Forum - Golf 7 (13-19) - Imponerande saker med MK7an

VAG
Golf 7 TDI105 4motion Ort: Vetlanda
Sön 13 okt 2013 22:19 Svara med citat
Visst är dragkroksinfällningen en elegant lösning?
Tankluckan är snyggt utformad och praktisk.
Rymlig kupé för klassen.
Billig 4wd jämfört med Bl a Subaru..
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tis 19 nov 2013 21:25 Svara med citat
Den adaptiva farthållaren ihop med front assist.
Ljudisoleringen, väldigt tyst i kupén för att vara en combi i denna storleksklassen.
Radio Composition Media och färddator plus.
Bagage utrymmet i SC samt hur man fäller ned ryggstödet direkt från bakluckeöppningen.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Tis 19 nov 2013 22:00 Svara med citat
-Fjädringskomforten som i kombination med bra ljudisolering ger en mkt komfortabel upplevelse , uppför sig ju bättre än många dyrare och större bilar i mitt tycke! Smile

-Xenonljusen som även fast helljuset kanske är aningen kort i gengäld har ett mkt bra halvljus och kör man som jag sällan utanför stan uppskattar man hellre det än tvärtom , går ju dessutom att ordna med extraljus.

-Composition Media systemet är väldigt välfungerande och faktiskt väldigt välljudande i mitt tycke...kommer lätt att kunna leva med detta system tills nästa bil då man nog kommer lägga till Dynaudiopaketet för total ljudnirvana.
Låter helt klart bättre än många andra bilmodellers standardstereo system som jag hört.

-Känslan av kvalitet med bra material och mjuka ytor nästan än vart man känner i kupen och plastmaterial som tål mekanisk nötning mkt bra(tänker speciellt på trösklarna till baksätet på båda sidor där barnen kliver in och ut) , har inte blivit en repa ens ännu till skillnad mot Skoda Octavian 2011 jag hade tidigare där trösklarna blev repiga efter ett par månader! Smile
Janousch
Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara
Tis 10 dec 2013 16:18 Svara med citat
På min nuvarande bil (Polo 2012) så börjar bromsljusen blinka snabbt några sekunder efter att abs:en går in,vid hård inbromsning.

Och bromsar man med abs:en till stillastående startar varningsblinkersen.

kanske oviktigt vetande, men kanske inte många som vet.

Troligen är det såhär på de flesta (alla?) nyare volkswagenbilar ?

Jonas

Det är aldrig för sent att ge upp !!
Pure White
Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands
Tis 10 dec 2013 19:41 Svara med citat
Jag gillar farthållaren med avståndsradarn mer och mer. Gjorde en tripp idag på ca 50 mil, det är väldigt bekvämt att den bromsar in och håller avståndet när man kommer ifatt någon. Sedan får man "kompensationsgasa" lite så man kommer närmare och kan glida förbi. Sedan är bara att låta farthållaren jobba igen. Tummen upp för denna Thumbs up .

Det enda jag ogillar är att det är svårt att lära sig vilken knapp som är vilken, utan att titta på ratten.

Jag tycker även vipp-knappen som ändrar hastighet i steg om 10 km är kanon.
Outrunner
Golf 7 Tsi-110 Ort: Herrljunga
Tis 10 dec 2013 20:19 Svara med citat
Gillar det adaptiva chassiet på min bil mycket.
Från komfortabel glidare till ganska stramt fjädrat i sportläge.
Gillar *individuella* läget bäst där man kan ändra lite hursomhelst.
Pure White
Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands
Ons 11 dec 2013 20:02 Svara med citat
Pure White skrev:
Jag gillar farthållaren med avståndsradarn mer och mer. Gjorde en tripp idag på ca 50 mil, det är väldigt bekvämt att den bromsar in och håller avståndet när man kommer ifatt någon. Sedan får man "kompensationsgasa" lite så man kommer närmare och kan glida förbi. Sedan är bara att låta farthållaren jobba igen. Tummen upp för denna Thumbs up .

Det enda jag ogillar är att det är svårt att lära sig vilken knapp som är vilken, utan att titta på ratten.

Jag tycker även vipp-knappen som ändrar hastighet i steg om 10 km är kanon.


EDIT: .... och att det går att frikoppla/byta växel utan att farthållaren hoppar hur.
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping
Ons 11 dec 2013 21:15 Svara med citat
Pure White skrev:
EDIT: .... och att det går att frikoppla/byta växel utan att farthållaren hoppar hur.


Just den funktionen är väldgt intressant när man växlar ner i en uppförsbacke med farthållaren på och svänger in på en annan väg, händer grejor när man släpper kopplingen kan jag säga Shocked
Pure White
Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands
Ons 11 dec 2013 22:45 Svara med citat
lindahl skrev:
Just den funktionen är väldgt intressant när man växlar ner i en uppförsbacke med farthållaren på och svänger in på en annan väg, händer grejor när man släpper kopplingen kan jag säga Shocked

Ja, det kan jag tänka mig. Jag har också gjort en och annan manöver när man blivit överraskad av att farthållaren är aktiv fast man trampat ur. Detta är min första bil där farthållaren funkar på det viset, fast jag gillar det nu när jag har vant mig.
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm
Tor 12 dec 2013 8:08 Svara med citat
Thank gud att man har DSG! Wink

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
Outrunner
Golf 7 Tsi-110 Ort: Herrljunga
Sön 15 dec 2013 19:42 Svara med citat
Hej.

