Forum - Golf 2 (83-91) - Dålig värme i kupen golf mk2 gti 16v

Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Tis 12 nov 2013 19:02 Svara med citat
Tycker det tar för lång tid innan man får nån värme i kuppen på golfen.
Tittar man i motorutrymmet så sitter de massa olika mojänger på slangarna in o ut från torpeden.
Vad är dom till för?
16v KR motorn om de har nån betydelse.

Jag rullar.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 16 nov 2013 18:03 Svara med citat
Tycker mig minnas rätt bra från både egna mekandet som dessa fenomen omtalats på olika forum. Att dess komponent kan ge sådana symtom.

Har för mig att detta är någon form av backventill i någon form som man utan följdproblem kan demontera och åter få flöde i systemet.

Speciellt om slangarna på motorsidan där är varma som dom ska. Men du har med prövat att lufta ordentligt?
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Lör 16 nov 2013 18:25 Svara med citat
Alltså de kommer värme så småningom men efter lite lång tid tycker jag.
Har kört den varm o fyllt på med glykol kommer ingen luft så de ska vara luftat.
Så man kan ta bort dom där grejerna? Sitter en i plast på ena slangen o en i metall på andra sen går de en liten slang mellan dom.

Jag rullar.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 16 nov 2013 18:27 Svara med citat
Just dessa fenomen att det tar osedvanlig långtid att få upp kupévärmen är som sagt inte ovanligt beroende av denna komponenet.

Vet att jag byggt om detta på iaf ett par sådana modeller som haft just dålig cirkulation på det ingående varma vattnet. Som sedan fått riktigt bra med värme i dessa bilar.
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Mån 18 nov 2013 20:20 Svara med citat
Etanol, hur byggde du om? Kan man helt enkelt ta bort dom där prylarna utan att de blir nå knas?
Har kört den idag o de slog mej att när man kör i stan i ca 50 så får jag någorlunda värme men på landsväg ca 90-100 så blir de kallt igen. Kan de va så att de är nå tjall på termostaten?

Jag rullar.
Gurksus
Golf 4 1.6 -98 Ort: Mariestad
Mån 18 nov 2013 20:38 Svara med citat
Testa att stänga av fläkten helt på landsväg. Jag sänker min i högre hastigheter då det känns som att det "blåser" rakt in i kupén.
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Mån 18 nov 2013 22:05 Svara med citat
Jag har provat de. Nu har de bara varit nån minusgrad på mornarna men vill ha lite mer värme innan den riktiga vinterkylan kommer.
Iof kan jag köra min volvo 240. Men vill gärna ha golfen igång så den inte bara står. Smile

Jag rullar.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 18 nov 2013 22:39 Svara med citat
Vad visar din tempmätare? Ligger bilen lågt i temperatur?
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tis 19 nov 2013 7:16 Svara med citat
Viktigast först är att tillse att motorntemperaturen är den rätta och runt 90 grader så att problemet inte ligger där.

Man brukar få en rätt bra uppfattning av just temperaturmätaren att den ligger stadigt med varm motor oavsett temperaturläget på reglaget.

Det var annars enkelt att ersätta denna med passande rörbit, minns dock inte diametern. Så blir det åter bra värme även i den bilen.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tis 19 nov 2013 7:17 Svara med citat
Dubbelpost..
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Tis 19 nov 2013 19:58 Svara med citat
Alltså när jag åker landsväg går "nålen" knappt upp på normal(rakt upp?) sen i stadstrafik 40-50 då går den upp rejält så den nästan går i botten om jag inte sätter på kylarfläkten givaren verkar inte funka så har kopplat en knapp till den tillfälligt. Ska byta givaren nån dag när jag får tid över.Ska även byta termostaten då jag helt enkelt misstänker att de inte sitter nån eller att den fastnat i öppet läge...

Jag rullar.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Ons 20 nov 2013 7:21 Svara med citat
Ja det är det som är det lite luriga med opålitlig temperatur visare och bra att börja tillse att den blir mer pålitlig.

