Forum - Offtopic - Playstation 20 Februari ????

lejon74
Kör: Ingen VW Ort: Sölvesborg Medlem: 26 maj 2011
Lör 16 feb 2013 16:11 Svara med citat
Nån som vet om det är nåt nytt på gång hos sony, fattar inte riktigt vad man "ska förberedea sig på" enligt playstation s hemsida

om det är nån ny spel konsoll?

_Duktigt nyfiken, då jag egentligen suktar efter lite av deras nyvarande sortiment som komplement, men vore ju synd att skaffa sig nåt gammalt nu, om de är nya grejer på G ??
Hägglund
Donator 25 Kör: Golf 5 2006 Ort: Örnsköldsvik Medlem: 24 november 2006
Lör 16 feb 2013 16:27 Svara med citat
Går rykte om att PS4 ska komma nästa år.

Bild
lejon74
Lör 16 feb 2013 16:31 Svara med citat
Jo, har iaf hört att det ska vara 2 nya system/konsoller på gång, men inte från vem, men kan giisa efterföljare till x360 och PS3, nintendo wii U har ju redan kommit så dom kan man väl räkna bort.

-det ska komma nåt nytt från sony enligt deras hemsida nu den 20 febr 2013, dvs om ett par dar bara!

??
MiWi
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 30 oktober 2010
Lör 16 feb 2013 16:36 Svara med citat
Precis som PS2 var ett komplement vid sidan av PS3 så kommer PS3 vara produktivt ett par år framöver. Ingen risk att köpa en sådan och tro den blir inaktuell vid PS4-relesen. Smile
lejon74
Lör 16 feb 2013 16:48 Svara med citat
Var VITA 3G jag var inne å kolla på. Kanske nåt nytt spel bara som är på G nu den 20e då...
Synd att köpa nåt nu typ den 18e om det kommer nåt typ 3GS eller Ultra HD som sänker värdet på dom gamla med hälften på 1 dag...

Tänkte bara om nån visste ännu mer 100a
lejon74
Lör 16 feb 2013 17:29 Svara med citat
Http://se.playstation.com/psvita/
fastson
Donator 100 Kör: Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar Medlem: 27 oktober 2011
Lör 16 feb 2013 20:54 Svara med citat
Ja det är Playstation 4 som ska visas, det är mer eller mindre 100% säkert nu.

Så här ser den nya handkontrollen ut. Snygg? Razz

Det är en konceptkontroll som någon utvecklare har, men den är från Sony så det är mycket möjligt att det är hur den färdiga kontrollen kommer se ut. Den har fått en pekplatta på framsidan (ungefär som Vita har på baksidan).
Bild

I bakgrunden (den silvriga) syns en utvecklingsmaskin för PS4.
Bild
Ser även ut som någon form av högtalare eller mic mitt på kontrollen, samt ett 3.5mm jack mellan spakarna.
patrikb92
Kör: Passat 8 Ort: Hällefors Medlem: 26 augusti 2010
Lör 16 feb 2013 22:12 Svara med citat
I och med att de vill döda andrahandsmarknaden till nästa konsol så kommer iaf jag köra ps3 tills det kan jämföras med stenåldersgrejor. Tänker inte köpa någon ny konsol om de är så blåsta i huvudet. Smile
Markus1987
Kör: Golf 4 1,8T GTI-00 Ort: Värmdö Medlem: 31 juli 2011
Lör 16 feb 2013 22:42 Svara med citat
Tycker också det känns överflödigt att släppa ny konsoll när dom inte ens använt PS3ans fulla kapacitet! Nä, börja gör PS3 exclusive spel där dom utnyttjar all utrymme och grafik så kan de bli grymt! Vad jag läst så finns det bluray skivor från 25Gb upp till 400Gb, men om den finns ute på marknaden vet jag dock inte.
lejon74
Sön 17 feb 2013 0:47 Svara med citat
Kontrollen ser ok ut. Men konsollen verkar vara en riktig klumpeduns. Men dom sätter väl inte högtalare i konsoll delen, det har man ju i tvn Smile

hur som helst undra vad den kommer kosta (både skjortan o brallan eller?) och om den kommer matcha ultra HD (som med kommer vara föör dyrt i många år verka det som)
fastson
Sön 17 feb 2013 0:48 Svara med citat
Markus: PS3 är 6 år gammal hårdvara, så bra som spelen ser ut nu, mycket snyggare än så blir det inte.

