Forum - Din Volkswagen - Veniib - VW Golf MK2 OEM+ Agressive Stance - Elmia 2017

martin hansoon
Kör: Ingen VW Ort: Färgelanda Medlem: 21 juli 2012
Mån 06 feb 2017 8:57 Svara med citat
Följer detta sen ett tag och ser mkt bra ut,,,, ska bli spännande att få se resultatet, kämpa på!
veniib
Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Tis 14 feb 2017 19:48 Svara med citat
martin hansoon skrev:
Följer detta sen ett tag och ser mkt bra ut,,,, ska bli spännande att få se resultatet, kämpa på!


tackar så mycket, roligt o höra !

Bild

Jag ville komma med den glada nyheten om att golfen blev utvald om att bli utställt på bilsport mässan.
Jag hade verkligen velat ställa ut bilen med oijoij familjen, men man får väl hoppas på att brorsan kanske har en chans att ställa ut sin luftade Mk4:a istället :thumbup:

Dessa två månaderna kommer vara väldigt hektiska ! Just nu maskeras bilen inför omlack igen, så ni får hålla tummarna att allt går vägen !

Nu har jag även vart o snackat med Iclair om mina nya custom banor till mina OZ Turbo. Kommer bli brett o fett hoppas jag Cool
Sedan har jag planer på att renovera mina BBS RM banor och sälja komplett, för att ha råd med luft helt enkelt. Nu blev det inte som planerat, så att ha jettan som en någorlunda fin daily vid sidan av sket sig totalt.
veniib
Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Sön 26 feb 2017 18:03 Svara med citat
Halloj!

Har slipat som en dåre på bilen, hade fan glömt hur lång tid det tar att slippa allting invändigt på golfen med alla små former och väck Confused, men men bara att köra så det ryker om raketen !

Allt kördes med 500grit block för att få bort topparna, och efterföljdes med 800grit mjuk på block som slutfinish kommer gå över allt med 1000grit sen efter allt är färdigt på insidorna. Insidorna var det samma typ av 800grit med paddding fast för hand, och mediumgrov samt fin scotchbrite.

Bild

Bild

Sen var det in i lackboxen och förbereda inför för lack Smile

Här ligger båda bas-stegen på och inväntar klarlack.

Bild

Bild

Klarlack, blir blankt Very Happy

Bild

Bild

Bild

Bild

jag önskar ni kunde sett detta fast i färg :mrgreen:

Bild



Jag vet att det har tagit tid med uppdateringarna, men här är en uppdatering jag skulle gjort tidigare men glömt lägga upp, kommer nog vara lite tid under uppdateringarna pga av all stress och press.

Maskerat toppen noga och grundade med ALU primer

Bild

Lackad med motorfärg samt avmaskerad

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Grundade det nya thermostathuset men också vattenpumpen.

Bild

Bild

lackade och fina

Bild

var tvungen att provmontera, tog lite pinbultar för att hålla upp allt, fick även lackat oljenacken till filtret samt fördelaren Laughing, ser fan så mycket bättre ut än innan :clap:

Bild

Bild

det är en mssiv skillnad till hur det såg ut innan Laughing

Bild


Fortsättning följer, massa vinkellslips-borstande och rostborttagara samt tvätt så är det mer delar som stod på tapeten.


Massa fästen etc

Bild


Grundade och lackade, dessa fick bli svarta Smile

Bild

Detta var en ganska stor uppdatering, och jag börjar beta av motorn ordentligt.
Nu är det inte så mycket som är kvar, ikväll beställer jag lite packningar, packboxar och annat jag behöver till motorn, så jag slipper ha problem senare, motorn har ju bara gått 17 eller 16000 lugna mil tror jag det var i alla dessa år, och det mesta är redan bytt, det enda som jag inte bytt hittills är vevaxelpackningarna och packboxarna på båda ändar, vevlager och kolvringar (Y)
Det är tur att man får såpass mycket hjälp i det sista utav brorsan, hade fan aldrig klarat av det annars !
Men som det ser nu så hinner vi absolut, bara att jag behöver jobba mer nu in i det sista Very Happy

Mvh
/ Venhar & Tvillingbrorsan !
veniib
Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Fre 10 mar 2017 16:41 Svara med citat
Halloj !

Slänger upp en uppdatering om något jag fick tag på via en vän, han köpte en g60 ventilkåpa för ett tag sedan, och har ingen användning utav den längre, nu är detta mest en testfit men det ser ut att kunna funka utan problem, det enda jag är orolig över är just kamremskåpan då det ser ut att sticka ut lite för mycket, men när jag monterar ihop motorn igen så skall det visa vis om det funkar eller ej (Y)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

man ser hur det ser ut just här, men det kommer nog lösa sig till slut.

