Forum - Golf 7 (13-19) - Lackbehandling

muhaa
Kör: Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm Medlem: 16 april 2013
Tor 10 okt 2013 8:16 Svara med citat
Hej!

Jag har kollat runt lite gällande lackförsegling och mer eller mindre fastnat för Ditec... men jag lämnade in företagets bilar på service på en mekonomen verkstad och dom hade också lackförsegling för 2500 jämfört med Ditec som kostar 5000.. någon har någon erfarenhet av mekonomen?
amullo
Kör: Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm Medlem: 21 augusti 2013
Tor 10 okt 2013 10:42 Svara med citat
Nej, men jag har erfarenhet av DITEC.
Vi gjorde en sånn på våran solid röda Honda Civic när vi köpte den för 14 år och 20.000 mil sedan. Bilen har sedan dess handtvättats och underhållits, men används dagligen och hkörs i både stan och på landsväg.
Vi får idag kommentarer på hur fin den är i lacken..
Se bilder här som togs i våras: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=39725&highlight=

När det gäller lackförsegling så är det skillnad på olika behandlingar. DITEC har vunnit oberoende tester (har faktiskt kollat upp det, inte bara tittat på reklam). I mitt fall så har jag 14 års erfarenhet, så nya golfen kommer gå in på DITECbehandling bara metalliclacken hunnit härda.

Nej, jag arbetar inte för dem, är bara grymt nöjd med resultatet!

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
AXL72
Kör: VW Polo R WRC -14 Ort: Gävle Medlem: 27 juli 2012
Tor 10 okt 2013 11:54 Svara med citat
Har också bra erfarenheter av Ditec, kör med det på min nuvarande bil.

Man bör inte bara jämföra priset, utan även hållbarheten på behandlingen. Ditec rekommenderar en återbehandling efter 18 månader, denna kostar 50% av första behandlingen, medan många andra lackskydd behöver en ny behandling redan efter 12 månader, då är ju prisskillnaden +/- 0 ganska snabbt.

Nu väntar jag på min nya bil som jag beställt och den kommer att få ett lackskydd av annat märke än Ditec eftersom jag fick det på köpet, så jag ska absolut jämföra resultat och hållbarhet!
muhaa
Kör: Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm Medlem: 16 april 2013
Fre 25 okt 2013 8:14 Svara med citat
Nu har jag beställd tid hos Ditec, fick priset 4200 inkl behandling av fälg och vidrutor.

Hoppas min sunset röda metallic kommer skina upp!
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Fre 25 okt 2013 19:36 Svara med citat
De här med lackbehandling är nästan som religion. I egenskap av agnostiker så har jag handvaxat min Golf 7 SC i garaget. Polerduk + Turtle nanotech vax ha belastat hushållskassan med en särkostnad på 50-75 SEK skulle jag tro. Tiden debiteras inte.

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
Pure White
Kör: Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands Medlem: 22 oktober 2013
Fre 25 okt 2013 20:14 Svara med citat
Jag skulle aldrig lägga 4000 spänn på en lackförsegling.
Skaffa en oscillerande polermaskin från t.ex Clas Ohlson och ett bra flytande hårdvax så får du samma resultat för ungefär en tiondel av kostnaden. Visserligen får du upprepa arbetet oftare än med lackförsegling men vad gör det när man sparar en massa pengar.
Peter_senior
Fre 25 okt 2013 20:40 Svara med citat
Maskinpolera en nött lack - Javisst helt OK.

En helt ny bil behöver man inte maskinbearbeta, räcker med manuellt handarbete. Tar man fram maskinen så blir det ju lite småprickigt av polermedel här och där, man får ju nästan maskera in mattsvarta partier. (Använder min sällan, är dock en större roterande maskin). Betänk att maskinbearbetning sliter på lacken!

Att kalla det ”Försegling” är att ta i. Man applicerar skyddet på synliga ytor, inte under prydnadslister, plåtveck, dolda ytor i allmänhet. Det går inte att ”försegla” en lack utan att plocka isär bilen.

Sedan kan man ju lämna in bilen för lackbehandling för att man inte har lust eller kan göra det själv, Någon gång har jag gjort det men inte blivit särskilt imponerad av resultatet. Var och en gör naturligtvis som den vill.

