Forum - Golf 7 (13-19) - Nya golf 7 GTI?

casey
Ingen VW Ort: Halmstad
Mån 11 feb 2013 20:18 Svara med citat
Hej alla,

tänkte fråga om golf 7 gti, när kommer bilen till sverige?

vad tycker ni om DSG gearbox?, är den tillförlitlig med tid?

har läst att det kommer problem med tid och ibland måste du byte hela gearbox?
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Mån 11 feb 2013 21:55 Svara med citat
Jag har en Skoda Octavia som är 2 år med den 7-växlade DSG lådan och den har fungerat hela tiden för mig under denna tid,har kört 1200 mil och den har alltid växlat mjukt och distinkt men jag har precis som du hört talas om att man kan drabbas av väldigt dyra fel på lådan tex byte av Mekatronicenhet,kopplingslameller och liknande.
Min låda har vid ett tillfälle fått nåt elektroniskt fel och det var då jag gasade in i en rondell , då varvade bara motorn precis som om Neutralläget skulle varit i men D2 lyste på display.
Startade om motorn och sedan dess har allt varit normalt men jag fick ju mig en funderare då bilen endast rullat 700 mil då det hände så den nya Golf 7:an med 1,2 TSI motorn jag beställt har en manuell 6-växlad låda och finns inte med Dsg vilket jag är glad för.
Känns som att jag kommer köra manuellt ett par år framöver och kolla in läget om de verkar få bukt med problemen så man kanske vågar köpa DSG igen för då den funkar är den verkligen outstanding och gör körningen till en dröm! Regular Smiley
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Mån 11 feb 2013 21:55 Svara med citat
Jag har en Skoda Octavia som är 2 år med den 7-växlade DSG lådan och den har fungerat hela tiden för mig under denna tid,har kört 1200 mil och den har alltid växlat mjukt och distinkt men jag har precis som du hört talas om att man kan drabbas av väldigt dyra fel på lådan tex byte av Mekatronicenhet,kopplingslameller och liknande.
Min låda har vid ett tillfälle fått nåt elektroniskt fel och det var då jag gasade in i en rondell , då varvade bara motorn precis som om Neutralläget skulle varit i men D2 lyste på display.
Startade om motorn och sedan dess har allt varit normalt men jag fick ju mig en funderare då bilen endast rullat 700 mil då det hände så den nya Golf 7:an med 1,2 TSI motorn jag beställt har en manuell 6-växlad låda och finns inte med Dsg vilket jag är glad för.
Känns som att jag kommer köra manuellt ett par år framöver och kolla in läget om de verkar få bukt med problemen så man kanske vågar köpa DSG igen för då den funkar är den verkligen outstanding och gör körningen till en dröm! Regular Smiley
MKVII
Golf 7 GT 1.4 TSI Ort: Kalmar
Mån 11 feb 2013 22:01 Svara med citat
Jag resonerar liknande som Family_man. Jag har beställt min Golf 7 med manuell låda för säkerhetsskull då jag ännu inte litar på DSG. Men jag hoppas att VW löser problemet och att om några år kanske man kan våga köpa DSG.
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Mån 11 feb 2013 22:02 Svara med citat
MKVII skrev:
Jag resonerar liknande som Family_man. Jag har beställt min Golf 7 med manuell låda för säkerhetsskull då jag ännu inte litar på DSG. Men jag hoppas att VW löser problemet och att om några år kanske man kan våga köpa DSG.