Bild

Bild

kåpan kommer behöva lite kärlek för att bli fin igen och tanken är att den och dem två kamremskåporna skall lackas i bilens färg , tankar om det ? Yayy eller Naay ?
Smurfen
Moderator Donator 50 Kör: Golf 3 Taklös Ort: Nyköping Medlem: 05 april 2006
Fre 10 mar 2017 22:10 Svara med citat
Ställbart kamdrev och bort med plasten. Ser cleant men race ut.

Bruksbil Passat 3BG TDI
Blöjexpress Passat 3C TDI
Glassätarn Golf MK3 cab
veniib
Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Tis 14 mar 2017 22:33 Svara med citat
Smurfen skrev:
Ställbart kamdrev och bort med plasten. Ser cleant men race ut.


jo men jag vill inte ha en massa skit och vatten där, vill kunna köra bilen i regn utav att behöva vara rädd, dem kommer att lackas i samma färg som fälgarna, kåpor inklusive ventilkåpa.
Har redan ställbart kamdrev
veniib
Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Mån 20 mar 2017 22:27 Svara med citat
Hallå allihopa !

Har haft lite fullt upp o göra, jobbar när jag kan, och får även hjälp an nära o kära :angel:

Jag har väldigt goda nyheter, TA-Technix ville stötta mig i projektet och har spoinsrat mig med en riktigt bra deal på deras nya AirLift system. :clap:


Bild

Bild

Deras nya kitt består utav fjäderben med justerbara bälgar i höjdled, ny design på stötdämparna men även nya mindre bälgar fram och bak :thumbup: dessa har även inga genomslag och är därför heller inte TÜV godkända (for show only) vilket deras chromade samt vita fjäderben har vart hittills. Det som begränsade dem är då inbyggda genomslag och modifikationer gjorda i fästanordningen (nedflyttad) för att inte kunna köra lika lågt som man kan göra med dessa. Men det finns folk som har modifierat deras tidigare fjäderben för att kunna ligga lite lägre.

Bild

Bild

Bild

Bild

Så här ser resten utav kittet ut.

Bild

Jag bytte ut 11,5L tanken mot en 19L ( 5gallon tank) i svart (skall lackas om i bilens färg)

Bild

Sedan byttes deras egna pump mot en VIair 444C i chrome, svarta var slut i lager men pumpen kommer dock åndå inte synas.

Bild

Sist men inte minst, en svart panel som kommer husera brytarna och mätarna Very Happy

Bild


Nog med det, dags för lite bilbilder !

Först på listan var, att få i ordning på huven, lite ytrost som behövdes fixas.

Bild

Etchpreimad och slipgrundad

Bild

Bild

Alla lister breddare och det som skall lackas är färdigslipade, inväntar preimer och slipgrund.

Bild

Färdig preimade och slipgrundade

Bild

Det är normalt att dessa grovtexturerade plaster blir prickiga vid detta laget

Bild

Bild

Bild

Tänkte börja demontera speglarna men, där var det kört, får masksera basen och slipa samt lacka istället

Bild

Skärmbreddare lister etc mellanslipade och väntar ett lager slipgrund

Bild

Såja, mycket bättre finish :clap:

Bild

[img][http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMG_2017031 2_214700_zpsap1pgzhl.jpg/img]

Bild


Medans vi höll på med dessa så slipades, maskerades samt lackades karossen om igen och lite mer paneler i lackboxen, vi går nu över från det vi körde med innan, till en solid vattenbas och resterade thinnerbas för framtida skäl, och dessa med torra lager emellan. Mer om detta kommer vid ett senare skede detta har vart ett helvete, men vi ger fan inte upp ännu ! Wink

Bild

Bild

Bild

Fick mitt paket med alla motordelar !

Bild

Bild

fick fel oljetrycksgivare Sad

Bild

Se dan gick jag över splitbultarna och muttrarna, mest för att se så jag inte saknar några.

Bild

Saknar 2st m7 muttrar såg jag, men jag fick ca 20st extra utav dem sist som jag kan ta ifrån Smile

Bild

jag har funderat på spikebultar men vill nog hellre hålla det cleant

Bild

Efter det kom John över och hjälpte till oss med montage av dörrar och lucka, så vi tog och högglanspolerade Kistorna och dörrpinnarna innan vi monterar dem igen

Bild

Börjar bli en bil igen:

Bild

Bild

Synd att ni inte kan se hur det blev med tanke på färgen, men det kommer bättre bilder sen, blanka blev dem iaf :thumbup:

Bild

Bild

Efter det tog vi en lite paus, och pillade lite på motorn Smile Nya bultar & muttrar sitter på överallt.

