Vinterbilen
Golf 3 1.6 AFT Ort: Halmstad |
Ons 02 okt 2013 20:43 |
|
Hej,
har precis inhandlat en Golf 1.6 101hk -97, motorkod AFT.
Ettans växel är riktigt svår att få i. Antingen så får man använda våld, smyga mot backen eller bara ha tur att få i den på första försöket. Ett annat problem är att i valfri växel så går spaken att röra väldigt mycket i sidled. Verkar ju inte så speciellt bra
Har försökt söka information men blir inte riktigt klok på det..Växelhävarmen har jag läst lite om, kan det vara det som strular?
Hittade den här reparationssatsen: http://www.skruvat.se/Reparationssats-vaxelhavarm-P16638.aspx
Kan det vara ngt mot mitt problem? Behöver man även byta själva hävarmen? http://www.skruvat.se/Vaxelhavarm-P17454.aspx
Mycket tacksam för svar!
/ Andreas
|
|
Vinterbilen
Golf 3 1.6 AFT Ort: Halmstad |
Ons 16 okt 2013 22:42 |
|
Ingen som har några tankar kring detta?
Lägger till en fråga; urtrampningslagret, hur yttrar det sig när det är kasst? Och om man ska byta, sitter det krångligt till eller sitter det på "utsidan" av lådan, har läst ngt om en "grön plåt".
|
|
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm |
Ons 16 okt 2013 23:52 |
|
Gällande urtrampningslager så sitter de ett grönt lock man ser om man tar bort plasten under rambalken på vänster sida ser man de gröna locket på gaveln på lådan bakom detta sitter en gaffel ett nållager o en kopplingspinne som går igenom lådan o trycker på en metallplatta i lamellcentrumet
lagret i sig kam va dåligt men vanligaste e att pinnen ätit sig in i plattan o går de nog länge äter den sig igenom plattan o man tappar kopplingen helt
gällande svårväxlingen så skulle ja tro bussningarna e sopslut i länkaget främst länkaget under huven men även kulan inne i bilen kan va slitet http://www.skruvat.se/Reparationssats-vaxelhavarm-P100499.aspx Galen Hobbymeckare med dyslexi
|
|
Blacksmoke
Caddy 1.6d -88 Ort: Boden |
Tor 17 okt 2013 7:25 |
|
Hur är växlingen i bilen, efter att du fått i 1an och kört iväg? är det trögt få i andra växlar? hur är den att växla ner från 3an till 2an typ?
Tänkte på om den inte frikopplar riktigt som den ska. har du provat att koppla, släppa upp och koppla igen,innan du sätter i ettan?
|
|
Blacksmoke
Caddy 1.6d -88 Ort: Boden |
Tor 17 okt 2013 7:25 |
|
Hur är växlingen i bilen, efter att du fått i 1an och kört iväg? är det trögt få i andra växlar? hur är den att växla ner från 3an till 2an typ?
Tänkte på om den inte frikopplar riktigt som den ska. har du provat att koppla, släppa upp och koppla igen,innan du sätter i ettan?
|
|
Vinterbilen
Golf 3 1.6 AFT Ort: Halmstad |
|
Vinterbilen
Golf 3 1.6 AFT Ort: Halmstad |
Tor 17 okt 2013 18:03 |
|
Blacksmoke skrev: | Hur är växlingen i bilen, efter att du fått i 1an och kört iväg? är det trögt få i andra växlar? hur är den att växla ner från 3an till 2an typ?
Tänkte på om den inte frikopplar riktigt som den ska. har du provat att koppla, släppa upp och koppla igen,innan du sätter i ettan? |
Jodå, släppa upp kopplingen och koppla igen var det första jag testade men det hjälper inte alls. Spelar heller ingen roll från vilket växelläge jag går från till ettan. Från tvåan till ettan, friläge till ettan, vicka på spaken ända bort mot femman och tillbaka..samma skit ändå!
Alla andra växlar är lätta att få i. Men i alla växlar så är det glapp i sidled och lite glapp i fram och tillbaka rörelse utan att gå ur växeln.
|
|
Blacksmoke
Caddy 1.6d -88 Ort: Boden |
Tor 17 okt 2013 18:05 |
|
Troligt att du har glappt länkage, låter ju som så, men att ettan är knepig oavsett från högre växel eller fril'ge, så kan det vara synkringen på ettan som börjar bli dålig.