PS3 kan läsa Blu-Ray upp till 50GB, inte mer.
Större skivor har varit och är fortfarande under utveckling, men det är inget som dagens Blu-ray läsare kan "läsa".

Vi får hoppas att det blir något som liknar Blu-Ray 2.0, för filmer i 4K format är inte långt borta, 3D filmer i 48 och snart 60fps. Till det räcker inte dagens 50GB till, det kommer krävas mer utrymme.

lejon74: Det där är utvecklingsstationen av PS4, så konsollen som vi hittar ute i butikerna kommer bli betydligt mindre.
Dessa utvecklingsmaskiner har en massa extra hårdvara så att de kan köra spelen samtidigt som de kör operativsystem och diagnostikverktyg.

Ang priset så lär det bli under PS3s introduktionspris. Hårdvaran är denna gången inte alls lika exklusiv som när PS3 debuterade.
BluRay var svindyrt när PS3 kom, helt ny teknologi där det rådde brist på komponenter vilket drev upp priserna. Samtidigt hade de utvecklat en egen processor (CELL) som var dyr att producera.

Denna gången handlar det om processorer från AMD (CPU och GPU), mestadels standardgrejer ser det ut som. Och en Blu-ray läsare är idag inte speciellt dyr. Det dyra är minnet som ska sitta i den, 4GB GDDR5, vi får se hur de löser den frågan. Thumbs up

Samma sak gäller för övrigt nya Xboxen. Processorer från AMD, med en något sämre typ av grafikprocessor och billigare minneskretsar (DDR3).
lejon74
Sön 17 feb 2013 1:03 Svara med citat
Hade ingen chippat konsollerna

-hade dom kunnat satsa mer på varje spel?
-och även vågat göra grymmare maxade konsoller?
-dom måste väl veta att dom "får igen pengarna" ?
lejon74
Sön 17 feb 2013 1:16 Svara med citat
Sen måste dom väl ha lite,, marginal på vad dom pressar ut ut maskinerna, de är ju inte bra om de börjar brinna i dom... ps2 slim har ju inte kanske haft bästa ryktet te.x

_vet inte heller hur många gamla xboxet 360 man sett ute på blocket med samma konstruktions fel (rrod) eller gamla ps3 med ylod
-det ska ju hålla för såna tokar som spelar 12h i sträck med...
fastson
Sön 17 feb 2013 1:21 Svara med citat
Om jag inte minns fel berodde RROD och YLOD på att man precis gått från en from av lödning till en annan miljövänligare typ av lödning.

Processorerna blir varma, sedan stänger man av maskinen och de svalnar, kretskortet flexar något pga detta.

Vilket med tiden orsakade att komponenter lossnade från kretskorten, lödningen släppte.

Det borde ju vara löst nu. Smile

Jag hade en gammal dator som fungerade hur bra som helst under många års tid. Men en vacker dag dog den så fort den blev det minsta belastad. Kunde inte komma på varför, försökte installera om Windows men det hjälpte inte.
Till slut öppnade jag burken och såg då att nästan alla kondensatorer på moderkortet spruckit. Då började jag söka anledningen till det.. då visade det sig att det till moderkortstillverkade hade sålts billiga kondensatorer från en viss tillverkare, alla dessa kondensatorer var av dålig kvalitet. Så tusentals moderkort var drabbade, men det tog ju flera år innan problemet uppenbarade sig.

Alltid är det något som ska skita sig. d'oh!
lejon74
Sön 17 feb 2013 1:48 Svara med citat
Jo, jag har väl tur och hamnat lite mitt imellan då varken min PS2 eller nyaste versionen av xbox360 har några uppenbara problem vad det verkar nu iaf
lejon74
Sön 17 feb 2013 2:01 Svara med citat
Men borde inte ps4 kontrollen komma med nån display typ wii u , så man kan spela i soffan, typ en vita som del kontroll? eller tänker ja fel nu?

