver och kolla in läget om de verkar få bukt med problemen så man kanske vågar köpa DSG igen för då den funkar är den verkligen outstanding och gör körningen till en dröm!
|
|
MKVII
Golf 7 GT 1.4 TSI Ort: Kalmar |
Mån 11 feb 2013 22:01 |
|
Jag resonerar liknande som Family_man. Jag har beställt min Golf 7 med manuell låda för säkerhetsskull då jag ännu inte litar på DSG. Men jag hoppas att VW löser problemet och att om några år kanske man kan våga köpa DSG.
|
|
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång |
Mån 11 feb 2013 22:02 |
|
MKVII skrev: | Jag resonerar liknande som Family_man. Jag har beställt min Golf 7 med manuell låda för säkerhetsskull då jag ännu inte litar på DSG. Men jag hoppas att VW löser problemet och att om några år kanske man kan våga köpa DSG. |
Och även jag kör på samma linje, beställd med 6-vxl man låda
|
|
casey
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
Tis 12 feb 2013 13:35 |
|
För mig är det mkt enkelt, då jag absolut ej vill ha någon form av automatlåda. Att växla en med en vanlig manuell växellåda går ju förresten automatiskt, åtminstone om man har någon form av körrutin.
|
|
casey
Tis 12 feb 2013 14:33 |
|
Gourmand skrev: | För mig är det mkt enkelt, då jag absolut ej vill ha någon form av automatlåda. Att växla en med en vanlig manuell växellåda går ju förresten automatiskt, åtminstone om man har någon form av körrutin. |
ja det är alltid bra med manuell växellåda, men DSG är något annat än automat bäxellåda, det känns så special att köra om du har paddle shifters också på bilen.
får tänka mellan manuell och DSG
någon som vet när kan man beställa nya gti?
|
|
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång |
Tis 12 feb 2013 15:45 |
|
casey skrev: | ja det är alltid bra med manuell växellåda, men DSG är något annat än automat bäxellåda, det känns så special att köra om du har paddle shifters också på bilen.
får tänka mellan manuell och DSG
någon som vet när kan man beställa nya gti? |
Någongång mellan april-juni har jag hört att det skall vara möjligt att beställa...
|
|
Family_man
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
Tis 12 feb 2013 23:06 |
|
Du behöver inte vara orolig, tror GTI kmr med en DSG6 låda Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tis 12 feb 2013 23:28 |
|
Sam skrev: | Du behöver inte vara orolig, tror GTI kmr med en DSG6 låda |
Garanterat
|
|
casey
Ons 13 feb 2013 0:16 |
|
Sam skrev: | Du behöver inte vara orolig, tror GTI kmr med en DSG6 låda |
hur menar du? vad är skillnaden då??
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
Ons 13 feb 2013 4:14 |
|
casey skrev: | hur menar du? vad är skillnaden då?? |
I princip allt. Enda likheten är att båda är dubbelkopplingslådor men hela konstruktionen är en annan till DSG6 fördel. Dock ej problemfria, men betydligt mindre felfaktorer som påverkar dem.
|
|
casey
Ons 13 feb 2013 8:30 |
|
MiWi skrev: | I princip allt. Enda likheten är att båda är dubbelkopplingslådor men hela konstruktionen är en annan till DSG6 fördel. Dock ej problemfria, men betydligt mindre felfaktorer som påverkar dem. |
jaha, så folk har snackat om problem med dsg7 mer än dsg6?
jag har läst också att en av dom kallas "wet clutch" då den andra kallas "dry clutch"
|
|
MiWi
Ons 13 feb 2013 8:38 |
|
casey skrev: | jaha, så folk har snackat om problem med dsg7 mer än dsg6?
jag har läst också att en av dom kallas "wet clutch" då den andra kallas "dry clutch" |
DSG7 (torrkopplingslådan) är den som haft störst problem.
(Finns dock en till DSG7 i Audi bland annat som även det är en helt annan låda, våtkoppling som tål mycket mer vrid så den ska inte blandas ihop med detta som enbart gäller torrlamellskopplingen)
|
|
Family_man
Ons 13 feb 2013 10:10 |
|
Då DSG lådan fungerar som det är tänkt är den helt underbar och växlar så himla mjukt.
När jag hämtade min Octavia hos bilhandlaren för 2 år sedan och rullade iväg så tänkte jag att skall den aldrig växla upp från ettan snart och då hade den redan växlat förbi tvåan och just lagt i trean utan att jag hade reagerat det minsta.
Sedan är ju lådan otroligt kul att köra i manuellt läge,roligare än sportläget faktiskt enligt mitt tycke.
Trots endast 122 hk så har man ju rastat av pojkspolingar i motorstarkare bilar vid rödljusen pga att lådan växlar så djäkla snabbt i manuellt läge , varvräknarnålen dansar ju bara fram över mätartavlan mellan växlingarna.
Nä nog älskar jag denna låda innerst inne men som sagt skall köra manuellt i alla fall de kommande tre åren med Golfen och pejla läget , Borde ju vara så att svagheterna fixas till efterhand då den 7-växlade DQ200 lådan ändå är en relativt ny konstruktion jämfört med den rätt beprövade DSG6 lådan med våtlamellkopplingar.
|
|
casey
Ons 13 feb 2013 19:08 |
|
Family_man skrev: | Då DSG lådan fungerar som det är tänkt är den helt underbar och växlar så himla mjukt.
När jag hämtade min Octavia hos bilhandlaren för 2 år sedan och rullade iväg så tänkte jag att skall den aldrig växla upp från ettan snart och då hade den redan växlat förbi tvåan och just lagt i trean utan att jag hade reagerat det minsta.
