Forum - Golf 7 (13-19) - Dynaudio högtalare?

X2000
Kör: Golf 7 GT TSI 140 DSG Ort: Stockholm Medlem: 06 maj 2013
Mån 06 maj 2013 17:46 Svara med citat
Hej

Är det någon här som vet om det är någon vits att lägga till Dynaudio paketet för 6100.

/Thomas
Hookan
Kör: Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad Medlem: 02 januari 2008
Tis 07 maj 2013 18:56 Svara med citat
Hej!
Jag provkörde en Golf 6 GTD med Volkswagen Sound och de var mycke bättre ljud med bra bas. Har inte lyssnat på Dynaudio men de är säker bättre ljud än original stereo.
Håkan.

Bluemotion
Family_man
Kör: Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå Medlem: 09 februari 2013
Ons 08 maj 2013 22:00 Svara med citat
Har hittat fler uppgifter om det nya Dynaudio Excite systemet till Golfen på Dynaudios hemsida:

9 högtalare(8 element i dörrar samt separat subwoofer) , 10 kanalers slutsteg med DSP och totalt 400 W.

Låter väldigt bra i mina öron då man får genomgående enbart Dynaudios högklassiga högtalarelement samt separat slutsteg till alla högtalarna.

Tur man bara kör Golfen i 3 år framöver så man kan välja till Dynaudio till nästa Golf. Very Happy
X2000
Kör: Golf 7 GT TSI 140 DSG Ort: Stockholm Medlem: 06 maj 2013
Ons 08 maj 2013 22:13 Svara med citat
Tack "Family-man" för informationen.
Då får det bli Dynaudio Excite till bilen som beställs på måndag. Sedan återstår en lång väntan...
malte
Kör: Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa Medlem: 26 mars 2009
Fre 17 maj 2013 14:54 Svara med citat
Verkar som att dynaudio inte går att tillsammans med 4-motion, Undra om Plug/Play-kittet passar?
muhaa
Kör: Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm Medlem: 16 april 2013
Tis 21 maj 2013 16:17 Svara med citat
Jag beställde min golf i mitten av april då Dynaudio inte fanns men förra veckan ringde jag för att kolla produktionsdatum på bilen och då var den försenad med 9 veckor...helt sjuk men men.

Men jag pratade iaf med min säljare och jag kunde lägga till Dynaudio paketet. Hade en Golf R med Dynaudio som jag var nöjd med - hoppas det här paketet är minst lika bra!
jdaniels
Kör: Golf 7 GT Ort: Motala Medlem: 04 oktober 2015
Tis 17 nov 2015 19:43 Svara med citat
Tycker inte ljudet i min original-stereo är speciellt bra.
VW har alltid haft bra ljud men nu är jag lite besviken.
Nån som uppgraderat högtalarna till typ: http://www.bilstereohornan.se/eton-upgrade-vw-golf-7:1814 eller http://www.pm-shopen.se/gladen-one-165-golf-7-m/1339-0
Duratec
Kör: Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång Medlem: 20 december 2012
Ons 18 nov 2015 7:48 Svara med citat
jdaniels skrev:
Tycker inte ljudet i min original-stereo är speciellt bra.
VW har alltid haft bra ljud men nu är jag lite besviken.
Nån som uppgraderat högtalarna till typ: http://www.bilstereohornan.se/eton-upgrade-vw-golf-7:1814 eller http://www.pm-shopen.se/gladen-one-165-golf-7-m/1339-0

Det är inte så att det är förstärkaren I originalstereon som är "klen"?
Har varit med om förut (iofs andra bilar) att ljudet original varit lite sådär, men efter byte av stereo till en eftermarknadsvariant så blev det en markant förbättring av ljudet? (nu är det ju dock omöjligt med en eftermarknadsstereo när allt är så integrerat I stereo/displaymodulen).

