Forum - Golf 7 (13-19) - Sugproppsmärken på fram- och bakruta

Vwa
Golf 7 Ort: Göteborg
Sön 10 nov 2013 12:48 Svara med citat
Hejsan

På min bils bakruta har jag drygt 8 stycken "sugproppsmärken" och på framrutan 2 st. Troligtvis har dessa märken uppkommit från då de monterade glasen i fabriken. Detta syns väldigt tydligt då det bildas kondens på bilens rutor. Till det märkliga är att de är väldigt svårt att få bort dessa cirklar.

Har ni något tips på hur jag kan få bort dom samt har ni varit med om detta själva?

Med vänlig hälsning
Vwa
canyon
Golf 7 SC 1.2 TSI Ort: Kungälv
Sön 10 nov 2013 12:52 Svara med citat
Såg också det på min igår när det var imma på rutorna. Det borde väll fungera med vanlig fönsterputs.
Vwa
Golf 7 Ort: Göteborg
Sön 10 nov 2013 13:06 Svara med citat
canyon skrev:
Såg också det på min igår när det var imma på rutorna. Det borde väll fungera med vanlig fönsterputs.


Jag har tvättat bilens fönsterrutor på utsidan utan resultat så då borde det sitta på insidan av bilen men det känns ju som det borde vara på utsidan.
canyon
Golf 7 SC 1.2 TSI Ort: Kungälv
Sön 10 nov 2013 13:24 Svara med citat
Vwa skrev:
Jag har tvättat bilens fönsterrutor på utsidan utan resultat så då borde det sitta på insidan av bilen men det känns ju som det borde vara på utsidan.

Har inte försökt tvätta bort det ännu tror det är på insidan.
Pure White
Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands
Sön 10 nov 2013 15:36 Svara med citat
Vwa skrev:
Jag har tvättat bilens fönsterrutor på utsidan utan resultat så då borde det sitta på insidan av bilen men det känns ju som det borde vara på utsidan.

Ja, jag såg också de här cirklarna på framrutan häromdagen när det blev imma. Om de uppkommit i samband med monteringen av rutan borde de sitta på utsidan men jag har putsat framrutan utvändigt med fönsterputs utan att de försvann. Å andra sidan försvinner de ju så fort defrostern slås på så jag tycker inte direkt att de stör.
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Sön 10 nov 2013 16:05 Svara med citat
Hade samma på min VI när den var ny.

Fick bort med några omgångar av detta
http://shop.bollnasbilvard.se/autosmart-2020-cristal-400ml-p-2337-c-74 1.aspx
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm
Mån 11 nov 2013 13:03 Svara med citat
Avfettning och tvättsvamp löser förmodligen problemet. Annars kanske lite kemisk ren bensin eller motorfotogen om det är gummirester. Skölj ordentligt efteråt med rent vatten.

Undvik att medlen tar i torkarbladet vars gummi bryts ner.

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Tis 26 nov 2013 6:48 Svara med citat
Haha, samma problem!!.

Sittter de på utsidan??, borde det inte försvinna då?

Har tokputsat på insidan utan att få bort dem Smile

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Tis 26 nov 2013 22:52 Svara med citat
Har två stora sugproppsmärken som syns i innerbackspegel...har inte försökt putsa bort dem ännu från bakrutan.

Verkar vara vanligt förekommande av alla inlägg här på forumet att döma.
Beast1
Golf 7 Ort: Göteborg
Mån 02 dec 2013 13:40 Svara med citat
Jag pratade med VW eftersom jag har samma problem. Dom gav mig fönster rengöring medel samt mikrofiberduk och bad mig rengöra det. Men det hjälpte inte så nu skall jag lämna in bilen och dom får rengöra det, vilket dom var inte emot Smile så testa det själva Razz
gurra55
Golf 7 GT Ort: Stockholm
Ons 04 dec 2013 9:09 Svara med citat
Har tre sugproppsmärken på både fram och bakrutan.
Rätt irriterande.
Är det bara vi i Sverige som har det här problemet?
Har bara försökt få bort märkena med fönsterputsmedel utan att lyckas.
Har någon vågat pröva kemiskt ren bensin eller annat lösningsmedel?
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Ons 04 dec 2013 9:43 Svara med citat
Har ni testat vatten blandat med diskmedel?
Diskmedel löser det mesta Smile

