Forum - Golf 7 (13-19) - Procedur vid leverans

GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås
Tor 12 dec 2013 8:30 Svara med citat
Hej,

Jag väntar på min nya Golf 7a och har lite funderingar kring leveransen. Jag är perfektionist och skulle aldrig drömma om att svampa en bil där jag inte är 100% säker på att allt skit är borta från bilen. Jag har hört historier om nya bilar som levererats med tvättrepor, något som skulle göra mig fullständigt vansinnig. Har hört att vissa brukar säga åt bilfirman att de inte får tvätta bilen innan leverans något de annars har för vana att göra med varierande resultat.

Hur har ni gjort?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 12 dec 2013 11:19 Svara med citat
GodSpeed skrev:
Hej,

Jag väntar på min nya Golf 7a och har lite funderingar kring leveransen. Jag är perfektionist och skulle aldrig drömma om att svampa en bil där jag inte är 100% säker på att allt skit är borta från bilen. Jag har hört historier om nya bilar som levererats med tvättrepor, något som skulle göra mig fullständigt vansinnig. Har hört att vissa brukar säga åt bilfirman att de inte får tvätta bilen innan leverans något de annars har för vana att göra med varierande resultat.

Hur har ni gjort?


Nya bilar brukar ha någon vit skyddfilm eller vax som måste tvättas av vid leverans till bilfirman.
Pure White
Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands
Tor 12 dec 2013 12:20 Svara med citat
candyweiss skrev:
Nya bilar brukar ha någon vit skyddfilm eller vax som måste tvättas av vid leverans till bilfirman.

Dessutom kan den bli rejält lortig under transport till ÅF. Jag tror inte nån ÅF vill ha en skitig bil som står i hallen och väntar på att få levereras. Jag känner ingen som hindrat ÅF från att tvätta bilen först.
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås
Tor 12 dec 2013 12:26 Svara med citat
candyweiss skrev:
Nya bilar brukar ha någon vit skyddfilm eller vax som måste tvättas av vid leverans till bilfirman.


Ja jag har hört det också så det var tänkt som min följdfråga.

Jag är nöjd med svaren och får helt enkelt lita på att min ÅF är noggrann,
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tor 12 dec 2013 12:27 Svara med citat
Tvättrepor på en ny leverans - Det har jag aldrig sett på någon bil vi köpt.

Oroa dig inte för det. Hoppas du blir nöjd med vagnen.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Gustav
Ingen VW Ort: Norrtälje
Tis 07 jan 2014 0:38 Svara med citat
Jag är också extremt noggrann av mig. Nu blev det ingen Golf SC för mig utan en Volvo V70. Kollade länge på Golf och speciellt SC därför jag är medlem här.

Jag begärde att få den helt orörd. Det enda dom gjorde var att gå in med verkstadsdatorn och ta bort leveransläget som gör att bilen bara kan köras i 30 km/h och elhissarna inte har autodown bland annat. Dom satte inte ens dit registreringsskyltar, jag körde hem den utan Very Happy. Sen monterade jag tillbehör som egentligen ska monteras av återförsäljaren själv istället. T ex. Spoilervinge, stänkskydd och lade i gummimattorna.

Min bil hade gått 6 km vid leverans. Läste på annat förum om folk som hämtat ut Audi A6 och Volkswagen Passater som gått över 2 mil.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Enligt vad jag läst här på forumet och andra forum så gäller det i Youtube-länken tyvärr inte svenska köpare. Har själv varit i Wolfsburg och sett detta torn, mycket imponerande, så skulle jag verkligen vilja hämta min bil. Dåligt av Volvo att man inte får hämta vid fabrik som jag tjatade om att få. Och dåligt av VW att inte låta svenska köpare hämta i Wolfsburgtornet, åtminstone om man köper en Golf som tillverkas där.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VWMidxXfMxc
Smile
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 07 jan 2014 4:17 Svara med citat
Gustav skrev:
Jag är också extremt noggrann av mig. Nu blev det ingen Golf SC för mig utan en Volvo V70. Kollade länge på Golf och speciellt SC därför jag är medlem här.

