Forum - Golf 2 (83-91) - Var köpa lufttempgivare monojetronic (RP)

dturpin
VW Typ 1 1956 Ort: Linköping
Mån 08 jul 2013 22:36 Svara med citat
Min tomgång är lite orolig när bilen är kall och det verkar inte bättre än att temperatursensorn för luften har gett sig. Verkar lite sprucken och mäter alldeles för hög resistans. Vill inte bli tvingad att köpa hela huset på skroten för en liten givare, så var får jag tag på en ny?

Bild
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 08 jul 2013 23:18 Svara med citat
Ett tips är att du använder dig utav artikelnumret som står på givaren och söker efter delen på Ebay.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Mån 08 jul 2013 23:21 Svara med citat
Denna tempsenor kan rent elektriskt ersättas av ett NTC-motstånd på 2,2 kohm,

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
dturpin
Tis 09 jul 2013 7:24 Svara med citat
MiWi skrev:
Ett tips är att du använder dig utav artikelnumret som står på givaren och söker efter delen på Ebay.

Står tyvärr ingenting på den Confused kanske redan är en piratdel. Har sökt på ebay men inte hittat något, men har kanske saknat rätt sökord och ebay-karma Very Happy
a128 skrev:
Denna tempsenor kan rent elektriskt ersättas av ett NTC-motstånd på 2,2 kohm,

Ja de allra flesta temgivare är väl i grund och botten NTC-motstånd. Backup-planen är att försökta fästa en termistor utanpå på något sätt. Kanske går det tom att dela plastbiten och byta, men det ser svårt ut

Edit: Någon som har artikelnumret? Skulle vara värdefullt så jag kan söka och rent utav fråga vw om dom har kvar i lager.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 09 jul 2013 8:10 Svara med citat
Jag ska försöka se om jag har ett artikelnummer på min givare. Återkommer! Smile
dturpin
Tis 09 jul 2013 10:26 Svara med citat
Det skulle vara kanon Regular Smiley
dturpin
Tor 18 jul 2013 10:09 Svara med citat
Slutade med att jag slipade ner plasten där själva sensorn satt, köpte en ny på elfa för några kronor, och sen på med epoxy och lite krympslang. Både epoxin och krympslangen ska tåla bensin men vi får väl se hur det håller Very Happy

Bild
Bild

Resultatet blev mycket bättre Thumbs up, förut så kunde bilen bete sig hur som helst när den var kall. Tomgång kunde vara allt mellan 0-3000 och bilen skuttade fram. Man kunde inte heller segdra speciellt mycket när den var varm utan att bilen började hoppa. Tomgången är dock lite orolig fortfarande med +-25rpm kanske (oavsett varm/kall), så antagligen ytterligare nåt mindre fel.