Hej, idag när jag var ute och körde så märkte jag att bilen uppförde sig konstigt, kändes som att den spann väldigt lätt när det var lite fuktigt (utan större pådrag(brukar inte vara några problem med AWD)). Temperaturen låg på ca 6.5 grader så jag uteslöt att det var is på vägen. Jag stannade på en väg och testade att dra iväg från start och märkte att den bara drev på bakjulen. Måste säga att det var jävligt kul dom första 5 sekunderna men förstod sen att detta kan ju inte vara bra så jag körde hem lugnt och parkerade bilen. Jag kopplade in OBD och skannade allt och fick inga felmeddelanden. Vanligt vis när haldexen strular så brukar det ju vara att bilen blir FWD men aldrig att jag hört att den ska bli RWD. Bilen går bra förövrigt, kanske låter lite konstigt när man bromsar in för ett rödljus tex.
Låter som en abs givare är dålig eller att gransen är skitig.Och du får fel värden till haldexen å matar på järnet bak. Själv hade jag en trasig drivaxel å bara monterade i knuten i navet. Då var den bakhjuls till 100%
Låter som en abs givare är dålig eller att gransen är skitig.Och du får fel värden till haldexen å matar på järnet bak. Själv hade jag en trasig drivaxel å bara monterade i knuten i navet. Då var den bakhjuls till 100%
okej, berätta gärna mer i detalj, hur man löser problemet osv.
okej, berätta gärna mer i detalj, hur man löser problemet osv.
När min ABS krans var igenrostad så fick jag felkod direkt på instrumentpanelen.. inget sådant du märkt av? Visseligen hade en av mina ABS givare gått sönder i samma veva.
Du har inte kollat upp läst av felkoder?
Verkar vara någon som har haft samma problem som du. Tänkte jag kunde lägga in länken så kan du läsa:
Citat:
Låter som du har avbrott i kablaget till pumpen om inte d så styrenheten. Men kör konstant ström på pumpen å se om fyrkrafset funkar. Även om du har felkod lagrade ska d inte spela nån roll i detta fallet
När min ABS krans var igenrostad så fick jag felkod direkt på instrumentpanelen.. inget sådant du märkt av? Visseligen hade en av mina ABS givare gått sönder i samma veva.
Du har inte kollat upp läst av felkoder?
nej jag körde ju OBDn och fick inga svar, hade varigt lättare om den sa ifrån om något var fel, men tydligen inte. Hur långt har din bil gått? min har gått ca 13k och har svårt att se att den rostat.
Fick min polares film nu och la upp den på YT, får ursäkta för vårt omogna beteende så vi låtsades att bilen har turbo, men jag vill understyrka att bilen är 99,8% original utom K&N filer och inget annat, jag hade inte tagit upp er tid om jag ville blåsa er, snälla hjälp mig.
Om jag vore du skulle jag plocka lös båda drivaxlarna fram och kolla på abs kransen på båda sidorna och borstat upp dom + putsat av tipparna på absgivarna. Hade inte detta hjälpt hade iaf jag bytt givarna. Du nämnde förresten d hade låtit konstigt då du saktat ner vid rödljus osv? typ fjädrande ljud misstänker jag?
Min Golf är en TDI och gått 26.000. Ta loss däcket så ser du rätt snabbt vart ABS kransen sitter.
http://www.absringar.se/img/p/7/5/75-large_default.jpg
Ser ut ungefär så.
ABS givaren kan sitta som berget, var tvungen att trasa sönder min då jag bytte min givare. Sitter i en skruv.
Jo är med lite ställd och inte sett vad jag kan minnas sett något liknande och nu med utan att det låtit som sagt.
Ser helskumt ut detta med den roterande drivaxeln och låst medbringare/damask.
Sitter ju en tripoid knut innanför på spines har jag för mig om det är något där som släppt då det tycks rotera så fritt och förklarar direkt varför framhjulsdriften helt är ur funktion.
Absolut jag håller med dig. Men vid lådan kommer medbringarn ändå snurra men axeln är still? Alla kulor osv lär ju flyga runt där inne, så man kan tyckas man bör höra det
Jo minns detta med vid egna bytet av drivknuts damaskerna på egna VR6:an att drivaxeln lätt drivs ur splinsen om jag ser som enda möjligheten till dessa fenomen.
Normalt ska ju drivaxel som medbringare rotera så som det inte gör å den videon.
Prövar man så med den bilen så att rotera hjulet på motsvarande sida så bör vänster medbringare rotera motsatt håll och som i fallet med stilla stående drivaxel.
Ja något har bevisligen hänt med den knuten som inte ser ut att må vidare bra.
Men har för mig på dessa att det räcker med att lossa dom 6 in sexskruvarna till medbringaren så får man loss inre drivknuten. Minns att det var rätt simpel konstruktion med den knuten...
är tyvärr lite off just nu pga renovering av päronens badrum, men jag har möjlighet att mecka med bilen nästa helg. vad ska jag göra?. Hur får jag lättast bort spännena som håller damasken osv, så mycket info som möjligt hade uppskattas, jag brukar inte mecka så mycket så behöver er hjälp.