Bild

Bild

Bild

Bild

VI ville få klart hela bagageutrymmet, inklusive innanför bakskärmarna, så alla gummilister runt om sattes dit, rutor och rutlister bak, drog elen till bagageluckan, dämpade med två lager STP Black Gold samt tätade en gång till i bakre skärmarna med karroserilim.
Så jäkla skönt o ha vänner och släkt som hjälper till, medans brorsan och dem fixade med bilen så tog jag hand om dem nya baklamporna.

Resultatet blev över förväntan för ett par baklampor som kan vara uppemot 25-30år gamla
Körde 600 & 800grit torrt, 1000, 1500, 2000 & 3000grit vått , rubbades med Angelwax Ressurection + ulla, och polerades med Angelwax Redemption + vid Angelwax trissa .
Inget wax eller coating sitter på för tillfället :wave:

Bild

Bild

Bild




Efter det var det väldigt noggrann maskering på schemat, slipade alla kanter där jag kommit år med rubbing samt polering igen så färgen kan fästa ordentligt, torkare rent med siliconentferner och började plastpreima samt texturlacka.
Körde tunna men jämna lager tills den gråa färgen var täckt, sen sprayade jag från avstånd med snabba rörelser för att få en mer prickig samt texturerad yta. Fick till det bra denna gång med och det ser rätt så OEM ut om man får säga det själv :thumbup:

Bild

Bild

Bild

Torkade samt redo att sitta på bilen Very Happy

Bild

samma sak gjordes med bagageluckeknappen

Bild

Hade fått lite slipgrund på gummilisten till tankröret som jag åtgärdade, slutade med att jag tvättade allt ordentligt nu samt behandlade gummit

Bild

Gubbarna gjorde ett riktigt bra jobb med bilen Very Happy Börjar se ut som en bil igen !

Bild

Bild

Det var allt för denna gång Very Happy

Paketet med mina samt brorsans Customfälgbanor från http://www.Iclair.de kommer imorgon, blir nog en uppdatering om just dem då, fan som jag längtat, trodde aldrig dem skulle hinna klart innan elmia ett tag !

Fortsättning följer !
Smurfen
Moderator Donator 50 Kör: Golf 3 Taklös Ort: Nyköping Medlem: 05 april 2006
Tis 21 mar 2017 9:49 Svara med citat
Trevligt som vanligt.

Bruksbil Passat 3BG TDI
Blöjexpress Passat 3C TDI
Glassätarn Golf MK3 cab
veniib
Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Fre 24 mar 2017 17:14 Svara med citat
Smurfen skrev:
Trevligt som vanligt.


tackar !



Här kommer lite bilder på ett utav mina väldigt efterlängtade paket Very Happy

Efter lite tjöt fram och tillbaka med olika företag så var det endast Iclair.de som kunde lösa custombanor till mina oz turbos, jag fick även lite rabatt på banorna efter att vi kommit överens om mott osv vilket var jävla nice :clap:

4 oändligt långa veckor tog det, skulle egentligen ta 6-7 veckor pga fullt upp i fabriken med beställningar inför våren men dem valde att prioritera mig före i produktionen :thumbup:

Bild

BBS Motorsport bana till vänster och mina nya custombanor till höger, 3" vs 3.5, skulle kört 4" (10" totalt) brett egentligen, men fanns inga vettiga däck storlekar (med läg profil) så får bli 9.5" i slutspec

Bild

Bild

Bild

Inget mellanrum :thumbup: :clap:

Bild

vs 2mm runt om med bbs banorna :thumbdown:

Bild

En nice lite touch som inte bbs motorsport banorna inte hade Smile

Bild

Brorsan fick även hans OEM Banor via en kontakt till dem Very Happy, Han har letat runt som ett as efter dem ! Original Flatlips från RH när det är som bäst ! dessa är 17x3,25"

Bild

Dags att fortsätta med monteringen och rekonden i bilen ! Men först skall rutorna ut igen, då panelerna inte går i annars

Bild

Bild

störde mig på att gasdämparna var lite fläckiga, så dem lackades

Bild

Och monterade

Bild

Bild

Insidan färdig rekondad Very Happy Fan vad mycket snabbare det gick med tornadorn ! mitt bästa privatköp hittils! har alltid kört dem på jobbet men inte haft en egen. Räddaren i nöden :thumbup:

Bild

Så här ser en tornador ut

[img]http://www.tornadortools.com/images/z020-b.png?crc=4140815305[/im g]

Fick hem min 100kr växelspaksknopp Laughing
Den såg fan jävligt legit ut !

Bild

Monterar ihop i rätt ordning och rätt plastinsats

Bild

Bild

Bild

Bild

m12x1,5 Gängtapp, gängade ovanifrån och nedåt så själva plasthylsan spänns åt ordentligt samtidigt som jag körde i gängor.