AXL72
Fre 25 okt 2013 21:14 Svara med citat
Frågan är varför man skulle vilja hålla på och göra det själv, när andra kan göra det åt en och med mycket bättre resultat?!

Det är inga problem att köpa en symaskin och sy sina egna kläder, skaffa en ko och mjölka den själv eller att klippa sig själv heller. Smile
Pure White
Fre 25 okt 2013 21:36 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Maskinpolera en nött lack - Javisst helt OK.

En helt ny bil behöver man inte maskinbearbeta, räcker med manuellt handarbete. Tar man fram maskinen så blir det ju lite småprickigt av polermedel här och där, man får ju nästan maskera in mattsvarta partier. (Använder min sällan, är dock en större roterande maskin). Betänk att maskinbearbetning sliter på lacken!

Att kalla det ”Försegling” är att ta i. Man applicerar skyddet på synliga ytor, inte under prydnadslister, plåtveck, dolda ytor i allmänhet. Det går inte att ”försegla” en lack utan att plocka isär bilen.

Sedan kan man ju lämna in bilen för lackbehandling för att man inte har lust eller kan göra det själv, Någon gång har jag gjort det men inte blivit särskilt imponerad av resultatet. Var och en gör naturligtvis som den vill.

Min kommentar gällde lackförsegling som man, så vitt jag känner till, också använder maskiner till. I övrigt håller jag delvis med dig. En oscillerande maskin sliter betydligt mindre på lacken än en polerrondell.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Fre 25 okt 2013 21:56 Svara med citat
Pure White skrev:
Jag skulle aldrig lägga 4000 spänn på en lackförsegling.
Skaffa en oscillerande polermaskin från t.ex Clas Ohlson och ett bra flytande hårdvax så får du samma resultat för ungefär en tiondel av kostnaden. Visserligen får du upprepa arbetet oftare än med lackförsegling men vad gör det när man sparar en massa pengar.

En nackdel med vaxning är att den inte tål avfettning.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Peter_senior
Fre 25 okt 2013 22:07 Svara med citat
AXL72 – Det är ju en chans att få lite kvalitetstid med din Volkswagen Laughing .

Klippa sig själv är svårt och kon får ju förvaras i garaget där den förorenar. Sömnad kräver extraordinär färdighet. Jag tro att jag stannar med bilvården eftersom jag tycker det är roligt (det är således skälet).

Pure White – förstår vad du menar. Visst är det svårare att köra med roterande, särkilt för en ovan som undertecknad. Tar mer och vrider ju åt ett håll hela tiden, får köra på låg hastighet….

Candyweiss – Rätt ”vax” tål avfettning, alltså även petroleumbaserad. (Man ser ju om vattnet fortfarande pärlar sig på bilen) Angel .

Pure White
Fre 25 okt 2013 22:35 Svara med citat
Ditec Sisjön (Göteborg) tar just nu 3950 kr för en lackkonservering. Vill man dessutom åtnjuta den 6-åriga systemgarantin måste man göra en återbehandling var 18e månad, vilket under garantiperioden borde bli 3 st á 1750 kr. Efter 6 år har kalaset kostat 9200 kr.

Jag gnuggar nog hellre själv även om jag får göra det oftare.
AXL72
Lör 26 okt 2013 20:44 Svara med citat
Peter_senior skrev:
AXL72 – Det är ju en chans att få lite kvalitetstid med din Volkswagen Laughing .

Jag har handtvättat min bil 65 gånger sedan jag hämtade ut den förra sommaren, så vi får gott om kvalitetstid tillsammans! Wink
Morina
Kör: Golf 7 1.4 TSI GT -14 Ort: Alingsås Medlem: 30 juli 2009
Lör 26 okt 2013 21:59 Svara med citat
Fixade lackförsegling + vindruteförsegling och fälgar 18 månader garanti för 1600kr. Så nu inväntar jag bara på att få bilen så man kan lämna in den Smile
Duratec
Kör: Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång Medlem: 20 december 2012
Lör 26 okt 2013 22:57 Svara med citat
Det här med lackförsegling är ju lite tvetydigt och kan tolkas på olika sätt. Visst att själva "skyddet för lacken" (dvs att det inte bygger så mycket oxid i porerna på lacken) kan sitta upp till 18 månader, men efter ca 6 månader (speciellt över vintern) har man tappat väääääldigt mycket av den "hala ytan" som är så härlig.

