Forum - Golf 7 (13-19) - Erfarenheter TSI 140 GT?

Onebuying
Kör: Golf 7 TSI 140 GT -14 Ort: Linköping Medlem: 18 december 2013
Ons 18 dec 2013 18:45 Svara med citat
Hej!

Det här blir mitt första inlägg här, har tidigare tittat runt och nyfiket läst om vad ni tycker om nya Golf. Är nämligen på väg att köpa en själv, och har tittat på en TSI 140 GT manuell som byggs denna vecka och som jag kan få om ungefär en månad.

Tänkte höra vad folk har för erfarenheter av just denna motor? Min bil kommer i så fall att ha manuell låda, men givetvis är även ni som kör DSG välkomna att ge synpunkter. Smile

* Vad drar bilen i blandad körning "vid pump"? (Verkar som att DSG är snålare än manuell)

* Synpunkter på motorn i övrigt? Dragstyrka, omkörningskapacitet etc?

* Stämmer det att skatten är på ca 400 kr?

* Slutligen, skulle ni rekommendera motorn?

"Min" bil kommer i så fall ha GT-paket, Pluspaket, Dragpaket och 2-zons klimator, samt mörkblå metallic. Kan inte göra något åt utrustningen eftersom bilen som sagt kommer byggas snart. Men låter utrustningen vettig?

Tack på förhand!
Mvh Henrik
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Ons 18 dec 2013 18:49 Svara med citat
Årsskatten är på 440:-

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
malte
Kör: Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa Medlem: 26 mars 2009
Ons 18 dec 2013 20:40 Svara med citat
Onebuying skrev:
Hej!

Det här blir mitt första inlägg här, har tidigare tittat runt och nyfiket läst om vad ni tycker om nya Golf. Är nämligen på väg att köpa en själv, och har tittat på en TSI 140 GT manuell som byggs denna vecka och som jag kan få om ungefär en månad.

Tänkte höra vad folk har för erfarenheter av just denna motor? Min bil kommer i så fall att ha manuell låda, men givetvis är även ni som kör DSG välkomna att ge synpunkter. Smile

* Vad drar bilen i blandad körning "vid pump"? (Verkar som att DSG är snålare än manuell)

* Synpunkter på motorn i övrigt? Dragstyrka, omkörningskapacitet etc?

* Stämmer det att skatten är på ca 400 kr?

* Slutligen, skulle ni rekommendera motorn?

"Min" bil kommer i så fall ha GT-paket, Pluspaket, Dragpaket och 2-zons klimator, samt mörkblå metallic. Kan inte göra något åt utrustningen eftersom bilen som sagt kommer byggas snart. Men låter utrustningen vettig?

Tack på förhand!
Mvh Henrik


Du bör nog provköra bilen själv för att få en egen uppfattning. Smile
För förbruknings-siffror rekommenderar jag att kolla in www.spritmonitor.de
Outrunner
Kör: Golf 7 Tsi-110 Ort: Herrljunga Medlem: 29 november 2013
Ons 18 dec 2013 21:45 Svara med citat
Hej Henrik.

Har sedan februari en GT-140 och är såhär långt mycket nöjd.

Förbrukningen *blandad* körning runt 0,6 liter per mil. OBS! Många korta körningar inräknat. På landsväg inga problem att komma under 0,5.
Motorn i allmänhet: En alldeles utmärkt bruksmotor. Mjuk i gången, bra dragkraft(har kört en hel del med 1200 kg. släp.)
Mellan 1400 och 5500 v/min drar den riktigt bra.
Kombinationen motor/låda är underbar(manuell då)

Utrustningen låter helt vettig, jag la till DCC och lite smågrejer på min bil men då drar priset iväg fort Very Happy
Onebuying
Kör: Golf 7 TSI 140 GT -14 Ort: Linköping Medlem: 18 december 2013
Ons 18 dec 2013 21:54 Svara med citat
Outrunner skrev:

Har sedan februari en GT-140 och är såhär långt mycket nöjd.

