Diggar det ni gör. Sånt tempo vill man ju själv ha.
Det enda är väl att jag verkligen inte gillar hellackerade frontar.. men men. En MK2 mer på vägen.
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Tor 02 jan 2014 2:07
wompa skrev:
Diggar det ni gör. Sånt tempo vill man ju själv ha.
Det enda är väl att jag verkligen inte gillar hellackerade frontar.. men men. En MK2 mer på vägen.
Jag vill inte vara som alla andra tyvärr Jag gillar hellackat och det kommer ni säkert också göra när jag är färdig med planerna
Kydish Kör: VW Jetta 1.8 -91 Ort: Uppsala Medlem: 28 december 2012
Tor 10 apr 2014 17:55
Nice projekt , trimmar själv RP.
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Mån 28 apr 2014 0:23
Kydish skrev:
Nice projekt , trimmar själv RP.
Asså ?
Dela med dig isf vad mer exakt du har gjort, sharing is caring
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Mån 28 apr 2014 22:10
Blir snart flera uppdatierngar i rad igen
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Mån 28 apr 2014 22:30
Hallå alihopa !
Idag har det hänt lite, och det blev ganska så misslyckat skulle tvätta lite i motorrumet för att få det att se lite fräschare ut men slutade som sagt i ett fiasko.
Tvättade med avfettning och det verkade inte funka så värst bra, prövade sedan med spis-skum...väntade i två timmar, visst blev det lite bättre men inte helt.
Rensade lite på andra sidan med
Insåg att jag hade ett till problem, skyddsmassan i motorrummet förstör otroligt mycket, då varken avfettningen eller spis-skummet funkade så får jag köra med bensin, tvättborste och plastskrapa (avsluta med avfettning såklart) imorgon och hoppas att det går bort, gick bort en del som ni kan se efter högtrycken, men det kan ha vart att det kanske inte satt fast riktigt bra mot karossen.
Allt för denna gång och sorry för mobilbilder
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Mån 28 apr 2014 22:31
Hallå gubbar !
Har nu skrubbat som en dåre i ett par timmar, och slutresultatet blev väl bättre än vad jag hade tänkt mig.
Tog sedan och vaxade det sista för hand bara för att få det att skina lite mer men även för att skydda.
Första steget var att plugga igen spolarhålet till motorn för lamporna, en stor bult och vips
Förebild på högra sidan
Efterbild, där ser ni även mitt "AutoSmart Amaze" vilket är mitt favorit för 2K/solida lacker
Efter det strök jag även på ett lager "AutoSmart Siler Seal" Torkade av efter 30 minuter, och monterade allt på plats igen, måste dock byta ut batteriet då det har börjat krångla.
Gjorde samma sak med vänstra sidan, fan vad nöjd jag blev med hur detta resultat
Luftburken i all sin ära, ren och fin den med. Denna fick på sig ett tunt lager med "AutoSmart Vinyl Shield" vilket är en vatten resistent gummi/plast -dressing.
Brorsan kom med lite godis...nääh ett simpelt flexrör från biltema, gör sitt jobb och ser hundratusentals gånger bättre ut en den gamla skiten
man får ju inte glömma tvätta bakom motorn, visst kanske inte det syns, men nu vet jag iaf att det är rent om något skulle hända som någon läcka etc.
helhets bild på ojbbet hittils
Monojet insprutet samt, insugs kåpan på, även den tvättad och har ett tunt lager med Autosmart Vinyl Shield
Det var ju nästan allt, men störde mig på båda vakuum anslutningarna (luftburken & vakuumklockan), dem hade fula nylonvävs täckta slangbitar, som sår helt fördjävligt ut och dessutom var helt torra.
Bytte ut dem små bitarna mot nya och tjockare slangar med större ytterdiameter men samma innre, kanske inte gör något men dem slipper iaf krångla i framtiden.
Alles för denna gång.
Nästa gång blir det troligtvis uppstart, Håll tummarna för oss !
Med vänliga hälsningar, Tvillingarna
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Mån 28 apr 2014 22:32
Hallå allihopa, det var ett tag sedan jag skrev här men jag har vart upptagen med en hel del saker.
Vi har äntligen fått ihop hela lägenheten och allt är frid och fröjd där inne.