Lutar med att just termostaten inte öppnar som den ska med sådana koknings tendenser. Om nu vattenmängden i kylsystemet är korrekt osv.
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Ons 20 nov 2013 16:22 Svara med citat
Men om inte termostaen öppnar alls så borde den koka även om jag kör..
Ska iaf byta den o ta bort dom där grejerna till slangar i helgen så får vi se om de fixar sej. Tack för tipsen iaf! Smile

Jag rullar.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Ons 20 nov 2013 16:37 Svara med citat
Det stämmer och det är sådant som är det luriga med termostater att dom kan även fungera i bland och i bland inte..

Så misstänker man att en motor någon gång går varm och det även är ojämn värme inne i bilen är ett byte av termostaten oftast att rekommendera.
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Ons 20 nov 2013 17:15 Svara med citat
Ja jag hoppas de hjälper annars får den stå i vinter. Höll på o frysa händerna av mej när jag skulle hem efter jobbet...

Jag rullar.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Ons 20 nov 2013 17:22 Svara med citat
Jo högst troligt med dessa fenomen till en mindre bra fungerande termostat. Inte bra alls om man ska behöva frysa i en kall bil. Confused
Golf gti 16v special
Golf 2 16v gti (special) Ort: Hofors
Tor 21 nov 2013 11:06 Svara med citat
Hej kunde inte sluta läsa då jag läste om detta problem:/ jag har upplevt exakt samma problem som ni och det är helt klart som dära "termostat" grejjerna som sitter på slangarna intill torpedväggen på värme paketslangarna.

Och jag har plockat bortdom på 2 av mina golfar. Smile en förgasar golf från 87 och en gti 16 ventilare. och det jag har lärt mig angångde domdära grejjerna. är att dom är fjäderbelastade innuti. och vet inte riktgit och dom funkar lika som termostat alltså att dom öppnas när dom når rätt temperatur.

för dom dära grejjerna som sitter på slangarna är till för att låta motorn komma upp i sin rätta temperatur snabbare:) och om du tar bort dom dära grejjerna som jag har gjort så tar det lite länge tid för motorn att nå till arbets temperatur.

då den måste värma upp värmepaktet också Smile men det är juh golf så det går skita fort Smile så litet värmepake i. men iaf jag ersätta dom dära grejjerna med en alu rör från en cykel sadel;) funkarkanon har kört så i 3 år utan minsta problem med motorn eller värmen. rena rama bastun i bilen:)

För problemet med dom dära svarta grejjerna är att fjädern inuti brukar brista/rosta sönder så dom inte öppnar det brukar vara dom vanligaste problem. vi har bytt massor åt folk på skroten som har inte haft något värme i sina golfar.

så då har vi plockat dom svarta grejjera från en skrotat sån Smile men själv kör man utan.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tor 21 nov 2013 15:12 Svara med citat
Precis så var det och så klarnar egna minnet kring dessa där man med byggt bort dessa på ett antal VW maskiner genom åren.

Visst det tar kanske något längre tid att få upp kupétemperaturen utan dessa komponenter, men som sagt sällan man märker av detta.
Men samtidigt är detta lite av VW unik funktion där annars mer normalt värms värmepaketet upp tillsammanst med motorn.
Golf gti 16v special
Golf 2 16v gti (special) Ort: Hofors
Tor 21 nov 2013 15:48 Svara med citat
Yupp. Smile
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta
Tor 21 nov 2013 23:19 Svara med citat
Rev ner min 16v förra vintern och bytte,kylare,slangar,rör,vattenpump termostat, alltså hela kylsystemet utom värmepaketet har även kastat ventilerna som sitter på slangarna till värme paketet.


Men den blir då fan inte varm har luftat systemet två gånger en gång genom varmkörning och en gång genom en maskin som vacuum suger hela systemet innan. Så antingen är jag dålig på att lufta eller så är det nog stopp i mitt värmepaket men bara som en tanke då det är små kanaler i ett värme paket och har bilen körts med trasig oljekylare någon gång så kanske det kan vara svaret på varför du inte har någon värme i bilen.

kan då tillägga att min blir knappt ljummen i kupen och att man fryser hela vägen till jobbet (4 mil) vid 3+ :p

OEM+
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Fre 22 nov 2013 7:37 Svara med citat
Inte helt ovanligt med igensatta värmepaket som har mer tajta kylnakaner än kylaren har. Har sedan något petat i kylarcement i bilen så är fenomenet klockrent.