Jag begärde att få den helt orörd. Det enda dom gjorde var att gå in med verkstadsdatorn och ta bort leveransläget som gör att bilen bara kan köras i 30 km/h och elhissarna inte har autodown bland annat. Dom satte inte ens dit registreringsskyltar, jag körde hem den utan Very Happy. Sen monterade jag tillbehör som egentligen ska monteras av återförsäljaren själv istället. T ex. Spoilervinge, stänkskydd och lade i gummimattorna.

Min bil hade gått 6 km vid leverans. Läste på annat förum om folk som hämtat ut Audi A6 och Volkswagen Passater som gått över 2 mil.

Enligt vad jag läst här på forumet och andra forum så gäller det i Youtube-länken tyvärr inte svenska köpare. Har själv varit i Wolfsburg och sett detta torn, mycket imponerande, så skulle jag verkligen vilja hämta min bil. Dåligt av Volvo att man inte får hämta vid fabrik som jag tjatade om att få. Och dåligt av VW att inte låta svenska köpare hämta i Wolfsburgtornet, åtminstone om man köper en Golf som tillverkas där.


Jag är också extremt noggrann av mig, men jag hämtar hellre ut min bil hos bilhandlaren, tvättad och med mattor mm i, bara tuta och köra Regular Smiley
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm
Tis 07 jan 2014 15:40 Svara med citat
Gustav skrev:
Jag är också extremt noggrann av mig. Nu blev det ingen Golf SC för mig utan en Volvo V70. Kollade länge på Golf och speciellt SC därför jag är medlem här.

Jag begärde att få den helt orörd. Det enda dom gjorde var att gå in med verkstadsdatorn och ta bort leveransläget som gör att bilen bara kan köras i 30 km/h och elhissarna inte har autodown bland annat. Dom satte inte ens dit registreringsskyltar, jag körde hem den utan Very Happy. Sen monterade jag tillbehör som egentligen ska monteras av återförsäljaren själv istället. T ex. Spoilervinge, stänkskydd och lade i gummimattorna.

Min bil hade gått 6 km vid leverans. Läste på annat förum om folk som hämtat ut Audi A6 och Volkswagen Passater som gått över 2 mil.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Enligt vad jag läst här på forumet och andra forum så gäller det i Youtube-länken tyvärr inte svenska köpare. Har själv varit i Wolfsburg och sett detta torn, mycket imponerande, så skulle jag verkligen vilja hämta min bil. Dåligt av Volvo att man inte får hämta vid fabrik som jag tjatade om att få. Och dåligt av VW att inte låta svenska köpare hämta i Wolfsburgtornet, åtminstone om man köper en Golf som tillverkas där.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VWMidxXfMxc
Smile



Men Jisses, det är ju en bil? Skulle kräva mkt prisavdrag om jag skulle tvingas ta den i transportskick. Det är ju dessutom inte nån lyxbil? Lacken blir ju bättre om den poleras och skyddas än om den är nylackad från produktionslinan. Den är rätt knöglig från de flesta fullautomatiserade lackprocesser.

Vad är fördelen med att slutställa allt detta själv? Någon slags böjelse Wink
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping
Tis 07 jan 2014 17:15 Svara med citat
Sodan skrev:
Men Jisses, det är ju en bil? Skulle kräva mkt prisavdrag om jag skulle tvingas ta den i transportskick. Det är ju dessutom inte nån lyxbil? Lacken blir ju bättre om den poleras och skyddas än om den är nylackad från produktionslinan. Den är rätt knöglig från de flesta fullautomatiserade lackprocesser.

Vad är fördelen med att slutställa allt detta själv? Någon slags böjelse Wink


Jag måste faktiskt hålla med, jisses, som sagt bara en bil - men alla gör ju sitt val...