Och även jag kör på samma linje, beställd med 6-vxl man låda Regular Smiley
casey
Ingen VW Ort: Halmstad
Tis 12 feb 2013 9:41 Svara med citat
Det här blir ju konstigt, tänk om jag beställar nya golf GTI, och sedan ingenting händer dom första 2 år, och strax efter bilgaranti har slutat så kommer en problem med DSG Brick wall

vet inte vad kommer jag och göra. Rolling Eyes
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Tis 12 feb 2013 13:35 Svara med citat
För mig är det mkt enkelt, då jag absolut ej vill ha någon form av automatlåda. Att växla en med en vanlig manuell växellåda går ju förresten automatiskt, åtminstone om man har någon form av körrutin.
casey
Ingen VW Ort: Halmstad
Tis 12 feb 2013 14:33 Svara med citat
Gourmand skrev:
För mig är det mkt enkelt, då jag absolut ej vill ha någon form av automatlåda. Att växla en med en vanlig manuell växellåda går ju förresten automatiskt, åtminstone om man har någon form av körrutin.


ja det är alltid bra med manuell växellåda, men DSG är något annat än automat bäxellåda, det känns så special att köra om du har paddle shifters också på bilen.

får tänka mellan manuell och DSG

någon som vet när kan man beställa nya gti?
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Tis 12 feb 2013 15:45 Svara med citat
casey skrev:
ja det är alltid bra med manuell växellåda, men DSG är något annat än automat bäxellåda, det känns så special att köra om du har paddle shifters också på bilen.

får tänka mellan manuell och DSG

någon som vet när kan man beställa nya gti?


Någongång mellan april-juni har jag hört att det skall vara möjligt att beställa... Thumbs up
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Tis 12 feb 2013 17:52 Svara med citat
casey skrev:
Det här blir ju konstigt, tänk om jag beställar nya golf GTI, och sedan ingenting händer dom första 2 år, och strax efter bilgaranti har slutat så kommer en problem med DSG Brick wall

vet inte vad kommer jag och göra. Rolling Eyes


I detta fallet då garantin gått ut om inte Vw ställer upp på nån slags goodwill så måste man ju ta det på maskinskadeförsäkringen och där beror det ju på vilket bolag man har tror jag.
Har Trygghansa och skulle jag fortsatt köra Octavian med DSG om nåt skulle inträffa innan bilen gått 4000 mil så skulle jag betala 1500 :- i självrisk oavsett om hela lådan skulle behöva bytas(ca 50000:- har jag hört) och mellan 4000 mil och 15000 mil eller tills bilen är 8 år tror jag man betalar 25 % av reparationen i självrisk och försäkringen täcker resten så villkoren är väl okej på min försäkring i alla fall men som sagt jag känner mig nöjd med att slippa oroa mig i framtiden och den 6-växlade lådan är en fin låda liksom alla manuella inom Vag-gruppens bilar så det kommer jag vänja mig fort vid. Very Happy
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tis 12 feb 2013 23:06 Svara med citat
Du behöver inte vara orolig, tror GTI kmr med en DSG6 låda

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 12 feb 2013 23:28 Svara med citat
Sam skrev:
Du behöver inte vara orolig, tror GTI kmr med en DSG6 låda


Garanterat Thumbs up
casey
Ingen VW Ort: Halmstad
Ons 13 feb 2013 0:16 Svara med citat
Sam skrev:
Du behöver inte vara orolig, tror GTI kmr med en DSG6 låda


hur menar du? vad är skillnaden då??
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 13 feb 2013 4:14 Svara med citat
casey skrev:
hur menar du? vad är skillnaden då??


I princip allt. Enda likheten är att båda är dubbelkopplingslådor men hela konstruktionen är en annan till DSG6 fördel. Dock ej problemfria, men betydligt mindre felfaktorer som påverkar dem.
casey
Ingen VW Ort: Halmstad
Ons 13 feb 2013 8:30 Svara med citat
MiWi skrev:
I princip allt. Enda likheten är att båda är dubbelkopplingslådor men hela konstruktionen är en annan till DSG6 fördel. Dock ej problemfria, men betydligt mindre felfaktorer som påverkar dem.


jaha, så folk har snackat om problem med dsg7 mer än dsg6?

jag har läst också att en av dom kallas "wet clutch" då den andra kallas "dry clutch"
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 13 feb 2013 8:38 Svara med citat
casey skrev:
jaha, så folk har snackat om problem med dsg7 mer än dsg6?

jag har läst också att en av dom kallas "wet clutch" då den andra kallas "dry clutch"


DSG7 (torrkopplingslådan) är den som haft störst problem.