Bild

Färdigt resultat

Bild

More to come !
16v_gti
Kör: Golf 2 Gti Tdi -84 Ort: Ryd Medlem: 22 maj 2006
Tis 28 mar 2017 7:54 Svara med citat
Ett tips är montera dörrsidor bak innan rutorna, mycket enklare att få dom 100

Kör: Golf Gti Tdi -84
veniib
Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Ons 29 mar 2017 16:15 Svara med citat
16v_gti skrev:
Ett tips är montera dörrsidor bak innan rutorna, mycket enklare att få dom 100


Var tvungen att sparka ut rutorna och montera den innan Smile
veniib
Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Ons 29 mar 2017 18:06 Svara med citat
Halloj !

Nu måste jag nästan göra en snabb update, får nästan bli mindre tjöt och mer bilder helt enkelt, då det är ont om tid men jag vill fortfarande kunna ge er en update.

Bilen är monterad til största del både in och ut, är väl mest rutorna fram kvar, och "g60-paketet" som är kvar nu.

Motorn, är det lite småsaker som skall blästras samt lackas och växellådan skall bli fin igen. Sen får det bli dags för hopmontering där med liksom.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Fick besök av John som kom och ville få sina fälgarn monterade, vi hjälptes åt tillsammans med brorsan att få alla färdiga inför däckmontage.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Små listbiten på bakbreddarna limmade, tog från mina gti-lister. skall slipas ner och förstärkas på baksidan innan preimer och slipgrund.

Bild

Bild

Bild

FIck på ett däck på ena fälgen, körde bara maskinen ca 2cm, resten gjordes av manpower och inga verktyg Laughing
Lacken ser helt guldig ut vilket är fel, vitbalansen suger med dem lamporna vi har på den sidan av verkstaden.


Slutspec blev följande, OZ Turbo 15x9,5" et -5,1 med Nankang NS-2 78V (Med Fälgskyddskant)

Bild

Bild

Bild

Lite videoklipp på Däcksprägning samt Closer look Smile







Krisade med polarens Coupé Jetta, som jag tidigare hade hjälpt med att byta generatorrem utanför jobbet, och märkte att inte kamremmen var så "nybytt för inte så längesedan"

Bild

kamremmen var väldigt torrsprucken, och som ni ser saknar en hel del kuggar, spännaren var spänd till max men hade i stort sett lagerras och täckt i rost. fattar fan inte hur motorn gick runt :shifty: :wtf: :think:

Bild

Bild


Det efterlängtade paketet från Ta-Technix har anlänt !

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Början på installationen utav luftsystemet, måttade med ett batteri som vi tänkte ha i men blev för stor, så den iden sket sig helt Confused
But we have to go on ! Allt löser sig med tiden !

Bild

Datornörden i mig: -Ge mig molexkontakter och pins...här skall det bli finare!

Bild

Närbild (dessa är Molexkontakter som används i datorer, detta ni ser är en 8-pins strömkabel kontakter till grafikkort. liknande finns runt om till olika kontakter för olika komponenter.

Bild

Och vill man göra det ännu snyggare kan det se ut som så här:

[img]https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/11312_4217240145812 31_405205318_n.jpg?oh=e275e830a9e98099849afbe674c8ee47&oe=5952BE85[/im g]

[img]https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/484952_430273520392 947_1596990419_n.jpg?oh=37dff51229095213d2cd76cd31d0fb11&oe=5968454C[/ img]

[img]https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/373809_339540879466 212_705750967_n.jpg?oh=f1f5585dc265a614c2e6209e486e6463&oe=595B6840[/i mg]

[img]http://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/114739?l=eyJyZXNvdXJjZSI6 IjExNDczOSIsImZpbHRlcnMiOlsidD1sYXJnZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJmZT c1Y2I1N2VkN2RlNzMyN2M3Njg2YzM2MDQyNDBhMSJ9[/img]

Bara o forsätta dra kablar, och slangar tills det ser någorlunda städat ut :thumbup:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

la på detta igår men har inte torkat Confused, funderar på att köra med den vi har från Würth istället

[img][http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMG_2017032 9_160929_zps6wk158vm.jpg/img]

Köpte även denna 1/4" 90* böj för att få slangen till kompressorn dragen finare Smile Skall köpas en till för 6mm's slang

Bild

Där tog slangen slut så mer skall köpas och en 90* böj, dvs 6mm slangkoppling med 90* 1/4 böj

Allt för den här gången !
veniib
Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Mån 03 apr 2017 21:26 Svara med citat
Halloj! Dags för ännu en stor uppdatering !

Dags o montera luftbälgar !

