Forum - Golf 3 (92-99) - Svårt att få i ettans växel

Vinterbilen
Golf 3 1.6 AFT Ort: Halmstad
Ons 02 okt 2013 20:43 Svara med citat
Hej,

har precis inhandlat en Golf 1.6 101hk -97, motorkod AFT.

Ettans växel är riktigt svår att få i. Antingen så får man använda våld, smyga mot backen eller bara ha tur att få i den på första försöket. Ett annat problem är att i valfri växel så går spaken att röra väldigt mycket i sidled. Verkar ju inte så speciellt bra Very Happy

Har försökt söka information men blir inte riktigt klok på det..Växelhävarmen har jag läst lite om, kan det vara det som strular?

Hittade den här reparationssatsen: http://www.skruvat.se/Reparationssats-vaxelhavarm-P16638.aspx

Kan det vara ngt mot mitt problem? Behöver man även byta själva hävarmen? http://www.skruvat.se/Vaxelhavarm-P17454.aspx

Mycket tacksam för svar!
/ Andreas
Vinterbilen
Golf 3 1.6 AFT Ort: Halmstad
Ons 16 okt 2013 22:42 Svara med citat
Ingen som har några tankar kring detta?

Lägger till en fråga; urtrampningslagret, hur yttrar det sig när det är kasst? Och om man ska byta, sitter det krångligt till eller sitter det på "utsidan" av lådan, har läst ngt om en "grön plåt".
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 16 okt 2013 23:52 Svara med citat
Gällande urtrampningslager så sitter de ett grönt lock man ser om man tar bort plasten under rambalken på vänster sida ser man de gröna locket på gaveln på lådan bakom detta sitter en gaffel ett nållager o en kopplingspinne som går igenom lådan o trycker på en metallplatta i lamellcentrumet
lagret i sig kam va dåligt men vanligaste e att pinnen ätit sig in i plattan o går de nog länge äter den sig igenom plattan o man tappar kopplingen helt

gällande svårväxlingen så skulle ja tro bussningarna e sopslut i länkaget främst länkaget under huven men även kulan inne i bilen kan va slitet http://www.skruvat.se/Reparationssats-vaxelhavarm-P100499.aspx

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Blacksmoke
Caddy 1.6d -88 Ort: Boden
Tor 17 okt 2013 7:25 Svara med citat
Hur är växlingen i bilen, efter att du fått i 1an och kört iväg? är det trögt få i andra växlar? hur är den att växla ner från 3an till 2an typ?
Tänkte på om den inte frikopplar riktigt som den ska. har du provat att koppla, släppa upp och koppla igen,innan du sätter i ettan?
Blacksmoke
Caddy 1.6d -88 Ort: Boden
Tor 17 okt 2013 7:25 Svara med citat
Hur är växlingen i bilen, efter att du fått i 1an och kört iväg? är det trögt få i andra växlar? hur är den att växla ner från 3an till 2an typ?
Tänkte på om den inte frikopplar riktigt som den ska. har du provat att koppla, släppa upp och koppla igen,innan du sätter i ettan?
Vinterbilen
Golf 3 1.6 AFT Ort: Halmstad
Tor 17 okt 2013 18:01 Svara med citat
darkien skrev:
Gällande urtrampningslager så sitter de ett grönt lock man ser om man tar bort plasten under rambalken på vänster sida ser man de gröna locket på gaveln på lådan bakom detta sitter en gaffel ett nållager o en kopplingspinne som går igenom lådan o trycker på en metallplatta i lamellcentrumet
lagret i sig kam va dåligt men vanligaste e att pinnen ätit sig in i plattan o går de nog länge äter den sig igenom plattan o man tappar kopplingen helt

gällande svårväxlingen så skulle ja tro bussningarna e sopslut i länkaget främst länkaget under huven men även kulan inne i bilen kan va slitet http://www.skruvat.se/Reparationssats-vaxelhavarm-P100499.aspx


Men låter det som att mitt urtrampningslager är kasst, det som händer är följande: Bilen framförs med växel i, ljudet är inte konstant utan man kan säga att ljudet "går runt". Trycker jag ner kopplingen försvinner ljudet.