Iofs så lär ju alltid ett par bättre högtalare bidra till ett bättre ljud! Angel
Marwin88
Kör: Golf 7 R SC Ort: Hallstahammar Medlem: 14 januari 2015
Tor 26 nov 2015 16:43 Svara med citat
Dynaudio alla dar i veckan!
Krille84
Kör: Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm Medlem: 12 februari 2016
Fre 12 feb 2016 23:20 Svara med citat
Jag har Dynaudio i min Alltrack kombinerat med Discover PRO och måste säga att jag tycker det låter som en påse skit. Hade aldrig betalat dom pengarna för att få det idag. I min föregående Passat lät det hästlängder bättre.
Burp
Kör: Golf 7 1.4 GT TSI Kombi Ort: Örebro Medlem: 20 januari 2015
Lör 13 feb 2016 9:47 Svara med citat
Jag har Dynaudio och Discover pro. Originalstero och högtalare låter skit det jag lyssnat på, Dynaudio låter tusen gånger bättre, klart du ska ha Dynaudio, du kommer ångra dig annars. Värt varenda krona!
mikecab
Kör: Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås Medlem: 10 januari 2016
Lör 13 feb 2016 9:57 Svara med citat
Jag är nöjd med min dynaudio i alltracken hade även skodas version i en 2014 oktavia rs men tycker golfen spelar bättre. Men man måste bläddra igenom alla inställningsr för att bli riktigt nöjd. Men att det är bättre än original är det inget snack om går att spela så inredningen lossnar vissa som haft problem med detta har jag läst.
Mike
mikecab
Kör: Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås Medlem: 10 januari 2016
Lör 13 feb 2016 9:58 Svara med citat
Jag är nöjd med min dynaudio i alltracken hade även skodas version i en 2014 oktavia rs men tycker golfen spelar bättre. Men man måste bläddra igenom alla inställningsr för att bli riktigt nöjd. Men att det är bättre än original är det inget snack om går att spela så inredningen lossnar vissa som haft problem med detta har jag läst.
Mike
Krille84
Kör: Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm Medlem: 12 februari 2016
Lör 13 feb 2016 11:05 Svara med citat
Jag kanske ska vara lite mer specifik i varför jag tycker det spelar dåligt. Möjligtvis att det låter något bättre i stort, med mer bas Tycker baslådan låter väldigt burkig i Dynaudiosystemet. Diskanten är alldeles för klen, ingen fart i den som Dynaudio annars är kända för. Ett rent ljud. Tycker det här låter mer dovt och instängt. Dessutom så tycker jag att det finns alldeles för lite inställningar kring ljudet. 3-bandsEQ är i minsta lager om man vill finjustera ljudet.

Jag står fast vid att jag inte tycker det är värt några 6400kr.
Pops
Kör: Golf 7 SC GT TSI Rline DSG Ort: Malmö Medlem: 25 oktober 2014
Lör 13 feb 2016 18:03 Svara med citat
Har tidigare kört ett par hundra mil med originalstereo och tyckte att den lät okej och hade gått att leva med men beställde ändå dynaudio vid egen bilbeställning. Tycker det är kul med bra bild och ljud och har man en hemmabioanläggning bestående av Harman Kardon, Kef, Opus Chaconne mm så vill man ju ha gott ljud i bilen också.
Problemet med bra ljudanläggningar är ju överlag att dessa ofta ger ett ganska "ofärgat" ljud och obarmhärtigt avslöjar dåliga ljudproduktioner vilket det tyvärr finns gott om även med musiker som man för övrigt gillar.
Omvänt så låter ju bra produktioner fantastiskt bra, har t ex en cd i bilen med en basist som heter Brian Bromberg och denna kan man spela så skjortan står rätt ut utan att få ont i öronen.

Kolla länken nedan!

http://www.whathifi.com/news/dynaudio-excite-sound-system-review-vw-go lf-mk-7

Senast ändrad Lör 13 feb 2016 20:27, ändrad totalt 1 gång
Pops
Kör: Golf 7 SC GT TSI Rline DSG Ort: Malmö Medlem: 25 oktober 2014
Lör 13 feb 2016 18:12 Svara med citat
Sammanfattning för den som inte orkar hela testet.

Verdict
As with most car configurations, there are a lot of options for the Golf GTI – many of which you can probably live without – but £525 for Dynaudio’s Excite system is money well spent.

If you find yourself regularly at the mercy of congested motorways and city centres, it’s great to know the fantastic sound from this system will be there to keep you company.

Read more at http://www.whathifi.com/news/dynaudio-excite-sound-system-review-vw-go lf-mk-7#D5fh6IuQ1O3rpQYl.99
Stefano
Kör: Golf 7 Alltrack1.8 TSI -16 Ort: Partille Medlem: 26 oktober 2016
Ons 26 okt 2016 16:08 Svara med citat
Jag hämta ut min Alltrack igår med det här ljudpaketet. Och jag måste säga att jag är oerhört missnöjd. Det är nästa så jag undrar om de glömt installera ljudsystemet. Det jag jämför med är ljudsystemet i min Saab 9-5 där det enda tillägget är en 12" bas + slutsteg. Inget fancypancy alls men oerhört mycket bättre tryck, Basen i det här paketet är helt obefintlig. Läste testet ovan innan jag läste den här tråden och om inte bilens storlek modell är helt avgörande för kvallitén så är testet helt galet eller så är det något allvarligt fel på det jag fått.
Blåbäret
Kör: Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping Medlem: 11 maj 2014
Ons 26 okt 2016 17:03 Svara med citat
Jag har ett svagt minne av att baslådan bara spelar i ljudprofilen "dynamiskt". Om man bara kör med standardinställningarna så används inte baslådan.