Konstigt, jag upplever inga som helst märken på mina rutor. Kan iofs bero på att jag tvättade dem med just diskmedelsvatten ganska omgående för att bli av med den "feta hinnan" som blir av all ny plast i en ny bil under sommaren.
Beast1
Golf 7 Ort: Göteborg
Ons 04 dec 2013 11:41 Svara med citat
Jag lämnade in bilen idag och dom skall försöka ta bort sugproppsmärker. Tydligen så är det bara få bilar som har detta problem enligt VW. Det gäller bilar som byggdes i en viss period där dom har använt sugpropp för att montera på rutan. Det bästa är att lämna in bilen så får dom åtgärda det, jag menar man har ju betalt hela beloppet för en ny bil och då vill man inte ha såna märker.
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping
Fre 06 dec 2013 16:27 Svara med citat
Beast1 skrev:
Jag lämnade in bilen idag och dom skall försöka ta bort sugproppsmärker. Tydligen så är det bara få bilar som har detta problem enligt VW. Det gäller bilar som byggdes i en viss period där dom har använt sugpropp för att montera på rutan. Det bästa är att lämna in bilen så får dom åtgärda det, jag menar man har ju betalt hela beloppet för en ny bil och då vill man inte ha såna märker.



Hur gick det med märkena, försvann dom?

//Håkan
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Lör 07 dec 2013 12:18 Svara med citat
Ja precis hur har det gått?, jag får inte bort mina Smile

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
Beast1
Golf 7 Ort: Göteborg
Sön 08 dec 2013 22:58 Svara med citat
Nej, FAN DOM ÄR KVAR! Skall ringa dom igen imorn.
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Mån 09 dec 2013 11:59 Svara med citat
Beast1 skrev:
Nej, FAN DOM ÄR KVAR! Skall ringa dom igen imorn.


WTF!!, ja fan va surt.

Är det nån som verkligen fått bort dessa märken?? Confused

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Mån 09 dec 2013 12:40 Svara med citat
Har mina kvar.

När jag använder min Garmin GPS (med sugfot) lämnar den liknande spår efter sig. Det såg jag igår när jag torkade rutorna invändigt på GTI 6:an.

Så är det, spelar ingen roll, de försvinner väl någon gång Regular Smiley ….

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Mån 16 dec 2013 7:41 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Har mina kvar.

När jag använder min Garmin GPS (med sugfot) lämnar den liknande spår efter sig. Det såg jag igår när jag torkade rutorna invändigt på GTI 6:an.

Så är det, spelar ingen roll, de försvinner väl någon gång Regular Smiley ….


Men sugpropp märkerna till GPS, sitter inte i synfältet som dessa ringar gör..( jäkligt irriterande )

Har ni fått bort dem?.. Very Happy

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
Nenzen
Golf 7 2.0 TDI 4Motion Ort: Södertälje
Mån 23 dec 2013 8:48 Svara med citat
Jag har också detta problem. Har försökt gå över med diskmedel, T-röd, fönsterputs och ren bensin utan resultat. Va f-n är det för supersugproppar VW har använt?

Nu har jag gett upp, detta kommer att bli återförsäljarens problem efter helgerna. Regular Smiley
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås
Mån 23 dec 2013 10:52 Svara med citat
Kemiskt ren bensin eller Biltemas label off borde lösa det hela
Beast1
Golf 7 Ort: Göteborg
Mån 23 dec 2013 10:58 Svara med citat
Som jag skrev tidigare så har VW redan försökt ta bort sugpropp märken från mina rutor, dom har lyckats ta bort dom på fram rutan och nu är det bara bak rutan kvar (dom fick inte bort dom från bak ruta). Jag lämnar in bilen igen i januari så får dom försöka igen.