Men mick o högt i kontrollen kanske kan vara rätt smart om det nu är det, om man av nån anledning vill slippa headset men samma funktion... Smile
fastson
Sön 17 feb 2013 12:13 Svara med citat
Verkar inte bli någon skärm på den, men vi får se.

Vita kanske kan användas som handkontroll+skärm annars? Finns väl redan några spel till PS3 som använder den så?
lejon74
Sön 17 feb 2013 16:42 Svara med citat
Ja jo, enligt sony kan man spela alla vita spel på ps3 och tvärtom, trådlöst, bara man är hemma så att säga så dom får kontakt, hade nog vart grymt om det blir så med PS4 med.

Det kan ju va nån som kör bort en från tvn en fredag kväll, då ska det gå fortrsätta sitt PS3 spel på PS Vita, även om tv används av nån annan till tv tittande eller är avstängd Smile
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Sön 17 feb 2013 19:07 Svara med citat
Läste på sweclockers att PS4 skulle få sej en rejäl uppgradering i hårdvara (PS3 har hårdvara från 2006). Men nu slog de på stora trumman å fick hårdvaruteknik från 2009!!!!

God bless the poor souls playing console Wink Play the game as it was meant to be played! (on PC).

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
fastson
Sön 17 feb 2013 20:21 Svara med citat
Spelar både på PC och konsoll, tar det bästa från två världar. Razz

Hur kommer man annars åt Gran Turismo? Dancing

Bild

Bild

Thumbs up

Och det är inte riktigt 2009-teknik. Grafikkretsen är något optimerad av Sony, processorn är dock något fesigt som egentligen är ämnat för tablets.
Det fina är minnet, 4GB av GDDR5. Mitt grafikkort i datorn har bara 1.5GB. Smile
Petta
Sön 17 feb 2013 20:29 Svara med citat
fastson skrev:

Och det är inte riktigt 2009-teknik. Grafikkretsen är något optimerad av Sony, processorn är dock något fesigt som egentligen är ämnat för tablets.
Det fina är minnet, 4GB av GDDR5. Mitt grafikkort i datorn har bara 1.5GB. Smile

Grafikminnet bestämmer bara hur pass stor bild de kan visa utan fps lagg (förenklat skrivet).

Du lirar ju inte dator på en 42 - 50 skärm, då är 4GB minne lite overkill. I princip varenda PC spel idag är en konsollport, dvs de görs till konsolen veka grafik å prestanda å portas till PC. Dock har PC DirectX 11 så konsolerna börjar halka efter rejält när de kommer till grafik.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
lejon74
Sön 17 feb 2013 20:31 Svara med citat
Ok.

men jag vill hålla i dom sköna HK
-men spela med mus har aldrig riktigt fallit för mig. och tro mig jag har provat, i många år.

Sen vill jag faktiskt klaga lite på pc mannen ovan... Smile
Tror to.m PS Vita har bättre prestanda in i en tv, än vad dom flesta spelar på(PC)

Xbox360 har 7 kärnor varav 6 aktiva på 3200mhz vardera (om ja minns rätt) Vilken PC i stugan slår de??? :0)
fastson
Sön 17 feb 2013 20:48 Svara med citat
Petta skrev:
Grafikminnet bestämmer bara hur pass stor bild de kan visa utan fps lagg (förenklat skrivet).

Du lirar ju inte dator på en 42 - 50 skärm, då är 4GB minne lite overkill. I princip varenda PC spel idag är en konsollport, dvs de görs till konsolen veka grafik å prestanda å portas till PC. Dock har PC DirectX 11 så konsolerna börjar halka efter rejält när de kommer till grafik.

Texturer, modeller, framebuffers och annat lagras även i minnet. GTA4 på PC har ett bra räkneverk i sin optionsmeny. Fläskar man på med effekter och texturer så ser man på räkneverket hur mycket minne som krävs. Det är knappt mitt 1.5GB-kort räcker till för att ha allt på högsta. Men sedan är det sjukt dåligt optimerat spel också.

