Forum - Golf 2 (83-91) - Dålig värme i kupen golf mk2 gti 16v

etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Fre 27 dec 2013 7:59 Svara med citat
Ja då har du ändå kommit så pass långt i felsökningen att det torde röra sig om igensatt kylare som är rätt snart genomspolad.
Är den nu okey skulle jag kolla termostatens funktion lite närmare då även nya sådana kan fungera mindre bra. Som då lämpligen kokas i vatten så att den verkligen öppnar vid 80-90 grader.
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Fre 27 dec 2013 18:19 Svara med citat
Tog loss kylaren idag o den va ok. Så jag köpte en ny termostat från mekonomen den här gången men hann inte mer idag.Ska varmköra imorgon så får vi se.

Jag rullar.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 27 dec 2013 18:24 Svara med citat
Är du säker på att det är rätt kylare som sitter monterad?
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Fre 27 dec 2013 18:26 Svara med citat
Okey,,, med ny bytt vattenpump, termostat till kontrollerad kylare så borde det bli bra cirkulation och att systemet blir ordentligt luftat.
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Fre 27 dec 2013 19:10 Svara med citat
MIWI Är inte säker tycker den såg liten/smal ut o de ser ut o få plats en större/bredare kylare där...

Jag rullar.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 28 dec 2013 8:27 Svara med citat
Kan om nuvarande kylaren ser liten ut vara så om det ersatts med en mindre som med kan ge för lite genomströmning men inte så pass att det skulle ge så stora fenomen.

Sitter ju annars lite kraftigare kylare på GTI men hittar bara uppgifter till 112hk så bör kylaren ha minst dessa mått: http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1720279&CarReferen ce_ID=807&CategoryType_ID=1
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Lör 28 dec 2013 15:09 Svara med citat
Har inte mätt men de ser ut o vara samma bredd iaf.. Har varmkört idag minst en halv timme o även varit ut på lansdsvägen o gasat ur den ordentligt den kokar inte men tempmätare står väldigt nära botten...
Sen la även laddningen av så hade isär generatorn o fixade de så nu laddar den men endast 13.8 volt oavsett varvtal.
Blir nog o sälja iväg den nu då jag inte orkar meka mne den längre. Har inget garage o vara i o åldern börjar märkas tyvärr.....Lite synd för den går förjäkla bra rolig o köra...Sad


.

Jag rullar.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 28 dec 2013 15:17 Svara med citat
Ja med dessa 13,8 Volt skulle jag säga är helt okey värde. Men med värmen känns kylaren ordentligt varm nu med varmkörd motor?
I så fall kan det med vara fråga om en trött tempgivare, jo jobbigt med löpande fel och inga bra mek förhållanden..
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Lör 28 dec 2013 16:09 Svara med citat
Vart sitter tempgivaren? Såg att de satt en givare i toppen under fördelaren som hade en dåligt pålödd kabel..
Skulle nästan behöva en verkstadshandbok nu....

Jag rullar.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 28 dec 2013 16:50 Svara med citat
Sökte runt på forumet och tills annan info eventuellt dyker upp så ka det vara en svart tempgivare till instrumentet och ska med sitta på motorn. Som då bör vara denna du hittat, så kolla över dess anslutning.

Lossar man med rätt tempgivare bör om inget annat temperaturgivaren störtdyka. Den givaren om den sitter mot motorblocket ser ut som så lös: http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=469189&CarReferenc e_ID=1757&CategoryType_ID=1
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Lör 28 dec 2013 17:13 Svara med citat
Ok ska kolla de imorron. Hoppas de är den nu..Smile

Jag rullar.
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Tor 02 jan 2014 16:20 Svara med citat
Nu har jag fått hem en ny tempgivare så den ska bytas imorgon
Och har även hittat en lite större kylare som ska monteras dit senast i helgen så får vi se om de blir någon skillnad.

Jag rullar.
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Lör 04 jan 2014 15:26 Svara med citat
Såja en liten uppdate. Bytte tempgivaren men då gick tempmätaren i botten o lampan började blinka...
Då tog jag o bytte kylaren till en lite större, spolade rent den först, skruva dit den med nya slangar o så o så satte jag tillbaka den gamla tempgivaren o nu verkar de funka som de ska då tempmätarnålen ligger lite över normaltemp.

Jag rullar.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 04 jan 2014 15:32 Svara med citat
Ja om det var enda åtgärden med byte av kylaren till en något större så var det förmodligen för dåligt flöde genom den gamla.
Så håller vi nu tummarna för att det håller i sig nu då... Smile
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Sön 05 jan 2014 16:47 Svara med citat
En sak som slog mej va att när jag skruva ur den gamla tempgivaren så kom de inte nå vatten ur hålet...Sen när jag bytt kylaren o skulle sätta tillbaka den gamla tempgivaren så sprutade de ut vatten där..Kan de ha varit en propp eller nått som gjorde att tempmätaren visade galet?

Hoppas iaf att de funkar som de ska nu. Tack för alla tips o råd de är värt mycke! Smile

Jag rullar.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 05 jan 2014 17:05 Svara med citat
Ja var det så pass kallt och du vet med dig att det var tveksamt lite glykol finns ge en teoretisk möjlighet till ispropp. Annars mer troligt var det fråga om en luftficka om systemet inte var ordentligt avluftat.
Normalt ska det komma bra med kylvatten då denna givare demonteras, så som det gjorde andra gången för dig.
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Sön 05 jan 2014 17:57 Svara med citat
Måste varit luftficka då de varit plusgrader då jag mekat, o glykolen är blandad 50/50. så ispropp va de nog inte.

Jag rullar.
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås
Mån 24 feb 2014 19:16 Svara med citat
En liten "update" Har fått ordning på allt med värme nu o bilen funkar kanon tempen, laddning o övrigt smått o gott.
Ska snart ställa på den o njuta av en rolig golfsommar! Tack för alla tips o råd dom har varit välbehövliga o har gjort att jag behållit bilen. Tusen tack! Smile

Jag rullar.
Wc3ard
Golf 2 MK2 Ort: Örnsköldsvik
Fre 05 aug 2022 1:57 Svara med citat
Hej!

Har haft liknande problem som övriga här och löste det genom att skarva med nya slangar och kopparör.
Efter en del detektivarbete vågar jag mig på en gissning på vad som gör att värmen försvinner när motorn blir varm.

Den plåtaktiga ventilen verkar vara en övertrycksventil, vilket verkar stänga när trycket i systemet blir för högt.
Anledningen att trycket blir för högt när motorn blir varm, är för att termostaten som sitter i under pumpen öppnar upp och släpper på mer flöde och tryck för att motorn ska kunna svalna.... Detta ökar plötsligt flödet och trycket i hela systemet, vilket denna ventil reagerar på och stänger/omriktar flödet...

Det var någon som nämnde att denna ventil var en efterkonstruktion efter att nån tysk fått skållade fötter, vilket jag antar hände eftersom trycket i värmepaketet vart för högt och sprack.

PS.
Detta är bara min gissning på det exakta som händer när värmen försvinner bilen når en viss temperatur, men jag är knappt en amatörmässig hemmamekare så jag kanske är helt ute och cyklar...
Sida <  1, 2