Forum - Din Volkswagen - Pervokris's's Golf MK1 GTI Special - 84

gonzo74
Donator 100 Golf 1 gti special -84 Ort: Katrineholm
Mån 28 okt 2013 1:33 Svara med citat
Blir ju guld det där, att göra det ordentligt är det ända rätta !!
pstrand
Donator 100 Corrado G60 -91 Ort: Västerås
Mån 28 okt 2013 9:08 Svara med citat
Blir ju kalas bra, bra jobbat!
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Mån 28 okt 2013 10:01 Svara med citat
Bra jobbat:) kul när de händer lite nytt:)

Mk2 16v real power
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Mån 11 nov 2013 18:07 Svara med citat
Ja det känns riktigt gött när man kommer någon vart. I helgen har jag svetsat in det vänstra hjulhuset och fixat och donat.

Bild

Passade även på att städa lite samt sortera verktyg och lite annat pyssel. Det har blivit en hel hög med plåtskrot under bilen Smile

Bild

Plockade loss bogseröglan, avgasupphängningskrok mm från de gamla chassibenen. Passade på att rengöra och snygga till dem och förbereda dem för färg.

Bild

Började även med att ta bort underedsmassa med ett multiverktyg. Gick rätt smidigt måste jag säga.
Blir por-15 samt por-15 chassicoat följt av stenskottskydd undertill där bak.

Bild

Men det bästa av allt måste vara dagens beställning. Har letat efter ett alternativ till min nibblingssax som jag nibblar plåt med så idag så jslog jag till och köpte mig en plasmaskärare från benroyal.se(stahlwerk). Ska bli en fröjd tror jag.

Bild
Lukin
Golf 2 GTI 8v -85 Ort: Hörby
Fre 06 dec 2013 14:47 Svara med citat
Den där har jag ägt en gång i tiden. Dock bara ett kort tag.

Loosin´ is'nt an option!
Heimer
Golf 1 1.5D Ort: Huddinge
Fre 06 dec 2013 18:39 Svara med citat
Måste säga att ja beundrar folk som har ork och tålamod till sånt här . Själv hatar ja rost Smile men den lär ju bli en föjd för ögat när den e klar Smile
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Fre 06 dec 2013 21:21 Svara med citat
Lukin skrev:
Den där har jag ägt en gång i tiden. Dock bara ett kort tag.


Kul att höra. Jag tror den tidiagare ägaren Tobbe nämnde att han köpte den i dina trakter. Du har inga bilder på den. Hade varit kul att se hur den sett ut tidigare.

Jag tänkte först bara byta trösklarna men ju mer rost man finner desto mer vill man byta. Känns bra att göra det ordentligt.

Har lekt en del med plasmaskäraren och har börjat laga det vänstra fästet för baksidan. Den gamla svetsfogen har rostat sönder helt och det är lite knepigt att få den nya kanten fin.

Har fått lappa ihop följande:

Bild

Bild

till denna del.
Bild
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Lör 04 jan 2014 21:19 Svara med citat
Långsamt frammåt. Ny yttre skärmkant kapad
Bild

punktad
Bild

Svetsad och snabbt slipat ner fogar. Återstår lite slipning samt spackel slip mm.
Bild

Bild
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Sön 05 jan 2014 0:21 Svara med citat
Fint de blir:)
Länge sen man såg något här inne;)

Mk2 16v real power
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Sön 05 jan 2014 12:53 Svara med citat
Tack Lunna!
Ja man jobbar med det i perioder. Trodde jag skulle få hur mycket som helst gjort nu under julen men tider flyger iväg på en massa annat Sad
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Sön 05 jan 2014 13:02 Svara med citat
Jag vet hur det ärSmile
Men nu desse dagar har jag skitit i allt annat. Och lag tall tid på min bil så den blir färdig:)
De känns skönt för karossen är färdig målad nu:)
Och börjar monterat ihop allt:)

Mk2 16v real power
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Sön 05 jan 2014 13:14 Svara med citat
Gött. Hoppas att man får se din bil i sommar. Själv hoppas jag få bytt den andra skärmkanten bak så att jag kan hänga på bakdelen igen. Väntar på nya bussningar och annat smått till bakaxeln så att man kan sänka ner bilen på marken igen. Garaget är ju rätt litet så det hade varit praktiskt att kunna vända på bilen Smile

