Forum - Golf 7 (13-19) - Start / Stopp system mk7.

Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Ons 25 sep 2013 17:19 Svara med citat
Hej på er

Vår nya Golf Sportscombi har anlänt. Ska hämta den efter helgen. Är det någon som avaktiverat start/stopp permanent, exempelvis via VAG-com eller via ÅF? Jag har köpt VCDS Svensk version sedan en månad tillbaka men bara justerat min mk6:a och lite andra bilar, inte någon mk7. Har senaste programvaran. Jag vet inte om den stödjer mk7 än.

En som vill att motorn ska gå hela tiden Smile .

PS Det är en TSI 122 masters DSG......

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
Cribbe515
Kör: Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga Medlem: 15 augusti 2013
Ons 25 sep 2013 17:51 Svara med citat
Fan, nu blev jag avundsjuk. Jag har fortfarande några veckors väntan kvar.

Kan man inte bara låta bli att släppa upp kopplingen?
Jag har för mig att jag läst om att man annars kan slå av start-/stopfunktionen i bilinställningarna i infotainmentsystemet. Men man läser ju så många artiklar så det är möjligt att jag minns fel.
Peter_senior
Ons 25 sep 2013 17:57 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
Fan, nu blev jag avundsjuk. Jag har fortfarande några veckors väntan kvar.

Kan man inte bara låta bli att släppa upp kopplingen?
Jag har för mig att jag läst om att man annars kan slå av start-/stopfunktionen i bilinställningarna i infotainmentsystemet. Men man läser ju så många artiklar så det är möjligt att jag minns fel.

Jo om man har manuell Smile, På mk6 där det finns (vissa modeller) lär det gå att avaktivera via VAG-com. På min GTI-6 har jag inte detta påhitt som tur är. Jag har givetvis påtalat detta till ÅF men han kunde inte svara direkt på frågan.

malte
Kör: Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa Medlem: 26 mars 2009
Ons 25 sep 2013 18:49 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Hej på er

Vår nya Golf Sportscombi har anlänt. Ska hämta den efter helgen. Är det någon som avaktiverat start/stopp permanent, exempelvis via VAG-com eller via ÅF? Jag har köpt VCDS Svensk version sedan en månad tillbaka men bara justerat min mk6:a och lite andra bilar, inte någon mk7. Har senaste programvaran. Jag vet inte om den stödjer mk7 än.

En som vill att motorn ska gå hela tiden Smile .

PS Det är en TSI 122 masters DSG......

Senaste engelskspråkiga versionen(12.12) av vcds ska funka på golf 7.
Cribbe515
Ons 25 sep 2013 19:32 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Jo om man har manuell Smile, På mk6 där det finns (vissa modeller) lär det gå att avaktivera via VAG-com. På min GTI-6 har jag inte detta påhitt som tur är. Jag har givetvis påtalat detta till ÅF men han kunde inte svara direkt på frågan.

Se där ja, så går det när man inte läser hela inlägget. Embarassed

Edit: Varför vill du slå av S/S?
Peter_senior
Ons 25 sep 2013 23:17 Svara med citat
malte skrev:
Senaste engelskspråkiga versionen(12.12) av vcds ska funka på golf 7.

Okay – Om nu inte ÅF gör detta så kanske man kan tanka ner version 12.12 av VCDS på engelska, tror att det är möjligt när jag har en valid licens. 12:an på svenska är planerad att distribueras om typ 1-2 veckor enligt leverantören vilket är ett alternativ. Hoppas att det går att fixa.

Peter_senior
Ons 25 sep 2013 23:22 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
Se där ja, så går det när man inte läser hela inlägget. Embarassed

Edit: Varför vill du slå av S/S?

S/S - Har kört hyrbil med denna funktion, tycker inte om det….. Det kan inte vara bra med alla dessa start stopp. Oljetrycket går ner till noll, vid uppstart så sliter det på lager och startmotor + kuggkrans helt i onödan bara för att spara några deciliter bensin per dag. Betalar gärna bränslekostnaden för att slippa onödigt slitage. Kanske inte spelar så stor roll men känslan är inte bra….