Efter ca 1300 mil med GT.n så blir jag mer och mer nöjd.
Bilen är en fröjd att köra på vinterväglag, mycket kursstabil men ändå rapp i svängarna.
Bra drivkraft, inget spinnande med ett hjul typ.
Mycket mjukt arbetande ESP- och ASR system.

Med DCC ställd i individualläge (dämpning=normal, styrning=sport) så går bilen bäst på vintern tycker jag.

Senaste längre sträckan jag körde(ca 9 mil) så drog bilen 0,48 l/mil i snitt vilket jag anser är helt ok Very Happy
Växelvis 70-80-100 sträcka.

Kör på Nokian WR A2 205/55-16.
golfista
Golf 7 1.4 GT Ort: Göteborg
Sön 15 dec 2013 22:44 Svara med citat
Nöjd med motorn som känns starkare än angivna 140hk, mjukt går den dessutom.
Dynaudiostereo och ergostolar smakar fågel. Det är riktigt kul att köra bil.

Bild
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Mån 16 dec 2013 7:30 Svara med citat
Snygg Kombi!

Håller med om motorn, den tillsammans med DSG är en liten juvel. Så jäkla pigg med samtidigt snål tyst.

Ergostolarna är också inte av denna värld. Jag brukar sitta kvar i bilen en kvart när jag kört in i garaget, för att lyssna på musik och få lite skön massage. ( och jag är inte 60+ Wink )

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
Nyqvist
Golf 7 GT TSI 140 DSG -14 Ort: Karlstad
Mån 16 dec 2013 8:24 Svara med citat
Riktigt FIIIN Sportscombi!
Thumbs up

Golf 7 GT DSG7 TSI 140 -14
Golf 5 1,4 TSI -07
Janousch
Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara
Tor 10 apr 2014 20:44 Svara med citat
Japp då har jag äntligen haft bilen några veckor och kan säga att jag stortrivs. visserligen har det vart några småstrul, men de skall fixas på Toveks om nån vecka. askkoppen gick inte att öppna så lätt . en plastpanel med ett hack i , bashögtalaren (Dynaudio) är död (är nöjd med ljudet ändå) men kommer bli ännu nöjdare när subben kommer igång.
Och handtaget till dragkroken fick jag i näven första gången jag skulle prova det !!
Lite tråkigt att få handtaget i näven då jag visade bilen för en kompis som är volvofrälst .

Wiren som går nerifrån dragkroksmekanismen kommer upp genom ett hål i lastkanten och sitter i ett handtag, och det roliga är att wiren slutar med en liten metallkula och den kulan sitter i en liten plastflik i handtaget och jag är förvånad att inte fler har berättat om detta, som med den klena konstruktionen borde gå sönder var o varannan gång man använder den
.

Annars som sagt mycket nöjd, och det är kul att man kan lägga in radiokanalernas iconer i stereon ! ser ju lite roligare ut med respektive kanals logga än bara en text som säger SR P3 .

Min bilhandlare hade dem på ett minneskort och "trollade" in dem i infotainmentsystemet på nått vis, riktigt trevligt.

Jonas

Det är aldrig för sent att ge upp !!
Janousch
Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara
Tis 27 maj 2014 22:41 Svara med citat
Hej.

Är svinnöjd med min golf 7 SC .

en sak jag undrar över. .

om jag spelar en låt från usbminnet så kommer skivans omslag upp som en liten bild, vart kommer bilden ifrån ? ligger den bilden inbäddad i mp3-filen ? eller har bilen nån skum CDDB funktion ?

Jonas

Det är aldrig för sent att ge upp !!
sandberg80
Passat 7 Ort: Nyköping
Fre 30 maj 2014 11:02 Svara med citat
Hade en PAssat 2012 innan, en 4M 170hk DSG. MEn måste säga att jag är mer nöjd med Golfen (SC 105 diesel DSG). Den är tystare, mjukare, mordernare. Möjligtvis att jag saknar någon centimeter i bagageutrymmet (Får plocka bort hjulen på vår syskonvagn), men det kan nog vara enda nackdelen. Annars är jag kalasnöjd.
Blackbird1100xx
Golf 7 SC TDI GT Ort: Uppsala
Fre 30 maj 2014 20:55 Svara med citat
sandberg80 skrev:
Hade en PAssat 2012 innan, en 4M 170hk DSG. MEn måste säga att jag är mer nöjd med Golfen (SC 105 diesel DSG). Den är tystare, mjukare, mordernare. Möjligtvis att jag saknar någon centimeter i bagageutrymmet (Får plocka bort hjulen på vår syskonvagn), men det kan nog vara enda nackdelen. Annars är jag kalasnöjd.


Roligt att höra att du är mer nöjd med Golfen än Passaten. Jag ska själv byta från Passat TDI 140hk till en Golf SC TDI GT DSG och hoppas att jag kommer tycka detsamma