Forum - Golf 7 (13-19) - Bromsa med farthållare eller manuellt

gurra55
Kör: Golf 7 GT Ort: Stockholm Medlem: 02 januari 2013
Mån 19 aug 2013 20:41 Svara med citat
Var på tur ner till Andorra i somras. Många långa nerförbackar där hastighetbegränsningen var 60 km/t med råd om att växla ner. Vad är då bäst att göra för att hålla hastigheten. Lägga i 2-3:an med paddlarna och då och då bromsa för att få ner hastigheten eller sätta på farthållaren (ACC:n) på 60 km/t. Vad sliter minst på bromsar och växellådan. Har DSG på min.
En annan sak jag inte kunnat kontrollera är när bromsarna och bromsljuset sätts igång när ACC:n vill bromsa in. Vill ju inte bli påkörd bakifrån om motorn motorbromsar.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Mån 19 aug 2013 20:46 Svara med citat
gurra55 skrev:
Var på tur ner till Andorra i somras. Många långa nerförbackar där hastighetbegränsningen var 60 km/t med råd om att växla ner. Vad är då bäst att göra för att hålla hastigheten. Lägga i 2-3:an med paddlarna och då och då bromsa för att få ner hastigheten eller sätta på farthållaren (ACC:n) på 60 km/t. Vad sliter minst på bromsar och växellådan. Har DSG på min.
En annan sak jag inte kunnat kontrollera är när bromsarna och bromsljuset sätts igång när ACC:n vill bromsa in. Vill ju inte bli påkörd bakifrån om motorn motorbromsar.

Bromsljuset tänds inte vid motorbroms. Bromsljuskontakten sitter vid bromspedalen, så det tänds enbart vid broms på fotbromsen, alltå inte med handbromsen.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
ekf
Kör: Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping Medlem: 31 januari 2013
Mån 19 aug 2013 21:54 Svara med citat
candyweiss skrev:
Bromsljuset tänds inte vid motorbroms. Bromsljuskontakten sitter vid bromspedalen, så det tänds enbart vid broms på fotbromsen, alltå inte med handbromsen.

Jag har också funderat på detta men inte haft möjlighet att kontrollera...

Vid motorbroms är jag helt med på att det inte tänds några bromsljus, men hur ser det ut när ACC:n bromsar åt dig (för att en bil kör ut lite väl nära framför, eller liknande)?
Cribbe515
Kör: Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga Medlem: 15 augusti 2013
Mån 19 aug 2013 23:27 Svara med citat
ekf skrev:
Jag har också funderat på detta men inte haft möjlighet att kontrollera...

Vid motorbroms är jag helt med på att det inte tänds några bromsljus, men hur ser det ut när ACC:n bromsar åt dig (för att en bil kör ut lite väl nära framför, eller liknande)?

Jag läste på ett engelskt VW-forum att bromsljusen tänds när ACC bromsar in.

http://www.volkswagenforum.co.uk/f92/golf-mk7-adaptive-cruise-control- brake-lightsable-10980.html