(Finns dock en till DSG7 i Audi bland annat som även det är en helt annan låda, våtkoppling som tål mycket mer vrid så den ska inte blandas ihop med detta som enbart gäller torrlamellskopplingen)
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Ons 13 feb 2013 10:10 Svara med citat
Då DSG lådan fungerar som det är tänkt är den helt underbar och växlar så himla mjukt.
När jag hämtade min Octavia hos bilhandlaren för 2 år sedan och rullade iväg så tänkte jag att skall den aldrig växla upp från ettan snart och då hade den redan växlat förbi tvåan och just lagt i trean utan att jag hade reagerat det minsta.
Sedan är ju lådan otroligt kul att köra i manuellt läge,roligare än sportläget faktiskt enligt mitt tycke.
Trots endast 122 hk så har man ju rastat av pojkspolingar i motorstarkare bilar vid rödljusen pga att lådan växlar så djäkla snabbt i manuellt läge , varvräknarnålen dansar ju bara fram över mätartavlan mellan växlingarna.
Nä nog älskar jag denna låda innerst inne men som sagt skall köra manuellt i alla fall de kommande tre åren med Golfen och pejla läget , Borde ju vara så att svagheterna fixas till efterhand då den 7-växlade DQ200 lådan ändå är en relativt ny konstruktion jämfört med den rätt beprövade DSG6 lådan med våtlamellkopplingar.
casey
Ingen VW Ort: Halmstad
Ons 13 feb 2013 19:08 Svara med citat
Family_man skrev:
Då DSG lådan fungerar som det är tänkt är den helt underbar och växlar så himla mjukt.
När jag hämtade min Octavia hos bilhandlaren för 2 år sedan och rullade iväg så tänkte jag att skall den aldrig växla upp från ettan snart och då hade den redan växlat förbi tvåan och just lagt i trean utan att jag hade reagerat det minsta.
Sedan är ju lådan otroligt kul att köra i manuellt läge,roligare än sportläget faktiskt enligt mitt tycke.
Trots endast 122 hk så har man ju rastat av pojkspolingar i motorstarkare bilar vid rödljusen pga att lådan växlar så djäkla snabbt i manuellt läge , varvräknarnålen dansar ju bara fram över mätartavlan mellan växlingarna.
Nä nog älskar jag denna låda innerst inne men som sagt skall köra manuellt i alla fall de kommande tre åren med Golfen och pejla läget , Borde ju vara så att svagheterna fixas till efterhand då den 7-växlade DQ200 lådan ändå är en relativt ny konstruktion jämfört med den rätt beprövade DSG6 lådan med våtlamellkopplingar.


lite bra nyheter om DSG, tack för information alla Thumbs up
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping
Ons 13 feb 2013 22:05 Svara med citat
Eftersom diskussionen är uppe om dsg så tänkte jag posta en artikel jag hittade idag om problemet. Hade ingen aning om detta tidigare, är SÅ glad att jag tog en 4motion istället som säkert har en hel hög med egna problem Smile

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-d rabbar-alla/
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Ons 13 feb 2013 22:16 Svara med citat
ekf skrev:
Eftersom diskussionen är uppe om dsg så tänkte jag posta en artikel jag hittade idag om problemet. Hade ingen aning om detta tidigare, är SÅ glad att jag tog en 4motion istället som säkert har en hel hög med egna problem Smile

