Forum - Bilstereo - Hjälp med högtalare bak! Golf IV -99 2dörrars

aleekr
Kör: Golf 4 1.6 -99 Ort: Bollebygd Medlem: 16 oktober 2013
Ons 16 okt 2013 15:01 Svara med citat
Hejsan! Ska förbättra ljudet i flickvännens golf och behöver lite hjälp. för tillfället har bilen endast högtalare i framdörrarna och diskanter fram.
Det första jag vill göra är att slänga i ett par högtalare bak också, men då stötte jag på ett problem - det finns inga kablar framdragna. Iallafall inte några självklara kablar. Det går en kabelhärva längst med golvet och bak i bagageutrymmet på vä sida men inget som viker av till högtalarhålen.
Hur tar jag reda på vilka högtalarkablarna är? Finns det ens några? - Om inte, hur drar jag nya?

hittade även 3 kablar vid stereon som inte används.

Bild

Bild

Skulle uppskatta lite hjälp! Tack Smile
Txi
Kör: Golf 3 MK3 Variant -95 Ort: Umeå Medlem: 20 maj 2010
Ons 16 okt 2013 17:28 Svara med citat
Har inte kollat exakt mk4's kablar, men enligt:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?450-F%E4rgkoder-f%F6r-h% F6gtalar-kablar-till-GOLF-IV

är färgerna följande:
VF: + blå/vit, - brun/vit
HF: + röd, - brun/röd
VB: + röd/grön, - brun/grön
HB: + blå, - brun/blå

----------------------------

Saknas kablar så köper du enklast kablar på valfri butik, drar dom helt enkelt från stereon, bakom plast, under mattor, längs med golvlisten (finns garanterat kabelränna) och sedan upp i hålet där högtalaren ska monteras.

Skulle du efter du har lagt kabeln glömma bort vilken som är plus och minus så kopplar du helt enkelt in en högtalare på kabeln, sedan sätter du ett 1,5V batteri på kablarna i andra sidan (bakom stereon) och kollar vilket håll konen rör sig. Rör den sig utåt så ligger plus på plussidan av batteriet, rör den sig inåt så ligger den på minus på batteriet och du byter såleds plats på kablarna..

Detta går även att tillämpa för att ta reda på om färgkoden enligt länken ovan stämmer.
1,5V batteri, två kabelstrumpar du sätter i ISO:n och lägg i hop dessa och kolla vilken som rör sig.

Övriga kablar är svårare att svara på, jag ser inte riktigt kontakten och orkar inte räkna stift i kontakten.

Är något oklart eller du behöver mer information så hojta till så ska jag hjälpa till så gott jag kan Smile
aleekr
Tor 17 okt 2013 13:14 Svara med citat
Okej, så på bild 2 där jag har mitt pekfinger ska det gå ut kablar till VB och BH som är blå och brunblå, rödgrön och grungrön? .
Är dessa kablar av den tjocka varianten eller den smala?
och det sitter ju en eftermonterad stereo , är det kablarna som går från stereon till IOS som har dessa färger eller är det originalkablarna efter IOS` in i bilen?
Ursäkta för så många frågor. Ser ju inga brun/blå ,röd/grön eller brun/gröna kablar från Ios kontakten ..
/Alex
Txi
Tor 17 okt 2013 16:45 Svara med citat
Enligt länken jag skrev så är det de färgerna på kablarna.

På din första bild har du ISO kontakterna. Den svarta är strömmen till HU, och den bruna är för högtalarna.

Kolla på den bruna hur många kablar du har..
sitter det totalt 4 st i den bruna så har du endast kablar dragna för framsystemet, sitter det 8 kablar totalt så är det draget för fyra högtalare.

Storleken på kablarna, eller färgerna vet jag inte, färgerna ska som sagt vara, enligt länken som jag skrev i förra inlägget.

Kontrollera antalet kablar i den bruna kontakten, behöver du kontrollera vilken kabel som går vart så använd batteri-grejen jag förklarade. Behövs en guide för de så hojta så ska jag leta upp en ISO kontakt, lite kablar och kameran ;p
aleekr
Tor 17 okt 2013 22:06 Svara med citat
Hej! Jag har kollat på det du sa och upptäckt att jag endast har 4st kablar på den bruna kontaktstycket

Se bild.

Bild

och även en bild på baksidan:

Bild

De fyra tomma platserna i den bruna kontakten ska alltså vara ljudet VB och HB? Då är det bara att dra nya kablar ifrån dessa platser, sedan koppla in dem på en högtalare ? Very Happy
Txi
Tor 17 okt 2013 22:30 Svara med citat
Precis du har endast kablar dragna och inkopplade för framdörrarna.

Nästa steg blir då att dra nya kablar till VB och HB.

Du gör lättast i att köpa en ny ISO kontakt, och ta den bruna och börja koppla på den. Eftermarknads-ISO har kablar för fram och bak monterade i kontakten.
Du klipper då bara av kablarna som sitter i den bruna som sitter där nu (rätt så nära så du har lite kabel att jobba med) sedan skarvar och isolerar du kabeln till den nya ISO kontakten.

ISO kontakter går att köpa hos alla välsorterade bilstereoaffärer men också på Jula
http://www.jula.se/universal-iso-kabel-610018 och NetOnNet
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/installationsmaterial  /iso-kabel/Nedis-UniversalISOCable/103181.4701/

NetOnNet är billigast, Julas bild är bättre att titta på för att förstå hur det ska kopplas.

Den svarta kontakten (ström till HU) som finns i ISO-paketet kan du bara lägga åt sidan. Det du har nu funkar och är redan rätt kopplat för bilen.
Tänk bara på att för säkerhetsskull kolla att den bruna passar i stereon (kontakten på din bild nummer två), jag har hittills aldrig varit med om att det inte passat men någon gång ska vara den första.

Lycka till !
aleekr
Tor 17 okt 2013 23:08 Svara med citat
Tack så mycket för hjälpen! Mycket uppskattad måste jag säga Smile
En dum sista fråga bara... Det ser ut att vara 8"s högtalare bak eller..? haha glömde mäta innan jag satte ihop allt igen
aleekr
Fre 18 okt 2013 2:04 Svara med citat
Menade 6,5"
Txi
Fre 18 okt 2013 19:00 Svara med citat
Ingen fara!

jag kan tyvärr inte svara på högtalarstorleken..
Jag gjorde en snabb googling med hittar inget, lättast är nog att ta en tumstock och gå ut och mäta hålet..

Tänk på att mäta på rätt ställe, om det skulle vara ett utsvängt hål. På din andra bild i första inlägget ser man en metallring (gissar på att det är där högtalaren ska sitta), mät yttermåttet på den och kolla sedan vilken tum storlek det blir!
valp2k
Kör: Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå Medlem: 07 maj 2012
Ons 13 aug 2014 21:44 Svara med citat
Det är 6,5"