kroll
Golf 2 Gti 16V Ort: Stenungsund |
| Lör 07 sep 2013 11:48 |
|
Så gott folk denna gången funkade bilen 2 dagar för mig 😢
Bilen dör när jag kör, varm som kall. Hoppar igång igen av sig själv innan jag fått stopp på bilen. Bilen dör på samma sätt som att man vrider av tändningen. Motorbromsar inte ens eller böar och försöker hålla igång men så kommer den igång igen. Och så kan det hålla på, där i mellan går bilen hur bra som helst.
Bytt i år:
Varvtalsgivarn, soppapump, soppafilter, tändkablar, tändstift, grundinställt gasspjäll.
Inga felkoder!
Kan det vara så enkelt att en tempgivare säger till bilen att dö för den kokar eller ngt liknande?
Kamaxelgivarn kanske? Vill ha mycket men har sällan cash som ALLA andra 
|
|
Lars158
Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå |
| Lör 07 sep 2013 16:02 |
|
Jobbigt fel när man inte ens får en felkod på det.
Du har ingen årsmodell inskriven i din namn ruta. Inte för att jag kan hjälpa dig med nåt bra svar utifrån det men det är bra skriva in. Årsmodell -01 och nyare har ju ett bättre diagnostiksystem.
|
|
kroll
|
UBX
Golf 4 2003 1,6 Ort: Strömsund |
| Lör 07 sep 2013 16:17 |
|
Aha.. typisk tändspolefel...
Gäller bara att veta vilken...
Jag bytte alla 4 och nu går bilen som den skall.
Om inte... rengör EGR ventilen eller byt den!
Lycka till!
|
|
UBX
Golf 4 2003 1,6 Ort: Strömsund |
| Lör 07 sep 2013 16:19 |
|
Okej!
Jag vet inte om du har en spole eller en per cylinder..
Men det är ett typisk tändspolefel du har!
|
|
Lars158
| Lör 07 sep 2013 16:19 |
|
| UBX skrev: | Aha.. typisk tändspolefel...
Gäller bara att veta vilken...
Jag bytte alla 4 och nu går bilen som den skall.
Om inte... rengör EGR ventilen eller byt den!
Lycka till! |
-98 har bara en tändspole. -01och nyare som har en till varje. EGR sitter inte heller på -98.
|
|
kroll
| Lör 07 sep 2013 16:27 |
|
Snabba svar gillar vi!! Vill ha mycket men har sällan cash som ALLA andra 
|
|
Lars158
| Lör 07 sep 2013 16:38 |
|
Kan vara tändspolen, inte omöjligt. Men tror inte det är ett vanligt fel. När dom börja köra individuella tändspolar så rackla det nåt enormt på dom allra flesta märken.
Men UBX tips var inte dåligt. Jag är ju inte mekare men generellt tror jag tändspole problem är kroniska så att säga.
Det är bara några sekunder bilen dör? Kommer alltid igång igen?
|
|
kroll
| Lör 07 sep 2013 16:43 |
|
Japp precis några sekunder men tillräckligt för att jag ska tappa bra med fart iaf. Men aldrig behövt stanna. Vill ha mycket men har sällan cash som ALLA andra 
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Lör 07 sep 2013 16:56 |
|
| Tror inte på tändspole, du vet vad jag tro på mer
|
|
kroll
|
Lars158
| Lör 07 sep 2013 17:03 |
|
| Jag kan inte komma med nåt förslag vad du ska byta för att få till det tyvärr. Vad är det Tobbe80 har för förslag?
|
|
kroll
| Lör 07 sep 2013 17:27 |
|
Läste du mitt förra inlägg Lars? Tror vi postade samtidigt typ Vill ha mycket men har sällan cash som ALLA andra 
|
|
ypzilon
Golf 1 swallowtail Ort: Göteborg |
| Lör 07 sep 2013 17:41 |
|
| Tobbe: Ger krolls styrdon felkod på feltändning? Eller krävs det coil on plug för det?
|
|
Lars158
| Lör 07 sep 2013 17:55 |
|
Ja ok nu ser jag att du skrev vad Tobbe trodde på.
Funderar samma fråga som du ypzilon. Är ju så att det är en hel del skillnad på diagnostiksystemet mellan dom före och efter EU standarden för diagnostik som infördes -01.
|
|
tobbe80
| Lör 07 sep 2013 18:10 |
|
Som jag sagt till kroll inte alls säkert den lägger felkod på tex kamaxelgivare, impulsgivare kan lägger den felpå men är lite begränsat vad du kan läsa ur motorstyrdonet. Går inte läsa av feltändningar eller liknande motorstörningar.
Tror som sagt på kamaxelgivaren, som jag sagt har det bytts en del även varit med om att den finns brytmärken eller skevhet i läsarhjulet på kamaxeldrevet efter kamrems byte
|
|
kroll
| Lör 07 sep 2013 18:10 |
|
Provade koppla ut kamaxelgivarn vilket gjorde den rätt trögstartad men gick igång.
Provade koppla ur den när motorn var igång och det hände inte ett skit. Men iom att vevaxelgivarn bara använder kamaxelgivarn som referenspunkt så är det ett väldigt osäkert sätt att kolla den på. Vill ha mycket men har sällan cash som ALLA andra 
|
|
Lars158
| Lör 07 sep 2013 18:51 |
|
| tobbe80 skrev: | Som jag sagt till kroll inte alls säkert den lägger felkod på tex kamaxelgivare, impulsgivare kan lägger den felpå men är lite begränsat vad du kan läsa ur motorstyrdonet. Går inte läsa av feltändningar eller liknande motorstörningar.
Tror som sagt på kamaxelgivaren, som jag sagt har det bytts en del även varit med om att den finns brytmärken eller skevhet i läsarhjulet på kamaxeldrevet efter kamrems byte |
En lite allmän fråga men visst ger dom kod i dom (-01) nyare bilarna?
|
|
tobbe80
| Lör 07 sep 2013 19:54 |
|
| Japp kan du läsa varje spole separat på 16 v maskinerna
|
|
kroll
|
kroll
| Lör 14 sep 2013 16:58 |
|
Har kört snart 40 mil sen dem bytte hallgivarn/kamaxelgivarn utan ngt driftstopp.. Hoppas innerligt att det var den som var boven!! Vill ha mycket men har sällan cash som ALLA andra 
|
|
macke77
VW Caddy GT Cat Ort: Bollebygd |
| Tis 17 sep 2013 10:01 |
|
| kroll skrev: | | Har kört snart 40 mil sen dem bytte hallgivarn/kamaxelgivarn utan ngt driftstopp.. Hoppas innerligt att det var den som var boven!! |
Vad kostade det att byta hallgivarn/kamaxelgivarn på en verkstad?
|
|
kroll
|