Forum - Golf 7 (13-19) - Privatleasing Golf 7

Guza
Kör: Golf 7 SC -15 Ort: Malmö Medlem: 05 maj 2012
Mån 11 mar 2013 13:17 Svara med citat
Undrar om någon har erfarenhet av privatleasing och om det lönar sig eller om det är en ekonomisk katastrof. Kostar ca 2500kr i månaden, 36 månader max 4500 mil. Jag kör ca 1000 mil om året. I det ingår service. Alternativet är att köpa en Golf 7 1.2 TSI för ca 170K.
Family_man
Kör: Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå Medlem: 09 februari 2013
Mån 11 mar 2013 18:45 Svara med citat
Guza skrev:
Undrar om någon har erfarenhet av privatleasing och om det lönar sig eller om det är en ekonomisk katastrof. Kostar ca 2500kr i månaden, 36 månader max 4500 mil. Jag kör ca 1000 mil om året. I det ingår service. Alternativet är att köpa en Golf 7 1.2 TSI för ca 170K.

Jag har faktiskt beställt en ny Golf 1,2 TSI som jag skall köra i 3 år och finansiera genon konsumentleasing så det skall bli spännande att få känna på hur detta funkar.
Byter oftast bil efter 2-3 år då jag fort blir less och vill köra fabriksnytt igen och varenda gång har jag fått ta den ekonomiska smällen på bilen jag byter in då värdeminskningen är otrolig på en ny bil.
Min nuvarande Skoda Octavia köpte jag ny 2011 och den har gått 1250 mil , är i absolut nyskick utan en endast skada på lack eller inredning och den kostade 225000:- ny och idag får jag 130000:- vid inbyte hos Vw-handlaren här i stan....skrämmande är ju bara förnamnet då man tänker hur mkt pengar som går åt skogen. Sad

Konsumentleasing tycker jag verkar förståndigt för en bilägare som mig , jag kör 600 mil per år och sköter bilen mkt bra samt är extremt aktsam vart jag parkerar min bil . kommer betala 2970:- per månad jämfört med 2980 som jag betalar för Skodan som är på avbetalning och slipper ta värdeminskningen själv utan lämnar igen Golfen om 3 år och kan ju då beställa nytt igen alternativt om jag skulle vilja köra Golfen längre borde jag ju kunna köpa den då den skall bli till salu hos min Vw-handlare men då har jag ju inte tagit den ekonomiska smällen de första tre åren vilket jag tycker låter bra.
köpte till 1 extra år på fabriksgarantin för 2000:- så jag har full garanti på Golfen alla 3 år jag skall leasa den och det känns jättebra! Very Happy Very Happy

Är ju ganska nytt det här med konsumentleasing har jag förstått men jag har bestämt mig för att prova för jag är mest intresserad av att köra en ny bil , tvätta den och bara njuta och sedan skaffa nytt igen då nybilskänslan börjar avta...värdeminskning , reparationer är jag totalt ointresserad utav så det låter bra i mina öron med konsumentleasing då jag betalar för att KÖRA bilen inget annat. Very Happy Very Happy Very Happy
Guza
Kör: Golf 7 SC -15 Ort: Malmö Medlem: 05 maj 2012
Mån 11 mar 2013 19:03 Svara med citat
Ungefär så funderar jag också. Visst man slänger ut ca 100k på tre år utan att äga den så det blir väl inte ekonomiskt att köpa loss den sen utan det blir väl att man plockar ut en ny. Med tanke på vad räntan och värdeminskingen kostar så är det klart ett alternativ. Det jobbiga är att de inte kanske tar emot en inbytesbil vid leasing. Kunde du byta in skodan?

Vad får du för utrustning för 2970? Jag har sett handlare som har bilar för 2200-2500kr för 1.2 tsi med masterspaket?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Mån 11 mar 2013 19:10 Svara med citat
Vad blir kostnaden om man kör mer än 1500mil/år eller har passerat 4500 efter 36 månader?
Family_man
Mån 11 mar 2013 21:32 Svara med citat
candyweiss skrev:
Vad blir kostnaden om man kör mer än 1500mil/år eller har passerat 4500 efter 36 månader?