Sånt är livet för en bilnörd Laughing Laughing det får man leva med.

Vwa
Kör: Golf 7 Ort: Göteborg Medlem: 03 augusti 2013
Tor 26 sep 2013 8:16 Svara med citat
Jag har också funderat med dessa start och stopp. Det måste väl slita rätt ordentligt på bilen om detta används frekvent eller?
Cribbe515
Tor 26 sep 2013 9:25 Svara med citat
Peter_senior skrev:
S/S - Har kört hyrbil med denna funktion, tycker inte om det….. Det kan inte vara bra med alla dessa start stopp. Oljetrycket går ner till noll, vid uppstart så sliter det på lager och startmotor + kuggkrans helt i onödan bara för att spara några deciliter bensin per dag. Betalar gärna bränslekostnaden för att slippa onödigt slitage. Kanske inte spelar så stor roll men känslan är inte bra….

Sånt är livet för en bilnörd Laughing Laughing det får man leva med.

Den största vinsten med S/S är väl ändå minskade utsläpp? Om alla bilar som köar på tomgång istället var utrustade med S/S så skulle miljön vinna på det. Bilar med S/S är dimensionerade för det, jag tror att oron för ökat slitage är överdriven.

Edit: inte överdriven men obefogad.
Peter_senior
Tor 26 sep 2013 18:45 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
Den största vinsten med S/S är väl ändå minskade utsläpp? Om alla bilar som köar på tomgång istället var utrustade med S/S så skulle miljön vinna på det. Bilar med S/S är dimensionerade för det, jag tror att oron för ökat slitage är överdriven.

Edit: inte överdriven men obefogad.

Ja de säger ju att utsläppen minskas med S/S.

I min ungdom så var ett av de vanligaste felen på gamla bilar utsliten kuggkrans eller rensat bendixdrev (drevet på startmotorn). Ökar man då startfrekvensen med faktor 50 så sliter det ju en del. En annan aspekt är ju att motorn ej har något oljetryck när den står still som nämnts tidigare. I mitt fall så skulle nog starterna inte öka så mycket kanske, bor ju i en mindre stad.

Jag har inte gjort någon analys på en modern bil så det är en ovetenskaplig slutsats kanske rent obefogad, kan inte försvara önskemålet bättre än så Regular Smiley . Vore bra om det gick att ”ticka av” funktionen (utan att behöva trycka på en knapp varje gång) så kan ju var och en få som den vill.

Miljöpåverkan - I mitt fall kompenserar jag det med året runt då det är möjligt trampcykla till jobbet. De är mina gröna bidrag som kompenserar eventuell avsaknad av S/S funktion Very Happy .

Janousch
Kör: Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara Medlem: 11 oktober 2013
Fre 11 okt 2013 21:04 Svara med citat
Bilen borde ha en liten elektrisk oljepump som håller uppe trycket medans motorn står still. men då behövs större batteri och vips är bilen tyngre och drar mer bränsle, hur man än vänder sig..................jonas

Det är aldrig för sent att ge upp !!
Peter_senior
Fre 11 okt 2013 21:31 Svara med citat
Janousch skrev:
Bilen borde ha en liten elektrisk oljepump som håller uppe trycket medans motorn står still. men då behövs större batteri och vips är bilen tyngre och drar mer bränsle, hur man än vänder sig..................jonas

Hoppas du har rätt. Kör jag bilen så avaktiverar jag alltid s/s funktionen men så gör inte hustrun.....

Peter_senior
Sön 17 nov 2013 13:09 Svara med citat
Har lekt lite med min VCDS VAG com på morgonen.