Förbrukningen *blandad* körning runt 0,6 liter per mil. OBS! Många korta körningar inräknat. På landsväg inga problem att komma under 0,5.


Tack för synpunkterna!
Låter bra! Har lånat hem en 140 GT över natten för att testa och är mycket nöjd (DSG på testbilen).
Är dessa siffror färddatorns eller dina egna uträknade? Under 0,5 på landsväg låter ju mycket bra.
Hur upplever du chassit? Det är ju sportchassi och 17-tummare, tänkte om det blir stötigt och bullrigt? Har du dubbdäck eller friktion? Hur är ljudnivån tycker du?
Morina
Kör: Golf 7 1.4 TSI GT -14 Ort: Alingsås Medlem: 30 juli 2009
Ons 18 dec 2013 23:45 Svara med citat
Hej! Har haft bilen i ca 1mån och är mycket nöjd. Bränsleförbrukningen blandad körning stämmer bra på 0.6 räknat på pump. Ska iväg på julfirande på söndag och åka ca 80mil så blir att räkna igen.

Dock ångrar jag personligen att jag inte valde dsg istället. Sportchassit blir lite stötigt men inget jag stör mig på. Nu kör jag dubbfritt 16" Goodyear ultragrip ice+ går förvånansvärt tyst och behagligt.
Outrunner
Kör: Golf 7 Tsi-110 Ort: Herrljunga Medlem: 29 november 2013
Tor 19 dec 2013 11:23 Svara med citat
Hej igen.

Har ju det adaptiva chassiet så jag kan inte uttala mig om *vanliga* sportchassiet.

Förbrukningen är uträknad.

Kör just nu på friktionsdäck, 16 tum och upplever ljudnivån som helt ok, ej så känslig för olika underlag som äldre golfar var/är.
Håkke
Kör: Golf 7 Alltrack17 Ort: Timrå Medlem: 22 februari 2013
Tor 19 dec 2013 11:45 Svara med citat
Jag har en GT 140 DSG sedan i maj, den lägsta förbrukning jag kommit ner i är 0,53 fram o till baka Sundsvall-Stockholm. Här hemma så brukar den ligga på runt 0,6-0,68 är mycket nöjd med bilen o har inte haft några problem med bilen.
wide
Kör: Golf 7 GTI - 17 Ort: Uppsala Medlem: 18 november 2012
Tor 19 dec 2013 12:29 Svara med citat
Onebuying skrev:
Hej!

Det här blir mitt första inlägg här, har tidigare tittat runt och nyfiket läst om vad ni tycker om nya Golf. Är nämligen på väg att köpa en själv, och har tittat på en TSI 140 GT manuell som byggs denna vecka och som jag kan få om ungefär en månad.

Tänkte höra vad folk har för erfarenheter av just denna motor? Min bil kommer i så fall att ha manuell låda, men givetvis är även ni som kör DSG välkomna att ge synpunkter. Smile

* Vad drar bilen i blandad körning "vid pump"? (Verkar som att DSG är snålare än manuell)

* Synpunkter på motorn i övrigt? Dragstyrka, omkörningskapacitet etc?

* Stämmer det att skatten är på ca 400 kr?

* Slutligen, skulle ni rekommendera motorn?

"Min" bil kommer i så fall ha GT-paket, Pluspaket, Dragpaket och 2-zons klimator, samt mörkblå metallic. Kan inte göra något åt utrustningen eftersom bilen som sagt kommer byggas snart. Men låter utrustningen vettig?

Tack på förhand!
Mvh Henrik


Min har DSG. 0,7 men kör mkt stadskörning.