Den satsen du länkade till passade inte till min när jag skrev in regnummer, men det som fanns till min där var:

http://www.skruvat.se/Reparationssats-vaxelhavarm-P16638.aspx

http://www.skruvat.se/Vaxelhavarm-P17454.aspx

http://www.skruvat.se/Bussning-vaxelspak-P16303.aspx

http://www.skruvat.se/Vaxelhavarm-P16081.aspx Vad tror du jag behöver?
Vinterbilen
Golf 3 1.6 AFT Ort: Halmstad
Tor 17 okt 2013 18:03 Svara med citat
Blacksmoke skrev:
Hur är växlingen i bilen, efter att du fått i 1an och kört iväg? är det trögt få i andra växlar? hur är den att växla ner från 3an till 2an typ?
Tänkte på om den inte frikopplar riktigt som den ska. har du provat att koppla, släppa upp och koppla igen,innan du sätter i ettan?


Jodå, släppa upp kopplingen och koppla igen var det första jag testade men det hjälper inte alls. Spelar heller ingen roll från vilket växelläge jag går från till ettan. Från tvåan till ettan, friläge till ettan, vicka på spaken ända bort mot femman och tillbaka..samma skit ändå!

Alla andra växlar är lätta att få i. Men i alla växlar så är det glapp i sidled och lite glapp i fram och tillbaka rörelse utan att gå ur växeln.
Blacksmoke
Caddy 1.6d -88 Ort: Boden
Tor 17 okt 2013 18:05 Svara med citat
Troligt att du har glappt länkage, låter ju som så, men att ettan är knepig oavsett från högre växel eller fril'ge, så kan det vara synkringen på ettan som börjar bli dålig.
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 18 okt 2013 1:03 Svara med citat
Första bör de vara isf men ta ten titt under huven mot torpedväggen o kolla hur glappt de länkaget e armen i andra länken e ju hela spaken o den bör inte i sig va dålig e kulan isf som kan va glapp men till 99% e de länkaget ute under huven som e mest glappt inte inne vid spaken e de sällan större glapp men man ska aldrig säga aldrig men som steg ett rekomenderar ja att öppna huven o be polare eller sambo rycka i spaken o se hur glappt de e

du kan ju testa byta lagret e ingen raketforskning o byta de e lager o den gröna kåpan som behövs nya men som ja får ut av din vidare beskrivning så skiulle ja nog säga som blacksmoke att felet i sig sitter i synkringarna dock är ettan normalt svårare än andra växlar att få i om bilen rullar pga synkringen e byggd så den inte ska kunna gå få i av misstag dock ditt problem orsakas förmodligen till största del av att ditt länkage e dåligt

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 18 okt 2013 1:04 Svara med citat
Första bör de vara isf men ta en titt under huven mot torpedväggen o kolla hur glappt de länkaget e armen i andra länken e ju hela spaken o den bör inte i sig va dålig e kulan isf som kan va glapp men till 99% e de länkaget ute under huven som e mest glappt inte inne vid spaken e de sällan större glapp men man ska aldrig säga aldrig men som steg ett rekomenderar ja att öppna huven o be polare eller sambo rycka i spaken o se hur glappt de e

du kan ju testa byta lagret e ingen raketforskning o byta de e lager o den gröna kåpan som behövs nya men som ja får ut av din vidare beskrivning så skiulle ja nog säga som blacksmoke att felet i sig sitter i synkringarna dock är ettan normalt svårare än andra växlar att få i om bilen rullar pga synkringen e byggd så den inte ska kunna gå få i av misstag dock ditt problem orsakas förmodligen till största del av att ditt länkage e dåligt

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Vinterbilen
Golf 3 1.6 AFT Ort: Halmstad
Fre 18 okt 2013 19:44 Svara med citat
Ska kika på det imorgon!
Clain
Golf 3 CL 1.8 i -98 Ort: Gävle
Sön 02 feb 2014 19:37 Svara med citat
Lånar tråden lite då jag har ganska precis samma problem med ettans växel, jag måste antingen ha tur eller först lägga i tvåan och gå direkt från den till ettan för att den ska gå i. Är jag lite för snabb vid ett stoppljus och inte tänker mig för så är det ofta treans växel som går i istället.