Vart köpte du färg till bilen? Lutar ju mot lite lackjobb till sommaren med en polare.
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Sön 05 jan 2014 16:34 Svara med citat
Ja köpte det på färgprodukter i malmöSmile

Mk2 16v real power
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Sön 02 feb 2014 21:55 Svara med citat
Har hänt lite i helgen. Golf IV:an gick igenom besiktningen med beröm. Orkade inte montera bort etanolkitet och det var inget besiktningsmannen märkte Rolling Eyes

Har sletet i garaget hela lördagen och halva dan idag:

Bild


Bild

Bild

Väntar på paket med följande grejjer:

Nya bromsrör
Nya axelfästen till bakvagnen
Nya black diamond skivor fram + belägg.
Nya stolomspunna bromsslangar fram + bak goodridge
Nya stålband till tanken
Bromsköldar bak + fram
Renoveringskit till bromsoken fram
Nya axeltappar bak
Ny huvudbromscylinder+packning mellan cylinder och servo
Ny lastavkännande ventil
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Mån 03 feb 2014 11:56 Svara med citat
Ser bra ut:) skoj o göra de ordentligt:)
Får väl ta tag i min mk1 med sen. Just nu får den bara lite små trim:) sen får karossen ha lite kärlek med.
Men får ta den tid de tar:)

Mk2 16v real power
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Tis 04 feb 2014 21:59 Svara med citat
lunna skrev:
Ser bra ut:) skoj o göra de ordentligt:)
Får väl ta tag i min mk1 med sen. Just nu får den bara lite små trim:) sen får karossen ha lite kärlek med.
Men får ta den tid de tar:)


Fan lunna din mk1a kommer att gå som ett skott Smile
Vad kommer du att köra på för trim på ettan ? Är det ny kam, portat och planat och större audi gasspjäll som gäller?
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Tis 04 feb 2014 22:17 Svara med citat
Ja ettan får enem g6 kam 288 graders.
Extraktor grenrör. Allt är matchportat och lite smått extra filat. Så allt gjuttskägg är borta
Sen blir de audi spjäll. Men måste ha tag i annan gasvajer först:)
Osså lite uppställt soppa tryck:)
Så hoppas den sla flytta sig lite bättre Razz

Mk2 16v real power
JohanMk3
Golf 1 1.6 -83 Ort: Uddevalla
Mån 17 feb 2014 22:16 Svara med citat
Imponerande! Man blir ju sjukt sugen på att skaffa något att svetsa i igen Very Happy

Volkswagen Bora 1,6 -00
Volkswagen Golf 1,6 Mk1 -83
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Sön 09 mar 2014 20:54 Svara med citat
Dags för en uppdatering. Har fått lite fler delar och väntar på ännu ett paket med delar till framvagnen såsom bussningar samt lampor bak och annat smått.

Har även fått bytt båda förstärkningarna i bakvagnen samt monterat bort den gamla reservhjulsbaljan.

Bild

Bild

Bild

Bild

Till helgen skall tank och bakvagn målas med POR-15 är planen. Känner att våren har tagit med sig energi så nu får jag lägga på ett kol.
G60_Stenlund
Golf 2 G60 Ort: Stockholm
Tor 01 maj 2014 23:57 Svara med citat
Hur går det? Mycket jobb du lagt ner
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Fre 02 maj 2014 8:50 Svara med citat
Ja undrar osse hur det går härSmile länge sen man såg update:)

Mk2 16v real power
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Fre 02 maj 2014 11:32 Svara med citat
Det har gått lite långsamt på sistone då jag inte haft så mycket tid över. Har dessutom lagt en hel del tid på att fixa brorsans 944 som som behövde få bytt kamhuspackning (Tidigare ägare hade satt dit packningen bak och fram Smile så det slutade med en ordentlig läcka tillslut.)