Sedan är ju lådan otroligt kul att köra i manuellt läge,roligare än sportläget faktiskt enligt mitt tycke.
Trots endast 122 hk så har man ju rastat av pojkspolingar i motorstarkare bilar vid rödljusen pga att lådan växlar så djäkla snabbt i manuellt läge , varvräknarnålen dansar ju bara fram över mätartavlan mellan växlingarna.
Nä nog älskar jag denna låda innerst inne men som sagt skall köra manuellt i alla fall de kommande tre åren med Golfen och pejla läget , Borde ju vara så att svagheterna fixas till efterhand då den 7-växlade DQ200 lådan ändå är en relativt ny konstruktion jämfört med den rätt beprövade DSG6 lådan med våtlamellkopplingar. |
lite bra nyheter om DSG, tack för information alla
|
|
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping |
|
Family_man
Ons 13 feb 2013 22:16 |
|
Känns som att åka omkring med en tidsinställd bomb man aldrig vet när och om den kommer brisera , man kan ju klara sig från problem eller så blir man stående när som helst och det kan ju ske långt innan ens 10000 mil verkar det som...nä jag känner mig mkt tillfreds med att snart få lämna ifrån mig Octavian till bilhandlaren och sätta nycklarna i Golfens tändningslås och köra iväg...lämnar då eventuella bekymmer med DSG bakom mig för den här gången i alla fall...kommer alltid att vara svag för hur underbar DSG är om man bara kunde känna förtroende för dem men det verkar lite svårt just nu.
Lär dröja innan jag vågar köpa en DSG igen tror jag , har ju klarat mig från bekymmer såhär långt men tiden som är kvar med Octavian får jag luta mig tillbaka på maskinskadeskyddet så jag hoppas,hoppas den håller ihop en två månader till i alla fall.
|
|
candyweiss
Donator 100
|
casey
|
casey
|
Family_man
|
candyweiss
Donator 100
|
Family_man
Tor 14 feb 2013 15:09 |
|
Ja tur att min bara gått 1240 mil och endast behöver rulla kanske 80 mil till innan jag blir Golfägare och att det endast skulle kosta 1500:- i självrisk även om hela Dsg skulle haverera , annars blev det nog kollektivtrafik till jobbet ett par veckor.
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
Fre 15 feb 2013 21:51 |
|
Citat: | VW och VAG har STORA problem med drivlinorna; bensinmotorer som skär, nu topplock som spricker, enorma problem med DSG-lådorna och mycket stora problem med galvsläpp på nästan nya bilar. |
Sorry men då hade vi hört det betydligt mer än vad vi gör. Folk som får problem är fantastiska gaphalsar som når fram överallt.
Jag ber honom ta fram fakta istället. VW säljer oerhört mycket bilar, hur många procent av dom är drabbade av ALLVARLIGA fel, sådana som han tar upp?
En viss felprocent är väntad, ligger VW då över denna gräns?
|
|
MiWi
Fre 15 feb 2013 23:59 |
|
Om vi tänker enbart DSG7 samt 1,4 TSI så ligger problematiken förmodligen betydligt högre än vad genomsnittet bör vara.
Galvsläppen är en standardsak på VW, främst Passaterna.
Sen är det väl inte helt fel kanske att anta att saltet på vägarna till stor del ligger till grund för alla galvproblem här.
Du bör räkna med vad Sverigeförsäljningen ligger på och ta de bilarna enbart, det ger en mer korrekt siffra än "världssiffran".
|
|
fastson
Donator 100
Lör 16 feb 2013 12:16 |
|
MiWi skrev: | Om vi tänker enbart DSG7 samt 1,4 TSI så ligger problematiken förmodligen betydligt högre än vad genomsnittet bör vara.
Galvsläppen är en standardsak på VW, främst Passaterna.
Sen är det väl inte helt fel kanske att anta att saltet på vägarna till stor del ligger till grund för alla galvproblem här.
Du bör räkna med vad Sverigeförsäljningen ligger på och ta de bilarna enbart, det ger en mer korrekt siffra än "världssiffran". |
Håller mer om att en svensk eller i alla fall europeeisk siffra vore intressantast.
Det sägs att DSG7 som Kina och Australien haft problem med byggs i Kina. Skulle det innebära att bilar i resten av världen får dom från en annan fabrik? Svårt att få fram fakta i dessa fall, mycket störande.
VW och Volvo är ju de största märkena i Sverige. Jag har hört mycket negativt om Volvo också, bla dåliga bensinmotorer. Men som vanligt är det bara ryktesvägen, och det går ju knappast att lita på.
Vill helst komma åt VWs egna siffror. Någon som är duktig på att knäcka datorsystem?
Senast ändrad Lör 16 feb 2013 12:17, ändrad totalt 1 gång
|
|
fastson
Donator 100
Lör 16 feb 2013 12:16 |
|
Sorry, dubbelpost.
Jag kan väl använda detta inlägget till att meddela att det kan finnas två olika DQ200-växellådor nu.
En som har betäckningen 0AM och sitter i Golf MK6.
Den som sitter i Golf MK7 heter tydligen 0CW.
Ser ut som PR-koder enligt mig, kan ju vara så enkelt att de bara bytt betäckningen men att det egentligen handlar om samma växellåda.
Så ingen vet riktigt vad som skiljer dom åt. Eller så är det så att den helt enkelt blivit anpassad till deras nya plattform.
Oas. påstår flera australiensare att det finns ett nytt kopplingspaket. We shall see. Ingen som har tillgång till ETKA?
|
|