Köpte nyligen bilen, en Golf 3 CL 1.8i -98 Motorkod: ADZ.

Förra ägaren informerade om felet och förklarade att han brukade smörja länkaget under huven ibland för att det skulle fungera bättre.
Nu tänkte jag försöka ta i tu med problemet direkt för att även fru min skall våga köra bilen.

Efter vad jag läst mig till här så är det sannolikt en reparationssats för växelhävarm som gäller, tänkte beställa en sats och byta ut för säkerhets skull, men undrar om man även behöver en bussning för växelspak eller någonting mer?

Behöver man byta växellådsolja i samma veva?

Är novis inom bilmekande så allt av det här är tyvärr helt nytt för mig.
(inhandlade min första Hayes bok idag)
Very Happy

Hittade dessa som skall passa min bil.
http://www.skruvat.se/Reparationssats-vaxelhavarm-P100499.aspx
http://www.skruvat.se/Bussning-vaxelspak-P16303.aspx


Senast ändrad Lör 15 feb 2014 20:15, ändrad totalt 2 gånger
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 03 feb 2014 13:59 Svara med citat
Jo då gäller förmodligen densamma i ditt fall att kika på nämnda bussning som man kommer åt från motorrummet.
Där den förstnämnda länken du angav passar om denna är glapp i, den första är till bussningen under växelspaken beroende om den med glappar.

Det är ingen regel att byta växellåds olja, så vida man inte misstänker den är förorenad eller att det är svårt tex vintertid att få i växlar osv, som det kan hjälpa med att byta till en lämpligen något tunnare växellåds olja.
Clain
Golf 3 CL 1.8 i -98 Ort: Gävle
Tis 04 feb 2014 22:07 Svara med citat
etanol skrev:
Jo då gäller förmodligen densamma i ditt fall att kika på nämnda bussning som man kommer åt från motorrummet.
Där den förstnämnda länken du angav passar om denna är glapp i, den första är till bussningen under växelspaken beroende om den med glappar.

Det är ingen regel att byta växellåds olja, så vida man inte misstänker den är förorenad eller att det är svårt tex vintertid att få i växlar osv, som det kan hjälpa med att byta till en lämpligen något tunnare växellåds olja.


Kanon tack, beställde delarna nu så jag har dem till helgen, hoppas kunna åtgärda det då.
Lär läsa på lite i hayesboken först bara..
Har du någon uppfattning om svårighetsgrad på ett sådant byte, är det svårt att komma åt osv så att jag kan räkna med en hel helg för bytet för mig som novis?
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Ons 05 feb 2014 8:35 Svara med citat
Var ett tag sedan man bytte dessa bussningar med stag, men har för mig det var väldigt enkelt överlag så det bör du med lugnt ro i land med.
Clain
Golf 3 CL 1.8 i -98 Ort: Gävle
Lör 08 feb 2014 19:53 Svara med citat
etanol skrev:
Var ett tag sedan man bytte dessa bussningar med stag, men har för mig det var väldigt enkelt överlag så det bör du med lugnt ro i land med.


Finemang!
Nu sköt jag upp det hela till nästa helg, tänkte försöka hinna med en liten motortvätt i veckan inför bytet för det är så jädrans kladdigt och skitigt i motorrummet just nu..