|
|
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm |
Fre 18 okt 2013 1:03 |
|
Första bör de vara isf men ta ten titt under huven mot torpedväggen o kolla hur glappt de länkaget e armen i andra länken e ju hela spaken o den bör inte i sig va dålig e kulan isf som kan va glapp men till 99% e de länkaget ute under huven som e mest glappt inte inne vid spaken e de sällan större glapp men man ska aldrig säga aldrig men som steg ett rekomenderar ja att öppna huven o be polare eller sambo rycka i spaken o se hur glappt de e
du kan ju testa byta lagret e ingen raketforskning o byta de e lager o den gröna kåpan som behövs nya men som ja får ut av din vidare beskrivning så skiulle ja nog säga som blacksmoke att felet i sig sitter i synkringarna dock är ettan normalt svårare än andra växlar att få i om bilen rullar pga synkringen e byggd så den inte ska kunna gå få i av misstag dock ditt problem orsakas förmodligen till största del av att ditt länkage e dåligt Galen Hobbymeckare med dyslexi
|
|
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm |
Fre 18 okt 2013 1:04 |
|
Första bör de vara isf men ta en titt under huven mot torpedväggen o kolla hur glappt de länkaget e armen i andra länken e ju hela spaken o den bör inte i sig va dålig e kulan isf som kan va glapp men till 99% e de länkaget ute under huven som e mest glappt inte inne vid spaken e de sällan större glapp men man ska aldrig säga aldrig men som steg ett rekomenderar ja att öppna huven o be polare eller sambo rycka i spaken o se hur glappt de e
du kan ju testa byta lagret e ingen raketforskning o byta de e lager o den gröna kåpan som behövs nya men som ja får ut av din vidare beskrivning så skiulle ja nog säga som blacksmoke att felet i sig sitter i synkringarna dock är ettan normalt svårare än andra växlar att få i om bilen rullar pga synkringen e byggd så den inte ska kunna gå få i av misstag dock ditt problem orsakas förmodligen till största del av att ditt länkage e dåligt Galen Hobbymeckare med dyslexi
|
|
Vinterbilen
Golf 3 1.6 AFT Ort: Halmstad |
Fre 18 okt 2013 19:44 |
|
Ska kika på det imorgon!
|
|
Clain
Golf 3 CL 1.8 i -98 Ort: Gävle |
Sön 02 feb 2014 19:37 |
|
Lånar tråden lite då jag har ganska precis samma problem med ettans växel, jag måste antingen ha tur eller först lägga i tvåan och gå direkt från den till ettan för att den ska gå i. Är jag lite för snabb vid ett stoppljus och inte tänker mig för så är det ofta treans växel som går i istället.
Köpte nyligen bilen, en Golf 3 CL 1.8i -98 Motorkod: ADZ.
Förra ägaren informerade om felet och förklarade att han brukade smörja länkaget under huven ibland för att det skulle fungera bättre.
Nu tänkte jag försöka ta i tu med problemet direkt för att även fru min skall våga köra bilen.
Efter vad jag läst mig till här så är det sannolikt en reparationssats för växelhävarm som gäller, tänkte beställa en sats och byta ut för säkerhets skull, men undrar om man även behöver en bussning för växelspak eller någonting mer?
Behöver man byta växellådsolja i samma veva?
Är novis inom bilmekande så allt av det här är tyvärr helt nytt för mig.
(inhandlade min första Hayes bok idag)
Hittade dessa som skall passa min bil.
http://www.skruvat.se/Reparationssats-vaxelhavarm-P100499.aspx
http://www.skruvat.se/Bussning-vaxelspak-P16303.aspx
Senast ändrad Lör 15 feb 2014 20:15, ändrad totalt 2 gånger
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Mån 03 feb 2014 13:59 |
|
Jo då gäller förmodligen densamma i ditt fall att kika på nämnda bussning som man kommer åt från motorrummet.
Där den förstnämnda länken du angav passar om denna är glapp i, den första är till bussningen under växelspaken beroende om den med glappar.
Det är ingen regel att byta växellåds olja, så vida man inte misstänker den är förorenad eller att det är svårt tex vintertid att få i växlar osv, som det kan hjälpa med att byta till en lämpligen något tunnare växellåds olja.
|
|
Clain
Golf 3 CL 1.8 i -98 Ort: Gävle |
Tis 04 feb 2014 22:07 |
|
etanol skrev: | Jo då gäller förmodligen densamma i ditt fall att kika på nämnda bussning som man kommer åt från motorrummet.
Där den förstnämnda länken du angav passar om denna är glapp i, den första är till bussningen under växelspaken beroende om den med glappar.
Det är ingen regel att byta växellåds olja, så vida man inte misstänker den är förorenad eller att det är svårt tex vintertid att få i växlar osv, som det kan hjälpa med att byta till en lämpligen något tunnare växellåds olja. |
Kanon tack, beställde delarna nu så jag har dem till helgen, hoppas kunna åtgärda det då.
Lär läsa på lite i hayesboken först bara..
Har du någon uppfattning om svårighetsgrad på ett sådant byte, är det svårt att komma åt osv så att jag kan räkna med en hel helg för bytet för mig som novis?
