Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Tis 12 nov 2013 19:02 |
|
Tycker det tar för lång tid innan man får nån värme i kuppen på golfen.
Tittar man i motorutrymmet så sitter de massa olika mojänger på slangarna in o ut från torpeden.
Vad är dom till för?
16v KR motorn om de har nån betydelse.
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Lör 16 nov 2013 18:03 |
|
Tycker mig minnas rätt bra från både egna mekandet som dessa fenomen omtalats på olika forum. Att dess komponent kan ge sådana symtom.
Har för mig att detta är någon form av backventill i någon form som man utan följdproblem kan demontera och åter få flöde i systemet.
Speciellt om slangarna på motorsidan där är varma som dom ska. Men du har med prövat att lufta ordentligt?
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Lör 16 nov 2013 18:25 |
|
Alltså de kommer värme så småningom men efter lite lång tid tycker jag.
Har kört den varm o fyllt på med glykol kommer ingen luft så de ska vara luftat.
Så man kan ta bort dom där grejerna? Sitter en i plast på ena slangen o en i metall på andra sen går de en liten slang mellan dom.
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Lör 16 nov 2013 18:27 |
|
Just dessa fenomen att det tar osedvanlig långtid att få upp kupévärmen är som sagt inte ovanligt beroende av denna komponenet.
Vet att jag byggt om detta på iaf ett par sådana modeller som haft just dålig cirkulation på det ingående varma vattnet. Som sedan fått riktigt bra med värme i dessa bilar.
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Mån 18 nov 2013 20:20 |
|
Etanol, hur byggde du om? Kan man helt enkelt ta bort dom där prylarna utan att de blir nå knas?
Har kört den idag o de slog mej att när man kör i stan i ca 50 så får jag någorlunda värme men på landsväg ca 90-100 så blir de kallt igen. Kan de va så att de är nå tjall på termostaten?
|
|
Gurksus
Golf 4 1.6 -98 Ort: Mariestad |
Mån 18 nov 2013 20:38 |
|
Testa att stänga av fläkten helt på landsväg. Jag sänker min i högre hastigheter då det känns som att det "blåser" rakt in i kupén.
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Mån 18 nov 2013 22:05 |
|
Jag har provat de. Nu har de bara varit nån minusgrad på mornarna men vill ha lite mer värme innan den riktiga vinterkylan kommer.
Iof kan jag köra min volvo 240. Men vill gärna ha golfen igång så den inte bara står.
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
Mån 18 nov 2013 22:39 |
|
Vad visar din tempmätare? Ligger bilen lågt i temperatur?
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Tis 19 nov 2013 7:16 |
|
Viktigast först är att tillse att motorntemperaturen är den rätta och runt 90 grader så att problemet inte ligger där.
Man brukar få en rätt bra uppfattning av just temperaturmätaren att den ligger stadigt med varm motor oavsett temperaturläget på reglaget.
Det var annars enkelt att ersätta denna med passande rörbit, minns dock inte diametern. Så blir det åter bra värme även i den bilen.
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Tis 19 nov 2013 7:17 |
|
Dubbelpost..
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Tis 19 nov 2013 19:58 |
|
Alltså när jag åker landsväg går "nålen" knappt upp på normal(rakt upp?) sen i stadstrafik 40-50 då går den upp rejält så den nästan går i botten om jag inte sätter på kylarfläkten givaren verkar inte funka så har kopplat en knapp till den tillfälligt. Ska byta givaren nån dag när jag får tid över.Ska även byta termostaten då jag helt enkelt misstänker att de inte sitter nån eller att den fastnat i öppet läge...
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Ons 20 nov 2013 7:21 |
|
Ja det är det som är det lite luriga med opålitlig temperatur visare och bra att börja tillse att den blir mer pålitlig.
Lutar med att just termostaten inte öppnar som den ska med sådana koknings tendenser. Om nu vattenmängden i kylsystemet är korrekt osv.
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Ons 20 nov 2013 16:22 |
|
Men om inte termostaen öppnar alls så borde den koka även om jag kör..
Ska iaf byta den o ta bort dom där grejerna till slangar i helgen så får vi se om de fixar sej. Tack för tipsen iaf!
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Ons 20 nov 2013 16:37 |
|
Det stämmer och det är sådant som är det luriga med termostater att dom kan även fungera i bland och i bland inte..
Så misstänker man att en motor någon gång går varm och det även är ojämn värme inne i bilen är ett byte av termostaten oftast att rekommendera.
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Ons 20 nov 2013 17:15 |
|
Ja jag hoppas de hjälper annars får den stå i vinter. Höll på o frysa händerna av mej när jag skulle hem efter jobbet...
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Ons 20 nov 2013 17:22 |
|
Jo högst troligt med dessa fenomen till en mindre bra fungerande termostat. Inte bra alls om man ska behöva frysa i en kall bil.
|
|
Golf gti 16v special
Golf 2 16v gti (special) Ort: Hofors |
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Tor 21 nov 2013 15:12 |
|
Precis så var det och så klarnar egna minnet kring dessa där man med byggt bort dessa på ett antal VW maskiner genom åren.