Har suttit och läst på både i Hayes boken och sökt på google, fann t.ex denna länken där dom beskriver det rätt bra på engelska fast för en mk2.
http://forums.thecarlounge.com/showthread.php?3126584-THE-MK2-gear-shi ft-linkage-repair-guide


Funderar på att byta ut så mycket smådelar som möjligt när jag nu ändå ska krångla med lådan och länkaget, det verkar ändå vara så marginella extrakostnader det handlar om för att byta även några andra delar..

Men frågan för mig som är novis, är ju vilka (om några alls) extra delar som faktiskt kan vara värda att byta ut till växellådan isåf?

Jag har t.ex bara beställt reparationssatsen för växelhävarm från skruvat, skulle det vara idé att beställa hem även växelhävarm & avlänkningsaxel/växelmekanism (2 nedre länkarna) när jag ändå håller på?

http://www.skruvat.se/Reparationssats-vaxelhavarm-P100499.aspx
http://www.skruvat.se/Vaxelhavarm-P17454.aspx
http://www.skruvat.se/Avlankningsaxel-vaxelmekanism-P18035.aspx
Clain
Golf 3 CL 1.8 i -98 Ort: Gävle
Lör 08 feb 2014 20:18 Svara med citat
Kom förresten på, behöver man köpa ngt slags fett att smörja in delarna med?
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 09 feb 2014 9:41 Svara med citat
Ja det var en bra beskrivning som täckte in momenten, så som du säger var dessa kringprylar klart överkomlig och när man ändå är i farten. Är det ju en jobbig sitts om man inte beställd dessa extra prylar med och ser under renoveringen med skulle behöva byta är man ofta glad att man beställde dessa med. Smile

Annars är det omöjligt att säga om dessa extra prylarna utöver renoveringssatsen behövs, men med dessa och byter allt så vet man att allt är schyst. Thumbs up

Som fett finns det säkert många skolor men själv använder jag alltid vattenresistent fett där tex hjullager fett är mycket seglivat och som inte stelnar i minusgrader.
Clain
Golf 3 CL 1.8 i -98 Ort: Gävle
Sön 09 feb 2014 11:47 Svara med citat
etanol skrev:
Ja det var en bra beskrivning som täckte in momenten, så som du säger var dessa kringprylar klart överkomlig och när man ändå är i farten. Är det ju en jobbig sitts om man inte beställd dessa extra prylar med och ser under renoveringen med skulle behöva byta är man ofta glad att man beställde dessa med. Smile

Annars är det omöjligt att säga om dessa extra prylarna utöver renoveringssatsen behövs, men med dessa och byter allt så vet man att allt är schyst. Thumbs up

Som fett finns det säkert många skolor men själv använder jag alltid vattenresistent fett där tex hjullager fett är mycket seglivat och som inte stelnar i minusgrader.

Ja det enda som kanske drar iväg lite extra i pris är den där växelhävarmen med en "krok", som verkar hänga ihop med backväxeln (som jag tolkat det iaf).
Men övriga delar beställer jag nog av bara farten ihop med den gula kylvätsketemperatur-sensorn.. Smile

Hittade f.ö både hjullagerfett & styrväxelfett på Biltemas hemsida, men vet inte hur deras egna grejer är kvalitetsmässigt..

Hjullagerfett
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Hjullagri ng/Hjullagersats/Hjullagerfett-36414/

Styrväxelfett
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Styrvaxelfet t-3602/
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 09 feb 2014 11:51 Svara med citat
Ja skippa i så fall växelhävarmen som jag tror mig aldrig någonsin bytt utan det varit mest dom andra prylarna som behövts.
Ta vilket som av dessa smörjmedel som båda fungerar ypperligt. Som båda med annars är bra som universalfett till diverse, Thumbs up
Clain
Golf 3 CL 1.8 i -98 Ort: Gävle
Lör 15 feb 2014 21:33 Svara med citat
etanol skrev:
Ja skippa i så fall växelhävarmen som jag tror mig aldrig någonsin bytt utan det varit mest dom andra prylarna som behövts.
Ta vilket som av dessa smörjmedel som båda fungerar ypperligt. Som båda med annars är bra som universalfett till diverse, Thumbs up


Nu är växellänkaget bytt och växlarna faller i som en dröm! Dancing


Men det var nog tur att jag beställde hem även avlänkningsaxeln, kulan på den gamla var så sliten att den bara föll av när jag skulle byta ut dem.