Jag är helsåld på motorn/DSG kombon ( inte kört manuell ). Kört nya GTIn med manuell. Där upplevde jag min effektivare vid lägre hastigheter. Över 100km/h då märks de 100extra hästarna.
Men som sagt vid vanlig aktiv vardagskörning, är 140 bra snabb. Alltid först iväg vid rödljus, utan att tokgasa som en 18åring Laughing

Jag kör med Durban 18" på sommaren, självklart är de lite bullriga. Men jäkligt trevlig väghållning utan att vara stötig obekväm.
kör med 17" friktiondäck nu. Är ju som en limmo att åka. Snyggt och smart. Very Happy

Youtube Channel*GTI MK7.5 Facelift PP*
https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
muhaa
Kör: Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm Medlem: 16 april 2013
Tor 19 dec 2013 14:12 Svara med citat
Tjena!

jag fick min GT 1,4 i aug och är toknöjd! Jag kör tyvärr väldigt korta sträckor(har 4,5 km till jobbet) med min bil och har 6,5 i snitt(pump).
I övrigt så är jag väldigt nöjd, bilen känns gedigen och välbyggd. Har 18" Durban på v-däck friktion som går riktigt tyst!! blev paff hur tysta dom är!
140 hk räcker mer än väl för våra vägar...
Har samma utr + stora nav, ergo stolar, backkamera, dynaudiol... riktigt nöjd med både bilen och utr!

Grattis till en bra bil!
Onebuying
Kör: Golf 7 TSI 140 GT -14 Ort: Linköping Medlem: 18 december 2013
Tor 19 dec 2013 17:09 Svara med citat
Tack för alla synpunkter! Verkar som att alla är nöjda med bilen, och det låter ju perfekt. Lade in en beställning idag, så får bilen om ca fyra veckor. Ett par frågor till:

* Finns det varning för när spolarvätskan börjar ta slut? Det gör det inte i min nuvarande bil och det är ganska dåligt.

* Finns det något namn på VW Original fälg som brukar sitta på om man köper vinterdäck från VW? Eller kör ni med "icke-original"? Ska beställa nya dubbdäck men det är ju ganska dyrt att få dem med originalfälg.

* Hur ser servicekostnaderna ut för 140 GT? Antar att det är lite dyrare än TSI105 exempelvis? Fast det kanske inte är någon av er som hunnit med första service än?

Tack igen för era svar!
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Tor 19 dec 2013 17:20 Svara med citat
Onebuying skrev:
Tack för alla synpunkter! Verkar som att alla är nöjda med bilen, och det låter ju perfekt. Lade in en beställning idag, så får bilen om ca fyra veckor. Ett par frågor till:

* Finns det varning för när spolarvätskan börjar ta slut? Det gör det inte i min nuvarande bil och det är ganska dåligt.

* Finns det något namn på VW Original fälg som brukar sitta på om man köper vinterdäck från VW? Eller kör ni med "icke-original"? Ska beställa nya dubbdäck men det är ju ganska dyrt att få dem med originalfälg.

* Hur ser servicekostnaderna ut för 140 GT? Antar att det är lite dyrare än TSI105 exempelvis? Fast det kanske inte är någon av er som hunnit med första service än?

Tack igen för era svar!


Ja den varnar för låg nivå av spolarvätska.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
GodSpeed
Kör: Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås Medlem: 28 november 2013
Tor 19 dec 2013 17:21 Svara med citat
Onebuying skrev:
Tack för alla synpunkter! Verkar som att alla är nöjda med bilen, och det låter ju perfekt. Lade in en beställning idag, så får bilen om ca fyra veckor. Ett par frågor till:

* Finns det varning för när spolarvätskan börjar ta slut? Det gör det inte i min nuvarande bil och det är ganska dåligt.

* Finns det något namn på VW Original fälg som brukar sitta på om man köper vinterdäck från VW? Eller kör ni med "icke-original"? Ska beställa nya dubbdäck men det är ju ganska dyrt att få dem med originalfälg.

* Hur ser servicekostnaderna ut för 140 GT? Antar att det är lite dyrare än TSI105 exempelvis? Fast det kanske inte är någon av er som hunnit med första service än?

