Forum - Golf 7 (13-19) - Hur fel visar era färddatorer?

wide
Kör: Golf 7 GTI - 17 Ort: Uppsala Medlem: 18 november 2012
Tis 09 jul 2013 21:28 Svara med citat
Min verkar nästan visa 1dl fel i snittförbrukn, när man kollar på efter "efter tank data"
Laughing
Är ju galet mkt fel. Hade en Kia innan den visade runt 0,03dl fel.

Har ni lika illa??

Youtube Channel*GTI MK7.5 Facelift PP*
https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Tis 09 jul 2013 21:51 Svara med citat
wide skrev:
Min verkar nästan visa 1dl fel i snittförbrukn, när man kollar på efter "efter tank data"
Laughing
Är ju galet mkt fel. Hade en Kia innan den visade runt 0,03dl fel.

Har ni lika illa??


Min mk6 visar ca 2 - 4 cl för mycket.
Har du bytt hjul så har du kanske fel rullomkrets. Iof så är ju 1 dl milen åt helsike och kan inte bero på hjulen.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Hookan
Kör: Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad Medlem: 02 januari 2008
Ons 10 jul 2013 19:44 Svara med citat
Jag testa min bil, en Golf 5 -08 Bluemotion. Var hos en kompis några mil norr om Göteborg, tankade och körde hem. Färddatorn visade 0,42 efter 13 mil, tankade igen och fick fram att bilen dragit 0,53. De är en skillnad på 21 procent mer förbrukning.
De är tydligen så att Vw färdatorer inte är så bra på att beräkna förbrukning och även att bilens förbrukning är vad Vw lovar.
Detta är då den första och sista Vw för min del.
Håakn.

Bluemotion
Aktsu
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 16 maj 2013
Tor 11 jul 2013 7:32 Svara med citat
Hookan skrev:
Jag testa min bil, en Golf 5 -08 Bluemotion. Var hos en kompis några mil norr om Göteborg, tankade och körde hem. Färddatorn visade 0,42 efter 13 mil, tankade igen och fick fram att bilen dragit 0,53. De är en skillnad på 21 procent mer förbrukning.
De är tydligen så att Vw färdatorer inte är så bra på att beräkna förbrukning och även att bilens förbrukning är vad Vw lovar.
Detta är då den första och sista Vw för min del.
Håakn.


Fast kör du bara 13 mil påverkar det väldigt mycket om du kanske inte fått den helt full vid första tankningen osv. Bättre att testa en full tank då dessa problem får låg påverkan.
Hookan
Kör: Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad Medlem: 02 januari 2008
Tor 11 jul 2013 7:54 Svara med citat
De var de jag hade gjort, jag tankade fullt när jag började köra. Nollade färddatorn, körde hem, tankade fullt igen och fick detta resultat.
Läste ett test i Vi Bilägare mellan Golf Bluemotion -13 mot Volvo V40 D2, körde 100 mil och båda bilarna hade 0,38 i förbrukning enligt tillverkarna. De stämmer inte alls men den s kom närmast var V40, Golfen hade nästan 30 % mer förbrukning.

Bluemotion
Aktsu
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 16 maj 2013
Tor 11 jul 2013 8:42 Svara med citat
Hookan skrev:
De var de jag hade gjort, jag tankade fullt när jag började köra. Nollade färddatorn, körde hem, tankade fullt igen och fick detta resultat.
Läste ett test i Vi Bilägare mellan Golf Bluemotion -13 mot Volvo V40 D2, körde 100 mil och båda bilarna hade 0,38 i förbrukning enligt tillverkarna. De stämmer inte alls men den s kom närmast var V40, Golfen hade nästan 30 % mer förbrukning.


Läs om vad jag skrev, det var ju just det du gjorde som skapade en stor felkälla. Det du borde göra är att tanka fullt, nolla färddatorn, köra i princip tomt och då tanka fullt. Kommer ge dig ett säkrare resultat.
Hookan
Kör: Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad Medlem: 02 januari 2008
Tor 11 jul 2013 8:50 Svara med citat
Ok jag kör 15 mil eller 150 mil, de gör de samma men jag tycker att färddatorn borde kunna räkna bättre.

Jag kör inte ett test på över 100 mil bara för att se om de stämmer i förbrukning. De finns de andra som gör så bra.

Bluemotion
Aktsu
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 16 maj 2013
Tor 11 jul 2013 8:58 Svara med citat
Hookan skrev:
Ok jag kör 15 mil eller 150 mil, de gör de samma men jag tycker att färddatorn borde kunna räkna bättre.

Jag kör inte ett test på över 100 mil bara för att se om de stämmer i förbrukning. De finns de andra som gör så bra.