/håkan
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås
Tis 07 jan 2014 17:22 Svara med citat
Sodan skrev:
Men Jisses, det är ju en bil? Skulle kräva mkt prisavdrag om jag skulle tvingas ta den i transportskick. Det är ju dessutom inte nån lyxbil? Lacken blir ju bättre om den poleras och skyddas än om den är nylackad från produktionslinan. Den är rätt knöglig från de flesta fullautomatiserade lackprocesser.

Vad är fördelen med att slutställa allt detta själv? Någon slags böjelse Wink


Tror knappast att handlarna polerar bilen innan de levererar, en tvätt sen är den klar skulle jag tro.
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Tis 07 jan 2014 18:30 Svara med citat
Jisses Gustav!, trodde jag var pedant. Men som sagt en V70??,

Hur klarar du att ha en svart bil??, där går tom gränsen för mig.. Varenda tvättrepa mm syns ju Smile

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 07 jan 2014 20:33 Svara med citat
Sodan skrev:
Men Jisses, det är ju en bil? Skulle kräva mkt prisavdrag om jag skulle tvingas ta den i transportskick. Det är ju dessutom inte nån lyxbil? Lacken blir ju bättre om den poleras och skyddas än om den är nylackad från produktionslinan. Den är rätt knöglig från de flesta fullautomatiserade lackprocesser.

Vad är fördelen med att slutställa allt detta själv? Någon slags böjelse Wink


Håller med. Detta var bland det mest extrema jag varit med om. Det handlar för tusan dessutom om en bruksbil.
Gustav
Ingen VW Ort: Norrtälje
Tis 07 jan 2014 23:41 Svara med citat
Sodan skrev:
Men Jisses, det är ju en bil? Skulle kräva mkt prisavdrag om jag skulle tvingas ta den i transportskick. Det är ju dessutom inte nån lyxbil? Lacken blir ju bättre om den poleras och skyddas än om den är nylackad från produktionslinan. Den är rätt knöglig från de flesta fullautomatiserade lackprocesser.

Vad är fördelen med att slutställa allt detta själv? Någon slags böjelse Wink

Lite lyxig är den ändå. Enligt flera biltidningar tystare än: Audi A6, BMW 5-serie och Mercedes E-klass Thumbs up

Har en bekant som jobbar på nybilsrekonden på en VW och Skoda ÅF. Han sa att dom bara tvättar bilarna och putsar rutorna. Vaxa gjorde dom inte ens om kunden begärde det eftersom lacken bör bli några månader innan man gör det. Ibland fick dom dock polera lite lätt där det varit plast, främst på emblemen sa han.

Jag jämför lite med när man köper en ny mobiltelefon, dator, eller något annat fint nytt föremål. Man skulle ju inte vilja ha sin nya mobiltelefon lös i handen utan kartong av en försäljare. Fingeravtryck på displayen, utan skyddsplast, inställd klocka, testat alla menyer, provringt, smsat, och fotograferat. En stor del av känslan är ju att ta av skyddsplasten, ladda den första gången, ställa in menyer, klocka med mera så som man vill ha det. Smile

Sen tror jag inte att jag är duktigare än en volvomeck, men jag har betydligt mer tid om jag går ut i lugn och ro i garaget en kväll. Dessutom var vi tre st och jobbade i kanske en timme med t ex. vingen, på Volvo skulle dom vara högst två och göra det på kanske 10 minuter.

wide skrev:

Jisses Gustav!, trodde jag var pedant. Men som sagt en V70??,

Hur klarar du att ha en svart bil??, där går tom gränsen för mig.. Varenda tvättrepa mm syns ju Smile

Svart tog jag för att jag var snål och inte ville lägga 8 papp på en mörkgråmetallic, men ändå ville ha nåt diskretare än vit. Är faktiskt inte så noggrann med att det ska vara superputs. Är mer att det ska vara orört när det hämtas ut. Smile