Laddade hem Ross tech VCDS 12.12.0 igår (finns ej på Svenska än). Har varit ute i garaget och kopplat in den till bilen, Golf 7 SC. Felkoder kan man läsa / scanna, det fungerar. Den klagade på någon okänd enhet som ej gick att identifiera, påstod att jag hade för gammal programvara. Inte så konstigt, bilmodellen SC är ju helt ny.

Jag var inne i tex modul 09 Central Electronics. Den läste ju enheten men det saknades ”long code helper” vilket innebär att man inte vet vad koderna betyder.

Mao man får vänta lite till, det kommer ju så småningom.

Har hittat följande ”device” på Kufatec för S/S.

http://www.kufatec.de/shop/de/diagnosetools/kufatec-diagnose-dongle/ko dier-interface-deaktivierung-start-stop-mqb

Det är inte omöjligt att jag beställer en sådan istället för att vänta på nästa uppdatering av VCDS.

iroc-z4ever
Kör: Golf 7 1,4 GT R-Line 2015 Ort: Hässleholm Medlem: 17 november 2013
Sön 17 nov 2013 17:23 Svara med citat
Det finns en knapp vid växelväljaren som stänger av funktionen, har ju kört den nya golfen i snart ett år och så fort jag har startat bilen så trycker jag bort funktionen.
Peter_senior
Sön 17 nov 2013 18:02 Svara med citat
iroc-z4ever skrev:
Det finns en knapp vid växelväljaren som stänger av funktionen, har ju kört den nya golfen i snart ett år och så fort jag har startat bilen så trycker jag bort funktionen.

Jo Iroc-z4ever, den trycker jag på varje gång när jag kommer ihåg det Smile . Vi är fler i familjen som kör den så därför vill jag ha bort funktionen.

/Peter

Peter_senior
Tor 12 dec 2013 20:39 Svara med citat
Dongeln från Kufatec utförde inte vad den skulle. Har även skickat den i retur en gång och fått tillbaka den med. Ingen effekt på S/S.

Har även provat med VCDS senaste versionen (svenska) 12.12.0. Parametern är ändrad under grupp 09 Elektronik. Påverkar inte S/S. Enligt vad jag läst på världens VAG forum så är det inte lätt att lösa, dvs inte förvånad.

Ändrade en del annat med VCDS istället som kompensation Regular Smiley .

malte
Kör: Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa Medlem: 26 mars 2009
Tor 12 dec 2013 21:20 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Dongeln från Kufatec utförde inte vad den skulle. Har även skickat den i retur en gång och fått tillbaka den med. Ingen effekt på S/S.

Har även provat med VCDS senaste versionen (svenska) 12.12.0. Parametern är ändrad under grupp 09 Elektronik. Påverkar inte S/S. Enligt vad jag läst på världens VAG forum så är det inte lätt att lösa, dvs inte förvånad.

Ändrade en del annat med VCDS istället som kompensation Regular Smiley .

Lite off topic men, vet du om det går att aktivera "vanlig" farthållare i vcds? En bekant provkörde en förserie Golf 7'a och den hade valmöjligheten Regular Smiley
Peter_senior
Tor 12 dec 2013 22:21 Svara med citat
malte skrev:
Lite off topic men, vet du om det går att aktivera "vanlig" farthållare i vcds? En bekant provkörde en förserie Golf 7'a och den hade valmöjligheten Regular Smiley

Det har jag inte letat efter. Ska kolla nästa gång jag tar fram VCDS kabeln + datorn.

/Peter

canyon
Kör: Golf 7 SC 1.2 TSI Ort: Kungälv Medlem: 16 augusti 2013
Tor 12 dec 2013 23:26 Svara med citat
malte skrev:

Vilka bra använda parametrar kan man ändra?
Har också SC master Smile
amullo
Kör: Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm Medlem: 21 augusti 2013
Fre 13 dec 2013 8:33 Svara med citat
Mycket intressant tråd.. Har tänkt fixa detta på våran DSG GT också. Gillar inte S/S funktionen alls, speciellt när man kör i Stockholm med mycket köer. I mitt område (Solna) och utåt så blir det ofta momentana styopp som gör att S/S PRECIS går in och stänger av för att omedelbart få dra igång moton igen. Scheisse påhitt!