Själv föredrar jag att ha en extremt "hal" bil där smutsen inte fastnar så lätt, och då samtidigt är mycket lätt att tvätta. Dvs så lägger jag lackskydd på våra egna bilar (minst) 2ggr per år.

Nu är jag ju lite putsnörd, och har bilpolering och utställningsbilar som hobby, så är väl "lite" skadad... Smile

Edit: För den som är sugen att testa att lägga ett lackskydd själv så kan jag rekommendera Menzerna Power Lock, blir sjukt trevlig yta av det! Thumbs up
Cribbe515
Kör: Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga Medlem: 15 augusti 2013
Lör 26 okt 2013 23:15 Svara med citat
Kan man använda Menzerna Power Lock på plast och gummi också? Är lite "allergisk" mot medel som kritar på såna underlag. Det är jädrigt jobbigt att behöva maska bort allt sånt.
Duratec
Kör: Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång Medlem: 20 december 2012
Lör 26 okt 2013 23:21 Svara med citat
Det är väl egentligen inga lackbehandlingsmedel som är "bra" för gummi. Menzernas medel tycker jag dock kritar betydligt mindre än vissa andra. Är man försiktig när man polerar så bör man inte få så mycket medel på gummidetaljerna. Man kan ju även köpa medel för att fräscha upp gummi/plasdetaljer som man lägger på efter att lacken fått sitt.
Cribbe515
Lör 26 okt 2013 23:38 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Candyweiss – Rätt ”vax” tål avfettning, alltså även petroleumbaserad. (Man ser ju om vattnet fortfarande pärlar sig på bilen) Angel .

Vad ska man välja för vax om det ska tåla avfettning? På vintern brukar jag använda Supertvätt emellanåt istället för avfettning. Supertvätt tar säkert vaxet också men lämnar samtidigt en vaxad yta. Jag tycker det fungerar rätt bra.
candyweiss
Sön 27 okt 2013 0:10 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
Vad ska man välja för vax om det ska tåla avfettning? På vintern brukar jag använda Supertvätt emellanåt istället för avfettning. Supertvätt tar säkert vaxet också men lämnar samtidigt en vaxad yta. Jag tycker det fungerar rätt bra.

Det undrar jag också, vilket vax tål att man avfettar bilen vid varje tvätt hela vintern. finns det något sådant vax kan jag hålla med om att lackkonservering är onödig. Då vaxar jag också gärna en gång om året.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Peter_senior
Sön 27 okt 2013 10:24 Svara med citat
Har använt ”Turtle Extreme nano-tech wax” de senaste åren. Tycker att det sitter kvar länge, Jag förvarar bilarna i garage hela vinterhalvåret. Tvättar med ”Turtle ZIP bilshampo”. Avfettar bilarna x antal ggr med petroleum baserad avfettning (inte varje gång).

Man kan ju ställa sig fråga vilket vax är det som ligger kvar på bilen, kommer det från vaxflaskan eller det som finns i bilshampot? Det kan jag inte säkert svara på. Det är ju stor skillnad på nyvaxad och ovaxad bil i alla fall. ”Supertvätt” är väl lite fetare har jag för mig?

Ni får prova, insatsen är ju inte så hög Laughing .

BTW – Jag har ingen som helst koppling till varumärket ovan ifråga, finns säkert andra likvärdiga eller bättre produkter.

Cribbe515
Sön 27 okt 2013 13:47 Svara med citat
Jag har själv bara erfarenhet av mackvaxer, dvs Turtle, Sonax, OK m.fl. Det skulle vara intressant att prova nån mer halvprofessionell produkt som även vänder sig till amatörer för att kolla om skillnaden är avgörande.

Duratec nämnde Menzerna Power Lock, en annan är Ultima Paint Guard Plus men man hittar många olika system för hemanvändare om man googlar lite.

I princip håller jag med Pure White att det blir ohemult dyrt att köpa en professionell lackbehandling med återkommande underhållsbehandlingar men frågan är om det går att komma lite längre på egen hand med andra produkter än mackvaxerna?
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Sön 27 okt 2013 14:11 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
Jag har själv bara erfarenhet av mackvaxer, dvs Turtle, Sonax, OK m.fl. Det skulle vara intressant att prova nån mer halvprofessionell produkt som även vänder sig till amatörer för att kolla om skillnaden är avgörande.