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-d rabbar-alla/


Känns som att åka omkring med en tidsinställd bomb man aldrig vet när och om den kommer brisera , man kan ju klara sig från problem eller så blir man stående när som helst och det kan ju ske långt innan ens 10000 mil verkar det som...nä jag känner mig mkt tillfreds med att snart få lämna ifrån mig Octavian till bilhandlaren och sätta nycklarna i Golfens tändningslås och köra iväg...lämnar då eventuella bekymmer med DSG bakom mig för den här gången i alla fall...kommer alltid att vara svag för hur underbar DSG är om man bara kunde känna förtroende för dem men det verkar lite svårt just nu.
Lär dröja innan jag vågar köpa en DSG igen tror jag , har ju klarat mig från bekymmer såhär långt men tiden som är kvar med Octavian får jag luta mig tillbaka på maskinskadeskyddet så jag hoppas,hoppas den håller ihop en två månader till i alla fall. Very Happy
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 13 feb 2013 22:16 Svara med citat
ekf skrev:
Eftersom diskussionen är uppe om dsg så tänkte jag posta en artikel jag hittade idag om problemet. Hade ingen aning om detta tidigare, är SÅ glad att jag tog en 4motion istället som säkert har en hel hög med egna problem Smile

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-d rabbar-alla/


Tack för länken Thumbs up

Jäkligt bra att sådant här kommer fram då det är i stort sett okänt för mig trots att jag känner många som kör DSG och aldrig haft problem.
För DSG är verkligen framtiden Thumbs up Rena idiotin att sitta och rota runt i en växellåda manuellt Thumbs down
casey
Ingen VW Ort: Halmstad
Ons 13 feb 2013 22:52 Svara med citat
Family_man skrev:
Känns som att åka omkring med en tidsinställd bomb man aldrig vet när och om den kommer brisera , man kan ju klara sig från problem eller så blir man stående när som helst och det kan ju ske långt innan ens 10000 mil verkar det som...nä jag känner mig mkt tillfreds med att snart få lämna ifrån mig Octavian till bilhandlaren och sätta nycklarna i Golfens tändningslås och köra iväg...lämnar då eventuella bekymmer med DSG bakom mig för den här gången i alla fall...kommer alltid att vara svag för hur underbar DSG är om man bara kunde känna förtroende för dem men det verkar lite svårt just nu.
Lär dröja innan jag vågar köpa en DSG igen tror jag , har ju klarat mig från bekymmer såhär långt men tiden som är kvar med Octavian får jag luta mig tillbaka på maskinskadeskyddet så jag hoppas,hoppas den håller ihop en två månader till i alla fall. Very Happy


parkera bilen och cykla istället för dom 2 månader Very Happy
casey
Ingen VW Ort: Halmstad
Ons 13 feb 2013 22:56 Svara med citat
candyweiss skrev:
Tack för länken Thumbs up

Jäkligt bra att sådant här kommer fram då det är i stort sett okänt för mig trots att jag känner många som kör DSG och aldrig haft problem.
För DSG är verkligen framtiden Thumbs up Rena idiotin att sitta och rota runt i en växellåda manuellt Thumbs down


får följa hur det går med DSG till sommaren, så jag kan bestämma mig när jag vill beställa GTI.

hoppas VW kollar serious på problemet och får hitta något nytt som kör som klocka föratt jag har alltid hört bra feedback om VW bilar.

BTW jag kör 2000 passat 1.8T man i jobbet, bilen har gått 26000 mil redan och kör utan problem.

hoppas att jag får sådan kvalitet på GTI! Rolling Eyes
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Tor 14 feb 2013 9:26 Svara med citat
casey skrev:
parkera bilen och cykla istället för dom 2 månader Very Happy