Jag börjar med att visa lite bilder på motorutrymmet, vissa saker saknas men dem faller på plats under uppdateringens gång
Nu är det dags att ge generatorn lite kärlek, den såg ju inte så jättesexig ut innan, men nu ser den absolut mycket bättre ut, är dock inte helt nöjd med den för tillfället så det lär fixas lite på den senare
Fästanordningen även den tillfräschad
Monterad och klar
Hade mycket problem med läckandes kylare från skroten så jag åkte till biltema och köpte en kyl där, skulle gjort detta för längesedan då jag köpt 3 st från olika skrotar runt i Göteborg tidigare utan några bra resultat
Innan jag han komma tillbaka så hade brorsan fixat klart kylfläktskåpan
Unboxing dags!
Och tillslut monterad, väldigt simpelt och enkelt, just how i like it...
Ser fint ut med ny kyl
Om det är något som jag inte riktigt gillat på golfen var bromsarna, dem gnisslade ibland, och kanske inte var i det fräschaste laget.
Dags för en upp-piffning, och här kommer hela köret från tyskland att komma på
Visst ser det inte jättefarligt ut, man kan ju liksom bara svarva skivorna, och smörja lite här och där så man slipper bekymret, men varför inte köra på nytt när det ändå var såpass billigt?
Skikvor och klossar borta
detta måste vi göra något åt
dags för att lätta lite på där bak också
trumman borta
klossarna borta
Aaaaaallt borta !
Började med sköldarna bak, tog bort det allra mesta med diverse olika borstar and what not, visst hade det suttit fint med blästerskåp, men det har vi ju inte nu
Svart hammarlack påstruket
Även hubbarna blir fina
Nya bromscyllindrar, skruvar, och brickor för att få till cambervinkeln bak
Bild på cambern,kommer att pröva detta och se hur det blir, men det verkar inte vara "stabilt"
Klossarna i
Pressade sedan i lagersäten, lager samt packboxarna i trummorna helt nya såklart.
Ville inte att dem skulle rosta på en gång så jag strök på lite färg, blir ju finare också
Finjobbet fortsätter
Jag vet...det finns inga sköldar, men skruvarna till dem sitter som fan, så vi skiter i det just nu.
Vad fint det blir
Under tiden jag målade så blev bromsoken lackade utav tvillingen, och här tar det slut för idag då all färg behöver härda ordentligt
Det var allt för ikväll gubbar.
Mer händer imorrn då man är helt ledig, ses då
Skriv gärna vad ni tycker då alla kommentarer uppskattas !
mvh
/ Venhar & Benhar
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Mån 28 apr 2014 22:48
Dags för en uppdatering igen grabbar !
Har var i verkstan hela dagen idag och fått en hel del gjort, dels städat i hela vårt lilla hobbygarage, men även fått klart allt i bromsväg på golfen.
Främre klossar är på och även oken, tillverkade sedan nya bromsrör ända upp till huvud cyllindern och parade ihop nya bromsslangarna...Finitoo, se så bra det ser ut nu
Barbromsarna även där samma sak, blev nya bromsrör och nya bromsslangar monterade
Samma sak på andra sidan
Bromssystemet är även luftat så nu är det bara att tuta och köra som gäller
Uppstarten är vääääldigt nära
Det var alltför denna gång!
Mvh
/Tvilingarna
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Mån 28 apr 2014 22:49
Hämtade paketet från våran nya sponsor Silver Project.
Kan glatt säga att jag är riktigt nöjd med hur kvaliten är på dessa skönheter, det borde det nästan vara då Silver Project sysslar nästan bara med drifting-klassade special delar till en mängd olika bilar.
Jag tackar verkligen dem hemskt mycket för deras stöd i vårt projekt och glöm inte att kika in deras hemsida och ge dem en like på facebook-sidan som tack ifrån oss, gillar ni vad ni ser så är det bara att dra en beställning och hälsa ifrån oss
Längtar tills jag får montera dessa, skall även bli lite stummare fram på bilen så det blir ju roligt och se hur det känns
Allt för denna gång!
Kommer att uppdatera mycket dem två närmsta veckorna då jag har en hel del planerat till bilen.
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Mån 28 apr 2014 23:19
Såja, Filmen äntligen upplagd och kan visas publikt
Hade problem med att bädda in den innan men hoppas kunna lösa det nu.