Duratec nämnde Menzerna Power Lock, en annan är Ultima Paint Guard Plus men man hittar många olika system för hemanvändare om man googlar lite.

I princip håller jag med Pure White att det blir ohemult dyrt att köpa en professionell lackbehandling med återkommande underhållsbehandlingar men frågan är om det går att komma lite längre på egen hand med andra produkter än mackvaxerna?

http://shop.bollnasbilvard.se/meguiars-ultimate-liquid-wax-473ml-p-297 8-c-679.aspx

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Cribbe515
Sön 27 okt 2013 18:02 Svara med citat
Petta skrev:
http://shop.bollnasbilvard.se/meguiars-ultimate-liquid-wax-473ml-p-297 8-c-679.aspx

Tackar Petta, det här ska jag prova. Det verkar vara enkelt att använda, även på plast och är inte så himla dyrt heller.
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Sön 27 okt 2013 18:18 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
Tackar Petta, det här ska jag prova. Det verkar vara enkelt att använda, även på plast och är inte så himla dyrt heller.

Ska jag vara ärlig, vet jag inte. Många använder de. Men just vax/lackskydd är så väldigt personligt. Själv använder jag enbart uteslutande Autoglyms produkter, mest pga av att de är gjorda för att arbetas för hand (inga maskiner).

Jag använder detta: http://shop.bollnasbilvard.se/autoglym-super-resin-polish-1l-p-3181-c- 679.aspx

Och toppar med detta: http://shop.bollnasbilvard.se/autoglym-extra-gloss-protection-325ml-p- 268-c-408.aspx

Hur länge Meguiars håller vet jag inte, vet dock att Autoglyms håller ca 12 månader (50 tvättar)

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Cribbe515
Sön 27 okt 2013 21:08 Svara med citat
Petta skrev:
Ska jag vara ärlig, vet jag inte. Många använder de. Men just vax/lackskydd är så väldigt personligt. Själv använder jag enbart uteslutande Autoglyms produkter, mest pga av att de är gjorda för att arbetas för hand (inga maskiner).

Jag använder detta: http://shop.bollnasbilvard.se/autoglym-super-resin-polish-1l-p-3181-c- 679.aspx

Och toppar med detta: http://shop.bollnasbilvard.se/autoglym-extra-gloss-protection-325ml-p- 268-c-408.aspx

Hur länge Meguiars håller vet jag inte, vet dock att Autoglyms håller ca 12 månader (50 tvättar)

Det är väl så det är, man får testa olika märken och bilda sig en egen uppfattning om vad som funkar bäst. 12 månader är ju annars grymt bra för en "konsument produkt".
Peter_senior
Sön 27 okt 2013 21:42 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
Det är väl så det är, man får testa olika märken och bilda sig en egen uppfattning om vad som funkar bäst. 12 månader är ju annars grymt bra för en "konsument produkt".

Man kanske skulle prova Autoglym, får väl bli vid nästa bilvårdsomgång. 12 mån låter bra Regular Smiley .

candyweiss
Sön 27 okt 2013 21:56 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Man kanske skulle prova Autoglym, får väl bli vid nästa bilvårdsomgång. 12 mån låter bra Regular Smiley .

Undrar om den klarar av avfettning också?

Cribbe515
Mån 28 okt 2013 9:31 Svara med citat
candyweiss skrev:
Undrar om den klarar av avfettning också?

Av 12 månader är det ju bara 4-5 som det kan vara aktuellt att använda avfettning. Mig spelar det ingen roll om produkten bara står emot avfettning under den tiden. Jag stryker gärna lite på pärlan två gånger om året om det behövs.
candyweiss
Mån 28 okt 2013 10:32 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
Av 12 månader är det ju bara 4-5 som det kan vara aktuellt att använda avfettning. Mig spelar det ingen roll om produkten bara står emot avfettning under den tiden. Jag stryker gärna lite på pärlan två gånger om året om det behövs.

Håller med Regular Smiley Bara vaxet klarar av avfettningen under vintermånaderna.

JohnnyMann
Kör: Golf 6 1,6 -10 Ort: Stockholm Medlem: 25 juni 2013
Tis 29 okt 2013 19:11 Svara med citat
Hm, tar inte "vaxshampoo" bort det befintliga vaxskiktet?
har för mig att det löser upp det som redan finns
Sida 1, 2  >