Haha jag jag funderar faktiskt på det Laughing , för djäkligt att man ens har funderingar i dem banorna dock för det skall ju inte behövas då jag kör så lite ändå med bilen och när man köper nytt tror man ju att man enbart skall drabbas av smärre de första åren inte att DSG skall haverera som den verkar kunna göra och ibland efter mindre än 5000 mils körning.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 14 feb 2013 13:18 Svara med citat
Mer om problem med DSG

http://bilradgivning.se/
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Tor 14 feb 2013 15:09 Svara med citat
candyweiss skrev:
Mer om problem med DSG

http://bilradgivning.se/


Ja tur att min bara gått 1240 mil och endast behöver rulla kanske 80 mil till innan jag blir Golfägare och att det endast skulle kosta 1500:- i självrisk även om hela Dsg skulle haverera , annars blev det nog kollektivtrafik till jobbet ett par veckor. Very Happy
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Fre 15 feb 2013 21:51 Svara med citat
candyweiss skrev:
Mer om problem med DSG

http://bilradgivning.se/


Citat:
VW och VAG har STORA problem med drivlinorna; bensinmotorer som skär, nu topplock som spricker, enorma problem med DSG-lådorna och mycket stora problem med galvsläpp på nästan nya bilar.


Sorry men då hade vi hört det betydligt mer än vad vi gör. Folk som får problem är fantastiska gaphalsar som når fram överallt.

Jag ber honom ta fram fakta istället. VW säljer oerhört mycket bilar, hur många procent av dom är drabbade av ALLVARLIGA fel, sådana som han tar upp?

En viss felprocent är väntad, ligger VW då över denna gräns?
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 15 feb 2013 23:59 Svara med citat
Om vi tänker enbart DSG7 samt 1,4 TSI så ligger problematiken förmodligen betydligt högre än vad genomsnittet bör vara.

Galvsläppen är en standardsak på VW, främst Passaterna.

Sen är det väl inte helt fel kanske att anta att saltet på vägarna till stor del ligger till grund för alla galvproblem här.

Du bör räkna med vad Sverigeförsäljningen ligger på och ta de bilarna enbart, det ger en mer korrekt siffra än "världssiffran".
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Lör 16 feb 2013 12:16 Svara med citat
MiWi skrev:
Om vi tänker enbart DSG7 samt 1,4 TSI så ligger problematiken förmodligen betydligt högre än vad genomsnittet bör vara.

Galvsläppen är en standardsak på VW, främst Passaterna.

Sen är det väl inte helt fel kanske att anta att saltet på vägarna till stor del ligger till grund för alla galvproblem här.

Du bör räkna med vad Sverigeförsäljningen ligger på och ta de bilarna enbart, det ger en mer korrekt siffra än "världssiffran".


Håller mer om att en svensk eller i alla fall europeeisk siffra vore intressantast.
Det sägs att DSG7 som Kina och Australien haft problem med byggs i Kina. Skulle det innebära att bilar i resten av världen får dom från en annan fabrik? Svårt att få fram fakta i dessa fall, mycket störande.

VW och Volvo är ju de största märkena i Sverige. Jag har hört mycket negativt om Volvo också, bla dåliga bensinmotorer. Men som vanligt är det bara ryktesvägen, och det går ju knappast att lita på.

Vill helst komma åt VWs egna siffror. Någon som är duktig på att knäcka datorsystem? Wink


Senast ändrad Lör 16 feb 2013 12:17, ändrad totalt 1 gång
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Lör 16 feb 2013 12:16 Svara med citat
Sorry, dubbelpost.

Jag kan väl använda detta inlägget till att meddela att det kan finnas två olika DQ200-växellådor nu.
En som har betäckningen 0AM och sitter i Golf MK6.
Den som sitter i Golf MK7 heter tydligen 0CW.
Ser ut som PR-koder enligt mig, kan ju vara så enkelt att de bara bytt betäckningen men att det egentligen handlar om samma växellåda.

Så ingen vet riktigt vad som skiljer dom åt. Eller så är det så att den helt enkelt blivit anpassad till deras nya plattform.
Oas. påstår flera australiensare att det finns ett nytt kopplingspaket. We shall see. Ingen som har tillgång till ETKA? Smile
Sida 1, 2  >