Bild

Var tvungen o inspektera lite Smile

Bild

lite genomslag, kommer dock knappt göra någon skillnad o ta bort dem, om inte sämre komfort Smile

Bild

Bild

Endast monterat dit fjäderbenet och sänkt ner bilen, börjar se bra ut men styrleden tar i länkarmen Confused börjar bli lite spagetti med Laughing

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite fix med rambalken och jag kan sänka den allra sista centimetern Very Happy

Bild

Fettar in fjäderbenen Smile

Bild

Nedsänkt

Bild

Bild

Bild

Bild


Lite luft i frambälgarna och trycktestar, inga läckor här framme iaf :thumbup:

Bild

Brorsan samt kusinen, tätade samt fixade i ordning blästerskåpet så resten av småsakerna kan blästras samt lackas :thumbup:

Bild

Bild

Bild

Här ser ni slangdragningen, allt drogs på insidan, då slangarna var såpass små i diameter (6mm id, 8mm od), till den främre drog vi längs med sidan utav bilen och till dem bakre så drogs det via lockat till bensinpumpen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Där skall det nya batteriet husera (Optima Yellowtop 55ah)

Bild

Trägolv samt tank monterad tillskuren samt färdigmonterat

Bild

Och inne i bilen såklart, blev svinbra! Vet dock inte om den skall lackas i samma färg som bilen eller behålla det i svart Sad Confused:

Bild

Lite mer bilder på framvagnen, och vad som behöver notchas.

Bild

Bild

Bild

Fick på bakbreddare med, lite mer trimmande utav innerkanten så sitter dem still där sen, funderar dock på liiiiiiiiite mer camber i bak, och miiindre fram. Jag skall ju ändå korrigera toen med en bricka ovanför shimsen sen. jag vill inte gå igenom 6st bakdäck denna sommarn Sad

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ställde trycken innan vi gick hem en morgon (ja morgon), blev ett 19h pass i fredags

Bild

Dagen därpå stog det på samma ställe :thumbup: :clap:

Bild

Skulle egentligen köpt ett nytt batteri, men gav Facebook en chans i billjudsgruppperna, 10 minuter senare så hade man ett batteri i nyskick!!! 400kr kostade det mig och 15 minuter bort dessutom !

Bild

Bild

Bild

Bild

Volt testade batteriet :thumbup:

Bild

Hoppas jag hinner med Ralley Hybrid Fronten! Neutral

Bild

Lester Airvents och vita Hella blinkers monterade !

Bild

Bild

Hoppas ni gillar vad ni ser, hade verkligen önskat att ni kommenterade mer, jag vet att svartvita uppdateringar är tråkiga, men man väntar som sagt aldrig för länge för något gott :mrgreen:
veniib
Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Ons 05 apr 2017 23:09 Svara med citat
Halloj !


Dags för en liten update !

Först var det kapa breddarnas "innerkant" , hade liksom tagit bort det värsta och lämnade kvar ca 3mm, men det räckte inte.
Nu är det slätt o fint som en fint valsad skärmkant :thumbup:

Bild

bakre breddarna

Bild

Främre breddarna

Bild

Blev aningen bättre baktill, hoppas limmet (sikaflex nya snabbtorkande rutlim) håller ihop det bara :think: annars får jag försöka lägga någon skittunn bricka för pyttelite mer camber.

Bild

Bild

Sen så grundades breddarna och speglarna sent på natten

Bild

Bild

Bild

Framrutorna monterade under tiden.

Bild

Bild

Kabelhärvorna är slimmade med Johns hjälp, vi fick bort en massa skit som jag ändå inte använder längre, nu skall det bara lödas ihop jordkablar sen skall det sleevas :thumbup:

Bild

Återigen en massa slipande

Bild

Bild

Bild

dem nya kamrems kåporna slipades med scotchbritade, blev preimade samt slipgrundade.

Bild

Allt för denna gång :wave:
dturpin
Kör: VW Typ 1 1956 Ort: Linköping Medlem: 13 augusti 2012
Ons 12 apr 2017 21:43 Svara med citat
Ser bra ut Thumbs up
veniib skrev:

men styrleden tar i länkarmen

Bilder på det? Har jag aldrig varit med om Very Happy Drivaxel i ramtassarna är ju standard
veniib
Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Tor 13 apr 2017 12:05 Svara med citat
dturpin skrev:
Ser bra ut Thumbs up
Bilder på det? Har jag aldrig varit med om Very Happy Drivaxel i ramtassarna är ju standard


Du har ju bilden ovanför d'oh!
Då har du inte sänk tillräckligt Wink
veniib
Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Mån 15 maj 2017 7:22 Svara med citat
Hallå Allihopa !