Tack igen för era svar!


Icke original alla dagar i veckan. Finns en separat tråd om vinterhjul här i Golf7 forumet, kolla där.
wide
Kör: Golf 7 GTI - 17 Ort: Uppsala Medlem: 18 november 2012
Tor 19 dec 2013 18:46 Svara med citat
GodSpeed skrev:
Icke original alla dagar i veckan. Finns en separat tråd om vinterhjul här i Golf7 forumet, kolla där.


Ääää eller inte. Om man nu ska snåla på fälgar, ska man köpa pirat som tål vinter. Finn väll inget mer Epa än Alumineumfälgar som blivit fula.

Har "dijon" 17" original. Svindyra nya, men hittade mina billigt på blocket.

Sen de bästa Continental dubbfria. Så 8000:- senare, så er det både bra ut och funkar klockrent vi barmark och vinterväglag..

Youtube Channel*GTI MK7.5 Facelift PP*
https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
GodSpeed
Kör: Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås Medlem: 28 november 2013
Tor 19 dec 2013 21:00 Svara med citat
wide skrev:
Ääää eller inte. Om man nu ska snåla på fälgar, ska man köpa pirat som tål vinter. Finn väll inget mer Epa än Alumineumfälgar som blivit fula.

Har "dijon" 17" original. Svindyra nya, men hittade mina billigt på blocket.

Sen de bästa Continental dubbfria. Så 8000:- senare, så er det både bra ut och funkar klockrent vi barmark och vinterväglag..


Pratar du dom pengarna så okej men då är det ju inte från VW... Men får du tag på en uppsättning Dijon för 4000kr ska du ha en jävla tur. Jag blev erbjuden att köpa 16" hjul med budget dubbdäck hos VW för 12.000 vilket jag anser vara rena skämtet. För dom pengarna kör jag hellre originalfälgarna till vinterhjulen och köper några riktiga fälgar till sommaren tex OZ racing.
iroc-z4ever
Kör: Golf 7 1,4 GT R-Line 2015 Ort: Hässleholm Medlem: 17 november 2013
Tor 19 dec 2013 22:01 Svara med citat
Jag låg på ca 0,45 med min gamle(2013) GT, har en ny igen så det tar ett tag innan den kommer ner dit - ligger just nu på 0,56 och då har jag räknat ut det via körsträckan samt hur mycket som gick i - litar inte 100 på färdatorn.
Service 1 på min gamle GT utfördes vid 1500 bara för att jag ville det - kostnad cirka 2200 kr.
Service 2 vid drygt 4000 mil kostade cirka 2600 kr, märk väl att jag servar när jag vill - inte bilen.
Vinterdäck har jag på Dotz fälgar och det är fulldubbade och hörs inget i kupen när det rullar...

Gå gärna in på garaget.org och sök på mitt namn som jag har här - där finns bilder på pärlan...

God jul o Gott nytt år önskar jag alla här....Regular Smiley
Onebuying
Kör: Golf 7 TSI 140 GT -14 Ort: Linköping Medlem: 18 december 2013
Tor 19 dec 2013 22:13 Svara med citat
Har också fått pris på ca 12.000 med dubbdäck + originalfälgar från VW, men tänker att det borde gå att få billigare någon annanstans. Vill helst ha dubbat men så tysta som möjligt eftersom jag gillar när det är tyst i kupén. Smile

