Forum - Golf 7 (13-19) - Vanlig farthållare?

malte
Kör: Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa Medlem: 26 mars 2009
Tis 13 aug 2013 18:08 Svara med citat
Har suttit och lusläst manualen och försökt trycka på alla knappar som finns för att hitta hur man stänger av ACC (adaptiv farthållare). Det verkar som att man bara kan växla mellan ingen farthållare, acc eller hastighetsbegränsare?!
Har kört typ 400mil med bilen nu och jag tycker inte att ACC bara funkar bra för mig och min körning, skulle verkligen vilja ha helt vanlig farthållare. Någon som vet?
ergo
Kör: Ingen VW Ort: Helsingborg Medlem: 11 juli 2013
Ons 14 aug 2013 16:03 Svara med citat
Jag har inte fått min Golf 7 än, men har fått tag på en del av den engelske manualen som jag har kollat i. Jag har också undrat om det går att använda farthållaren utan radar funktionen. Jag har haft den samma funktionen i en Mercedes jag hade för ett par år sedan, och gillade den starkt, men perfekt är den inte. I Mercedes så måste man ha navigation om man skall ha ACC (eller distronic på Mercedes). Farthållaren jobbar då ihop med navigationsdata. Tydligen skall man inte använda radar utrustning nära vissa ställen som är känsliga för radiosignaler. Som f.ex. utanför Onsala där det finns ett radio teleskop. När jag körde på E6 i närheten av Onsala i min Mercedes så stängde alla radarsensorer sig av, också distronic och farthållare när den var en viss distans från Onsala. Under tiden gick det inte att bara använda "vanlig" farthållare. Jag frågade då på Mercedes om detta och fick då svar att det inte går att aktivera bara farthållaren utan att ha distronic igång. Fungerar inte radarn, så fungerar inte farthållaren. Jag vet inte om det är teknisk möjligt, men dem hade inget bra svar. Men en ide om att man kanske inte skulle "glömma" att radarn inte är igång och skapar en olycka på något sätt. Jag kan inte se att det står någon varning om detta som det stod i mercedes manualen, och den fungerar utan GPS, så jag slipper nog detta problemet i Golfen. Det hände också ett par gånger att distronic/farthållare inte fungerat om det har varit riktig snöoväder, eller is framför radarn. Men 99% av gångerna har den fungerat också i när det snöat och regnat en del.
Det här var kanske lite off topic och inget direkt svar på din fråga, men jag tror dessa system fungerar ganska likt på olika modeller. Bara att dem har lite olika setup. Men jag tror inte det går att använda som "vanlig" farthållare. Jag kommer att fråga bland annat detta när vi hämtar ut vår Golf. Får se om jag blir något klokare då.
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Ons 14 aug 2013 16:32 Svara med citat
Hej på er.

I beställnings specen på vår tillkommande mk7 SportsCombi 1,4 tsi Masters står det:

PDA Mode Select, körprofilsval

Via en knapp till vänster om växelspaken kan man anpassa vissa
av bilens olika system till sin egen körprofil i viss utsträckning. De
profiler som finns till hands är Eco, Sport, Normal eller Individual.
De funktioner som kan anpassas är styrningens karaktär, motorns
gasrespons och i Sport-läget kan bältessträckarnas åtstramning
anpassas för ett mer aktivt körsätt. Den adaptiva farthållaren, ACC
kan även anpassas till omgivande trafik beroende på val av
körprofil.
I Sport-, Eco- och Individual-lägena kan även Climatronic
och dynamiskt kurvljus anpassas om dessa tillval valts till.

Det indikerar att den går att påverka ihop med körprofilsval om man nu valt det. Mer vet jag tyvärr inte då jag inte kört någon mk7. Vore ju bra om man kunde använda den på gammalt hederligt vis Smile . På "Masters" och "GT" ingår adaptiv farthållare i standardutrustningen (ej i grundutförande).

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
malte
Tor 15 aug 2013 8:04 Svara med citat
Nej det verkar inte som att det finns vanlig farthållare tyvärr..
Jag har inte körprofilsval i min bil men jag kan ändå ställa in Acc'n i sport, normal eller eco.
Funktionen på ACC är det inget fel på, det funkar som det ska. Men jag tycker att det blir svårt att planera sin körning och följa trafikrytmen när den är aktiv. Vid lätt trafik så funkar det väl men nja, skulle ha hellre ha vanlig farthållare!
Arkin
Kör: Golf 6 1.4 TSI Ort: Växjö Medlem: 15 oktober 2009
Fre 16 aug 2013 20:19 Svara med citat
Har ingen egen erfarenhet av adaptiv farthållare så därför undrar jag varför ni inte gillar det.

Konceptet går ju ut på att man ligger på motorväg, hinner ifatt en söndagsåkare.
Bilen bromsar in själv och när en
omkörningsmöjlighet dyker upp trycker man plattan i mattan och susar om.
Farthållare går in igen till man hinner ifatt nästa hinder.

Vad är det ni upplever som inte stämmer en på det scenariot som jag just beskrev.