Okey, hur blev bilen efter dessa optimeringar ?
Bilen är mycket mer responsiv och pigg, man känner den extra kraften men även orken att driva bilen genom första till tredje växeln, och kändes även som att den blev en stor skillnad hastighetsmässigt också !
Är relativt nöjd med hur det är i dagsläget, men mer kommer att göras såklart
Här är klippet på uppstart, bjuder även på en burn som slutade med att kopplingspedalen fastnade i den lösa platskåpan under instrumentbrädan då den saknar skruvar...måste fan hämtas på skroten då det stör mig något enormt.
Det finns en sak som är gjord under huven...som ni troligtvis inte kommer att märka...men den som ser det ger jag fan creds till
[youtube] [/youtube]
Senast ändrad Tis 29 apr 2014 0:20, ändrad totalt 1 gång
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Mån 28 apr 2014 23:29
Hur bäddar jag in youtubeklippet ?
Får det inte att fungera här ?
Edit, nu funkar det !
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Tis 29 apr 2014 22:48
Fick äntligen mina däck ifrån däckonline.se och kände mig såpass glad och taggad att jag tom provade att stretcha på ett däck.
I mitt tycke blev det perfekt, precis så som jag önskat mig för just dessa fälgar.
Tog genast lite bilder men slänger väl även med ett klipp på hur det ser ut, ser nästan bättre ut på klippet än bilderna sig själva...säg gärna vad ni tycker
En "stor" däckhög
Will it fit ? Nankang NS2 165/50R15 på Speedline SL423 (15" x 7") ?
Skall ju funka galant detta
Poof....PAAANG! Sa det och det blev bröllop
Klippet får vi ju inte glömma
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Ons 30 apr 2014 18:04
Okej dags för en skriftlig uppdatering på vad jag har framför mig, både när det gäller beställningar och övrigt jobb på bilen.
1.) Montera camber topplagringar
2.) Montera Bakaxelshims (beställdes idag)
3.) Skicka iväg fälgarna på blästring
4.) Sprutspackla fälgarna
5.) Lacka fälgarna
6.) Högglanspolera fälgarna
7.) Montera däck på fälgarna
8.) Beställa nya skruvar, gänga om hålen i fälgarna och montera skruvarna
9.) Visa paketet jag fick ifrån ArcOil
10.) och massa massa mer, listan kommer aldrig ta slut
Kydish Kör: VW Jetta 1.8 -91 Ort: Uppsala Medlem: 28 december 2012
Tor 01 maj 2014 21:30
veniib skrev:
Asså ?
Dela med dig isf vad mer exakt du har gjort, sharing is caring
Jag har bytt till en schrick 268-276 kam,dbilas kamdrev,extraktorgrenrör,planat och portat topplocket,2tums avgas.
Trimchip och en extra ECU har jag skaffat men inte kopplat i än. behöver lödas
samt ställa upp bränsletrycket lite med brickmetoden folk snackat om på nätet.
Senast ändrad Sön 04 maj 2014 21:11, ändrad totalt 1 gång
jöns Donator 200 Kör: Ingen VW Ort: Hässleholm Medlem: 05 april 2006
Fre 02 maj 2014 16:45
Grymt jobbat!
Clio Sport 2,0 16v -01
Kydish Kör: VW Jetta 1.8 -91 Ort: Uppsala Medlem: 28 december 2012
Fre 02 maj 2014 21:53
Motorn Låter pigg ^^ , angående plastkåpan under instrumentbrädan , sj skar jag bort gaffel delen utav den och sparade resten , har inte haft kopplings knas p.g.a den mer.
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Mån 05 maj 2014 0:14
Kydish skrev:
Jag har bytt till en schrick 268-276 kam,dbilas kamdrev,extraktorgrenrör,planat och portat topplocket,2tums avgas.
Trimchip och en extra ECU har jag skaffat men inte kopplat i än. behöver lödas
samt ställa upp bränsletrycket lite med brickmetoden folk snackat om på nätet.
finfint
Länka gärna kamdrev, trimchip, samt hur jag skall gå tillväga för att öka bränsletrycket med brickmetoden, har inte läst om det nånstans :S? eler har jag missat det ?.
går det inte lixom bara att smacka dit en audi s2 pump som passar bolt on ist då ?
jöns skrev:
Grymt jobbat!
