Forum - Golf 7 (13-19) - Lackförsegling - nödvändigt?

Vwa
Kör: Golf 7 Ort: Göteborg Medlem: 03 augusti 2013
Ons 07 aug 2013 16:02 Svara med citat
Hej,

Jag undrar om det är nödvändigt att lämna in sin nya VW på lackförsegling?

Hur ser ni på saken?

Med vänlig hälsning
Vwa
Gustav_p
Kör: Golf 7 TSI 122 DGG7 Ort: Kristianstad Medlem: 04 augusti 2013
Tor 08 aug 2013 2:31 Svara med citat
Jag väljer det för att resultatet är att tvätt blir lättare. Smutsen fäster inte lika lätt.
Ser det hel enkelt som en fördel för mig själv och även sedan ett argument när bilen säljs. Inte för att det gör mycket skillnad för priset - men det avstyr viss diskussion.

Jag passar på att behandla framrutan så att regn bildar små vattendroppar som blåser bort vid 70-80+ och på så sätt så behöver jag inte använda torkarna heller
Duratec
Kör: Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång Medlem: 20 december 2012
Tor 08 aug 2013 7:41 Svara med citat
Som Gustav skrev, det är väl främst för sin egen del som man vill ha bilen blank och fin? Very Happy

När jag hämtade ut min Golf 7 så fanns där inte tillstymmelse till lackskydd eller vax på den, riktigt "sträv" i lacken. Därav rätt så känslig att smuts lätt fastnar, flugor sätter sig som attan, jobbig att tvätta osv.

Har man en bil med lackskydd så får man (förutom en högre glans) även en lätt-tvättad bil där inte smuts och flugor sätter sig lika hårt. Det är en ren fröjd att tvätta en bil med bra lackbehandling Thumbs up

Nu är jag väl kanske lite partisk då jag själv är lite av en "putsnörd" och gärna har en schysst glans i lacken... Rolling Eyes
Vwa
Kör: Golf 7 Ort: Göteborg Medlem: 03 augusti 2013
Fre 09 aug 2013 7:52 Svara med citat
Tack för svaren.

Tips på bra företag som utför detta?
Gustav_p
Kör: Golf 7 TSI 122 DGG7 Ort: Kristianstad Medlem: 04 augusti 2013
Fre 09 aug 2013 12:40 Svara med citat
Det finns olika företag.

Ett är http://www.ditec.se/ du kan på deras sida se vart din närmaste lackförseglare finns.

Sök Gula sidorna på lackförsegling och sedan din ort.

Du hittar också många diskussioner på nätet om detta, och även den del forum: http://www.bilvardsforum.se/viewforum.php?f=9&sid=ba8fa2600147ef1f9bff 9372e20dc8d1
Sardinen
Kör: Golf 7 Ort: Göteborg Medlem: 03 september 2013
Sön 08 sep 2013 11:45 Svara med citat
Hej!

Någon som vet vad VW säger om lackförsegling på en ny bil? Jag tänker på lackgarantin. Att lackförsegla är det något som påverkar garantin?
nisseo
Kör: Golf 7 1.2 TSI -14 Ort: Orust Medlem: 22 augusti 2013
Sön 08 sep 2013 13:14 Svara med citat
När jag beställde min nya Golf så gjorde återförsäljaren t.o.m. "reklam" för lackförsegling. Jag betalade 3.250:- i samband med nybeställning. Jobbet utfördes då av samma personal som gjorde bilen leveransklar. Har tvättat bilen 2 ggr. och den är mycket lättvättat och glansen är klart bättre än utan behandling.
nisseo
Sön 08 sep 2013 13:15 Svara med citat
Dubbelpost

Senast ändrad Sön 08 sep 2013 17:11, ändrad totalt 1 gång
Sardinen
Sön 08 sep 2013 16:11 Svara med citat
nisseo skrev:
När jag beställde min nya Golf så gjorde återförsäljaren t.o.m. "reklam" för lackförsegling. Jag betalade 3.250:- i samband med nybeställning. Jobbet utfördes då av samma personal som gjorde bilen leveransklar. Har tvättat bilen 2 ggr. och den är mycket lättvättat och glansen är klart bättre än utan behandling.

Ok, men då var det deras "egna" lackförsegling då. Fick idag en sån där Let's deal erbjudande om lackförsegling, 3 lager och framrutabehandling för ca 2700:-
Vill köpa det men är osäker. Söndag och kan inte ringa varken till min bilförsäljare eller till lack-firman.
nisseo
Sön 08 sep 2013 17:17 Svara med citat
Sardinen skrev:
Ok, men då var det deras "egna" lackförsegling då. Fick idag en sån där Let's deal erbjudande om lackförsegling, 3 lager och framrutabehandling för ca 2700:-
Vill köpa det men är osäker. Söndag och kan inte ringa varken till min bilförsäljare eller till lack-firman.