Är lite förvånad över hur pass snålt bilen verkar gå! De flesta av er verkar ligga runt 0,5-0,65 vilket jag tycker låter bra med tanke på att det är en bensinare och så pass stark. Dieslarna verkar ju i biltidningarnas tester dra ungefär så mycket i verklig körning, trots att de ska dra betydligt mindre enligt EU-normen. Kan det vara så att bensinmotorerna är mer "ärliga" i sin förbrukning och att de rentav är ett bättre val (det vill jag naturligtvis inbilla mig, som har köpt bensinare... Smile )?
För om dieseln är så pass mycket dyrare i både inköp och skatt så framstår ju 140 TSI som ett ännu bättre köp. Eller tänker jag fel här?
iroc-z4ever
Kör: Golf 7 1,4 GT R-Line 2015 Ort: Hässleholm Medlem: 17 november 2013
Tor 19 dec 2013 22:22 Svara med citat
Bensinmotorn och DSG lådan gör att det är väldigt lätt att köra snålt, jag mailade faktiskt Marianne Sterner på Vi bilägare för att dom hackade ner på överförbrukningen på deras golf, hon höll med om att bensinarna är ärligare i sin förbrukning än vad dieslarna är och jag kan bara svara för min bensinare, men som sagt - det hände grejer med förbrukningen när bilen gått över 2300 mil och sedan vid 3500 så sjönk det igen...
LimestoneGT
Kör: Golf 7 TSI 140 GT Ort: Gävle Medlem: 20 december 2013
Fre 20 dec 2013 17:17 Svara med citat
Hej!

Även jag har läst en hel del här då familjen tidigare kört en Golf GT - 10 som nu bytts ut mot en Golf GT -14. Som nybliven körkortsinnehavare är det naturligtvis extra roligt med ny bil som man inte behöver betala en krona för.. Efter några veckor och drygt 100 mil kan jag sammanfatta mitt och min fars intryck med att vi är mycket nöjda.

Den tidigare bilen hade 1,8 liters motorn på 160 hk som såldes i några hundra exemplar, oron att den nya något klenare bilen med 1,4 liters motorn (140 hk) inte skulle tillräcklig kom snabbt på skam. Båda bilarna har manuell växellåda och känns precis lika snabba. Särskilt pigg upplevs den nya i stadstrafik vid acceleration på tvåans växel. Bränsleförbrukningen tycks hamna en knapp deciliter under den gamla bilen (ca 0,65 mot ca 0,75). Detta vid ganska blandad körning.

Vår specifikation ser ut som följande:
Golf GT TSI 140 - 6 växlad manuell
Limestone grey
Standard GT-inredning i svart
Pluspaket
Dragpaket
2-zons klimatanläggning
Parkeringsvärmare

Alltså ganska många tillval, precis som många andra här tycks välja. Men det är ju alltid kul med leksaker! Parkeringsvärmaren är guld värd på kalla mornar och gör snabbt kupén varm utan att behöva krångla med elsladdar. Den infällbara dragkroken är imponerade i all sin enkelhet, mycket elegant lösning jämfört med den fasta kroken på vår gamla bil. Sammantaget är den nya Golfen ett imponerade lyft över den gamla!
Thumbs up
Onebuying
Kör: Golf 7 TSI 140 GT -14 Ort: Linköping Medlem: 18 december 2013
Lör 21 dec 2013 7:54 Svara med citat
iroc-z4ever skrev:
Bensinmotorn och DSG lådan gör att det är väldigt lätt att köra snålt, jag mailade faktiskt Marianne Sterner på Vi bilägare för att dom hackade ner på överförbrukningen på deras golf, hon höll med om att bensinarna är ärligare i sin förbrukning än vad dieslarna är och jag kan bara svara för min bensinare, men som sagt - det hände grejer med förbrukningen när bilen gått över 2300 mil och sedan vid 3500 så sjönk det igen...