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Ons 05 feb 2014 8:35 |
|
Var ett tag sedan man bytte dessa bussningar med stag, men har för mig det var väldigt enkelt överlag så det bör du med lugnt ro i land med.
|
|
Clain
Golf 3 CL 1.8 i -98 Ort: Gävle |
Lör 08 feb 2014 19:53 |
|
etanol skrev: | Var ett tag sedan man bytte dessa bussningar med stag, men har för mig det var väldigt enkelt överlag så det bör du med lugnt ro i land med. |
Finemang!
Nu sköt jag upp det hela till nästa helg, tänkte försöka hinna med en liten motortvätt i veckan inför bytet för det är så jädrans kladdigt och skitigt i motorrummet just nu..
Har suttit och läst på både i Hayes boken och sökt på google, fann t.ex denna länken där dom beskriver det rätt bra på engelska fast för en mk2.
http://forums.thecarlounge.com/showthread.php?3126584-THE-MK2-gear-shi ft-linkage-repair-guide
Funderar på att byta ut så mycket smådelar som möjligt när jag nu ändå ska krångla med lådan och länkaget, det verkar ändå vara så marginella extrakostnader det handlar om för att byta även några andra delar..
Men frågan för mig som är novis, är ju vilka (om några alls) extra delar som faktiskt kan vara värda att byta ut till växellådan isåf?
Jag har t.ex bara beställt reparationssatsen för växelhävarm från skruvat, skulle det vara idé att beställa hem även växelhävarm & avlänkningsaxel/växelmekanism (2 nedre länkarna) när jag ändå håller på?
http://www.skruvat.se/Reparationssats-vaxelhavarm-P100499.aspx
http://www.skruvat.se/Vaxelhavarm-P17454.aspx
http://www.skruvat.se/Avlankningsaxel-vaxelmekanism-P18035.aspx
|
|
Clain
Golf 3 CL 1.8 i -98 Ort: Gävle |
Lör 08 feb 2014 20:18 |
|
Kom förresten på, behöver man köpa ngt slags fett att smörja in delarna med?
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Sön 09 feb 2014 9:41 |
|
Ja det var en bra beskrivning som täckte in momenten, så som du säger var dessa kringprylar klart överkomlig och när man ändå är i farten. Är det ju en jobbig sitts om man inte beställd dessa extra prylar med och ser under renoveringen med skulle behöva byta är man ofta glad att man beställde dessa med.
Annars är det omöjligt att säga om dessa extra prylarna utöver renoveringssatsen behövs, men med dessa och byter allt så vet man att allt är schyst.
Som fett finns det säkert många skolor men själv använder jag alltid vattenresistent fett där tex hjullager fett är mycket seglivat och som inte stelnar i minusgrader.
|
|
Clain
Golf 3 CL 1.8 i -98 Ort: Gävle |
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Sön 09 feb 2014 11:51 |
|
Ja skippa i så fall växelhävarmen som jag tror mig aldrig någonsin bytt utan det varit mest dom andra prylarna som behövts.
Ta vilket som av dessa smörjmedel som båda fungerar ypperligt. Som båda med annars är bra som universalfett till diverse,
|
|
Clain
Golf 3 CL 1.8 i -98 Ort: Gävle |
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Sön 16 feb 2014 8:52 |
|
Kul att du fick till det men annars är det inte alltid man behöver byta allt som finns med i en renoveringssats som man med får väga in arbets insatsen.
Som med "spakkulan" för känns spaken bara stadigt och inte alls sladdrig så finns ju ingen anledning att byta den där dessa ofta sitter bra fettade och skyddade.
|
|
Clain
Golf 3 CL 1.8 i -98 Ort: Gävle |
Sön 16 feb 2014 9:51 |
|
Aha, så ny spakkula är det som kan ge den där sista extra stabiliteten..
Efter bytet av länkaget så känns spaken stadigare och växlarna går ju som sagt i fint, nog skulle den kunna bli stadigare men innan bytet var den hur som helst sladdrigare.
Har det dessutom på film så jag kan ju faktiskt jämföra det mot hur den är idag..
Ska nog köra in den lite mer först och fundera på det, nu vet jag ju iaf vad den gör och att det inte är ngn direkt fara att avvakta med att byta ut den..
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Sön 16 feb 2014 10:42 |
|
Precis och tror jag mig bytt några sådana med på riktigt slitna fall, så visst när du ändå har grejorna är det lika bra att byta dessa med.
Så får du troligt än mer "nybils" känsla i kärran.
|
|
Rajban
Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik |
Tis 07 jul 2015 12:38 |
|
Jag har bytt Reparationssats -växelhävarm utom kulan under växelspaken enl Clains bild ovan. Kan etanol eller någon annan förklara hur mycket man måste demontera för att byta detaljerna vid 16 på bilden. Går den att byta inifrån eller måste man lossa även under och demontera delar av avgassystemet?
[/gallery] Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
|
|
golfvr6power89
Caddy 1.9 SUG Ort: Svedala |
|
Rajban
Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik |
|