Det är Lahegas Toughguard
Sardinen
Sön 08 sep 2013 18:10 Svara med citat
nisseo skrev:
Det är Lahegas Toughguard

Ok...
Den här firman som har erbjudandet på Let's deal idag använder Meguiars. Någon som har några åsikter om det?
amullo
Kör: Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm Medlem: 21 augusti 2013
Tis 10 sep 2013 15:08 Svara med citat
En sak att tänka på är att det är viktigt att lacken får härda ordentligt innan man lägger på behandlingen. Metalliclack tar oftast 2-3 månader på sig och innan den tiden passerat är det inte att rekommendera att lackförsegla, dock kan man vaxa normalt istället. Tiden kan variera med solidlacker, men jag valde att vänta 3 månader med Hondan (solid röd) efter snack med killarna som gör jobbet.

En lackförsegling är en kemiskt hållbar vaxning som fyller igen de porer som finns i lacken. Istället för vaxning som bryts ner av vatten så håller lackförseglingen längre.

Vilken lösning man väljer är lite upp till var och en. Jag har haft olika bilar inne på olika behandlingar, men "gammelhondan" från -99 som nu rullat 20.000 mil ser fortfarande helt ny ut i lacken. Jag kommer garanterat att gå tillbaka till DITEC som den fick när den var ny, med bara en tilläggsomgång på alla dessa år. Hade Mr.Cap på en äldre Mercedes och den kändes som att den släppte helt efter 4-5 år. Det var på en -91:a så kanske har tekniken utvecklats?

Att behandla framrutan är en REJÄL höjning av säkerheten på höst och vinter! Vattnet pärlar av så snabbt att man inte behöver använda torkarna ens i ordentliga regnoväder. Jag körde Ditec "glastec" behandling och den fungerade i 2-3 månader, trots att återförsäljaren sa 5-6 månader.

Så här ser vår Honda ut efter 14 år och 20.000 mils året runt användande med DITEC. Bilderna tagna i Maj inför bilbyte eftersom den skulle ut på annons, så bilen är nytvättad..
Bild
Bild

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
Sardinen
Tis 10 sep 2013 21:32 Svara med citat
Hej amullo!

Tack för ditt svar. Jag kommer att vänta med att lackförsegla i några månader. Har bara varit så svårt för att som vanligt så finns det alltid två skolor när det gäller allt. Några har sagt: Gör det IGÅR! Och de som säger att man ska vänta. Men det känns som att vänta några månader inte kommer att göra någon stor skillnad.
Ringde till firman som skulle göra det och pratade om just det här med att låta lacken härda, men han sa att det bästa var att göra det med en gång. Jag kände att han vill ju självklart sälja så han är ju lite partisk.

Nu till nästa fråga. Får bilen här lagom tills hösten och ska vänta några månader på att lacken ska härda, då är vi inne i januari, februari. Då tänker jag snö, salt och grus.... Hur ska jag bäst sköta bilen? Bara handtvätta då? En gång i veckan? Eller är det för mycket med tanke på lacken?
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Tis 10 sep 2013 22:20 Svara med citat
Tycker det är lite överdrivet med ”lackskydd”. Dyrt.

Om du själv handvaxar + handpolerar bilen med vanligt bilvax, exempelvis Turtle Extreem Nano Tech eller någon motsvarande produkt, så får du ett bra skydd. Det kan du göra ganska snart, typ några veckor. Så kommer jag att gör med vår Golf MK7:a SC som anländer om någon vecka eller två.

Gillar man att pyssla med det kan man göra det manuellt varje vår. Det är blir ju lite motion, dessutom ett nöje att titta på lacken när det är klart Smile . Jag har även provat att lämna in bil på rekond samt att maskinpolera den själv. Är bilen ny så behövs den knappast maskinpoleras.

Behövs en maskinpolering varje år kan man fråga sig…. På 10 år har man ju hunnit maskinpolera bilen 10 ggr. Sliter på utsatta ställen typ plåtveck o dyl men det blir fint för stunden. Då är det bättre att polera ev lättare repor med rubbing på just de aktuella ställena.

Skrivet av en som aldrig kör sina bilar i automattvätt. Ovanstående råd bygger ju på att man inte gnor runt skiten i lacken utan trycktvättar bort den, inte lutar sig mot skitig bil, lägger grejor på lacken, för då blir den repig Sad . Passar inte alla...

(Ska kanske nämna att för typ 25 år sedan så jobbade jag heltid med billackering...därför uppskattar man en fin lack Laughing )

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
Cribbe515
Kör: Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga Medlem: 15 augusti 2013
Tis 10 sep 2013 22:40 Svara med citat
Sardinen skrev:

Nu till nästa fråga. Får bilen här lagom tills hösten och ska vänta några månader på att lacken ska härda, då är vi inne i januari, februari. Då tänker jag snö, salt och grus.... Hur ska jag bäst sköta bilen? Bara handtvätta då? En gång i veckan? Eller är det för mycket med tanke på lacken?

Så skör är ju inte lacken att den inte tål att handtvättas. Det blir ju en annan typ av bearbetning vid lackförsegling som möjligen kräver att lacken härdat klart.

Jag håller med Peter_senior, jag har heller aldrig lackförseglat någon bil utan bara vaxat och polerat själv. På min nya, som förhoppningsvis kommer tidigare än aviserat, tänker jag bara dra på lite flytande hårdvax så den blir enklare att tvätta i vinter.

Edit: Alternativt lämnar jag den till någon av biltvättfirmorna i stan som tvättar den för 99 kr.