Jag tänkte börja detta inlägg med att säga att även jag är lika ledsen som alla andra när vi fick höra att OIjOij skulle lägga ner, jag skulle vilja ge ett riktigt stort tack, och stor eloge till alla inblandade för allt ni gjort för oss.
Jag har absolut älskat träffarna ni arrangerat, forumet har ni lyckats sjukt bra med där alla har haft en trevlig och bemötande attityd mot varandra där fokus legat på att få ihop få det likasinnade bilfolket i Norden, som plus över i:et så har ni även lyckats med klädes avdelningen som man vart stolt över att bära samt representera er.
Kommer sakna detta forum något enormt, men jag hoppas på att nya generationen för vidare detta grymma community och gör något bra av det :thumbup: :clap:

Dags för lite uppdatering nu då !
Kände lite si och så över att uppdatera då oijoij skall lägga ner som sagt , men det finns ju folk som inte sett bilen men även dem som vill veta hur det har gått hittils :angel:

Säkte bilen i framkant, och såg direkt på framvagnen att saker bör göras om jag skall ha bilen snorlåg. (varning för känsliga tittare, ytrost på motorbalk som skall köpas ny, och spindlar som skall uppgraderas till g60 spindlar och bromsar såklart)

Bild

Där tog länkarmen i motorbalken (hittills, tog i på mer ställen ju mer jag pillade)

Bild

Bild

Fuskflippade styrlederna för att få en aning om det behöves notchas i rambalken

Bild

Höjdprogress

Bild

Bild


Började med att bonde meka för att se om det ens gjorde skillnad, tog fram stora släggan och ett don, slog ett par slag tills det sa stopp och hammaren fick för sig att misshandla mig :crazy: För er som träffade mig på elmia så hade jag en blåtira under ögat, det är förklaringen Laughing

Bild

Vann 5mm på det lilla :thumbup:

Bild

Bild

Bild

nästa problem!

Bild

inspekterade vad som behövde trimmas ner, slutade med att jag tog borg länkarmarna och hämtade harryn.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter det slipades dem, grundades och lackades i mattsvart igen Smile Tog ingen bild på proceduren klockan var runt 05:30 den natten.

Dagen därpå var jag hos min goda vän Daniel Forssén, Som är CEO för Optimal Bilvård, Car Care Products AB, Angelwax Sverige , Ceramic Pro Sverige, Black Pearl Sverige samt andra diverse företag.

Hämtade mitt egna sponsorpaket med massa godsaker från Angelwax, men även ett annat som tog med mig till Builders Family, sen fick jag även ett litet extra paket som jag gjorde goodiebags utav och dela ut till folk som var intresserade utav att testa vad Angelwax har att erbjuda :thumbup:
Otroligt tacksam att Daniel ställer upp och sponsrar min projektbil med produkter, stort tack f ör att jag även fick låna hans personliga maskiner :clap:

Bild

Bild


Bild

Bild

På vägen hem åkte vi snabbt över till Björn som äger DBakuten för att se ifall dem hade 50mm2 till batteriflytten i skuffen, slutade med en riktigt bra deal som jag är otroligt tacksam för med tanke på hur tight budgetmässigt det var innan elmia, ännu en trevlig vistelse denna dagen och det var dags att åka tillbaka till verkstan för att jobba vidare :thumbup:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Även lite demoprodukter från den utökade Enigma-serien som lottades ut till vinnarna (En Silica baserad Spray Detailer med tillhörande Schampo)

Bild

Blev en fin display i hatthyllan (skall fyllas på med mer såklart)

Bild

Klibba på bakrutan :thumbup:

Bild


Vid detta skede var det endast en vecka kvar tills bilen skulle stå på mässgolvet.
Våra underbara vänner; John, Pontus, Markus, Anders, Jonas samt kusinerna Armend &gazmend var alla där och dygnade med oss sent om nätterna för att vi skulle bli klara med bilen, utan dem så skulle vi inte klarat oss i tid, och inte heller stått med bilen på elmia.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=pXKpG2sOqLg[/video]

Det kommer bli en hel del demontering & blästring av allt som skulle lackas

Bild

Det enda viktiga är att komma ihåg hur allt skall sitta sen när man monterar ihop allt igen Very Happy

Bild

Blästrat och redo för grund

Bild

remhjulen maskerades

Bild

Grundat samt färdiglackat

Bild

Bild

Bild

Bild

i väntan på att färgen skulle torka så drog vi strömkabeln

Bild

35mm2 vs 50mm2

Bild

Motorbalken fräschades upp med hammarlack

Bild

Sen fortsatte vi blästra, grunda, lacka samt montera delar

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Insug borrades och gängades för att ta ta emot den nya förgasarfoten

Bild

Växellåda lackades

Bild

Generator monterades ihop

Bild

innan motorn skulle i i så satt vi och pillade med bromsrören, vi hade lite idéer men slutade med denna design vilket vart snyggt och stilrent :thumbup:

Bild

Några av gubbarna var en sväng bort till Feltema och köpte lite saker, bad dem hämta hem lite tändkabel och diverse, efter en massa om och men så fick vi äntligen tillverkat ett tändkabelset för småpengar i princip.

Bild

Kylarbalken samt främre motorsupportbalken fräschades upp

Bild

Bild

Motorn giftes ihop med växellådan

Bild

Äntligen hemma !