Och det är extremt tråkigt att spel portas från konsoller till PC. Sämre optimerat för PC på alla sätt och vis. Simplare menyer oftast simplare spel.
Jag är ett stort fan av simulatorer och spel som Rainbow Six. Men den serien förstördes totalt sedan det gick över till konsoller. Sad

lejon74 skrev:
Ok.

men jag vill hålla i dom sköna HK
-men spela med mus har aldrig riktigt fallit för mig. och tro mig jag har provat, i många år.

Sen vill jag faktiskt klaga lite på pc mannen ovan... Smile
Tror to.m PS Vita har bättre prestanda in i en tv, än vad dom flesta spelar på(PC)

Xbox360 har 7 kärnor varav 6 aktiva på 3200mhz vardera (om ja minns rätt) Vilken PC i stugan slår de??? :0)

Jag kan spela på konsoll men föredrar absolut datorns mus+tbord till vissa spel.

Det finns andra saker som spelar roll när det gäller CPUns kraft, mer än frekvens och antal kärnor, och sedan hur de tillämpas. På konsoller är CPUn oftast med och hjälper till, på PC är det inte alltid säkert, därför köttar man på med ett extra kraftigt grafikkort istället.

Man kan säga, eftersom en konsoll endast är byggd för spel så utnyttjar man såklart mer av kraften som finns i den. De är helt enkelt mer balanserade för grafik. Utvecklarna kommer mycket närmare hårdvaran i en konsoll, när man på PC istället måste hålla sig till DirectX.
lejon74
Mån 18 feb 2013 21:20 Svara med citat
Ville absolut INTE klanka ner på dator spelare, det är grymt det med!! Smile Det är ju mer en smaksak!! Smile

-Det går ju te.x köra fort i rally med fwd med typ 200 på en ko stig, det är ju mer vad man gillar att hantera eller har vant sig vid...

Anledningen till att jag en gång köpte en av dom 1a playstation i sverige(svindyrt) och fortsatte var för att jag var för korkad att starta och få i gång PC spel på en dator, för mkt som kunde gå fel Smile
På en PS fanns bara 2 knappar, on/off och reset Smile
MiWi
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 30 oktober 2010
Mån 18 feb 2013 22:40 Svara med citat
Vi får se till möta varandra på Gran Turismo framöver. Wink
fastson
Tis 19 feb 2013 17:17 Svara med citat
Yes! Smile

En GT6 turnering hade varit skoj. Razz Hoppas på många VAG-bilar.
En sak som dom borde lägga till är det Xbox bilspel har, möjligheten att göra egna lackmotiv.

Tom. Viper Racing från 98 hade den funktionen.
Bild
Var nästan det roligaste i hela spelet, att göra egna motiv. Det och krocka så mycket som möjligt.

Imorgon midnatt ska PS4 tydligen visas då.

lejon74 : Känner igen det. Wink
Fick min första dator 95-96 och man fattade ju inte piss i början. Men det var bara att prova sig fram. Lyckades helt och hållet döda Windows 3.11 en gång, men datorfirman var schysst och installerade om det åt oss (låg väl på en 8-10 disketter eller något).

Mitt första PC-spel någonsin.
Bild
Jetstrike! Smile Skitsvårt och buggigt.
Petta
Tis 19 feb 2013 18:16 Svara med citat
Advanced Wink

Mitt första PC spel:
Bild
Bild

På C64 1985.

fastson
Tis 19 feb 2013 19:23 Svara med citat
Min bror hade en C64, men inget som jag har något minne av.
Har fortfarande "bandspelaren" till den, hittade den i garaget för några år sedan. Very Happy
lejon74
Tis 19 feb 2013 22:06 Svara med citat
Får se om man får nåt nyhetsbrev från sony 00:01 då, men det borde väl skrivits i media om det var nåt så stort på gång(?) Smile
fastson
Tis 19 feb 2013 22:09 Svara med citat
Ja. Finns mängder av spelsidor du kan läsa på annars.

http://www.eurogamer.se/
http://www.fz.se/

Konstigt att allt inte redan läckt ut? Smile
Sida 1, 2, 3  >