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
Stringfellow
Kör: Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm Medlem: 08 februari 2011
Fre 13 dec 2013 9:17 Svara med citat
S/S är ju dessutom felkonfigurerad, stänger av motorn innan den är varm, stänger av innan rätt temp har uppnåtts i kupén, gäller även sommaren då den stänger av och låter det bli väldigt varm och kvalmigt i bilen, så pass att man oftast får stänga av den för att få igång AC:n.
Sen tycker jag också att den är för kort tid mellan två motoravstängningar, som amullo säger, i köer blir det väldigt många S/S.
Peter_senior
Fre 13 dec 2013 12:18 Svara med citat
canyon skrev:
Vilka bra använda parametrar kan man ändra?
Har också SC master Smile

Ursäkta OT:

VCDS - I genvägen nedan finns en sammanställning över diverse Golf 7 ”Tweaks”
Ta det som ”funnet på nätet”….

http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=260248.msg2403038#msg240 3038

En av ”Tweaksen” kan man i alla fall göra på annat sätt – Det är ”Disable Seatbelt Warning”.

Sedan måste man ju ha HW stöd för vissa ändringar.

Exempel - Man kan inte få bekräftelse på att man låst/larmat via ljudsignal om man inte har larm. Man kan inte få aut stängning rutor /sollucka via avkänning regnsensor om man inte har regn/ljussensor osv Smile …. Ganska givet. Just dessa har jag aktiverat på min GTI 6:a men kan inte på Golf 7:an då det saknas HW stöd.

Tillbaks till trådens ämne.

Peter_senior
Fre 13 dec 2013 12:23 Svara med citat
amullo skrev:
Mycket intressant tråd.. Har tänkt fixa detta på våran DSG GT också. Gillar inte S/S funktionen alls, speciellt när man kör i Stockholm med mycket köer. I mitt område (Solna) och utåt så blir det ofta momentana styopp som gör att S/S PRECIS går in och stänger av för att omedelbart få dra igång moton igen. Scheisse påhitt!

Jag ger inte upp än. Har hittat ny leverantör av alternativ ”dongle”… Vet ju inte om det är samma källa / underleverantör, därför avvaktar jag. Finns även HW lösning som aktiverar knapptryckning ”avaktivering” efter 4 sekunder såg jag igår kväll. Lite omständligare tror jag.

Har lagt ner mina försök att få en fungerande lösning via Kufatec – För mycket jobb. Den förpassas till reservdelslådan för VAG delar i garaget.
Hypotes: Tror min bil är för ny, VAG har säkert ändrat skyddet i höst Liar .

När jag justerade det med VCDS gick jag till följande modul:
- 09 – Elektronik central – 07 coding - ”BCM” koden.
- Byte 4 - Bit 1 ”Start/stopp funktion återhämtning (PR-7L6) installerad”
- Avaktiverade checkboxen.

Som sagt fick ingen varaktig effekt.

Är det någon som hittar en lösning så posta gärna den i tråden Regular Smiley !

lindahl
Kör: Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping Medlem: 08 juli 2006
Lör 14 dec 2013 15:12 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Jag ger inte upp än. Har hittat ny leverantör av alternativ ”dongle”… Vet ju inte om det är samma källa / underleverantör, därför avvaktar jag. Finns även HW lösning som aktiverar knapptryckning ”avaktivering” efter 4 sekunder såg jag igår kväll. Lite omständligare tror jag.

Har lagt ner mina försök att få en fungerande lösning via Kufatec – För mycket jobb. Den förpassas till reservdelslådan för VAG delar i garaget.
Hypotes: Tror min bil är för ny, VAG har säkert ändrat skyddet i höst Liar .