Visst det tar kanske något längre tid att få upp kupétemperaturen utan dessa komponenter, men som sagt sällan man märker av detta.
Men samtidigt är detta lite av VW unik funktion där annars mer normalt värms värmepaketet upp tillsammanst med motorn.
|
|
Golf gti 16v special
Golf 2 16v gti (special) Ort: Hofors |
Tor 21 nov 2013 15:48 |
|
Yupp.
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
Tor 21 nov 2013 23:19 |
|
Rev ner min 16v förra vintern och bytte,kylare,slangar,rör,vattenpump termostat, alltså hela kylsystemet utom värmepaketet har även kastat ventilerna som sitter på slangarna till värme paketet.
Men den blir då fan inte varm har luftat systemet två gånger en gång genom varmkörning och en gång genom en maskin som vacuum suger hela systemet innan. Så antingen är jag dålig på att lufta eller så är det nog stopp i mitt värmepaket men bara som en tanke då det är små kanaler i ett värme paket och har bilen körts med trasig oljekylare någon gång så kanske det kan vara svaret på varför du inte har någon värme i bilen.
kan då tillägga att min blir knappt ljummen i kupen och att man fryser hela vägen till jobbet (4 mil) vid 3+ :p
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Fre 22 nov 2013 7:37 |
|
Inte helt ovanligt med igensatta värmepaket som har mer tajta kylnakaner än kylaren har. Har sedan något petat i kylarcement i bilen så är fenomenet klockrent.
Men i sådana fall så lossa både slangarna in till värmepaketet, anslut sedan en vattenslang (duger med en trädgårdslang).
Spola sedan igenom elementet från båda hållen så får man god uppfattning om det är tätt eller inte.
Fenomen med igensatta värmepaket brukar med vara att ingående slangen är bra het medan utgående är maximalt ljummen.
Annars är dessa relativt lättluftade motorer, fullvärme inne bilen och en varmkörning brukar normalt räcka...
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Fre 22 nov 2013 16:12 |
|
Har nog hittat felet! Halva termostaten va borttagen! Undrar hur dom tänkte där....Ska sätta i ny termostat imorron så blir de nog lite värme i kupen igen.
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Fre 22 nov 2013 16:37 |
|
Där ser man och har väl med sprungit på en å annan hempulad bil med liknande fenomen..
Men då är du sanningen på spåren med andra ord och rätt säkra sådana. Med en ny fräsch och framför allt hel termostat.
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Fre 22 nov 2013 16:47 |
|
Jo jag har väl också råkat ut för de på nån bil tidigare men de va först nu när de blev kallt som de märktes ordentligt. Men som jag skrev så ska de sättas i en ny imorgon så får vi se, återkommer med resultat.
Låter dom där mojängerna sitta kvar tills jag vet om bytet av termostaten hjälper.
Kan ju inte skada med lite fräsch ny glykol inför vintern heller.
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Lör 23 nov 2013 15:50 |
|
Nu är termostaten bytt o hade ett jäkla jobb o få de tätt men fick tätt till slut o kört den varm, fick inte in nån värme i kupen ändå så jag tog bort den ena mojängen i metall o då vart de värme
Men nu går tempmätaren nästan ända i botten även om kylarfläkten går hela tiden o när jag provkörde ett par km. Orkade inte hålla på längre så ska kolla imorron så jag fått ut all luft o så.
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Lör 23 nov 2013 16:36 |
|
Ja då är det förmodligen fortfarande luft kvar i systemet, bara att på´n igen med full värme inne i bilen.
För att sedan köra den varm några gånger och varva motorn mellan åt brukar hjälpa till.
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Lör 23 nov 2013 16:39 |
|
Japp ska påt imorron igen så får vi se.'
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Tor 26 dec 2013 15:51 |
|
Har nu bytt vattenpumpen också men ändå går tempmätaren nästan i botten men den kokar inte.
Va o provkörde nån kilometer efter den blivit varm men ingen skillnad...
Borde inte den nedre kylarslangen bli varm? Kände på både övre o undre både före o efter jag kört me den men fortfarande kall..Blir inte klok på skiten..Åker ut på blocket snart.
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Tor 26 dec 2013 18:11 |
|
Jo strax innan motorn når normal driftstemperatur (runt 90grader) då termostaten bör ha öppnat fullt så bör både kylare som dess båda slangar vara mycket varma.
Men termostaten hamnade i alla fall åt rätt håll? Där denna är lätta att sätta fel och har sett mängder med felvända sådana.
Där bör normalt bimetalfjädern vara vänd inåt motorn för att den ska fungera som det är tänkt.
Man kan med vid varm motor då termostaten bör öppnat om man klämmer åt ena kylarslangen från kylaren kunna känna ett rätt kraftigt motstånd av att vattenpumpen trycker på med vattnet.
För klart är att det inte finns vidare cirkulation genom kylaren. Man kan även säkerställa att inte kylaren i sig är tät genom att lossa båda slangarna så ska det vara bra flöde genomen den med vanlig trädgårdsslang.
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Tor 26 dec 2013 21:22 |
|
Termostaten gick bara att sätta åt ett håll så den sitter nog rätt. Får väl lossa kylare då o kolla om de är stopp i den.
|
|