Är det alltså så att även bensinmotorer blir snålare när de är "inkörda"? Jag har hört att det gäller diesel men var osäker på bensinarna. Då får man väl se till att köra mycket i början så man kan få ner förbrukningen. Dancing

När jag lånade hem bilen upplevde jag att bagagerumsbelysningen var halvdan och även att handskfacket saknade belysning. Tycker överlag att belysningen invändigt bara var sådär, trots (eller pga?) LED-lamporna. Någon som upplever detta nu i vårt vintermörker?
LimestoneGT
Kör: Golf 7 TSI 140 GT Ort: Gävle Medlem: 20 december 2013
Lör 21 dec 2013 9:24 Svara med citat
Jag har bestämt för mig att handskfacket är belyst, men nu blir jag ju osäker. Det går att justera styrkan på innerbelysningen i menyerna, men även på det högsta läget är den ganska svag. Dock är det snyggt med alla små ljuspunkter som är igång även när man kör. Men som sagt, prova att höja nivån på belysningen för att se den räcker till.
Onebuying
Kör: Golf 7 TSI 140 GT -14 Ort: Linköping Medlem: 18 december 2013
Lör 21 dec 2013 10:14 Svara med citat
Ljusstyrkan på bilen jag testade var på max, men såg inte att handskfacket var upplyst ändå. Däremot håller jag med om att det är riktigt läckert med alla ljuspunkter i kupén, ffa i dörrarna!
Gourmand
Kör: Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm Medlem: 01 augusti 2010
Sön 22 dec 2013 19:31 Svara med citat
Onebuying skrev:
Har också fått pris på ca 12.000 med dubbdäck + originalfälgar från VW, men tänker att det borde gå att få billigare någon annanstans. Vill helst ha dubbat men så tysta som möjligt eftersom jag gillar när det är tyst i kupén. Smile

Är lite förvånad över hur pass snålt bilen verkar gå! De flesta av er verkar ligga runt 0,5-0,65 vilket jag tycker låter bra med tanke på att det är en bensinare och så pass stark. Dieslarna verkar ju i biltidningarnas tester dra ungefär så mycket i verklig körning, trots att de ska dra betydligt mindre enligt EU-normen. Kan det vara så att bensinmotorerna är mer "ärliga" i sin förbrukning och att de rentav är ett bättre val (det vill jag naturligtvis inbilla mig, som har köpt bensinare... Smile )?
För om dieseln är så pass mycket dyrare i både inköp och skatt så framstår ju 140 TSI som ett ännu bättre köp. Eller tänker jag fel här?
Du ska nog ta bränsleförbrukningssiffrorna som uppges här, med en stor nypa salt. Går man in på www.spiritmotor.de och kollar faktisk förbrukning så är förbrukning i verklig körning högre. Där är dessutom underlaget rejält stort.
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Sön 22 dec 2013 19:49 Svara med citat
Onebuying skrev:
Ljusstyrkan på bilen jag testade var på max, men såg inte att handskfacket var upplyst ändå. Däremot håller jag med om att det är riktigt läckert med alla ljuspunkter i kupén, ffa i dörrarna!


Jovisst - Där är belysning i handskfacket.

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
Sevenson
Kör: Ingen VW Ort: Göteborg Medlem: 13 september 2013
Sön 22 dec 2013 23:51 Svara med citat
Hej,

Har haft min Sportscombi 140 GT med manuell låda en vecka nu och kört knappa 30 mil, d v s inte mycket mer än en rejäl provkörningstur hos handlare:) La på 16'' friktion på icke-originalfälg (Goodyear Ultra Grip Ice+). Upplever bilen som himla trevlig, känns mkt välbyggd och solid. Alldeles tillräckligt drag över ett bra register! Upplever att jag fick mycket bil för pengarna (jmf med min tidigare V60 r-design). Dessutom lastar den nåt jävuskt

Specen blev:
Svart som synden
Pluspkt
Dragpkt
2 zons klimat
Panoramatak
Dynaudio
Ergostol
Parkeringsvärmare
17'' Madrid på sommarsulorna

Tror du kommer bli nöjd med bilen!
maba
Kör: Golf 7 TSI 140 GT man Ort: Västerås Medlem: 03 februari 2013
Sön 29 dec 2013 22:00 Svara med citat
Har kört 500 mil nu och den har dragit 0.62 l/mil (vid pump) med en snitthastighet på 53 km/h. Färddatorn visar 0.03-0.04 l/mil för lite.