Är det bilar som tränger sig emellan om man har ACCn inställd på max avstånd?
ergo
Kör: Ingen VW Ort: Helsingborg Medlem: 11 juli 2013
Lör 17 aug 2013 0:06 Svara med citat
Jag har haft det på en bil innan. Fast en Mercedes. Jag tycker det fungerar bra. Men man får vänja sig lite. Plötsligt börjar ju bilen bromsa, kanske precis innan du hade tänkt köra förbi. Sen får man gasa för att komma snabbare upp i hastighet. Så kan bli lite mer ryckigt än med en vanlig farthållare. På mercedesen så kunde man lätt tränga sig in även på min avstånd. När jag testade golfen verkade den ha mindre avstånd på minimum inställningen än Mercedes, vilket jag gillar. Är ju lite sägare att komma upp i hastighet själv också. Sen är det som jag sa i ett tidigare inlägg att den inte fungerar ibland, och då går det inte att använda farthållare alls. Men personligen vill jag gärna ha den aktiva farthållaren framför vanlig.
malte
Sön 18 aug 2013 7:01 Svara med citat
Arkin skrev:
Har ingen egen erfarenhet av adaptiv farthållare så därför undrar jag varför ni inte gillar det.

Konceptet går ju ut på att man ligger på motorväg, hinner ifatt en söndagsåkare.
Bilen bromsar in själv och när en
omkörningsmöjlighet dyker upp trycker man plattan i mattan och susar om.
Farthållare går in igen till man hinner ifatt nästa hinder.

Vad är det ni upplever som inte stämmer en på det scenariot som jag just beskrev.

Är det bilar som tränger sig emellan om man har ACCn inställd på max avstånd?

Det går väl att vänja sig med acc och det lär jag väl få göra eftersom att jag ska ha min bil i 2år till, men jag känner att det var lättare att planera omkörningar och följa trafiken med min förra bil.
Ett vanligt scenario är att jag har farthållaren på 110km/h och det är endel trafik på vägen. Då kommer jag hela tiden ikapp bilar såklart. Acc'n ser dom upp till 120m ifrån och börjar snabbt släppa på gasen, så då måste jag direkt blinka ut och köra om.. och om jag inte gasar på upp i 120-130 så hinner bilar ikapp mig och tycker att jag är en snigel.
Med vanlig farthållare i min förra bil så var det lättare att bedömma avstånd och hastigheter och då brukade jag släppa på farthållaren själv och rulla i väntan på att andra bilar kör om, sen klickade jag bara reset och körde om i mina 110 Boo hoo!
Är väl som sagt en vanesak.. men möjligheten att använda vanlig farthållare hade ju inte vart fel.
Cribbe515
Kör: Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga Medlem: 15 augusti 2013
Sön 18 aug 2013 10:46 Svara med citat
I VWs material står det att man "kan ställa in önskat avstånd till framförvarande bil". Hur fungerar ACC om man ställer den på typ 50 meter, kommer den då fortfarande att bromsa in vid 120 m?
malte
Ons 21 aug 2013 16:41 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
I VWs material står det att man "kan ställa in önskat avstånd till framförvarande bil". Hur fungerar ACC om man ställer den på typ 50 meter, kommer den då fortfarande att bromsa in vid 120 m?

Jag var tvungen att testa detta lite mer och med kortare avstånd inställt så börjar inbromsningen på mindre avstånd!
Cribbe515
Kör: Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga Medlem: 15 augusti 2013
Ons 21 aug 2013 21:22 Svara med citat
malte skrev:
Jag var tvungen att testa detta lite mer och med kortare avstånd inställt så börjar inbromsningen på mindre avstånd!

OK, kan man ställa avståndet i ACC så tajt att föraren måste agera innan ACC bromsar, så det fungerar ungefär som en vanlig farthållare?
muhaa
Kör: Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm Medlem: 16 april 2013
Tor 22 aug 2013 9:54 Svara med citat
Hej Cribbe!

Farthållaren går ej att ställa in i det läget du önskar, tror att avståndet ligger på 10-20 m beroende på hastighet.
Har märkt att vid köer kan bilen ligger närmre än 10 men på vanlig väg ligger avståndet på ca 20 m
amullo
Kör: Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm Medlem: 21 augusti 2013
Tor 22 aug 2013 15:19 Svara med citat
Kan ACC hantera kö-körning inkl broms till noll också?

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
malte
Tor 22 aug 2013 16:18 Svara med citat
amullo skrev:
Kan ACC hantera kö-körning inkl broms till noll också?

Japp, dock får bilen bara stå stilla i ett antal sekunder.
gurra55
Kör: Golf 7 GT Ort: Stockholm Medlem: 02 januari 2013
Tor 22 aug 2013 16:54 Svara med citat
Har DSG och bilen stoppar av sig själv till 0. Räcker med att peta till på gaspedalen för att få igång tidigare inställd hastighet. Smidigt.
Kör alltid med start stopp avstängd
muhaa
Kör: Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm Medlem: 16 april 2013
Fre 23 aug 2013 10:44 Svara med citat
Har DSG och när bilen väl stannar så behöver jag bara trycka på resume knappen så går bilen igång igen! Riktigt smutt!
djmarty
Kör: Golf 7 1.6 TDI BMT Ort: Sollentuna Medlem: 24 februari 2013
Ons 28 aug 2013 12:40 Svara med citat
Felpost
djmarty
Kör: Golf 7 1.6 TDI BMT Ort: Sollentuna Medlem: 24 februari 2013
Ons 28 aug 2013 12:41 Svara med citat
muhaa skrev:
Har DSG och när bilen väl stannar så behöver jag bara trycka på resume knappen så går bilen igång igen! Riktigt smutt!

Det räcker tom att dutta till på gaspedalen så är allt igång igen...