När jag justerade det med VCDS gick jag till följande modul:
- 09 – Elektronik central – 07 coding - ”BCM” koden.
- Byte 4 - Bit 1 ”Start/stopp funktion återhämtning (PR-7L6) installerad”
- Avaktiverade checkboxen.

Som sagt fick ingen varaktig effekt.

Är det någon som hittar en lösning så posta gärna den i tråden Regular Smiley !

http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=2491 kolla en bit ner på sidan.
Peter_senior
Lör 14 dec 2013 17:17 Svara med citat
lindahl skrev:
http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=2491 kolla en bit ner på sidan.

Lindahl – nytt inlägg per 12 Dec i tråden du hänvisar till. Rapport från garaget:

19- CAN Gateway 10- Adaptation
(1) Start/Stopp Aussentemperatur-Minimaltemperatur
-50 C ändras till 50 C
(2) Start/Stopp Aussentemperatur-Maximaltemperatur
-50 C ändras till 50 C

På bägge ändringarna får jag vid uppdateringen ”Värde utanför område” vilket innebär att det inte sparas.
Har provat att successivt gå ner till typ 0 med det accepteras inte. Har även provat med värden som är större än 50.

Bra inspel men det funkar inte på min bil Neutral .

Hypotes 1 - Kanske funkar på lite tidigare Golf 7...

Hypotes 2 - Bilen inlägget kommer från Taiwan. De har säkert andra miljöregler där, därmed en annan grund setup / sw osv. Det kanske inte går att göra på en bil såld i EU området? Tycker själv det låter långsökt då det finns regioninställningar, vilket motsäger antagandet.

Peter_senior
Mån 16 dec 2013 12:58 Svara med citat
malte skrev:

Ang farthållare - Svar:

I VCDS kan finns flera settings vad det gäller farthållare.

Under modul 17 instrument
- Byte 1 Bit 5 - Farthållare installerad
- Byte 4 Bit 2 - ACC installerad (Avståndsreglering)
- Byte 9 Bit 3 - City nödläge bromsförstärkare (City emergency brake)

Hoppas jag fick rätt adresser. Skrev dem på en lapp. Ingen garanti. Kan inte säga vad som händer om man avaktiverar dem en och en. Man får givetvis verifiera detta.

Själv är jag nöjd med funktionen och ämnar inte ändra något.

Peter_senior
Tor 02 jan 2014 23:06 Svara med citat
Ny ändring via VCDS.

Har läst på tyskt forum att det ska finnas ett gränsvärde för batteri status / laddning för att S/S ska aktiveras. Har inte sett någon instruktion om beteckning eller var den finns så jag fick leta.

Under följande har jag hittat:

19 CAN Gateway - 10 Adaptation

Channel: Start_stop_voltage_limit
7.6 v ändrat till 12 v

7.6 v hade den i värde. Detta kan rimligen inte vara volttalet rakt upp och ner, det hade ju inte räckt till. Jag stämde av det med en kollega på jobbet som sysslat en del med automation / styrenhets programmering. Han gissade på att det är ett ”scalat” värde i volt, kanske en procentsats. Det är ganska vanligt inom den värld han kommer ifrån. Högsta möjliga värde som går att spara är 12.1 v

Först satte jag värdet till 10 v. Provkörde en lång runda med kö stopp vid flera tillfällen. Motorn var igång hela tiden. ”A” symbolen lyste med ett sträck över i MFD:n som den gör när S/S ej är aktiverat, tex när motor är kall.

Efter det höjde jag värdet till 12 v och körde någon mil. Allt funkade som det skulle, motorn gick hela tiden trots rödljus stopp.

Har kört felkods sökning – inget har dykt upp som har med detta att göra så långt.

OBS Jag säger inte att man kan eller bör göra såhär, men det är vad jag kommit fram till just nu. Ni får justera på egen risk - ingen garanti! "Cross my fingers" Pray Regular Smiley