Lite svamligt, med något sådant var det.
Stefano
Kör: Golf 7 Alltrack1.8 TSI -16 Ort: Partille Medlem: 26 oktober 2016
Ons 26 okt 2016 19:44 Svara med citat
Blåbäret skrev:
Jag har ett svagt minne av att baslådan bara spelar i ljudprofilen "dynamiskt". Om man bara kör med standardinställningarna så används inte baslådan.

Lite svamligt, med något sådant var det.

Har svårt att tro det skulle stämma men har primärt kört den "dynamiska" ljudprofilen (bytte precis till "authentic" eftersom recension säger att denna skulle vara bäst). Känns som det bara är en klassisk "loundness" funktion. Men jag kanske inte ska racka ner på den för mycket innan jag vet om det faktiskt skall vara så här eller om nått är fel.
Unique87
Kör: Golf 7 1,2 TSI DSG7 -16 Ort: Halmstad Medlem: 09 januari 2016
Tor 27 okt 2016 18:54 Svara med citat
Jag tyckte att mitt Dynaudio-system behövde många timmar innan det blev inspelat (minst 50h). Authentic låter bäst i mina öron också och efter att ha haft en Golf med standard ljudsystem som lånebil några dagar så är jag otroligt nöjd med Dynaudio-systemet!
lerling
Kör: Tiguan 2,0 -17 Ort: Kiruna Medlem: 22 oktober 2016
Tor 27 okt 2016 21:26 Svara med citat
Har beställt en Tiguan. har en skoda scout -15 och tog större stereon. kan säga att jag tyckte det lät okej men min bror beställde en likadan scout och den blev årsmod -16 och han har helt andra inställningar och sjukt mycket bättre ljud än mig. känns som att min bas inte ens finns när man testar ljudet i båda bilarna. känns som att det är samma med VW
jdaniels
Kör: Golf 7 GT Ort: Motala Medlem: 04 oktober 2015
Sön 26 jul 2020 16:19 Svara med citat
Nån som bytt ut högtalarna fram till 6,5 tum ?
Räcker det med en ring?
eddiw
Kör: Golf 7 Alltrack TDI Ort: Jönköping Medlem: 20 augusti 2020
Tor 20 aug 2020 12:02 Svara med citat
Jag har dynaudio-paket i min Golf 7 -2017. Sjukt bra ljud måste jag säga. Nu vet jag inte vad det kostart original, men det satt i min begagnade golf jag köpte. Klart trevlig upplevelse iallafall! Skulle inte vilja vara utan det nu Regular Smiley
Klubban 2019
Kör: Golf 7 TSI 115 DSG7 Ort: Stockholm Medlem: 06 juli 2020
Tor 20 aug 2020 16:38 Svara med citat
"bra ljud" är extremt individuellt. Jag har stått vid rödljus med bilar spelande musik med så mycket bas att det blir distortion och i mina öron låter riktigt illa. Trots det så anser vissa att det låter bra.
Jag använder begreppet "behagligt ljud" vilket självklart är individuellt men om du har ett ljud i din bil, båt eller hemmastereo som du tycker är behagligt för dig så har du bra ljud.
eddiw
Kör: Golf 7 Alltrack TDI Ort: Jönköping Medlem: 20 augusti 2020
Tor 20 aug 2020 18:49 Svara med citat
Klubban 2019 skrev:
"bra ljud" är extremt individuellt. Jag har stått vid rödljus med bilar spelande musik med så mycket bas att det blir distortion och i mina öron låter riktigt illa. Trots det så anser vissa att det låter bra.
Jag använder begreppet "behagligt ljud" vilket självklart är individuellt men om du har ett ljud i din bil, båt eller hemmastereo som du tycker är behagligt för dig så har du bra ljud.

Givetvis är det individuellt. Den här bilen har väldigt behagligt och väl balanserat ljud både på hög och låg volym. Basen tar inte över fullständigt, men finns där med rejält tryck utan att låta illa eller distat. Detta även på högre volymer, den kroknar inte i första taget vill jag påstå.