Har dock renoverat och lackat bakaxeln med POR -15. Fick även monterat på bakbromsarna med nya axeltappar/bromsköldar/trummor/hjulcylindrar... nästan allt nytt.
Fastnade dock när jag såg att den bakre krängningshämmaren hade förlorat 2.5 mm gods där de yttre bussningarna normalt sitter. Kan man köra ändå eller kommer spelet att bli för stort ?
Funderar på om jag kan slå till på ett helt nytt kit med förstärkta krängningshämmare eller vad jag ska göra.

Har även beställt ny reservhjulsbalja samt komplett golv på båda sidor.

Funderar på hur jag ska göra med bränslesystemet: Om jag ska köra nya stolomspunna slangar istället för bränsleledningarna som sitter på? Vad tror ni? Vad säger besiktningen?

Bjuder på en liten bild:

Bild
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Fre 02 maj 2014 11:42 Svara med citat
Förresten vad tror ni om biltemas 2k epoxy primer att köra under bilen? Billig kostnad per liter Smile

Först 2k båtprimer epoxy -> 2k baslack -> sen stenskottskydd.
Winner
Donator 25 Golf 1 2.0 16V -82 Ort: Stenungsund
Fre 02 maj 2014 16:47 Svara med citat
Fasen va bra de blir! Har själv en GTI Special som står hemma och väntar! Tänkte göra en helrenovering i vinter Smile
Byta all plåt som behövs och sen börja där ifrån Smile

Utan abstinens så finns de ingen drivkraft! Wink
http://www.garaget.org/Winner
www.GrenhageFoto.se
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Sön 04 maj 2014 21:36 Svara med citat
Winner skrev:
Fasen va bra de blir! Har själv en GTI Special som står hemma och väntar! Tänkte göra en helrenovering i vinter Smile
Byta all plåt som behövs och sen börja där ifrån Smile


Låter som ett bra vinterprojekt Smile
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Mån 05 maj 2014 22:05 Svara med citat
Yes. Äntligen börjar här komma uppdateringar igen:)

Mk2 16v real power
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Mån 15 sep 2014 23:28 Svara med citat
Länge sen sist.

Har börjat riva i golvet. Asfaltsmatta bort för att se vad som döljer sig undertill.
Förargolvet behöver bytas men passagerarsidan är fin. Båda sidor behöver lappas lite i baksida.
Bild

Kapat i förargolvet för att kolla skicket på den skadade innertröskeln. Golvförstärkningen är slut och måste bytas.
Bild

Främre delen till förarsätet var helslut i botten och fick lagas.
Bild

Blandade bilder:
Bild

Skärmar av.Högersidans skärm är en ny orginalskärm bytt någon gång under bilens livslängd. Den vänstra sidans skärm är totalslut och det blir en ny orginalskärm i framtiden. I övrigt bra skick på plåten bakom skärmarna.
Bild

Bild

Rost:
Bild

Knepigt att laga:
Bild

Bild

Detta var tidigare en innertröskel.
Bild

Längst in till höger om kopplingspedalen:
Bild

Kapa och svetsa in nytt
Bild

Testpassning av tröskel:
Bild

Bild

Ska försöka hålla uppe tempot nu men jag har precis bytt jobb så det kan bli svårt.
Vr6_mannen
Golf 2 1.8 Turbo Ort: Kristianstad
Tis 16 sep 2014 14:30 Svara med citat
Vilket jobb du lägger ner Smile ska på mitt bygg o göra typ samma rost lagning Sad lite fråga var har du köpt allt i plåt väg ? sitter o kollar lite ..

heej
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Lör 07 feb 2015 23:19 Svara med citat
Längesen! Har utökat med en bil till.
Bild

En Scirocco gt med 211 hk som står på 19x9 savannah fälgar. Ren körglädje måste jag säga.
Bild

Har kommit igång med golfen igen. Har ett nytt rostfritt avgas med extraktor och 2.5 tum, nya krängningshämmare och ny tank som väntar på att monteras.
Har svetsat in nytt golf idag. Nästa steg är inner och yttertröskel.

Bild
Johan900
Golf 1 Gti Mk1 Ort: Lomma
Fre 04 dec 2015 19:07 Svara med citat
Hittade precis den här tråden. Alltid imponerande att se när någon tar tag i så mycket plåtjobb. Hör av dig om du behöver några delar. Har lite liggandes efter min renovering.
Sida <  1, 2, 3  >