Föresten har någon upplevet att:
1: När man trycker in bakrutan upptining knap så hör man ett klick ljud från höger sidan av förar sida?
2: Missljud från högtalare när man spelar musik från SD kort, Bluetooth samt Radio och även när man har stängt av hela ”Entertainment” system?

Vet att frågor ovan inte tillhör här men är nyfiken om någon annan som har upplevet samma problem?

Tack
Nenzen
Golf 7 2.0 TDI 4Motion Ort: Södertälje
Mån 23 dec 2013 15:07 Svara med citat
Beast1 skrev:
Som jag skrev tidigare så har VW redan försökt ta bort sugpropp märken från mina rutor, dom har lyckats ta bort dom på fram rutan och nu är det bara bak rutan kvar (dom fick inte bort dom från bak ruta). Jag lämnar in bilen igen i januari så får dom försöka igen.

Föresten har någon upplevet att:
1: När man trycker in bakrutan upptining knap så hör man ett klick ljud från höger sidan av förar sida?
2: Missljud från högtalare när man spelar musik från SD kort, Bluetooth samt Radio och även när man har stängt av hela ”Entertainment” system?

Vet att frågor ovan inte tillhör här men är nyfiken om någon annan som har upplevet samma problem?

Tack


Du får förtälja om de lyckas, då åker min bil dit direkt!

Klicket du hör är reläet som slår till. Ingenting konstigt med andra ord. Hörs på de flesta bilar som styr sina funktioner genom reläer.
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Tis 24 dec 2013 10:11 Svara med citat
GodSpeed skrev:
Kemiskt ren bensin eller Biltemas label off borde lösa det hela


Vågar man köra så där starka grejer??, vad händer om man skvätter på instrumentpanelen/plasten runt bakrutan??

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tis 24 dec 2013 10:23 Svara med citat
wide skrev:
Vågar man köra så där starka grejer??, vad händer om man skvätter på instrumentpanelen/plasten runt bakrutan??


Undvik att spilla – man vill ju inte chansa utan lägg hellre ut ett skydd. Upplöst beläggning på instrumentbrädan är ju 100 ggr värre än sugproppsmärke.

Mina märken sitter ute i kanterna så jag de får vara kvar. Märks bara vid lätt imma.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås
Tis 24 dec 2013 11:46 Svara med citat
Det är inga som helst problem, har aldrig upplevt att kemiskt ren bensin påverkar plast. Label off är ännu mer skonsamt. Tipset om du är osäker är att ta på en trasa då skvätter det inte. Om jag får samma problem på min kommer ja inte tveka en sekund.
sunesh
Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg
Fre 03 jan 2014 16:20 Svara med citat
Jag har samma problem har putsat rutan ett antal gånger det hjälper inte så jag låter det vara det syns ju inte när rutorna är torra
Beast1
Golf 7 Ort: Göteborg
Fre 10 jan 2014 11:18 Svara med citat
Så, nu fick jag bilen tillbaka för andra gången nu. VW skickade in bilen för rekond och dom kunde få bort sugpropmärken på bakrutan nu med. Så, tips är att lämna in bilen till VW och dom får ta bort sugpropp märken och inte göra det själv med starka medel eftersom om man gör det fel och skadar bilen på nåt sätt så kommer dom (självklart) inte at ta ansvar för detta.
Beast1
Golf 7 Ort: Göteborg
Fre 10 jan 2014 11:19 Svara med citat
Så, nu fick jag bilen tillbaka för andra gången nu. VW skickade in bilen för rekond och dom kunde få bort sugpropmärken på bakrutan nu med. Så, tips är att lämna in bilen till VW och dom får ta bort sugpropp märken och inte göra det själv med starka medel eftersom om man gör det fel och skadar bilen på nåt sätt så kommer dom (självklart) inte at ta ansvar för detta.
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm
Fre 10 jan 2014 20:59 Svara med citat
Hur hittade du märkena? Jag kan inte se några märken när bilen är varm iaf
Sida 1, 2  >