Det vet jag inte om jag skall vara ärlig men det står att övermil debiteras per km som tex då man hyr en bil och det brukar ju kunna dra iväg rejält , ingen risk för mig dock men det är klart att det är ju långt från alla som kan hålla körsträckan under 1500 mil per år , vet inte ännu hur det kommer att kännas när man leasar en bil men det blir väl inte sån stor skillnad mot att ha bilar på avbetalning år efter år som jag haft tidigare...jag äger ju inte bilen i nåt av fallen hur som helst men däremot så tar ju jag hela värdeminskningssmällen som börjar så fort man kör ut ur bilhallen och inte upphör ens om man skulle ha bilen stående hemma i garaget hela tiden.
Nä ska bli kul att prova denna form av bilägande ett par år och se ifall det ger mersmak...var ju kul att man kan bygga ihop precis den Golf man vill och sedan konsumentleasa. Very Happy
Family_man
Mån 11 mar 2013 21:45 Svara med citat
Guza skrev:
Ungefär så funderar jag också. Visst man slänger ut ca 100k på tre år utan att äga den så det blir väl inte ekonomiskt att köpa loss den sen utan det blir väl att man plockar ut en ny. Med tanke på vad räntan och värdeminskingen kostar så är det klart ett alternativ. Det jobbiga är att de inte kanske tar emot en inbytesbil vid leasing. Kunde du byta in skodan?

Vad får du för utrustning för 2970? Jag har sett handlare som har bilar för 2200-2500kr för 1.2 tsi med masterspaket?

var inga problem att byta in min Skoda faktiskt...beror kanske på att Motorcentralen här i Umeå har Audi,Vw och Skoda under samma tak och inom samma företag egentligen...kanske spelar in att min bil har gått så ruskigt lite och är i ett sånt otroligt nyskick men det blev inga bekymmer alls.
Får 130000:- och jag är just nu skyldig 122000 och om jag får vänta en månad till på Golfen kommer skulden att ha minskat till 120000:- så då får jag lös 10000:- då skulden blir löst. Very Happy
Family_man
Mån 11 mar 2013 21:53 Svara med citat
Jag har beställt en Golf Tsi 1,2 med masterspaketet , tog en Pure White så där sparade jag ju sköna tusenlappar , sedan valde jag till pluspaketet för 14900 så jag får ju Xenonljus med Led , park sensorer bak och fram m,m .
Förutom detta valde jag till klimatanläggningen för 5000:- samt dubbade vinterdäck på Alufälgar och motorvärmare med kupeuttag.
Totalpriset blir 222800 :- och för detta kommer jag betala 2970 per månad.
jag fick även körsträckan nedskriven till max 1000 mil per år vilket inte innebär några problem alls i mitt fall(kör max 600-700 mil per år i snitt)...kan ju gjort att kostnaden blir lite lägre också.
Dessutom tog jag extra nybilsgaranti för 2100:- så bilen har garanti i alla tre åren vilket känns jättebra. Very Happy
Cribbe515
Kör: Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga Medlem: 15 augusti 2013
Ons 21 aug 2013 11:25 Svara med citat
Lyfter tråden lite.

Jag tycker leasing i någon form är ett bra alternativ att finansiera sin bil på, om man inte avser att behålla den efter leasingtidens slut. Man kan säkert räkna hit och dit och för och emot men den största fördelen är att slippa binda eget kapital i bilen. Dels slipper man kontantinsatsen men man slipper även ta ett lån på hundratusentals kronor för att investera i något som sjunker 15-20% i värde varje år (lånet består men bilen förgår). Tillhör man de som har råd att betala bilen kontant kan man använda sina pengar till annat.

Min nya SportCombi TDI 150 GT 4Motion kommer jag att finansiera som personalbil, dvs jag leasar bilen i 3 år av min arbetsgivare mot ett bruttolöneavdrag. Om det är en bättre deal än konsumentleasing vet jag inte. I bruttolöneavdraget ingår allt utom drivmedel. Dessutom baseras det på ett fast restvärde (48%) så det inte behöver bli någon diskussion om bilens värde vid leasingtidens slut. Jag kör ca 2000 mil per år.

Senast ändrad Ons 21 aug 2013 15:50, ändrad totalt 2 gånger
amullo
Kör: Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm Medlem: 21 augusti 2013
Ons 21 aug 2013 12:41 Svara med citat
Personalbil kan vara en bra idé, tittade själv på det, men det osäkra utköpspriset blev spiken i kistan. Man är ju rädd om grejerna och vill kunna köpa ut bilen efter tre år, men audi/VW ville inte prata om ett fast utköpspris.
Varje bil bedömms individuellt! Så är jag försiktig med min bil får jag ett högre utköpsvärde än en som skiter i vilket.

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s