Det är just det som är problemet, säg att du inte lyckas fylla hela tanken vid första försöket, det går i 1 liter mindre än det skall (inget konstigt med det). Du kör nu 13 mil till en verklig förbrukning av 0.6 l / mil vilket ger en verklig förbrukning av 7.8 l. Du fyller nu tanken och den fylls helt, dvs du tankar 8.8 l och räknar ut förbrukningen, du får resultatet 8.8 / 13 ~ 0.68. Dvs mer än 10% avvikelse från den verkliga förbrukningen.

Skulle du kört säg 60 mil med samma förbrukning skulle du istället räknat fram (med samma fel) (60*0.6+1)/60 ~ 0.62.

Skulle säga att det inte är något konstigt med att man kan fylla olika fullt i olika stationer baserat på munstycken med mera. Därför bör man testa längre sträckor då det minskar påverkan från olika fel.
Lars158
Kör: Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå Medlem: 06 juli 2012
Fre 19 jul 2013 19:28 Svara med citat
Precis som Aktsu säger kan du få en extremt stor felkälla på den korta mätningen du gjorde Hookan.
Iallafall om du lät pumpen slå av automatiskt när du tanka. Kan lätt skilja en liter mellan hur fulla olika pumpar gör din tank innan den automatiskt slår från handtaget.

Ska du få ut ett så rättvisande resultat som möjligt så toppfyll hela röret ändå upp till tanklocket. Också nolla färddatorn kör, tanka med toppfylt rör igen och jämnför mot datorn. Ju längre körsträcka du använder ju exaktare blir jämnförelsen.
Hookan
Kör: Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad Medlem: 02 januari 2008
Fre 19 jul 2013 19:39 Svara med citat
Jag vet att man får bättre mätning när man körlängre.
Det är bara den lilla felmätningen jag var inne på.
Den största felmätningen är väl när det står att en bil ska kunna köra på landsväg ner till 0,38 i ca 100 mil.
sen när man får se tester där man provkört 100 mil och bilen drar ca 25% mer än vad tillverkaren säger.
Värst är nog Kia, dom har en riktigt hård dom mot sig i USA som kan bli en dyr historia för Kia.
Min kompis köpte en Kia Ceed kombi som skulle vara miljövänlig men istället för 0,45 så förbrukar deras Kia över 0,6 men deras färddator stämmer rätt bra med vad bilen förbrukar i alla fall.

Bluemotion
Lars158
Kör: Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå Medlem: 06 juli 2012
Fre 19 jul 2013 19:57 Svara med citat
Ja ok men det är en annan sak.
Jag tänkte på och skrev om din beräknade förbrukning jämnfört mot färddatorns uppgivna förbrukning.

Och om du använde automatiska avstängningen då du tanka så blir det/ kan bli extremt fel, i synnerhet på den väldigt korta sträckan. Kan skilja som sagt mer än en liter mellan där olika pumpar väljar att sprätta handtaget.

Sen håller jag med dig 100% om det att tillverkarens uppgifter om förbrukning sällan håller i verkligheten.
Har läst hur dom tejpar dörrar och kaross skarvar för att få ner luftmotstånd och fan allt dom hittar på.
pa99
Kör: Golf 7 1.6 TDI BlueM DSG Ort: Trosa Medlem: 05 oktober 2009
Tis 29 okt 2013 16:33 Svara med citat
Hej,

Färddatorn i min Golf 7 1,6 TDI BM med 7vx DSG -13 visar ganska bra värden. Den visar 0,48-0,51 och den drar i verkligheten 0,52-0,56.

Dessvärre är den inte på långa vägar så snål som de anger i sina förbrukningssiffror. Sad
amullo
Kör: Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm Medlem: 21 augusti 2013
Fre 01 nov 2013 9:20 Svara med citat
Jag har använt metoden att alltid toppfylla och räkna ut tankad mängd mot körda kilometer på trippen på min BMW 320d -09 och över tid så visar det sig att BMW slår 10% fel med sommardäck ochj 5% fel med vinterdäck.

Det som inverkar där är nog mindre skillnader i rulldiameter på däcken. Sommardäcken är 225/45-17 - 255/40-15 mot vinterdäckens 205/55-16.

Men VW har fått kraftig kritik i ViBilägare mot deras överdrivet optimistiska kördatorer.