Tackar
Kydish skrev:
Motorn Låter pigg ^^ , angående plastkåpan under instrumentbrädan , sj skar jag bort gaffel delen utav den och sparade resten , har inte haft kopplings knas p.g.a den mer.
Den är pigg
Felet var att den lilla pluppen som skall sitta längs in mot torpedväggen hade slitit sig, hittade en sån där volvo-plastskruv i verkstan och smackade dit, har aldrig haft problem sen dess
Kydish Kör: VW Jetta 1.8 -91 Ort: Uppsala Medlem: 28 december 2012
Mån 05 maj 2014 19:51
Gött , jo här är chippet jag köpte , dock beskrivs artikeln som seat , men ECU nummer och motorkod RP stämmer. , kan inte säga om det hjälpte något eller inte. Då jag måste löda fast det och ta bort det nuvarande chippet. , är inte bolt-on om man går efter exakt ECU nummer som var på bilen orginal för min årsmodell.
= köpte kamaxeln och kamdrevet av HRT på ebay, dock var HRT's egna drev slut , då skickade dom ett Dbilas drev istället.
har fungerat bra med den kamaxeln och drevet, dock har jag inte ställt in drevet riktigt bra än, men bättre än orginal går det, 4-6k rpm vaknar den till liv, kör med omex varvstopp för att kunna ta plattan i mattan utan att övervarva.
Här är två Trådar på ett annat forum om Brickmetoden
Angående S2 pump hehe
Jag har inte kunskap om byte av pump skulle göra något om man fortfarande kör standard spridare och mono-jetronic systemet i sig, Ett annat sätt att trimma/ändra bränslesystemet är ju om man kan besikta med dubbla weber,dellorto t.ex utan att bes klagar på lambda värden eller om ITB's + styrsystem skulle funka..
Senast ändrad Tor 08 maj 2014 17:00, ändrad totalt 4 gånger
Kydish Kör: VW Jetta 1.8 -91 Ort: Uppsala Medlem: 28 december 2012
Mån 05 maj 2014 19:56
Här är en video på en tysk som byter chip , dock har han annan ECU kod , passat RP. och han behöver inte löda på sin ECU utan trycker dit det istället.
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Tor 08 maj 2014 19:06
Kydish skrev:
Gött , jo här är chippet jag köpte , dock beskrivs artikeln som seat , men ECU nummer och motorkod RP stämmer. , kan inte säga om det hjälpte något eller inte. Då jag måste löda fast det och ta bort det nuvarande chippet. , är inte bolt-on om man går efter exakt ECU nummer som var på bilen orginal för min årsmodell.
= köpte kamaxeln och kamdrevet av HRT på ebay, dock var HRT's egna drev slut , då skickade dom ett Dbilas drev istället.
har fungerat bra med den kamaxeln och drevet, dock har jag inte ställt in drevet riktigt bra än, men bättre än orginal går det, 4-6k rpm vaknar den till liv, kör med omex varvstopp för att kunna ta plattan i mattan utan att övervarva.
Här är två Trådar på ett annat forum om Brickmetoden
Angående S2 pump hehe
Jag har inte kunskap om byte av pump skulle göra något om man fortfarande kör standard spridare och mono-jetronic systemet i sig, Ett annat sätt att trimma/ändra bränslesystemet är ju om man kan besikta med dubbla weber,dellorto t.ex utan att bes klagar på lambda värden eller om ITB's + styrsystem skulle funka..
Kydish skrev:
Http://www.youtube.com/watch?v=856p-f0XBL4
Här är en video på en tysk som byter chip , dock har han annan ECU kod , passat RP. och han behöver inte löda på sin ECU utan trycker dit det istället.
Tack för tipsen, skall kolla vidare på chippen, det var exakt samma säljare som jag hade sparat, bra för han kör ju lixom med bänkade epromchipp, säg till ifall du behöver hjälp med lödningen.
Kydish skrev:
Http://www.youtube.com/watch?v=856p-f0XBL4
Här är en video på en tysk som byter chip , dock har han annan ECU kod , passat RP. och han behöver inte löda på sin ECU utan trycker dit det istället.
har denna video sparad, men tydligen så finns det två typer utav ecuer till golfar och jettor, en som ser ut som dessa och den andra varianten där man löder på chippen, beroendes på årsmodell såklart och jag tror videon visar den nya varianten.