Bild

Bild

Några timmar därpå vart det misab som gällde, köpte BTR, mätare samt adapter till mätarn, även där fick man en rabatt efter ett gött tjöt om projektet med ägaren :thumbup:

Bild

Uppackat och dags för lite pizza innan vi fortsatte arbetet

Bild

lite nylackade delar round 1

Bild

tillverkade en gasvajer hållare då adaptern till förgasarn tog i g60 kåpan.

Bild

Fräschade upp slangarna

Bild

monterade dig slangarna och började sätta dit rostfria klämmor

Bild

Så ser hållarn ut (tror jag måste göra en av tjockare gods ?)

Bild

Round 2

Bild

och slutligen, det sista !

Bild

Ser redan skitbra ut med lackade g60kåpan !

Bild

Dubbelrelä från biltema kopplades till hel och halv-ljus, eliminerade en hel del kablar för oss då vi tog signalen från endast en sida (drog dit en egen strömmatning från batteriet ) och tejpade ihop allt snyggt o fint

Bild

Bild

Bild

när den biten var klar monterades alla slangklämmor

Bild

Bromsservo tittade även tillbaka.

Bild

Sensorkablar sorterades ( 2x oljetryck, temp & backsensor)

Bild

Bild

Förgasaren monmterades och BTR:en ögonmåttades

Bild

Tejpade och markerade

Bild

Helhetsbilder på arbetet hittils.

Bild

Bild

Bild

Borrade samt nitade in m6 gänginsatser (rostgrundades innan)

Bild

1 Dag kvar till Elmia ! Time for lego, but first, texturlacka basen till spegelkåporna

Bild

Nylackade legobitar som väntar på montering.

Bild

Fronten monterades ihop och kylarsupporten fräschades till, breddare limmade och nitade.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

och en fin skylt på det !

Bild


Skärtorsdagen...aka PANIKTORSDAGEN !!!!!!!!!!
Denna torsdagen vart som ni ser panikslagen, alla sprang runt som kycklingar utan hövven, men till slut så lyckades vi samla ihop nerverna och få ihop allt småpill, och det allra sista i inredning men även montering av kjolar.
Medans vi arbetade hämtades biltransporten hos våran goda vän Lavdim från AutoMeca AB i Torslanda, och slutligen, efter all slit, ilska, glädje, sorg och sömnlöshet så vart bilen lastad på transportbilen, och fan vilken känsla !
Nu var det bara 4 timmar kvar ! Vi packade allt som skulle med till elmia och åkte med det samma.

Bild

Bild

Bild

Glada göbbar men jävligt trötta tvillingar, jag hade totalt dygnat i ca 40timmar, hunnit dricka endast två vaniljcolor samt en baguette vid detta laget, brorsan kom direkt från nattpasset i volvo men Anders som var mycket piggare än oss alla ställde upp och körde både fram och tillbaka till mässan :clap:

Bild

Vi kom fram till tvättplatsen och började tvätta bilen, vid tvätten användes Superior Schampo och Billbery till fälgarna, just då var det ca 2timmar kvar innan alla skulle hem.

Bild

Avlastad och klar att puttas in i A-hallen.

Bild

Väl inne så skulle bilen torkas på in och utsida, bilen skulle poleras, körde en singel stage correction med rupes 21:an, Angelwax Regenerate på Orange Americana trissa, bilen lackskyddades med Corona och toppas med desirable och QED. instrumentbräda torkades rent med AnGel, Skinnet gicks över snabbt med Heaven For Leather, Rutor torkades rent med Vision, all gummi samt plast dressades med Elixir och fälgbanorna fick sig en snabb vända med Alchemy och dääär var bilen klar !

Måste verkligen tacka Robin Hjertqvist som pratade med Väktarna och som gjorde att vi kunde stanna längre och göra klart hela bilen inför morgondagen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite filmklipp att njuta utav :thumbup:

Walkaround

[video]https://www.youtube.com/watch?v=3aDGEQW-6_Q[/video]

Vart vi stod i A-hallen

[video]https://www.youtube.com/watch?v=3MDpSi6E7hs[/video]

Airdown

[video]https://www.youtube.com/watch?v=nn1IyhRls3I[/video]


Första dagen var relativt lugn och avslutades med käk på Bada Bing Burger, maten vart perfekt! Riktigt gött avslut på dagen må jag säga :clap:

Bild

På lördag bestämde vi att öppna huven, var väl inte så mycket att skämmas för egentligen som vi trodde, man ser ju iaf helheten.

Bild

Även dem små listerna hamnade på plats.

Bild

En överblick av Angelwax sortimentet

Bild

Lite variation

Bild

Sedan Fick vi besök av Barry Li som vi även hade träffat Kvällen innan när vi var ute på innerstan :wave:
Riktigt duktig på det han gör ! Helt ofattbart duktig ! Roligt att träffa på ännu fler Göteborgare !