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
canyon
Kör: Golf 7 SC 1.2 TSI Ort: Kungälv Medlem: 16 augusti 2013
Ons 06 nov 2013 13:24 Svara med citat
Golf sportscombi 1.2 tsi

Tankade idag 19.2 liter körde 34.4 mil 0,55
Färddatorn visade 0,55 stämmer bra överens.
Fyllde ända upp i röret båda gångerna.
iroc-z4ever
Kör: Golf 7 1,4 GT R-Line 2015 Ort: Hässleholm Medlem: 17 november 2013
Sön 17 nov 2013 17:40 Svara med citat
Ibland så skiljer det som mest 1 centiliter, men tycker överlag att färddatorn visar korrekt.
Sodan
Kör: Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm Medlem: 15 oktober 2013
Tis 17 dec 2013 7:36 Svara med citat
Kört 350 mil. 0,50l/mil enligt färddatorn. 0,5075l/mil enligt spritmonitor. Tycker det är bra. Inte skiljt över 0.02l/mil på nån tank. Det tycker jag är klockrent
lindahl
Kör: Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping Medlem: 08 juli 2006
Tis 17 dec 2013 21:58 Svara med citat
Körde en sträcka enligt färddatorn på 69.05 km kollade sedan via eniro, exakt samma sträcka var i verkligheten 63.6 km, fick det till att bilen visar 8.57% för mycket mot verkligheten.

Då visar den väl lika mycket fel på förbrukningen även om man kör en full tank via trippmätaren?

/håkan

1.2TSI
Sodan
Kör: Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm Medlem: 15 oktober 2013
Tis 17 dec 2013 22:22 Svara med citat
Jo det är förståss en rätt. Den avvikelsen har jag inte tagit i beaktning. Har du några speciella hjul? Säger googlemaps samma?
lindahl
Kör: Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping Medlem: 08 juli 2006
Tis 17 dec 2013 22:30 Svara med citat
[b]
Sodan skrev:
Jo det är förståss en rätt. Den avvikelsen har jag inte tagit i beaktning. Har du några speciella hjul? Säger googlemaps samma?


Jo jag vet att jag har lite fel hjul, 195, 60, 15 på vinterhjulen, ska vara 195 65 15, det spelar ju in föstås.
Sommarhjul är 17" singapore.
Google maps visar 63.8km


Senast ändrad Ons 18 dec 2013 9:30, ändrad totalt 1 gång
Sodan
Kör: Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm Medlem: 15 oktober 2013
Tis 17 dec 2013 22:47 Svara med citat
Ditt däck kommer ge dig ca 3% längre sträcka mot original. Sen kanske du kör lägre tryck o kanske slitet? Sitter det på fälg med korrekt bredd för däcket? 5% avvikelse kan nog vara rimligt också med tanke på säkerhetsmarginal i hastighetsmätarn
lindahl
Kör: Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping Medlem: 08 juli 2006
Tis 17 dec 2013 23:08 Svara med citat
Sodan skrev:
Ditt däck kommer ge dig ca 3% längre sträcka mot original. Sen kanske du kör lägre tryck o kanske slitet? Sitter det på fälg med korrekt bredd för däcket? 5% avvikelse kan nog vara rimligt också med tanke på säkerhetsmarginal i hastighetsmätarn


Har bara kört ca 100 mil med dom däcken sedan nya (var till min polo -13 som jag bytte in) har ca 2.5bar i däcken.
Troligtvis är ju min mätare kalibrerad till 17" hjulen för så mycket felvisning är nog inte normalt

Ville bara visa att trippmätare/bensinförbrukning oftast inte stämmer mot verkligheten då den visar fel mot verkligt avstånd man kört.

/håkan
Sodan
Kör: Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm Medlem: 15 oktober 2013
Ons 18 dec 2013 8:13 Svara med citat
Kollade nu på morgonen. 35km enligt Eniro och Google och bilen tyckte 36km. Slog över precis när jag svängde in på parkeringen. Så 3% fel.
Cribbe515
Kör: Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga Medlem: 15 augusti 2013
Mån 30 dec 2013 11:06 Svara med citat
Har kört ca 300 mil nu. Färddatorn visar ett snitt på 0,57 men faktisk förbrukning är ca 0,62 (+8%). När jag mätt vid de enskilda tankningarna så varierar skillnaden mellan beräknad och faktiskt förbrukning 5 till 17%. Störst skillnad verkar det bli om man kört mest stadskörning. Jag har inte kontrollerat att trippmätaren visar rätt sträcka.
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Mån 30 dec 2013 12:22 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
Har kört ca 300 mil nu. Färddatorn visar ett snitt på 0,57 men faktisk förbrukning är ca 0,62 (+8%). När jag mätt vid de enskilda tankningarna så varierar skillnaden mellan beräknad och faktiskt förbrukning 5 till 17%. Störst skillnad verkar det bli om man kört mest stadskörning. Jag har inte kontrollerat att trippmätaren visar rätt sträcka.


Dator info kontra verklig förbrukning.

Jag har inte gjort någon vetenskaplig utredning men som du skriver så tycker jag det verkar ok när man kör långkörning. Har inte försökt kolla i stadstrafik då jag får tvivelaktig statistik eftersom bilen står still en hel del. Har väldigt låg medehastighet , troligen helt riktigt….. Anxious

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
GodSpeed
Kör: Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås Medlem: 28 november 2013
Mån 30 dec 2013 16:30 Svara med citat
Man skulle också kunna vara lite konspiratorisk och fundera över ifall pumpen alltid visar rätt?