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Tor 08 maj 2014 19:10
Hallå alihopa !
Äntligen för mekdags
Fick på våra cambertoppöagringar i förrigår, men hyar inte kunnat uppdatera förrens idag
Aja över till det roliga.
Började med att demontera främre coilovers, och lägga sakerna sida vid sida
Som ni kanske alla vet så behöver man ingen fjäderpress till coilovers då det bara är att skruva ner fjädern helt och lossa topplagringen och dess delar helt.
Efter det monterade jag cambertopplagringens kulled, det var busenkelt!
När jag väl hade gjort det så tyckte jag att det var nödvändigt för dem att få lite skydd och fett, så drog på lite på ovan samt undersidan så slipper skit och dylikt förstöra dessa på kort sikt
Dags för montering till kaross, den stora skålade delen kommer in underifrån, och den tunna ovanifrån samt bind fast dessa med säkerhetsskruven som kommer med så, skönt att dem gjort detta så man slipper hålla i sakerna hela tiden
Efter detta är det bara att trycka dit fjäderbenet och försiktitgt få allt på plats och skruva fast altihopa
Just nu är bilen inställd på -1,5 graders camber, det plus ett helt intryckt fjäderben (orginal justerbar camber) vilket ligger runt ~ -1 graders camber, dvs totalt ~ -2,5grader, jag kommer själv att köra runt -1 till -1,2 graders
Även jag råkade komma med på bild
Dags för resultatbilder plus en, teaser på fälgarna, ni ser hur jag satt fast fälgarna, mindre skruv som bara är dittryckta diagonalt in i hålen (liften håller ju såklart bilen, men hela vikten är på däcken och fjäderben)
Kommer även att köra på just denna höjden !
Ser bättre ut med centrumlock
Lite spacers och det kommer se underbart ut
Slutbilder, samt mätningar, kommer så klart fragnvagnsinställa bilen först, sen bestämma mig för camber fram, bak kommer det att bli 2graders shims och därefter beställa spacers.
Mätte sist utan camber och då låg det på 22mm, med camber 45mm, dvs 23mm skillnad.
Thanks again Silverproject.pl for supporting our project!
You are the best !
Det var allt för denna gång och jag tackar verkligen dem hemskt mycket för deras stöd i vårt projekt och glöm inte att kika in deras hemsida och ge dem en like på facebook-sidan som tack ifrån oss, gillar ni vad ni ser så är det bara att dra en beställning och hälsa ifrån oss
För att ge er en hint så har jag även blivit bjuden till att joina en vw clubb som inriktar sig i vw golf trim, skall man med eller inte är frågan ?
Jag har även filmklipp på resultatet, men det får ni när filmerna laddats klart
Med vänliga hälsningar
/Venhar & Benhar
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Mån 12 maj 2014 17:02
Var och hämtade fälgar hos våran granne tvärt över gatan,
Ser bra ut och nu skall dem slipas samt förberedas inför slipgrund
När det är färdigt lägger jag upp en uppdatering på det och sen fortsätter det med fler fälguppdateringar dem senaste veckorna, hoppas ni gillar det !
Ni har inte funderat på att ta denna renovering till snäppet värre? Typ svarva av den yttre banan och beställa lösa banor, då får ni ju lite mer ovanligare fälgar!
veniib Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Tis 13 maj 2014 23:00
Viinikka skrev:
Ni har inte funderat på att ta denna renovering till snäppet värre? Typ svarva av den yttre banan och beställa lösa banor, då får ni ju lite mer ovanligare fälgar!
Jo det har vi och vi gör det hela tiden, men problemet är att en fälgbana kostar 2-3laxar, skruvar till fyra fälgar kostar 2 laxar och slutsumman blir ju med än vad ett par 3sdm+däck skulle kostat i den önskade bredden, har man tur så hittar man futuror so, har samma basdesign utav centrumet, sen vill jag inte ens veta vad borrning samt svarvning utav fälgarna skulle kostat
Såg du bilen på stenugsundsträffen din variant var jävligt fresh iaf