Bild


Sista dagen vart lika lugn som fredagen skulle jag säga, och var i stort sätt den dagen som jag hann gå runt och se allt, då hade vi även kusinerna på besök som även hade tagit med sig transportbilen.
Mot dagens avslut så var det dags för prisutdelning, precis innan dess så stannade jag förbi Dekaltrim och frågade ifall folien jag ville ha hade kommit in, då beställdes mina nya OZ-Loggor i guldchhrome som dem skulle plottra ut åt mig.
Väl där nere så började nervositeten komma fram, men det släppte efter ett tag, efter att alla prisutdelarna för A-hallen hade ropats upp så kände man sig varken besviken eller ledsen för att man inte vunnit pris i någonting, så jag började gå tillbaka, jag var påväg upp till dekaltrim igen då jag hade fått sms om att dekalerna var färdiga för avhämtning när jag drogs tillbaka av kusinen.
Just precis då hade dem börjat ropa upp Best in Stance By OijOij Vinnarna.
Hur som helst, pirrig som fan, och nervositeten var tillbaka i full kraft, varken 3:e eller 2:a vinnarna var mitt namn och att nästa skulle vara mitt gick inte ens att tänka på.
Plötsligt hörde jag bara Golf , mitt Namn och jubel runt omkring mig.
Det slog mig inte att jag riktigt hade vunnit förrns kusinerna började putta bort mig, däremot hade jag känt mig för djävlig om jag själv gick dit upp så jag drog upp min tvillingbrorsan som är minst lika delaktig som jag i projektet och det ångrar jag inte en sekund att jag gjorde. Att bara få känna den glädjen var fantastiskt.
Stort grattis återigen till DIck & Erik :clap:


Bilsport Performance och Custom Motor Show 2017 slutade som sagt med ett Första pris I Best Stance by OijOij, och det är vi sjukt tacksamma och glada för :thumbup: :wave:

Bild

Bild

Sen var det dags at få upp bilen på släpet igen och lämna området.

Bild

Bild

Väl på andra sidan så pratade vi ihop oss om vad vi hade tänk göra resten utav dagen, eftersom vi alla vart hungriga så åkte vi återigen bort till Bada Bing Burgers, vilket passade bra att parkera transportbilen utanför.

Bild

Efter maten var det dags att åka hem igen, vädret klarnade upp och solnedgången var vackrare än någonsin !

Bild

Bild

Äntligen tillbaka i garaget ! Och tog ett par snabba bilder innan det var dags att åka hem o sova !

Bild

Bild

Bild

Dekalerna kommer nog bli pricken över i:et

Bild

Bild


Efter lite letande så hittade vi startmotorn :shh:

Bild

Och kabel mellan generator och startmotor tillverkades

Bild

Saker och ting börjar ta form :thumbup:

Bild

Detta var allt för denna gång, jag hoppas kunna uppdatera ett par gånger innan forumet stängs ner. Hoppas ni gillat läsningen hittils iaf !


Senast ändrad Lör 27 maj 2017 22:54, ändrad totalt 1 gång
ultima
Kör: Golf 4 GTI -00 Ort: Norrköping Medlem: 03 maj 2010
Mån 15 maj 2017 9:11 Svara med citat
Snygg bil!
Är höjden när den står på släpet den normala, när den är "uppblåst"?
veniib
Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Mån 15 maj 2017 17:07 Svara med citat
ultima skrev:
Snygg bil!
Är höjden när den står på släpet den normala, när den är "uppblåst"?


Täckar
Ahh ungefär Smile
veniib
Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg Medlem: 02 november 2013
Lör 27 maj 2017 21:09 Svara med citat
Ville bara uppdatera folket lite, har haft problem med att få till customkylare, så jag skiter i den idén just nu och kör på ett Golf mk1 GTI kyl med inbyggt expansionskärl istället det skulle kommit igår men jag får väl vänta tills på mondag hoppas jag.
Förövrigt så väntar jag på ännu mer delar till bilen och lite extra saker jag vill byta innan jag kör med bilen ute på vägarna igen, mest för att slippa stå och göra det sen (Y)

Deadline med att få den körklar är innan Bugrun 7-10 Juni, Jag har som mål att ställa ut bilen både lördag & Söndag så se till att vara där vettja Very Happy

Här kommer det lite bilder brorsan tog på elmia, samt ett par garagebilder från dagsläget )

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite bilder från bilen naturliga habitat

Flippat rätt på styrlederna = mindre low plus inte hel sänkt bak, flipkits skall beställas, men funderar ärligt talat på att notcha rambalken istället, fasten man kör med spindelleds-spacers så kan man få bumpsteer ändå.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Over and out :wave:
Sida <  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7