Dessutom skulle jag vilja kalla bedömningar av tripmätarens exakthet baserade på jämförelser mot Google och Eniro som väl magstarka. I det fallet är jag övertygad om att bilen mäter mer rätt.
lindahl
Kör: Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping Medlem: 08 juli 2006
Mån 30 dec 2013 17:14 Svara med citat
GodSpeed skrev:
Man skulle också kunna vara lite konspiratorisk och fundera över ifall pumpen alltid visar rätt?

Dessutom skulle jag vilja kalla bedömningar av tripmätarens exakthet baserade på jämförelser mot Google och Eniro som väl magstarka. I det fallet är jag övertygad om att bilen mäter mer rätt.



Även om bilen visar 90km/h när en lös gps visar 86km/h som på min?
Tror nog att Eniro och Google visar nästa exakt avstånd (varför skulle det vara fel?)

/håkan
GodSpeed
Kör: Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås Medlem: 28 november 2013
Mån 30 dec 2013 19:07 Svara med citat
Mycket enkelt eftersom Eniro och Google endast visar teoretisk körsträcka och inte verklig, den kan aldrig ta exakt samma spårval som du inte heller tar den hänsyn till höjdskillnader på samma sätt. Hastighetsmätaren visar alltid för mycket på alla bilar så inte heller detta är så märkligt eftersom de inte får visa för lite även om dina däck är slitna eller om du har däck som diffar inom de tillåtna plus minus 5% i rulldiameter.

Jag tycker det är lite märkligt att klaga på VW för att det diffar när det är lika på alla bilar och det dessutom inte får vara på annat sätt. Du ska inte heller vara säker på att bilen inte har bättre koll på hastigheten än vad hastighetsmätaren visar. På min Renault är tex 100km/h i verklig fart 104Km/h på farthållarens inställning och 108km/h i mätarfart. Vilken av dessa beräknar den då körsträckan på? Jag har inte en aning men jag menar att med så grova felkällor så är det lite av hårklyverier ni diskuterar.
lindahl
Kör: Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping Medlem: 08 juli 2006
Mån 30 dec 2013 19:35 Svara med citat
Citat:
Jag tycker det är lite märkligt att klaga på VW för att det diffar när det är lika på alla bilar och det dessutom inte får vara på annat sätt. Du ska inte heller vara säker på att bilen inte har bättre koll på hastigheten än vad hastighetsmätaren visar. På min Renault är tex 100km/h i verklig fart 104Km/h på farthållarens inställning och 108km/h i mätarfart. Vilken av dessa beräknar den då körsträckan på? Jag har inte en aning men jag menar att med så grova felkällor så är det lite av hårklyverier ni diskuterar.



Finns väl ingen på detta forumet som klagar på vw Smile

Exakt, visar hastighetsmätare fel visar trippmätare fel= uträknad bränsleförbrukning blir fel.
GodSpeed
Kör: Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås Medlem: 28 november 2013
Mån 30 dec 2013 19:52 Svara med citat
lindahl skrev:

Exakt, visar hastighetsmätare fel visar trippmätare fel= uträknad bränsleförbrukning blir fel.


Haha ibland undrar jag Wink

Nu var det ju inte det som var min poäng utan att mätaren kanske visar +moms fast trippmätaren visar utan just pga 5%-regeln. Skitlätt att ta reda på. åk ut på motorvägen ställ in farthållaren efter din GPS så att du färdas i 100 verkliga km/h nolla trippmätaren samtidigt som du startar en timer. Kör i exakt tio minuter, avläs hur långt du har kommit. Mätaren borde säga 16,67km om trippmätaren stämmer till 100%. Om tex 5km/h i felvisning skulle drabba även trippmätaren borde den visa 17,5km.

Jag kan sätta en tunna skit på att felvisningen på hastighetsmätaren är större än felvisningen på trippmätaren = förbrukningssiffrorna påverkas inte så mycket som man skulle kunna tro om man bara tittar på hastighetsmätaren.
Cribbe515
Kör: Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga Medlem: 15 augusti 2013
Mån 30 dec 2013 22:09 Svara med citat
Nej jag tror inte heller att ev differenser mellan beräknad och uppmätt sträcka spelar nån avgörande roll för beräknad förbrukning. Men jag tycker det är lite märkligt att felvisningen har så stor spridning. Borde inte avvikelsen vara ungefär lika stor vid varje beräkningstillfälle?
Mätning vid varje tankning kan förstås innehålla felkällor men så stor differens som 5 till 17 procent borde man väl inte få, eller...?
Sida 1, 2  >