Men i sådana fall så lossa både slangarna in till värmepaketet, anslut sedan en vattenslang (duger med en trädgårdslang).
Spola sedan igenom elementet från båda hållen så får man god uppfattning om det är tätt eller inte.

Fenomen med igensatta värmepaket brukar med vara att ingående slangen är bra het medan utgående är maximalt ljummen.

Annars är dessa relativt lättluftade motorer, fullvärme inne bilen och en varmkörning brukar normalt räcka...
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Fre 22 nov 2013 16:12 Svara med citat
Har nog hittat felet! Halva termostaten va borttagen! Undrar hur dom tänkte där....Ska sätta i ny termostat imorron så blir de nog lite värme i kupen igen.

Jag rullar.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Fre 22 nov 2013 16:37 Svara med citat
Där ser man och har väl med sprungit på en å annan hempulad bil med liknande fenomen..

Men då är du sanningen på spåren med andra ord och rätt säkra sådana. Med en ny fräsch och framför allt hel termostat. Wink
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Fre 22 nov 2013 16:47 Svara med citat
Jo jag har väl också råkat ut för de på nån bil tidigare men de va först nu när de blev kallt som de märktes ordentligt. Men som jag skrev så ska de sättas i en ny imorgon så får vi se, återkommer med resultat.
Låter dom där mojängerna sitta kvar tills jag vet om bytet av termostaten hjälper.
Kan ju inte skada med lite fräsch ny glykol inför vintern heller. Smile

Jag rullar.
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Lör 23 nov 2013 15:50 Svara med citat
Nu är termostaten bytt o hade ett jäkla jobb o få de tätt men fick tätt till slut o kört den varm, fick inte in nån värme i kupen ändå så jag tog bort den ena mojängen i metall o då vart de värme Smile
Men nu går tempmätaren nästan ända i botten även om kylarfläkten går hela tiden o när jag provkörde ett par km. Orkade inte hålla på längre så ska kolla imorron så jag fått ut all luft o så.

Jag rullar.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 23 nov 2013 16:36 Svara med citat
Ja då är det förmodligen fortfarande luft kvar i systemet, bara att på´n igen med full värme inne i bilen.
För att sedan köra den varm några gånger och varva motorn mellan åt brukar hjälpa till. Smile
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Lör 23 nov 2013 16:39 Svara med citat
Japp ska påt imorron igen så får vi se.'

Jag rullar.
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Tor 26 dec 2013 15:51 Svara med citat
Har nu bytt vattenpumpen också men ändå går tempmätaren nästan i botten men den kokar inte.
Va o provkörde nån kilometer efter den blivit varm men ingen skillnad...
Borde inte den nedre kylarslangen bli varm? Kände på både övre o undre både före o efter jag kört me den men fortfarande kall..Blir inte klok på skiten..Åker ut på blocket snart.

Jag rullar.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tor 26 dec 2013 18:11 Svara med citat
Jo strax innan motorn når normal driftstemperatur (runt 90grader) då termostaten bör ha öppnat fullt så bör både kylare som dess båda slangar vara mycket varma.

Men termostaten hamnade i alla fall åt rätt håll? Där denna är lätta att sätta fel och har sett mängder med felvända sådana.
Där bör normalt bimetalfjädern vara vänd inåt motorn för att den ska fungera som det är tänkt.

Man kan med vid varm motor då termostaten bör öppnat om man klämmer åt ena kylarslangen från kylaren kunna känna ett rätt kraftigt motstånd av att vattenpumpen trycker på med vattnet.
För klart är att det inte finns vidare cirkulation genom kylaren. Man kan även säkerställa att inte kylaren i sig är tät genom att lossa båda slangarna så ska det vara bra flöde genomen den med vanlig trädgårdsslang.
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Tor 26 dec 2013 21:22 Svara med citat
Termostaten gick bara att sätta åt ett håll så den sitter nog rätt. Får väl lossa kylare då o kolla om de är stopp i den.

Jag rullar.
Sida 1, 2  >