Köpte även ett justeringsverktyg från eBay som var till otrolig hjälp när växlarna skulle justeras in som det sista jag gjorde..
Kan starkt rekommendera det för alla som skall justera in rätt läge på lådan..
http://www.ebay.com/itm/VW-3104-Gear-Selector-Tool-Gearshift-Bush-Link age-Shift-Golf-Jetta-Mk2-Mk3-Vento-/150984259508?pt=UK_CarsParts_Vehic les_CarParts_SM&hash=item23275cf7b4&vxp=mtr

Den andra, växelhävarmen som skall sitta i växelspaken, känner jag heller ingen anledning att beställa hem nu när jag sett vart den sitter och skicket på den befintliga...

Men det jag funderar över nu är om det eg finns någon anledning att även byta ut de andra delarna som följde med satsen?
Dvs dessa, som ska sitta i botten under växelspaken...
Bild

Vad jag förstått så måste jag då lossa delar av avgassystemet för att komma åt att lossa växelspaken underifrån, för att överhuvudtaget få loss spaken och kunna kontrollera om kulan och dess sockel är nötta..

Hur vet jag om de behöver bytas? Går det att konstatera utan en okulärbesiktning?

Skulle ju isåf kunna spara en del "onödigt" arbete...
Pray
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 16 feb 2014 8:52 Svara med citat
Kul att du fick till det men annars är det inte alltid man behöver byta allt som finns med i en renoveringssats som man med får väga in arbets insatsen.
Som med "spakkulan" för känns spaken bara stadigt och inte alls sladdrig så finns ju ingen anledning att byta den där dessa ofta sitter bra fettade och skyddade.
Clain
Golf 3 CL 1.8 i -98 Ort: Gävle
Sön 16 feb 2014 9:51 Svara med citat
Aha, så ny spakkula är det som kan ge den där sista extra stabiliteten..

Efter bytet av länkaget så känns spaken stadigare och växlarna går ju som sagt i fint, nog skulle den kunna bli stadigare men innan bytet var den hur som helst sladdrigare.

Har det dessutom på film så jag kan ju faktiskt jämföra det mot hur den är idag..

Ska nog köra in den lite mer först och fundera på det, nu vet jag ju iaf vad den gör och att det inte är ngn direkt fara att avvakta med att byta ut den..
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 16 feb 2014 10:42 Svara med citat
Precis och tror jag mig bytt några sådana med på riktigt slitna fall, så visst när du ändå har grejorna är det lika bra att byta dessa med.
Så får du troligt än mer "nybils" känsla i kärran. Thumbs up
Rajban
Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik
Tis 07 jul 2015 12:38 Svara med citat
Jag har bytt Reparationssats -växelhävarm utom kulan under växelspaken enl Clains bild ovan. Kan etanol eller någon annan förklara hur mycket man måste demontera för att byta detaljerna vid 16 på bilden. Går den att byta inifrån eller måste man lossa även under och demontera delar av avgassystemet?
Bild[/gallery]

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
golfvr6power89
Caddy 1.9 SUG Ort: Svedala
Tis 14 jul 2015 23:16 Svara med citat
Http://www.vr6.nu/phpbb/viewtopic.php?f=7&t=23055
här var mitt fel Smile

Live Hard,Live Your Dream
Rajban
Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik
Ons 15 jul 2015 18:00 Svara med citat
Och jag hittade i denna länk http://forums.thecarlounge.com/showthread.php?3126584-THE-MK2-gear-shi ft-linkage-repair-guide att, ja man måste lossa avgassystemet för att kunna byta kulan under växelspaken.

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72